Eksem said:
Skulle du kunna bryta ned det i ännu mindre beståndsdelar?
Jag tolkar din process som det här:
Spelare: "Jag vill klättra upp på skeppet från vattnet."
Spelledare: *Bläddrar igenom formuläret*
Spelledare: *Hittar egenskapen "Stark och smidig"*
Spelledare: *Kryssar av ett färdigrullat resultat från listan och jämför med aktuellt värde*
Spelledare: *Kollar om effekten blev mycket eller lite lyckat*
Spelledare: "Du klättrar snabbt och tyst upp från vattnet".
Om man bortser från att "bläddra igenom formuläret" inte blir så mycket bläddrande när det sammanlagt finns 12-16 egenskaper att hålla reda på per rollperson, visst.
Och om jag som SL inte bedömer att det finns ordentlig och intressant risk, skulle jag bara kolla om värdet var högt eller lågt istället för att slå mot det.
Eksem said:
Då undrar jag hur du, i den situationen, skulle vilja se "färdighet" eller "egenskap"? En bred färdighet som "Acrobatics" eller kanske en egenskap som "Smidighet" eller kanske en smal färdighet som "Klättra upp på båt"?
Jag föredrar egenskaper som ligger lite mellan "grundegenskaper" och "färdigheter". Antagligen närmare de förra. Mitt favorit-tradsystem kan du hitta en variant av i senaste Fenix om du har den; Volt heter det. Där har vi Styrka och Smidighet och Humaniora och Närstrid...
Jag är inte mycket för grundegenskaper i betydelsen "bara sånt som är medfött/biologiskt" eller vad man nu ursäktar sig med, men jag är inte mycket för jättespecifika "kanot" / "svärd"-färdigheter heller.
Eksem said:
Kan spelaren som är "Stark och smidig" räkna med att komma upp på båten? Om inte, varför?
Rollpersonen som har hög Smidighet kan räkna med att lyckas ta sig upp i fler båtar, på det hela taget, än den som har låg. Däremot kan den antagligen inte
räkna med att kunna ta sig upp i just den här specifika båten.
Eftersom vi använder färdighetssystemet antar jag dock att det fanns tvivel från början; att det var full storm och mycket viktigt att man lycklas på första försöket och så. Annars skulle jag ju inte använda något system alls.
Eksem said:
Har den här processen ett spänningselement för spelaren? För spelledaren? För spelgruppen?
För
mig handlar det nog inte nödvändigtvis om spänning i första rummet, utan om känslan av att 1) kunna vara bättre eller sämre på saker, och 2) att kunna lyckas även om man är dålig, misslyckas även om man är bra.
Det blir så att säga ett sätt att få bort det filmiska och komma närmare känslan av egna upplevelser, av "närvaro", av ren och skitig "på-riktighet".