Det kanske skulle fungera att bara köra ren effekt i skada bara för att göra samtliga vapen mer dödliga eller iaf nästan lika effektiva. Typ rulla lika med eller under ditt FV men så högt som möjligt. Resultatet på ditt slag = Effekten som i sin tur är din skada.
Ja, det är ju "lite" så i MERP/Rolesmaster (som dök upp i en annan tråd).
D&D, DoD fungerar ju så länge man göra sina rollfigurer och SLP till de stereotyperna som är avsedda. Men så ser man filmer 300, och så tänker man att 3 spjut och ett kortsvärd verkar hur bra som helst. Men så är det BARA SÄMRE i spelet.
Jag hade föredragit att det allra mest handlar om "skill" - och inte i något specifikt vapen då. Sedan - om den ene kämpen har
a) vapen av högre kvalitet
b) relativt sätt bättre vapen (sköld+spjut mot bara svärd)
...så skulle det kunna ge någon bonus/fördel, på marginalen. Men jag kan inte se hur jag skulle kunna besegra en professionell MMA-fighter, oavsett vilket närstridsvapen jag har, och även om han är obeväpnad.
Det är typ så det funkar i nyaste utgåvan av WFRP, fwiw.
Nice - kanske ska kolla.
I Pendragon gör alla vapen en grundskada (ett antal T6) baserad på hur stark du är.
Och nu är det många kommentarer här... men två saker om Pendragon:
a) Skada avgörs av STY+STO (?). Så då finns det en exakt gräns där man går från 3T6 till 4T6, och från 4T6 till 5T6. Så ett mer eller mindre i STY/STO gör extremt stor skillnad. Givet att man får sätta sina grundegenskaper så är det kanske ok, men jag tycker inte det är så ... elegant.
b) Systemet är balancerat för riddare med 3T6/4T6 i grundskada, som har tunga rustningar. Och så är tanken att de slåss mot varandra, eller olika typer av soldater eller banditer. Det är inte säkert att systemet gör andra situationer rättvisa - och att det alltså är ett system att eftersträva för ett "generiskt" rollspel.