Nekromanti Varje dag. . .

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Bredare grafik?

Under samma tidsperiod som det förra statistikinlägget använde 9,15 % av Rollspel.nu:s besökare en fönsterstorlek smalare än 950 px (den nya designen är 910 px, men jag inkluderade lite marginal för fönsterramar och rullningslister).

Lite drygt hälften av dessa borde kunna visa ett bredare fönster, men väljer att inte göra det. (Kanske för att det inte behövs med den nuvarande designen.)

Troberg

Sinister eater

Lite drygt hälften av dessa borde kunna visa ett bredare fönster, men väljer att inte göra det. (Kanske för att det inte behövs med den nuvarande designen.)
Jag kan inte svara för de andra, men 900x1000 är standardstorleken på alla mina browserfönster, oavsett site. Det funkar bra för alla siter jag brukar besöka. Skulle en site kräva någon annan storlek så skulle jag behöva försöka konfigurera upp två separata browserinstallationer för de olika storlekarna, vilket är en rätt strulig historia.

Som programmerare så brukar jag ställa mig en fråga i sådana här situationer: vem gör man programmet/siten för? Sig själv eller användaren?

Jag har haft stora fighter på jobbet om att vi gjort program som inte respekterar användarens inställningar, tex genom att kräva viss upplösning, inte respektera användarens färginställningar (vilket faktiskt är ett lagkrav) eller att tvinga genom XP-look även om man kör 2000 eller XP i 2000-look-läge. Användaren har en anledning till att han/hon väljer de inställningar han/hon valt, och det är inte utvecklarens sak att förkasta den anledningen.

Troberg

Sinister eater
Tack, du är min hjälte!

Det funkade inte förut, men i nya Opera så funkar det.

seinet

Swashbuckler

Alltså som det är nu förutom just när man är inne på forumet där inga spalter syns?

/Seinet Wintermute - Kollade faktiskt upp ifall det förhöll sig så och det gjorde det (förutom på just "Serier")

seinet

Swashbuckler
Re: Förhandstitt på Nya Rollspel.nu ...

En snygg grej hade ju varit att köra AJAX (nya modeordet i webbside-programmering) fullt ut. Drop-downmenyer och hela kitet.

/Seinet Wintermute - Funderar på att börja pilla lite med AJAX

Dante

Staff member

Seinet said:
Alltså som det är nu förutom just när man är inne på forumet där inga spalter syns?
Ja, fast även när du är inne på forumet.

Dante

Staff member

Troberg said:
Användaren har en anledning till att han/hon väljer de inställningar han/hon valt, och det är inte utvecklarens sak att förkasta den anledningen.
Jamen dåså.

Då ska jag självklart anpassa designen efter den enda användare som visat Rollspel.nu i ett fönster med storleken 230 × 340 px. :gremcrazy:

ripperdoc

Myrmidon

Nitpick: Ajax handlar om att ladda ner ny data utan att ladda om sidan. Drop-down menyer och paneler som kan gömmas kräver ingen ajax, däremot skadar inte något modernt javascript-bibliotek med inbyggda effekter för ex. "sliding box". :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Användaren har en anledning till att han/hon väljer de inställningar han/hon valt, och det är inte utvecklarens sak att förkasta den anledningen.
Meh... anledningen till att jag har en pissig grafikkrets i min laptop är att jag inte har lust att köpa en ny dator. Är det då EA games skyldighet att utveckla spel vars systemkrav inte överstiger mitt systems prestanda?

Som programmerare så brukar jag ställa mig en fråga i sådana här situationer: vem gör man programmet/siten för? Sig själv eller användaren?
Man gör det för majoriteten av användarna, den försvinnande lilla andel som inte klarar av att surfa i 1024 ska man inte ta hänsyn till. De får väl för fan lära sig scrolla i sidled, köpa en ny dator eller hänga på Sveroks forum istället. Eller nåt.

- Vulf

Krille

Super Moderator

Då ska jag självklart anpassa designen efter den enda användare som visat Rollspel.nu i ett fönster med storleken 230 × 340 px.
Nä, för då missar du mig, som kör i ca 1000x800 px*. Och jag har minsann rätt att se rollspel.nu jag med!

