Nekromanti Varför allt detta våld?

Zire

Swashbuckler
Re: Andra spänningsmoment

Har du några andra exempel (jag har svårt att relatera till sporten eftersom de få "sportfilmer" som jag sett har satt sociala relationer i fokus (och sporten bara är en "kuliss"))?

soda_UBBT

Warrior

Om du inte tycke att att det faktiska namn-labeln stör dig för mycket så är det faktiskt just det Shadow of Yesterday precis gör med konflikt - bdtp varianten, något som mer eller mindre är snott från gamla goda FATE med sina vanliga och extended conflicts.

Man ramlar på med vanlig konflikresolution och hamnar man i något som är av vikt för spelet går man till den utbyggda varianten.

Krille

Super Moderator

Om jag håller med dig eller ej beror på din defenition av konflikt och konfliktresolution. Var kommer ROLLspelandet in i din modell?
Man kan ju rollspela resultatet? Dvs, rollspela inte övertalningsförsöket, rollspela att du är övertalad istället.

Alternativt, gör en rollspels-Jeopardy - du vet, rollspela frågan istället för svaret. Svaret är givet: du kommer att bli övertalad när diskussionen är slut. Nu får du se till att rollspela diskussionen så att du blir övertalad.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Menar du Bringing Down the Pain nu? För det är väl ändå, så vitt jag förstått, en procedur som är applicerbar på samtliga konflikter. Jag tänkte mer att en kampanj som lägger stor vikt på taktisk strid ska använda regler som utökar möjligheterna för detta, regler som överhuvudtaget inte finns i andra kampanjer med samma system.

Genesis

Ni dés ni maître

Har du några andra exempel (jag har svårt att relatera till sporten eftersom de få "sportfilmer" som jag sett har satt sociala relationer i fokus (och sporten bara är en "kuliss"))?
Spela musik? Om man spelar ett spel där man är artister som försöker slå sig fram i branschen.

Argumentera i Senaten?

Förhandla om ett miljondollarkontrakt?

Vinna över en kvinnas hjärta?

Sätter förresten inte de flesta filmer med våld sociala relationer i fokus och gör våldet till en "kuliss"? En film där ståryn handlar om våld skulle nog bli oerhört tråkig. Inte ens dussinaction gör ju det.

soda_UBBT

Warrior

Min grundtanke är:
1. Rollspela den sociala interaktionen.
2. Om applicerbart/nödvändigt, slå slag för den berörda färdigheten.
3. Modiifera resultatet av den sociala interaktionen lite åt det håll som resultatet indikerar.
Grundtankstänk:

1. Om det inte är nödvändigt att vända sig till systemet så finns det ingen konflikt. Då låter jag som spelledare spelet löpa vidare och spelaren får som han vill. Så som SL säger jag; 'JA' eller rullar tärningarna - aldrig NEJ (eller nästan aldrig iaf...)

2. Låter systemet avgöra utfallet. Narrerar/rollspelar efter spelaren och resten utav spelbordets önskemål. Ibland orkar inte ens den mest vältaliga älta utan vill vifta bort konflikten med snabba narrerande 3:e persons beskrivningar, ibland inte. Jag tycker folk får göra det de är bekväma med och tycker är kul för stunden.

Exempel; Ibland kan man inte hitta på något JÄTTESKRÄMMADE att säga, då kanske det passar bättre med en över-axeln-kamera som noterar att protagonisten säger något tyst och ser antagonisten bli vit i ansiktet...

Hur man sedan lägger upp det med slag innan, efter eller under konflikten är olika skolor som funkar olika bra beroende på speltyp och grupp. Inget jag lägger lika stort värde i som att faktiskt låta tärningarna och systemet avgöra.

