Re: Klut 3 ed
"Jag funderar allvarligt på att köpa nyutgåvan eftersom min lånade version av andra utgåvan befinner sig i ett tämligen uselt skick."
Bra att du har andra utgåvan. Det gör det enklare för mig att jämföra, eftersom det är den jag själv äger (om du pratar om den svenska andra utgåvan, that is). Well, till stor del så består nya Kult av precis samma texter som man redan läst. Förvänta dig inte mycket nytt stämningsmaterial, för det saknas nästan nya berättelsetexter helt och hållet. Den stora nyheten mellan 2:an och 3:an är att man här har en djäkla massa besvärjelser. Jag är osäker om det är samma besvärjelser som det ryktas om i den allra första utgåvan, för jag har hört folk säga att de skulle ha tagits bort i 2:an för att de var så köttiga och perversa, men inget av det finner jag alltså bland besvärjelserna i den nya boken. Det är lite dimensionsportaler, könsbyten, exorcism och hej och hå; inget märkvärdigt. De är väldigt stelt beskrivna, med rätt torra och trista instruktioner för hur de skall utövas (det är inga fireballs, utan mer ritualer och offer, m.m.) på ett sätt som får mig att undra om man skulle orka spelleda igenom en och samma ritual mer än en gång. Det vore extremt enformigt, gissar jag. Och när man låter spelledarpersoner använda ritualerna så vill man väl ändå använda lite just den ritual som man tycker passar i storyn? Jag begriper mig inte riktigt på det partiet.
Det finns lite smånytt här och där bland sidorna i övrigt: Voudou, astrologi, kultistarketyper (new ageare och liknande) och annat smått och gott. Inget som har fått mig att börja pula på nya äventyr, direkt. Det bästa jag kan säga om nya utgåvan är... att det står vilka sinnen och kommunikationsmedel de olika monsterna har. Det är rätt bra, antar jag. Liksom, "det här monstret kan se radioaktiv strålning", okej. Äh, jag tycker nog att nummerologin, astrologin och kabbala-kunskapen var rätt häftiga, också.
Om man ska ha något riktigt nöje av den nya utgåvan tror jag att man måste ha spelat det på det gamla sättet, och att man kanske kan vara lite nyfiken på de nya delarna. Så för dig kan jag nog ändå rekommendera det. Jag menar; du får ju ändå en version där både storstadssamurajen och ki-krafterna har tagits bort (jag hittade dem iaf inte när jag bläddrade igenom boken).