Nekromanti Var för?

Azagthoth

Myrmidon
Re: Jag håller med

...här fallet var att jag inte hade en susning om att någon kunde ta illa upp över Doedinanas signatur.

Nej, men någon gjorde det, därav bakgrunden till detta rabalder.

Doedinnan

Veteran
Re: Okej ...

Du stirar dig blind på texst och du tar också citatet ur des samanhang, hela signaturen är som följer: "Doedinan springer runt i en ring och slår sig i huvet - Alla har blivit galna"

Någon som springer runt i en ring och slår sig själv i huvet kan knapast vara specielt frisk eller så kan det vara så att personen i fråga försöker göra sig lustig, på sin egen bekostnad, dess utom . Knapast nåt som du behöver ta åt dig av. På grund utav att du tar åt dig av allt, likt en litten flicka med vikt problem, undrade jag om du var vid "sunda vätskor", senare förstod jag att du värkligen tog åt dig ... Det var inte min mening att du skulle känna dig träffad och bli ledsen, karnse börja gråta, vad vet jag ... Men någon stans tycker man ju att du är litte löjlig som tar åt dig förm minsta lilla strunt sak.

Doedinnan

Veteran
Då skall du ha spö?!

Det må så vara att flera ser kopplingen. Hur som hälst var det inte mitt syfte att skrämma upp nån utan er, jag trode ni var mer härdade en så, jag är uppriktigt bekymrad för att ni reagerar så kraftigt, på i mitt tycke harmlösa ord som var meningen som ett skämt. På samma sätt som Krille säkert inte vill skräma upp ett potensielt vålds offer med sitt prat om fysisk vedärgälning, ville inte jag skräma upp någon med ett skämt, en intresant fråga är dock, om han skrev det som ett skämt ... troligen inte ...

Men jag undrar fortfarande; kan man hota folk av en annan åsikt med stryk, här på forumet? Eller gäller det bara när dom med är av minoritet? Eller är det bara moderatorer som kan hota med stryk?

Ni talar om att man ska föregå med folk vett och "ta av sig/torka av sig skorna", Krille talar om att han har blivit upfostrad med gåt folk vett och uppmanar oss andra att använda oss av samma folk vett, när vi hamnar i kluriga situationer då vi inte vet om det vi skall skriva kan reta upp andra. Alltså kan jag dra slutsatsen att det är fullt tillåtet att hota med stryk bara dom man hotar är av minoritet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag syftade inte på signaturen ...

... utan på det privata meddelande du skickade mig och undrade om vi alla var »galna».

Som jag redan sagt hade jag inget att anmärka på springa-runt-i-ring-signaturen.

Insignia

Swashbuckler
Re: Då skall du ha spö?!

"Alltså kan jag dra slutsatsen att det är fullt tillåtet att hota med stryk bara dom man hotar är av minoritet."

Såvitt jag har uppfattat sade Krille bara att han spontant kände för att slåss om saken, inte att han hade för avsikt att faktiskt göra det. Alltså var det inte ett hot.

Doedinnan

Veteran
Re: Jag syftade inte på signaturen ...

Men vad som fortafarande gäller är att du tar åt dig för mycket.

Bara för att jag kallar något som du tycker för idioti så behöver inte du känna dig kränkt som persson. Jag (om du ursäktar min franska) skiter i vad du är för en och i och med att jag skitier i vad du är för en har jag inget behov av att förolämpa dig, kränka dig, smäda dig etc etc. Jag är bara intresarad av vad du tycker om rollspel och vad du vet om rollspel.

Jag vill inte lära känna dig, jag vill inta föda dina barn, jag vill inte veta nåt om din familj, jag står fulkomligt likgilting inför dessa ting. Alltså kan du känna dig fulständigt säcker på att jag inte vill förolämpa dig. Så du behöver inte ens fundera över om jag förolämpar dig:

"Vadå? vad menade han ..hrm ...hm ..var det där en fölämpning? .. Ja ha det där måste vart en förolämpning"

Doedinnan

Veteran
Då skall du ....

Hur uppfatar du?: "Doedinnan peckar mot sitt skrev - SUG!!" Uppfatar du det som att jag har för avsikt attt försöka få dig till att göra det?

Dante

Staff member
Min signatur ... (ot)

... betyder: »Undvik noga att göra sådant du sedan kommer att ångra».

Doedinnan

Veteran
Så var det med förlåtelse

Jag började på flera trådar när jag fortfarande kunde skriva med doedinan, att vi skulle diskutera saken, som vi gör nu, men trådarna togs gång på gång bort.

Till slut kunde jag inte skriva längre med mitt gammla användar namn, när man gjorde det försvan alla som hälst tankar på att be om ursäckt, efter som jag inte vista vad jag skulle be om ursäckt för. Nu när jag vet så tyckler jag i grund och boten inte att jag skule behöva be om ursäkt efter som man banat mitt användar namn, men efter som jag är en så snäll och förstående Doedinna så har jag på sätt och viss gjort det endå ... Om du lässer mina innlägg

Elder Girov

Swordsman
Hårklyverier.

