Nekromanti [VarLorder & Lodisar] - Runda 1

Xyas

Swashbuckler
Jag väger i nuläget mellan Paxen (oinaktiv, uppgiven-ish och uppmannar oss att rösta ut honom) och Björn (närvaron fram och tillbaka stämmer inte, verkade inte tycka att vi behövde dreva mer efter att jag hade outat info och har inte gett sitt namn).

I nuläget så röstar jag på Björn, och har ingen ambition att flytta den förens han kommer ut med sitt namn.

Röst: Björn den gode

!Paxen

Swashbuckler
Som sagt så har jag svårt att hitta någon som jag verkligen misstänker första rundan. Har tagit en genomläsning och hittar en som jag misstänker. Ledsen Vicotnik, men jag ska förklara varför jag misstänker dig.
Vicotnik said:
Yes! Äntligen bybo! Så som jag har längtat

Om det är någon som har koll på det så är det Vimes och Konrad Konvalj om jag inte är helt ute och cycklar och Vimes kan vi ju inte lite på då han är SL.

Jag tycker det låter som en utmärkt ide att ifråga sätta Björn den gode då han är en bra och erfaren spelare vi bör under den här rundan försöka avgöra vilken sida han tillhör, är han lord så är han för farlig för att få leva ens en ända runda.

Röst: Björn den gode
Vicotnik, jag vet att du har fått vara varulv en jävla massa gånger, och jag kan förstå att du kanske blir glad om du är bybo, men det här är så obvious varulvsaktigt så att det är bara dumt att göra det om man är varulv. Men, jag ska inte fastna i giftbägarresonemanget.

Förutom att du är glad över att vara varulv så tycker du att man bör ifrågasätta BDG pga erfarenheten. Vilket jag kan hålla med.

Vicotnik said:
Så i väntan på att Björn den gode vaknar upp ur sitt ide så tycker jag inte vi ska sitta sysslolösa och inte posta saker för det kommer vi inte någonstans med.

I och med att vi:
Fraktion
Namn och title
Ev information
Ev förmåga

Enligt mig så är detta ett smart upplägg på spelet för så få deltagare då det gör det svårt för oss att ringa in lorderna med bara information så som det varit i tidigare spel.

Just i detta spel så skulle jag gissa att lorderna har information om att någon med en vis title/namn har någon form av förmåga. Anledningen till att jag misstänker det är att annars så skulle det vara väldigt lätt för oss att outa våra namn samt titel och sen så kan de som har någon form av info dropa den och de med förmågor håller tyst.
Så kontentan av det hela är att vi nog kommer utsätta de som har förmågor för lordernas uppmärksamhet om vi går ut med våra namn/title hipp som happ. Så har vi några förslag på hur vi ska göra?

---

Sen när det kommer till hur lång tid vi har på oss så ser det ut enligt följande:
7 spelare var av 2 är ulvar.
Om vi inte plockar någon ulv under första rundan så kommer vi vara 5 spelare 2 ulvar under runda två. och förlorar i trejde rundan ifall vi inte hittar någon ulv. Så i västa fall så har vi bara 2 rundor att spela.

Där emot om vi plockar en ulv redan första rundan så får vi en extra runda att spela enligt följande:
Runda 1 plockar vi en ulv och en bybo åker.
Runda två startar vi med 5 spelare 1 ulv.
Runda tre så har vi 3 spelare 1 ulv

Sen så är jag nästan övertygad om att det inte finns någon siare (fraktion) eller väktare bland oss.
Här är det två saker jag vill peka på. För det första så missförstod Vicotnik spelreglerna, Lorderna vinner spelet när alla Lodisar är ute ur spel. Det här skulle jag normalt sett inte anmärka på, om det inte var så att Vicotnik genom dom spelen som har varit har fint pekat ut små felaktigheter som varulviga, för att på det sättet rikta bort misstänksamhet från sig själv.

Den andra saken är att han säger tvärt nej till att det ska finnas väktare eller siare, utan någon närmare förklaring.Detta får mig att tro att Vicotnik har direkt info om detta, och om han har det så är han troligtvis Varulv. Anledningen till att jag tror det är för att om jag var bybo så skulle jag vara tyst om det, tills någon försökte komma fram som väktare eller siare.

Senare kommer Vicotnik med denna kommentar, när BDG konfronterar honom:

Victonik said:
Vart det kommer ifrån är mitt huvud och min anledning till det är att jag tror att spelet skulle få en fel balans ifall dessa två roller fanns med. Jag tror snarare (ifall siare rollen finns med) att det skulle kunna vara någon som kan sia namn/title än att sia fraktion.

Jag är ganska övertygad om att det finns väktare och/eller siare, och i det här fallet så kan jag hålla med honom, för troligtvis finns det någon som har info om att en varulvsnamn är -Åagust- eller liknande, och troligtvis finns det en med förmåga att kolla titlar (sen är ju från om titeln är synonymt med fraktion för varulvarna). Men jag tycker inte om att Victnik först förnekar dess existens för att sen säga att dom troligtvis har en annan förmåga än omedelbar gröning, så att säga. Varför förtydligade inte Vicotnik det?

