Ymir
Blivande Stockholmshipster
Re: Vampire - Kom igång-guide
Vill du spela Vampire i nutiden är 'Vampire - The Masquerade 3rd edition' startboken. Där finns det tvivelaktiga regelsystemet och all världsinformation som behövs inledningsvis. 'Guide to the Sabbat', 'Guide to the Camarilla' och 'Guide to the Anarchs' är bra moduler att fortsätta med, om man vill läsa in sig på de olika sekterna - 'Storytellers handbook' är också ett starkt tips - innehåller mycket bra information och idéer till spelledaren. Därefter kan man fortsätta med klanböckerna, förutsatt att man vill fördjupa sig i klanerna (det är egentligen ganska onödigt), eller satsa på en kampanjmodul a'la 'Cairo by Night'.
'Killing streets', som du nämner, är en modul till en annan produktlinje - 'Vampire: Kindred of the East', om östasiatiska vampyrer. Det är förvisso ett groteskt bra spel, iallafall om man frågar mig, men vääääldigt flummigt och östasien-nördigt. Du bör nog älska både östasien och Vampire för att uppskatta det, och dessutom vara en hyfsat erfaren Vampire-spelare.
Annars finns Vampire - Dark Ages, som utspelar sig på medeltiden. En nu utgåva av det släpps inom kort, och den lär definitivt vara en förbättring. Dark Ages är en minst lika intressant setting som nutida Vampire, och gillar man mörk ångestmedeltid så rekommenderar jag det starkt. Även här finns ett par kassar mer eller mindre intressanta moduler, givetvis - kampanjmodulerna, speciellt 'Transylvania by Night' utmärker sig som guldkorn i modulhavet.
Vill du ha mer info om själva Vampire ställer jag gärna upp - helst via forumen på malkavian.nu eller ircnet-kanalen #rpgonlime
MVH - Ymir, Legitimerad WoDolog.
Vill du spela Vampire i nutiden är 'Vampire - The Masquerade 3rd edition' startboken. Där finns det tvivelaktiga regelsystemet och all världsinformation som behövs inledningsvis. 'Guide to the Sabbat', 'Guide to the Camarilla' och 'Guide to the Anarchs' är bra moduler att fortsätta med, om man vill läsa in sig på de olika sekterna - 'Storytellers handbook' är också ett starkt tips - innehåller mycket bra information och idéer till spelledaren. Därefter kan man fortsätta med klanböckerna, förutsatt att man vill fördjupa sig i klanerna (det är egentligen ganska onödigt), eller satsa på en kampanjmodul a'la 'Cairo by Night'.
'Killing streets', som du nämner, är en modul till en annan produktlinje - 'Vampire: Kindred of the East', om östasiatiska vampyrer. Det är förvisso ett groteskt bra spel, iallafall om man frågar mig, men vääääldigt flummigt och östasien-nördigt. Du bör nog älska både östasien och Vampire för att uppskatta det, och dessutom vara en hyfsat erfaren Vampire-spelare.
Annars finns Vampire - Dark Ages, som utspelar sig på medeltiden. En nu utgåva av det släpps inom kort, och den lär definitivt vara en förbättring. Dark Ages är en minst lika intressant setting som nutida Vampire, och gillar man mörk ångestmedeltid så rekommenderar jag det starkt. Även här finns ett par kassar mer eller mindre intressanta moduler, givetvis - kampanjmodulerna, speciellt 'Transylvania by Night' utmärker sig som guldkorn i modulhavet.
Vill du ha mer info om själva Vampire ställer jag gärna upp - helst via forumen på malkavian.nu eller ircnet-kanalen #rpgonlime
MVH - Ymir, Legitimerad WoDolog.