Lottomannen_UBBT
Veteran
Re: Vad säger reglerna om Svensk Bilprovning?
Sen när är en statlig svensk myndighet/instution Lawful?
/Lars
Sen när är en statlig svensk myndighet/instution Lawful?
/Lars
Om inte annat så vet man att man inte vet var man har dem, till skillnad från Lawful Good där man tror att man vet var man har dem...Chaotic evil vet man var man har.
Men det handlar fortfarande om att sätta individens frihet framför samhällets styrka. Även lagar kan vara kaotiska - jag brukar framhålla USAs "Bill of Rights" (tillägg 1-10 till författningen) som just ett exempel på kaotiska lagar (därmed intet sagt om USA som helhet).Men samtidigt så vill man ha lagar som garanterar denna frihet, det vill säga en strävan efter att organisera den.
Man har skippat alignments och kör i stället med en massa personlighetspåverkande fördelar/nackdelar.Vad har GURPS för regler när det gäller dessa moraliska dilemman? Eller tar man den enkla vägen och låter bli att ha regler för det, för att man inte pallar att ta tag i diskussionen?
Jag menar inte att det är något man spelar, bara tog det som ett exempel där ond/god inte är en objektiv företeelse.Abort är knepigare, och just detta blir krångligt. Nu har ju inte reglerna någonsin påstått sig vara en heltäckande lösning för realpolitiska dilmman, men jag skulle kunna tänka mig att det i D&D är en OND handling att döda en oskyldig och försvarslös varelse. Alltså skulle abort vara en OND handling i D&D, oavsett eventuella GODA intentioner. Om barnets födsel skulle döda mamman blir det knepigare, men då har den här diskussionen tagit en vändning som jag i alla fall inte avser utforska i mina D&D-äventyr på ett tag.
GURPS har iofs också möjligheten att funka liknande Västmark. Man tar helt enkelt och delar ut XP som vanligt, men för dessutom räkning i en separat minuspott. När den blivit lagom stor så manifesterar den sig i en lämplig nackdel (om man spelar för rått kan det vara sadism, om man driver med världens gud kan det vara bad luck, om man illdådat kan det vara fiender eller att man är efterlyst, fobier kan användas och så vidare).GURPS betraktar detta som taskigt rollspel, helt enkelt, och delar ut färre character points.
(snip)
Västmark har ett system med Samvetskval som man får om man gör något som står emot ens etiska principer, och som man måste göra bot för att bli av med.
Alignment är en beskrivning av karaktärens agerande. Om karaktären börjar bete sig annorlunda ändrar man beskrivningen.Så hur är det i D&D?
Du syftar väl inte på mig nu väl? Jag brukar inte ens komma ihåg vilket alignment jag har, jag försöker spela personen, inte mitt alignment.Har speciellt fått känna på det med en av mina ad&d spelledare som följer alignment reglnerna till... ja jag vet inte till världens ände...