Faehrengaust
Hero
Nej, det borde inte vara svårt. Men jag har inte sett det göras vilket jag finner lite märkligt. Men det kan också vara jag som missat det, har inte spelat så mycket nyare spel.Möller said:Det där låter ju bra, skulle det vara så svårt att skapa ett sådant system?
Jättebra tankar!Möller said:Kanske kan man ha nivåer av taggar; den enklaste taggen som ger lite xp behöver inte ha innefattat ett tidigare möte utan enbart kännedom om motståndaren och en början till en känslomässig relation - t.ex. en väns mördare. Taggar som skapas efter att man mötts i konflikt har en högre nivå och ger mer xp när man »löser in« dem i nästa möte.
Jag tänker också att det inte bara är förlust i en strid som låter dig tagga motståndarna. Om rollpersonerna vinner kan spelarna välja att låta motståndarna överleva och istället skapa en tagg och på så sätt skapa återkommande motståndare som hyser agg mot rollpersonerna.
Otaggade motståndare kanske bara ska ge minimal belöning, om någon alls. Då blir det motiverat för spelarna att komma på taggar och ge sina motståndare en personlighet.
Taggarna kan bli bra verktyg för SL att bygga vidare storyn på. Kan nog passa bra i en begränsad (fisktank?) setting.