Redan på nittitalet var en design med låst bredd föremål gnäll. Jag trodde att en av grejerna med HTML var väl att det skulle vara enhetsoberoende. Dvs skit samma om jag kör 230x340, 1000x800, 1280x1024 eller 1920x1080, sidan ska renderas läsbart i min webbläsare i alla fall.

230x340 låter för övrigt som en nallefon, och de ska man inte heller förakta. Jag tror de kommer bli fler.

* Jag vet faktiskt inte, för även jag är en av dem som inte kör i fullskärmsläge, utan som ett fönster i Opera.

Dante

Staff member

Krille said:
Dvs skit samma om jag kör 230x340, 1000x800, 1280x1024 eller 1920x1080, sidan ska renderas läsbart i min webbläsare i alla fall.
Läsbart blir det – fast du kanske måste scrolla i sidled. Kruxet är att det är svårt att förutsäga vad som händer med sidans objekt vid extremt smala eller extremt breda fönster. kan det bli helt whacko med dynamisk sidbredd.

Jag skulle möjligen kunna överväga att sätta en minstabredd på 780 px och en störstabredd på 910 px – med ytterspalterna fasta och mittenspalten dynamisk.

Möjligen.

Troberg

Sinister eater

Meh... anledningen till att jag har en pissig grafikkrets i min laptop är att jag inte har lust att köpa en ny dator. Är det då EA games skyldighet att utveckla spel vars systemkrav inte överstiger mitt systems prestanda?
Även speltillverkare undviker att göra spel som begränsar målgruppen alltför mycket, även om de naturligtvis har en balans mellan att det och att vara häftigare än konkurrenterna.

Man gör det för majoriteten av användarna, den försvinnande lilla andel som inte klarar av att surfa i 1024 ska man inte ta hänsyn till. De får väl för fan lära sig scrolla i sidled, köpa en ny dator eller hänga på Sveroks forum istället. Eller nåt.
Sorry, men det tänket hör inte hemma i modern systemdesign. Hur skulle tex du reagerat om Word krävde helskärm? Om mediaspelaren alltid var i helskärmsläge?

Browsern kan ändra storlek, det är ett faktum. Sedan är det upp till utvecklaren att utveckla efter den förutsättningen.

Börjar man plocka bort 10% av användarna här, 10% för att de använder fel browser, 10% för att de inte använder Java osv så har man snart inga användare kvar. Det är samma dilemma som Microsoft sitter i när de bloatar Word. Visst, genomsnittsanvändaren använder bara 20% av funktionerna, men, och det här är det viktiga, det är inte SAMMA 20%.

Troberg

Sinister eater

Då ska jag självklart anpassa designen efter den enda användare som visat Rollspel.nu i ett fönster med storleken 230 × 340 px.
Det finns också sådant som rimliga gränser (även om ditt exempel faktiskt kan vara rimligt (eller snarare 240x320 då), med tanke på mobila enheter).

Jag testade nyss RPG Labs framsida, och den funkade fint ner till cirka 300 pixlar horisontellt (man får scrolla under 600, men man behöver inte scrolla fram och tillbaka för att läsa en rad).

Sedan förstår jag inte diskussionens grund. Det är enklare att göra en sida som anpassar sig, det är så HTML är tänkt att funka, allt annat kräver jobb. Det är bättre för användaren. Vad är egentligen problemet?

Troberg

Sinister eater

Jag vet faktiskt inte, för även jag är en av dem som inte kör i fullskärmsläge, utan som ett fönster i Opera.
Tools, Preferences, Advanced, Browsing, Show web page dimensions in title bar, check. Mycket behändigt.

Troberg

Sinister eater

Jag skulle möjligen kunna överväga att sätta en minstabredd på 780 px och en störstabredd på 910 px – med ytterspalterna fasta och mittenspalten dynamisk.
Vad hindrar mittenspalten från att bli bredare? Gillar man inte att ha den bredare så gör man ju bara fönstret smalare, gillar man det så är det inget problem?