3. Rollspelar mellan konflikter. Uppstår konflikter så låter jag 1,2 ta vid.

soda_UBBT

Warrior

Menar du Bringing Down the Pain nu? För det är väl ändå, så vitt jag förstått, en procedur som är applicerbar på samtliga konflikter. Jag tänkte mer att en kampanj som lägger stor vikt på taktisk strid ska använda regler som utökar möjligheterna för detta, regler som överhuvudtaget inte finns i andra kampanjer med samma system.
Jupp. Det var precis vad jag menade. Och det är en förfining och utveckling utav det abstrakta systemet som kan 'ges nya namn' för att passa den typen utav konflikt man valt att ha som fokus i spelet.

Det låter som att du är inne i spel-speligehetsträsket. Inte min forte även om jag dabblar en del med fylle-dungeon-romp då och då.

Ram

Skev

Man kan ju rollspela resultatet? Dvs, rollspela inte övertalningsförsöket, rollspela att du är övertalad istället.

Alternativt, gör en rollspels-Jeopardy - du vet, rollspela frågan istället för svaret. Svaret är givet: du kommer att bli övertalad när diskussionen är slut. Nu får du se till att rollspela diskussionen så att du blir övertalad.
Absolut. Det är bara inte så som jag föredrar att spela. Jag är för inkörd på mina gamla vägar för att utforska nya. Samt att jag trivs ganska bra på den vägen som jag går på.

Som en vis man sa, jag är lat.

Ram

Skev

Helt klart en bra modell. Jag tror att om man kollar på spelföldet under en av dina och en av mina spelsessioner så kommer de att te sig lika med undantag av när ditt fall 2 inträffar med ett icke-önskvärt resultat (i den mån det finns sådana).

Pudelns kärna är fortfarande defenitionen av Konflikt. I de fall som du inte ser någon konflikt eller någon tillräckligt allvarlig konflikt så använder vi samma motor, common sense och ofta "det går bra". En svår fråga, men var drar du gränsen för en konflikt? Är det baserat på vad som händer, händelsens relevans i historien eller vad?

Funkar det bra för er att efterhandsrollspela/narrera social interaktion baserat på ett redan kännt resultat? Det känns lite bakvänt för mig...

soda_UBBT

Warrior

För mig uppstår en konflikt när det är intressant att misslyckas, när det finns intressanta alternativ till JA.

Ytterligare krav på konflikt är att spelaren/na är intresserade och att konflikten har med deras protagonister att göra.

Jag är så ful när jag spelleder att jag nästan alltid har en konflikt i bakhuvudet när jag initierar en scen för spelarna. Det behöver inte alltid bli JUST det jag tänk mig, men att protagonisterna måste ta tag i saker på ett mycket handfast sätt och att en konflikt är nära förestående är oftast rätt uppenbart.

Funkar det bra för er att efterhandsrollspela/narrera social interaktion baserat på ett redan kännt resultat? Det känns lite bakvänt för mig...
Jupp funkar hur bra som helst.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Hmm, gills spel som har - kors i taket - EN typ av konfliktresolution som sedan används i alla typer utav konflikter utav intresse som uppkommer i spel - fotboll som kissa-långt tävlingar
Nej, de gills inte. Sådana spel är jag medveten om att det finns ett antal av.

/tobias

Ram

Skev

Ok, allt som sagt mycket vettigt.

Men resten av frågan då? När man har fått fram ett resultat av Övertala som ledde till att man misslyckades att uppnå sitt syfte, konstaterar ni då bara att det sket sig eller rollspelar ni det misslyckade övertalningsförsöket?

För min det som sagt så känns båda dessa mysko. Dessa konflikter är rollspelandets mest intressanta inslag och jag vill kunna påverka det via mitt rollspel.

Så hur gör ni?

Edit: Uppdaterade du din förra post eller? När jag svarade fanns inte det sista stycket...

Du får gärna utveckla lite mer med hur ni faktiskt gör.