Sen så kommer det mest störande inlägget från Victonik som jag inte förstår överhuvudtaget. Jag har försökt få in det i något sammanhang, men det går över huvudet på mig.

Vicotnik said:
Jag håller faktiskt med dig (BDG) när det gäller Xyas. Hans val av ord och språk är minst sagt intressant med tanke på att regel/upplysning 1 säger följande:

Vimes said:
1. Lodisarna (byborna) vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel. Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.

och det som xyas skriver är:

Xyas said:
Sedan spelanalys. Det här:

Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.

... får mig att vilja dra slutsatsen att vi har två varulvar. 3 vore orimligt mycket på 7 spelare och om det bara var en varulv, hur skulle det gå till i slutet då. Eller tänker jag fel?

Röst: xyas

What? Va, vad snackar du om? Att han inte citerar direkt? Kan du förklara? Han har ju bara formulerat om det, det stämmer ju?

Vimes said:
1. Lodisarna (byborna) vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel. Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.
=Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.

Xyas tror att det finns max 2 antal varulvar.

Okej, så om jag är trött och har missat något, var snäll och förklara det. För jag har själv försökt läsa igenom det här massa gånger utan att förstå det själv.

Min röst: Victonik då han är den mest misstänkta just nu.

Xyas

Swashbuckler
Paxen, jag fattar inte resonemanget. Varför misstänker du Vic? Jag hänger inte med vem som citeras var i spoilermärkningen. Kan du sammanfatta varför du misstänker Vic?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Bra analys av Vicotnik den onde.

Jag har inte lagt allt för mycket krut på honom, men av de saker du tar upp finns det en del saker som pingar.

Det jag tycker är mest störande, och det har jag påpekat tidigare är att han gång på gång går ut med att han är bybo.

* Han är glad att äntligen få vara det
* Han vet inte riktigt hur han skall spela när han är bybo för det är så sällan.

Dessa två inte korrekt citerade meningarna har jag stört mig på.

Bra jobb Paxen!

Xyas

Swashbuckler
xyas said:
Paxen, jag fattar inte resonemanget. Varför misstänker du Vic? Jag hänger inte med vem som citeras var i spoilermärkningen. Kan du sammanfatta varför du misstänker Vic?
Ah vänta. Nu fattar jag. Sorry, behövde en tredje genomlösning :gremtongue:

Konrad Konvalj

Myrmidon
xyas said:
xyas said:
Ah vänta. Nu fattar jag. Sorry, behövde en tredje genomlösning :gremtongue:
Ah vänta. Hur kan du göra så? Det är ju jävligt sloppy för att vara du. Nog hade du tid att försöka dig på en rejäl genomläsning innan du hoppade på Paxen.

Xyas

Swashbuckler
Ja det var sjukt sloppy och jag ber om ursäkt. Lagar mat samtidigt till mig själv och ett par gäster.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Uppmaning, vänd drevet!

Vänd drevet mot Dr.F

Ja det ser konstigt ut att jag sitter här och dikterar det. Vad fan har den där Konrad Konkelman att gå på?

Jag lägger fram mina tankar här och nu.

BDG tycks inte behaga att dyka upp. Fine. Vi får inte fram något från honom, och han har själv dikterat upp att vi inte skall ta med oss saker och ting i graven. Jag vill ha honom kvar.

Vi har 3 röster på BDG. Av dom är minst 1 en Lord (om nu inte BDG är en Lord, det lär ju visa sig om han nattmördas eftersom vi tappar bra med info om han gör det).

Jag har haft bra koll på Dr.F´s närvaro den sista tiden, och gjorde även mitt något (i min mening) finurliga test genom att stava hans namn fel. Ingen reaktion på det, och vipps så var han borta. Skulle inte förvåna mig om han blir borta resten av omgången.

Dr.F´s andra val i röstningen är Paxen. Han kommer flytta sin röst dig om BDG har nått att komma med. Sen kommer han även ha en väldans massa att snacka om så snart BDG har anlänt.

Hur kan man skriva så? Fan upp med snacket nu!

Röst: Dr.F

Hur många är på min sida?

Finns även en liten magkänsla inblandat i det hela..

Xyas

Swashbuckler
Paxen said:
Okej, så om jag är trött och har missat något, var snäll och förklara det. För jag har själv försökt läsa igenom det här massa gånger utan att förstå det själv.
Jag tror jag förstår vad du efterfrågar och ska lägga orden i munnen på Vic (och Björn). Så här tror jag de menade med kritiken mot mig.

De hängde upp sig på att jag fokuserade på, och citerade, hur lorderna vinner, och inte hur lodisarna vinner. Men min tankevurpa berörde var ju att det med reglerna som jag såg dem gav byn en autovinst.

Var det det du undrade över?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Uppmaning, vänd drevet!

Och jag glömde förklara varför Dr.F´s andra val är Paxen.

