OK – vad hände här egentligen? Inget nattmord, vilket väl innebär att väktaren gjorde sitt jobb och är i livet, vilket ju är kanon.
Men det innebär ju å andra sidan att ulvarna rimligen försökte plocka någon av de som fått blod genom utröstningarna, eftersom de är de enda som väktaren rimligen vill bevaka. Fast hur kommer det sig att ulvarna försökte plocka en med dubbla blodpoäng redan i R3? Varför inte ta ett säkert mord och gå på någon av dem som inte plockat en BP och därför förmodligen inte väktas; för att sedan köra högriskmord i R4 då sannolikheten att lyckas är betydligt större? Särskilt inte som de borde ha förstått att det rimligen var 50 % chans att väktaren skulle stoppa dem eftersom det bara fanns två högvärdesmål.
Den rimliga förklaringen jag ser är att ulvarna såg en chans att vinna redan i R3. Det enda sättet att få ihop den matematiken är dock om de redan hade BP från en utröstning. Det skulle gett två kvarvarande ulvar 2 BP från starten + 2 BP från nattmord R1 och R2 + 1-2 BP från utröstningar vilket ger 5-6 BP och ett nattmord på en tvåpoängare hade gett vinst. (Det här förutsätter att Impe enbart hade en BP – vilket väl är ytterst sannolikt).
Om inte detta hade varit fallet har jag svårt att se att ulvarna skulle riskera att som nu blev fallet att bomma ett nattmord och dra ut på spelet i onödan. Kanske var det så att pratet om röstcirklar igår stressade dem till att chansa fram ett snabbt avslut?
Så jag tror att i gruppen som fått BP av utröstningar finns minst en ulv. Alltså i någon av
@Octagonal,
@Hägerstrand och
@Sidd. Och dessutom måste vi plocka någon av dem nu för annars är det en överhängande risk att vi förlorar den här rundan i och med att de har 67% chans att kunna ta ut ett 2 BP-mål i utröstningen och fortfarande sitter på 5-6 BP.
Vem av de tre är det då? Jag tycker fortfarande att Hägerstrands försenade röst på Xyas i R1 luktar ulv. Särskilt som han var väldigt snabb på att se till att vara först i det (säkra) Impetåget. Eller Octagonal som blev vinnaren på Impes snajp-move i slutet på R1.