Men jag skulle faktiskt vilja ta upp SCs system igen. Skadesystem är det jag grunnat mest på för, som du kanske läste i den andra tråden, så är det roten till allt ont
. Skador är inte kul men de måste finnas där annars har strid ingen funktion och i rollspel där fysiska konflikter är centrala måste man ha skador på ett eller annat sätt. Mitt system gäller alla konflikter och fungerar så här:
En RP har Öde, en pool med ödestärningar och ödesnycker. Det är det hela.
Utan att gå in på detaljer i konfliktsystemet så kan det sammanfattas med att rollpersonen kan få en skada, riskera att förlora hela konflikten eller chans att vinna hela konflikten.
Varje gång rollpersonen skadas får hon en ödesnyck. Ödesnycken är ett trauma som passar konflitken. I en social konflikt kan det vara "Irriterad". I en fysisk konflikt kan det vara "Lårkaka" och i en mental konflikt kan det vara "Förvirrad". Rollpersonen får också x antal tärningar i sin ödespool. Ödesnycker får inga värden utan förs bara upp på rollformuläret.
Då situationen uppstår rollpersonen rikserar att förlora konflikten får hon slå sina ödestärningar i ödespoolen. Alla T som visar 4-6 sänker rollpersonens Öde med 1. Då det når 0 kan man välja att överleva men bli en del av Kaos (strunt i vad det här betyder, man kan inte överleva hur änge som helst men det här är ett sätt att ge valet om man vill dö i striden eller inte vilket jag vill ge spelaren) eller dö om det är en trolig utgång av konflikten. Hur som helst är konflikten över och motparten beskriver utgången av konflikten.
Så ödespoolen växer. Men du kan minska den genom att plocka tärningar från poolen och sätta ut på ödesnycker. Ödesnycker reducerar dina slag men sjunker med 1T för varje gång du låter en ödesnyck reducera ett slag.
En spelare kan också alltid välja att lämna en konflikt och retirera om ödespoolen växer för kraftigt i konflikten.
Av det här får man ut att spelaren
* kontrollerar sina skador
* ser en dramtisk ökning av risken att förlora konflikten, antingen den nu eller en senare konflikt.
* alltid har chans att retirera då det ser mörkt ut (dvs mååånga tänringar i pölen)
* får en liten creepy känsla då pölen växer.
Det här har funkat rätt bra. Det tar ltie tid att vänja sig vid systemet men då man gör det så är det ett roligt och skönt system.