Re: Andra spänningsmoment
Men det har egentligen inte med saken att göra. Vi pratade ju om att det kan finnas andra spänningselement än strider. Huruvida de regleras med tärningar eller frispelas har väl inget med saken att göra? Eller menar du att våld är centralt i rollspel för att man måste ha något som är systemreglerat, annars får man inte ihop tillräckligt med regler för att kunna motivera att man tar betalt för det? Det är ju en intressant tanke ...
//Genesis har fortfarande inte hört någon bättre teori än att rollspel spelas mest av fjortonåriga nördar.
Jag förstår inte: vad är det som är så svårt med att frispela strid? Det har jag gjort, och en stor mängd friformare, också. Som alla som spelat systemlöst vet, så är det faktum att man inte måste ha regler för något knappast ett argument för att man inte borde ha regler för det. För i så fall så borde alla spela systemlöst hela tiden.Hmm... njae.. de tre sistnämnda (argumentera i senaten, förhandla om miljonkontrakt och vinna över en kvinnas hjärta) har jag inga som helst problem att sköta endast via rollspelandet (och utan regler), medans strid är betydligt svårare.
Men det har egentligen inte med saken att göra. Vi pratade ju om att det kan finnas andra spänningselement än strider. Huruvida de regleras med tärningar eller frispelas har väl inget med saken att göra? Eller menar du att våld är centralt i rollspel för att man måste ha något som är systemreglerat, annars får man inte ihop tillräckligt med regler för att kunna motivera att man tar betalt för det? Det är ju en intressant tanke ...
//Genesis har fortfarande inte hört någon bättre teori än att rollspel spelas mest av fjortonåriga nördar.