Om Doedinnan tolkar det som ett hot, så är det väl ett hot? Dessutom föreligger ju "saklig grund". Personligen tycker jag att ni allihop borde få ett kok stryk...

Insignia

Swashbuckler
Re: Då skall du ....

"Uppfatar du det som att jag har för avsikt attt försöka få dig till att göra det?"

Jag? Nej, jag förutsätter att det yttrandet inte är riktat till mig (signaturen, alltså).

Om du däremot vände dig till mig, pekade på ditt skrev och sade "SUG", så skulle jag nog... skaka på huvudet och hitta bättre sällskap. Men det var inte det du frågade.

Insignia

Swashbuckler
Inte alls

"Om Doedinnan tolkar det som ett hot, så är det väl ett hot?"

Varför det? Det är inte säkert att Doedinnan är ett miffo bara för att jag tolkar honom som ett sådant.

"saklig grund"

Jaså?

"Personligen tycker jag att ni allihop borde få ett kok stryk..."

Det tycker inte jag, men jag kanske är partisk.

Dante

Staff member
Håller inte med ...

Det var tvärsäkra ord. Tyvärr kan jag inte dela din åsikt.

Vad du menar är att ingen skulle ta illa upp om någon sade »jag tycker att du är en fet jävla idiot»* till dem?

Förklara gärna varför du anser att ovanstående är mindre förolämpande än »du är en fet jävla idiot»*.

Sättet man framför sina »personliga åsikter» på kan mycket väl vara förolämpande.

- - -

<small>* Detta är absolut inte riktat till någon som till äventyrs läser detta inlägg, utan bara förolämpningar tagna ur luften för diskussionens skull.</small>

Doedinnan

Veteran
Re: Håller inte med ...

Men men jag kan inte själv gå in och hämta medelandet i sin helet, men jag har för mig att andemeningen var ungefär:

Jag anser att du är galen om du tycker [så här]

Och då kunde du svarat:

Nej jag är inte galen, jag anser att du har kränkt mig och mina vänner på rollspel.nu med dina skamliga ord.

Då kunde jag svarat:

Nej det är galet att tycka så för det skadar igen, jag har ju bla bla.

Men istälet så kom svaret:

TA AV DIG SKORNA!! Jag banar dig!!

Och när man får såna medelanden angånde nåt så trivialt , blir det grinigt ...

Det är som liknelsen i en annan del av tråden som jag försökt få fram, då när krille insinuerade på att han skule spö upp mig, för en sketen signatur. Jag trode inte på alvar att han skule göra det, vad jag därimot fick reda på ar att han blir fruktansvärt arg över att det förekommer sexuella övergrep och anspelningar på dem, (det är fortfarande oklart vad det har med någonting att göra).

Att du sen tror att jag på största alvar tror att du är psykotisk, är absurt, du borde inte tagit åt dig. Om du gör det över sådana saker tycker jag att du borde ta dig en räjel funderare över livet i största almänhet.

Doedinnan

Veteran
Re: väggarna har öron

"En gång, möjligen. Inte tre fyra gånger."

Det är inte så jag uppfatar det, jag bytte hela tiden och försökte göra min signatur mer rums ren, samtidigt som jag skrek efter an anledning som inte var i still med
TA AV DIG SKORNA!! BLOT LÄGG RÖVEN!! ( err ... hm ... karnse inte det sista då/images/icons/laugh.gif), men du förstår säckert vad jag menar ....

Azagthoth

Myrmidon
Summering

Vi har nu två enorma trådar som behandlar samma sak. Jag skall lite snabbt summera huvudpoängerna i dem.

Dante har fått kritik för att denne valt att stänga av användaren "Doedinan", eller snarare hur denne valde att formulera sig i kontakten med denne användare. Dante har sagt att han skall skärpa sig på den punkten. Alltså, den delen är löst.

Det har också diskuterats huruvida någon blir förolämpad av ditt eller datt, och om det som Doedinan gjorde egentligen var så farligt. Ja, det var det, eftersom någon reagerade på det. Den delen är också löst.

Tog Dante det hela för hårt? Ja, det har vi också behandlat och hur man står i denna fråga beror helt på hur känslig man är. Att rikta kritik mot någon som blir upprörd för mindre än vad man själv blir är i mina ögon absurt och jag poängterar än en gång att lägst toleransnivå gäller. De som inte lyssnat på mig hittills har nu fått den delen löst.

Vad som nu pågår är allmänt käbbel om smådetaljer, ett käbbel som inte kommer att avta eftersom de involverade har fundamentalt skilda åsikter. Alla kommer inte att ha samma åsikt i frågan, så är det bara. Allt jag begär är att ni:

A) Accepterar att andra inte nödvändigtvis håller med er

B) Inser att lägst toleransnivå gäller

A är ganska självklar på ett debattforum, B är något ni får lära er leva med om ni vill använda forumen. Om inte så ber jag er vänligen att diskutera på annan plats.

Jag tänker nu låsa den här tråden. Skicka hur många "du är dum i huvudet för att du låser den här tråden" till mig privat om ni känner för det, men starta inte upp en ny tråd om ni tänker älta samma sak med samma argument igen, i så fall plockar nog någon fram nyckeln där också.