Dogs in the vinyard suger
Dogs in the vinyard suger
Jag tycker Dogs in the vinyard suger hästballe. Eller settingen är fin och intressant, scenario strukturen, rollpersonernas plats i världen, temat m.m. Är allt ihop underbart men regelsystemet ät fruktansvärt plågsamt, ungefär lika plågsamt som att bli upphängd i sina tarmar.
Spelsystemet ät alltså de som sug resten är faktiskt ganska underbart.
Okej nu till varför systemet suger. Det är genomtänkt, den för storyn framåt, är enkelt och kan appliceras på alla konflikter (fysiska, verbala, känslomässig vad som helst, de funkar), de är flexibelt och…
… Fruktansvärt. Jag har spelat DitV nu tre gånger, och spellet de typ två tre gånger och de är helt klart de mest plågsamma regelsystem jag utsatts för och jag har en lååååg smärttröskel. Ja jag är medveten om att de är på många sätt ett bra regelsystem, men,,,
Nåja jag kanske ska förklara mig. Systemet bygger på att man höjer och synar med tärningar under konflikter, och om man har mer tärningar kan man blanda in egenskaper/färdigheter/relationer eller utrustning i konflikten. Har du egenskapen ”Gammal” så får du tärningsbonusen för egenskapen gammal om du lyckas blanda in att du är gammal på något sätt i konflikten. Egentligen smidigt och genialt.
Problemet är att systemet är genialt på pappret men i spel suger de apballe för mig.
I praktiken innebär de att du i en verbal konflikt tillexempel får säga en HALV REPLIK för att försvara dig, lägga fram några tärningar för det försvaret, snegla på rollformuläret om du behöver fler tärningar, leta upp en lämplig egenskap, YTTRA LITE TILL om att du är en gammal man för att få din bonus för gammal, lägga fram två tärningar för att höja och sedan YTTRA ANDRA HALVAN AV REPLIKEN;
GAAAAAAAAAAAAAAAH! *sanity loss*
Dessutom så är dessutom ett sånt system att de bestämmer rollpersoner känslomässig reaktion på saker också, efter en konflikt och under konflikten med och vad den kan säga och om den ska vika sig eller inte…
Gahhhh… *ryser*
Det är det mest dödade systen av spel- och rollkänsla jag någonsin sett. Därför suger det. HÄSTBALLE.