Tradspel har i högre utsträckning än indie/samberättarspel:
- en spelledare
- handlingsresolution
- på förhand definierad spelvärld
- på förhand definierade mysterier/äventyr/scenarion med förslag på lösningar
- stöd för/förväntning om långa kampanjer
- stor valfrihet rörande vilka teman spelet handlar om (regler för "allt")
Indie/samberättande har i högre utsträckning än trad:
- ingen/många spelledare
- konfliktresolution
- på förhand odefinierad/väldigt vag spelvärld
- inte fördefinierade äventyr och inga "lösningar"
- snävt fokus rörande vad spelet handlar om (regler bara för ett fåtal grejer)
- en spelledare
- handlingsresolution
- på förhand definierad spelvärld
- på förhand definierade mysterier/äventyr/scenarion med förslag på lösningar
- stöd för/förväntning om långa kampanjer
- stor valfrihet rörande vilka teman spelet handlar om (regler för "allt")
Indie/samberättande har i högre utsträckning än trad:
- ingen/många spelledare
- konfliktresolution
- på förhand odefinierad/väldigt vag spelvärld
- inte fördefinierade äventyr och inga "lösningar"
- snävt fokus rörande vad spelet handlar om (regler bara för ett fåtal grejer)