Gordeg

Hero
Sport som spänningsmoment

Den intressanta frågan är ju varför det inte finns några rollspel som bygger på ett annat spänningsmoment än strid. Det finns ju gott om filmer (och annan underhållningsmedia) där spänningsmomentet är ett helt annat, men ändå något som är så komplext, och där utgången är så intressant för handlingen, att det borde kräva specialregler.
Jag har varit inne på det spåret tidigare och planerade en kampanj i Skymningshem: Andra imperiet med sporttema. Meningen är att matcherna ska ersätta strid som spänningsmoment. Det finns några fördelar med det, en är att till skillnad mot strid kan rollpersonerna förlora en match utan att bli utslagna, dödade eller tillfångatagna.
Jag tänkte mig kampanjen som en rymd-sport-roadmovie, en turnering där 24 lag åker mellan planetsystem och spelar en turneringsomgång på varje plats. Skrev ett system för hur man spelar matcherna med hjälp av taktikkorten.

Nu valde gruppen att jag skulle spelleda Warhammer istället för Shi2-sport, men jag har inte glömt konceptet, förhoppningsvis blir det av någon gång i framtiden.

Gordeg

Arfert

Facit

Har för mig att gamla rollspelet Lace & Steel hade ett duellsystem, som både kunde användas för dueller och magi, och sociala dueller... alltså adelsdamer (och män) som dräpte varandra med vassa repliker....

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Varför skulle inte en social konflikt få avgöra spelets utgång lika gärna som en fysisk konflikt?!
Vi sitter ner och spelar socialt.

Vi ställer oss inte upp och slåss.

Därför behöver vi system för det senare.

Jag kan absolut spela en karaktär som är mindre social än vad jag själv är - men då ska det ligga hos mig, inte systemet. Det ska vara jag som spelare som väljer att spela kasst socialt.

Att låta spelsystemet avgör konflikter är rollspel för mig.
Det får stå för dig. För mig är rollspel en form av gemensamt inlevande i roller, mer besläktat med impro än med monopol. Regelsystem är något sekundärt, som absolut inte behöver vara med.

Genesis

Ni dés ni maître

Har för mig att gamla rollspelet Lace & Steel hade ett duellsystem, som både kunde användas för dueller och magi, och sociala dueller... alltså adelsdamer (och män) som dräpte varandra med vassa repliker....
Javisst. Burning Wheel har ju ett system för "Duels of Wits". Och Conspiracy of Shadows använder precis samma system för strid och argumentation, där en "avväpning" är ett ogiltigförklarande av motståndarens argument och en "rustning" kan vara ett kungligt mandat. Det handlar bara om att omtolka regeltermerna.

Men det är aldrig någon som skulle komma på tanken att utforma ett system för sociala konflikter och sedan säga att det går bra att använda för våld om man vill. Så ett "avfärdande" kan tolkas som en avväpning, istället.

Ungefär som att det är helt okej för en författarinna att kalla sig författare, men inga manliga författare skulle komma på tanken att kalla sig "författarinna".

Sodivra

Champion
War Stars!

Spela musik? Om man spelar ett spel där man är artister som försöker slå sig fram i branschen.
Jag skrev ett sådant, där det fanns fyra sorters handlingsresolution: Vanliga tärningslag, motsatta slag för alla sorters motsatta handlingar, utdragna motsatta slag om man ville piffa upp det lite, och konsertregler. (De var inte så himla bra, men ändå)

War Stars!

Rickard

Urverk speldesign

Om man har ett socialt spelsystem till exempel så kan man lätt hamna i situationen där en SLP skall övertalas om något, spelaren rollspelar det mycket bra men tärningsslaget visar att SLP:n hatar honom i alla fall.
En vettig rollspelare rollspelare utifrån rollpersonens värden, inte utifrån sitt eget kunnande.

/Han som mest ville inflika

Zire

Swashbuckler

Hmm... njae.. de tre sistnämnda (argumentera i senaten, förhandla om miljonkontrakt och vinna över en kvinnas hjärta) har jag inga som helst problem att sköta endast via rollspelandet (och utan regler), medans strid är betydligt svårare.
Men jag antar att det har mer med personliga premisser att göra. (Argumenterat, förhandlat och flirtat har jag gjort i verkligheten liksom, medan det varit värre med strider på liv och död...)

Att tävla i musik tycker jag är konstigt redan när det görs i verkligheten...