Mogger
Hipsteranka
Bilden att indiespel är annorlunda över huvud taget kommer i mitt tycke bara från att det var något annat som kom först och att rörelsen i sig i delar var en "revolution".
Inte helt. Jag hade nog inte spelat rollspel idag alls om det inte hade varit för indiespelen. För mig innebar det en fundamentalt annorlunda upplevelse runt spelbordet. Inte så att jag hade tråkigt. Då hade jag inte ägnat mig åt hobbyn alls. Men magin var absolut borta. Det var som att titta på en film man redan sett 40ggr.
Ur ett nu-perspektiv så är det på sin höjd en historisk kuriosa. Jag tror att vi skulle må så bra av att släppa att indiespel är något speciellt.
Kan man inte erkänna att något är både innovativt och samtidigt inte är "något speciellt"? Jag tycker nog att det har varit ett minst lika stort problem att utomstående betraktat rörelsen som snobbig och förmer. Sedan har du nog objektivt fel i påståendet. I princip alla spel som finns idag har inspirerats oerhört mycket av indiespelen. Kika bara på Fria Ligan som är en direkt arvtagare, eller varför inte alla små OSR-spel som till format och publicering har väldigt stora likheter med de tidiga indiespelen. Även mina egna alster har påverkats. Någon historisk parantes kan man inte kalla det, men man kan ju för all del anse att det inte har påverkat en själv i någon större utsträckning.