Faehrengaust
Hero
Håller på att slänga ihop ett skadesystem till ett efterkatastrofenspel. I samband med detta så läste jag trådar om skadesystem på forumet. Det finns en del diskussioner om den "negativa spiralen", dvs att man får avdrag av skada vilket leder till man lättare blir skadad igen etc.
Men varför inträffar detta? Är det reglernas fel?
Låt oss tänka oss en spännande film - likheten till ett bra rollspelsäventyr är trotts allt stor. I många (de flesta?) filmer så blir hjälten skadad i någon tidig scen - ofta i strid mot huvudmotståndaren. Vad händer då? Biter hjälten ihop och fortsätter striden tills han dör? Nej, hjälten gör ju inte det.
På ett eller annat sätt så avbryts striden och hjälten får tid att slicka sina sår och bygga upp sig inför slutstriden. Möjligtvis med flera skador på vägen. Detta ger bra drama och bygger upp intensiteten och stämningen inför slutavgörandet.
Varför händer inte detta i rollspel? Varför står våran rollperson där och biter ihop och tar stryk ända till döden? Borde vi ha någon sorts mekanik i spelet för att uppmuntra till ett annat beteende?
Vad jag egentligen vill komma till är att det kanske är bra med ett skadesystem som ger avdrag, men att det kanske bör komplementeras med någon mekanik som uppmuntrar spelare att faktiskt retirera när de är skadade. Något som gör att dramat ökar med antalet möten.
Finns det något sådant? Tankar?
Men varför inträffar detta? Är det reglernas fel?
Låt oss tänka oss en spännande film - likheten till ett bra rollspelsäventyr är trotts allt stor. I många (de flesta?) filmer så blir hjälten skadad i någon tidig scen - ofta i strid mot huvudmotståndaren. Vad händer då? Biter hjälten ihop och fortsätter striden tills han dör? Nej, hjälten gör ju inte det.
På ett eller annat sätt så avbryts striden och hjälten får tid att slicka sina sår och bygga upp sig inför slutstriden. Möjligtvis med flera skador på vägen. Detta ger bra drama och bygger upp intensiteten och stämningen inför slutavgörandet.
Varför händer inte detta i rollspel? Varför står våran rollperson där och biter ihop och tar stryk ända till döden? Borde vi ha någon sorts mekanik i spelet för att uppmuntra till ett annat beteende?
Vad jag egentligen vill komma till är att det kanske är bra med ett skadesystem som ger avdrag, men att det kanske bör komplementeras med någon mekanik som uppmuntrar spelare att faktiskt retirera när de är skadade. Något som gör att dramat ökar med antalet möten.
Finns det något sådant? Tankar?