Se också mitt tidigare svar, man kan dimensionera för pyttesmå bredder "en spalt i taget". Med andra ord, gör dem så dynamiska det går, men med en minstabredd på mittspalten som motsvarar en mobil enhet och resten öppet.

seinet

Swashbuckler

Asynchronous Javascript And XML

Visst, fokus är att ladda endast den data som behövs, men javascript är en del i det hela. Det förklaras rätt så bra på w3schools tycker jag.

Javascript har en otrolig potential ifall man har en duktig programmerare.

/Seinet Wintermute - Skall få tummen ur och börja lära mig den skiten

EchonCique

Hero

Se också mitt tidigare svar, man kan dimensionera för pyttesmå bredder "en spalt i taget". Med andra ord, gör dem så dynamiska det går, men med en minstabredd på mittspalten som motsvarar en mobil enhet och resten öppet.
Du behaga skoja mig med va va?

PDA's, mobiltelefoner och andra som använder sig av WAP-teknik skall ha en egen version av sidan. De skall inte ha den som är riktad till desktop-datorer.

Dvs en nedskalad sida utan grafiska element, utan några bilder eller mängder med länkar. Innehållet är strippat, länkar till olika sektioner på sidan skall finnas högst upp och länkar mellan sektioner skall också finnas där. Dessutom skall man kunna hoppa över navigationen med ett knapptryck om man önskar komma direkt till innehållet på sida.

Det och mycket mer skall dessa sidor dedikerade för webbläsare av andra slag än desktopdatorers. Ingenting annat.

Det Dante visat upp är riktat åt desktopdatorer. Behandla det som det.

Dante

Staff member

Troberg said:
Vad hindrar mittenspalten från att bli bredare? Gillar man inte att ha den bredare så gör man ju bara fönstret smalare, gillar man det så är det inget problem?
Därför att folk generellt är dumma i huvet. Om de tittar på sidan i 1600 px bredd kommer mittenspalten att få så långa rader att det blir asjobbigt att försöka läsa det som står där. Då kommer de att klaga på att jag designat sidan dåligt, trots att de själva är bänga. Därför vill jag ha en störstabredd på mittspalten som motsvarar optimal radlängd vid normal typgrad.

Troberg said:
Sidan kommer aldrig att bli smalare än logotypens bredd + den stora bannerns bredd + den lilla bannerns bredd. Har du smalare fönster än så: Tuff skit! Scrolla i sidled.

Användarvänlighet i all ära, men jag tänker inte ens försöka ta hänsyn till alla märkliga specialfall som kan tänkas uppstå. Gör jag en sida som kan visas i ett 800 px-fönster så kan 99 % av besökarna se den utan att scrolla i sidled – det räcker bra för mig.

ripperdoc

Myrmidon

Fast en bra design för mobiler uppmanas. Ta en kik på hur snyggt Facebook designade för mobiler. Det är inte omöjligt, det är bara svårare. Det är förstås en försvinnande liten procent som ser rollspel.nu på mobiler, men det kan ju ha att göra med att det är en oangenäm upplevelse just nu :gremsmile: Gör en smart mobildesign och om något år kommer massor med folk vara inloggade via mobilen.

Jag håller dock med dig om att använda fri bredd inte är en smart lösning i alla lägen. För det mesta blir det fult. Man får använda andra smarta lösningar, vilket inbegriper javascript och css.

Troberg

Sinister eater

PDA's, mobiltelefoner och andra som använder sig av WAP-teknik skall ha en egen version av sidan.
Dog inte WAP för några år sedan? Nu vill man ha full funktionalitet även i fält. Handdatorer, PSP, häftigare telefoner, Wii osv vill ha hela sidan, utan att den dummas ner.

Andra exempel:

* OLPC: 693x520 (lite beroende på betraktningsvinkel (japp, det är en annorlunda teknik))
* ASUS Eee: 800x480

Båda dessa väntas ta enorma marknadsandelar.

Till detta så kan man lägga att priserna på högupplösta skärmar rasat i höjden. Jag ska själv köpa sex stycken som ska klara minst 1600x1200, och de enda som kan leverera dem någotsånär billigt är datorbutiken.com (1830 kr), resten ligger på 5-6000 (och då med sämre färgåtergivning).