Som det är nu står det mellan BDG och Paxen. För Doktorns del spelar det ju ingen roll, och kommer BDG med något fyndigt är det ju rätt lätt att släta över det med en röst på Paxen som redan nu har en ansamling röster, och sedan fimpa björnen i natt.

xyas? Trasapa?...Ni är här med mig!

!Paxen

Swashbuckler
xyas said:
Paxen said:
Jag tror jag förstår vad du efterfrågar och ska lägga orden i munnen på Vic (och Björn). Så här tror jag de menade med kritiken mot mig.

De hängde upp sig på att jag fokuserade på, och citerade, hur lorderna vinner, och inte hur lodisarna vinner. Men min tankevurpa berörde var ju att det med reglerna som jag såg dem gav byn en autovinst.

Var det det du undrade över?
Ja, eller om Vic valde fel ställe att citera.

Men jag tycker det är skitbra att du skrev det, för jag hade missat totalt att det inte var 50% märket som gällde, vilket iofs vi inte tjänar så mycket på. Såhär i efterhand, kanske så kan det vara fler än 2 varulvar ändå, då har man fortfarande en chans om det finns en väktare, vilket vi ej vet i nuläget.

I vilket fall som helst, så förstår jag inte varför dom misstänker dig pga det, och vill ha en bättre förklaring, för jag missar något när jag läser BDGs och Vics inlägg, dom måste precisera sig om jag ska misstänka dig.

Trasapa

Swordsman
Bra redovisning paxen. Jag har faktiskt också reagerat på några av sakerna du tar upp. Som den överdrivna glädjen att få vara bonde, men jag tänkte att det var alldeles för korkat att skriva om han nu var varulv. Kändes lite för mycket in your face.. Men det kanske är meningen att vi ska tänka så?

Xyas

Swashbuckler

Konrad Konvalj said:

Som det är nu står det mellan BDG och Paxen. För Doktorns del spelar det ju ingen roll, och kommer BDG med något fyndigt är det ju rätt lätt att släta över det med en röst på Paxen som redan nu har en ansamling röster, och sedan fimpa björnen i natt.

Alltså jag är inte övertygad Konrad. Sorry. I nuläget ser jag dig som ganska grön men jag tycker att Björn är betydligt mer misstänkt nu när Paxen har kommit in i matchen.

Nu mat med gäster. Återkommer senare.

Trasapa

Swordsman

Så du vill ha ett drev mot Doktorn därför att?
Han har gett oss ett namn som vi andra. Vill du pressa honom på svar?

Just nu känns det som att du försöker vända fokus igen. Hyffsat lägligt också när Paxen precis har givit Vic en känga..

Du får nog förklara lite bättre så jag hänger med i ditt resonemang.

Konrad Konvalj

Myrmidon

xyas said:
Konrad Konvalj said:

Alltså jag är inte övertygad Konrad. Sorry. I nuläget ser jag dig som ganska grön men jag tycker att Björn är betydligt mer misstänkt nu när Paxen har kommit in i matchen.

Nu mat med gäster. Återkommer senare.
Men Paxen har inte ett skit med det hela att göra.
Precis som du skriver har han kommit in i matchen, och det har inte BDG.

Jag är inte för att ta ut någon som vi inte vet något om. BDG kan sitta på något av vikt så det är klart att Lorderna kommer göra allt för att få bort honom.

Det är Dr.F som är boven i nuläget.

!Paxen

Swashbuckler
Trasapa said:
Bra redovisning paxen. Jag har faktiskt också reagerat på några av sakerna du tar upp. Som den överdrivna glädjen att få vara bonde, men jag tänkte att det var alldeles för korkat att skriva om han nu var varulv. Kändes lite för mycket in your face.. Men det kanske är meningen att vi ska tänka så?
Det är det typiska giftbägarresonemanget.

Han kan vara både och. Ingen varulv är så dum att han skriver så, han blir ju direkt misstänkt. Men därför är han varulv, för om han vore bybo så skulle han inte vara så dum att han skrev så, osv.

Alltså, bra exempel på det resonemanget, dålig förklaring ifrån mig.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Trasapa said:
Så du vill ha ett drev mot Doktorn därför att?
Han har gett oss ett namn som vi andra. Vill du pressa honom på svar?

Just nu känns det som att du försöker vända fokus igen. Hyffsat lägligt också när Paxen precis har givit Vic en känga..

Du får nog förklara lite bättre så jag hänger med i ditt resonemang.
Läs ovan så har du min förklaring. Det ända jag missade i min: Uppmaning, vänd drevet! var det hela om Paxen, men det är åtgärdat i något inlägg efter.

Men jag kan försöka förtydliga mer:

BDG har inte ett namn, ingen titel, och ingen information. Mister vi honom genom att hälla i honom ful-sprit mister vi all information.

Lorderna skrattar sig lycklig, och dräper en till av oss.

Vänder vi drevet bort från BDG kommer han att nattmördas av de förädiska Lorderna för att vi skall mista vår information.

Visar det sig att han är en Lord (vid ett eventuellt) utröstande så har jag ju skitit i det blå skåpet rejält genom att få honom att överleva den här rundan.

Kort och gott. Rösta in ut honom förens vi har hans information.