Varför är inte Astrid Lindgren fantasy?

God45

#PrayersForBahakan
Varje gång Bilbo tagits upp i den här tråden så har jag undrat lite tyst för mig själv hur man hade sett på Bilbo om Sagan om ringen aldrig kommit till. »Hompen« var ju väldigt mycket mer … barnbokig än fantasy, så det var ju åtminstone i det facket den fick hamna på den tiden här i Sverige. I dagsläget så upplever jag att Bilbo framför allt ses som nån sorts prolog till Ringen-trilogin, snarare än sin egen grej. Och ingen skulle ju påstå att Lord of the Rings inte är fantasy.

— · — · — · — · —

Men jag tycker nog inte heller att drakar och en mörk herre räcker för att något skall vara fantasy. Isåfall är Bibeln också fantasy, ity den har ju både the OG Dark Lord, och åtminstone en drake, samt diverse andra övernaturliga väsen och magiska förmågor. Inte nog med det, den har också ett hyfsat gediget världsbygge (nåja), och ett par magiska alternativa världar man kan färdas till.

Så en sån där checklista över fantasy trappings kan ju leda till lite knasigheter.
Ah! Där kallade någon Bibeln för fantasy! Suttit och väntat på det hela tråden:

IMG_6246.jpeg

God45

#PrayersForBahakan
Då hade nog den här diskussionen inte förekommit över huvud taget, då jag menar att vi har Sagan om Ringen att tacka för fantasygenren (en åsikt som rörde upp en lika livlig diskussion som denna för ett bra tag sedan).
Men Lord Dunsany! Och Howard! Och C.L. Moore!

God45

#PrayersForBahakan
Jag såg i och för sig bara ett par avsnitt men åtminstone i dessa var drakarna mest ett färdmedel och ett vapen. Men det kanske blev annorlunda senare.

Fast får inte fantasy utspela sig i vår värld? Då går ju jättemycket bort. Wheel of Time utspelar sig i vår värld och det måste väl ändå av de allra flesta klassas som fantasy?
Conan är också vår värld. Och Dark Tower. Och Elric (typ). Och Prince of Thorns.

Badmojo

Old’s cool
“Jag skriver sagor, och människan behöver sagor. Så har det alltid varit. Så är det med det.”
Astrid Lindgren till media när Ronja Rövardotter släpptes 1981.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag köper nog en snävare definition av fantasy som en specifik litterär genre med sina rötter i romantik, science fiction och historieroman, avgränsad mot sagor, legender etc. Men det blir ju knepigt eftersom ingen av de här är slutna kärl, och särskilt under tidigt 1900-tal och framåt så går inspirationen och påverkan åt båda håll med massa exempel i gråzonen mellan fantasy och saga ffa.

Så på det sättet är väl Fantastik en bättre, bredare term. Även om den inte är lika snygg och inte riktigt ligger lika bra i munnen.
Det är nog så att jag måste börja säga fantastik istället för fantasy, då min definition av fantasy verkar vara så himla mycket bredare än många andras.

Last edited:

JohanL

Champion
Ah! Där kallade någon Bibeln för fantasy! Suttit och väntat på det hela tråden:
Det ingår i fantasy att det är fiktion, det vill säga att avsikten är att läsaren inte ska tro att det är sant. Annars är det mytologi, som Bibeln.

Jag har sett olika takes på hur mycket man trodde att Iliaden och Odysséen var sanna under klassisk period - det skulle avgöra om det var fantasy eller ej.

Bifur

Veteran
Två snabba kommentarer
  • Frågan om kulturell kontext när verket skrevs tycker jag är mindre viktig för diskussionen. Det gäller Lindgrens böcker lika väl som Hobbiten. Det vill säga att det det fanns inga förutsättningar för en svensk publik att se dem som fantasy. Det hade varit alltför obskyr eller rent av meningslös beteckning. Men det behöver inte begränsa oss idag. (Jft Goethe som tidigare nämnts.) Tycker vi (som jag) att fantasyelementen är tillräckligt starka går det att se vissa av hennes verk som en del av en gryende svensk fantasytradition. (Som i att visa upp, belysa och ge viss legitimitet åt - för att röra den frågan. Var hade exempelvis genren i Sverige varit om hon inte skrivit de böckerna?)
  • Ovan förvandlar inte henne till "en fantasyförfattare" i allmänhet. Därtill går bärande teman och inriktning på författarskapet alltför tydligt åt ett annat håll.

JohanL

Champion
Det är nog så att jag måste börja säga fantastik istället för fantasy, då min definition av fantasy verkar vara så himla mycket bredare än vad många andras är.
Det är säkert sant att huvudspåret av vår fantasy kommer därifrån, men Lukianos och åtskilliga andra grekiska romaner, Tusen och en natt, Arthur-berättelserna, vissa Shakespeare och Beowulf är alla rätt uppenbara exempel på tidig fantasy (Lukianos är dessutom antagligen vår första proto-SF).

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Det är säkert sant att huvudspåret av vår fantasy kommer därifrån, men Lukianos och åtskilliga andra grekiska romaner, Tusen och en natt, Arthur-berättelserna och Beowulf är alla rätt uppenbara exempel på tidig fantasy.
Asså, det är precis vad jag brukar hävda. Men det verkar ju vara en helt tokig åsikt enligt denna tråden, där fantasy snarare definieras som en snäv populärkulturell rörelse med start någon gång i slutet av 50-talet.

JohanL

Champion
Asså, det är precis vad jag brukar hävda. Men det verkar ju vara en helt tokig åsikt enligt denna tråden, där fantasy snarare definieras som en snäv populärkulturell rörelse med start någon gång i slutet av 50-talet.
Det känns rimligt att prata om "tidig fantasy" där. Och även den moderna traditionen rinner rätt ur George MacDonald, så det är snarare mitten av 1800-talet.