Nekromanti Varulvsspel 3 - Tema WRNU.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Okej detta kan bli knepigt.

alltså det lär ju finnas en siare, en falsk siare och någon slags sheriff (eller vad nu rising kallert) också.

jag antar att deras antal inte ökar beroende på antalet spelare.

så då har vi typ 23 vanliga forumiter att rekrytera trollingar ifrån.

sex troll låter mycke.

jag hoppas att de är färre för annars så får vi problem.

bzzz bzzz bzzz
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Okej detta kan bli knepigt.

Jag kan ju ha för mig helt fel såklart :gremsmile:. Jag har bara spelat varulvsspel en gång tidigare, och det var i risings Gotham-spel.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Okej detta kan bli knepigt.

alltså det lär ju finnas en siare, en falsk siare och någon slags sheriff (eller vad nu rising kallert) också.

jag antar att deras antal inte ökar beroende på antalet spelare.

så då har vi typ 23 vanliga forumiter att rekrytera trollingar ifrån.
Det här är ett Risingspel, jag tror att det är lungt att anta att de flesta, om inte alla, har specialförmågor.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

I övrigt går det väl lite väl fort? Knappt tolv timmar har gått på dagen och vi anklagar redan varandra?

Och är det inte lite väl perfekt att bli sjuk nu? Säkert bara en ursäkt för att inte missa första bästa anledning att anklaga någon annan.

Och bzzt, bzzt? Om inte annat så borde man väl se upp med sådana innehållslösa uttryck?

Suspekt, suspekt, men röster? Lite väl tidigt för det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,888
Location
Ereb Altor
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Jaha, då var vi där igen. Skjuta troll. Vad är det med våldsfixeringen? Det måste väl finnas bättre sätt att umgås på?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,888
Location
Ereb Altor
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Och med det menar jag alltså att det bara är till trollens fördel om vi har en lös kanon med oss.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Och med det menar jag alltså att det bara är till trollens fördel om vi har en lös kanon med oss.
Alltså, vi kan ju ändå bara rösta ut en person per drag, och det är definitivt till trollens fördel om vi inte röstar ut någon. Så jag ser inga problem med att kasta ur mig anklagelser. Om hellzon har ett bra försvar så har jag ju tills på fredag att ändra min röst. Ingen skada skedd. Jag vill bara få igång spelet.

Dessutom så får röster folk att prata (haha), och ju mer folk pratar, desto större är chansen att någon försäger sig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,888
Location
Ereb Altor
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Jaha, då förstår jag. Det här med forumsrollspel blir intressantare hela tiden, även om det verkar oroande med.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,348
Location
Göteborg
Min första post

Ok, innan jag börjar kasta ur mig namn på folk som borde bannas så tänkte jag försöka gissa lite vad det är för spel vi spelar egentligen. (Jag tycker förövrigt det är rätt jobbigt med att vi inte vet vad vi håller på med men visst det har ju fördelar också, som att man kan lägga in fler konstiga roller utan att massavslöjanden förstör spelet).

Det lär finnas mer än två fraktioner. - Anledningen är att det är Rising som dragit igång det.

Om vi kollar på Risings ursprungsmeddelande, som ju i vart fall i batmanspelet då och då innehöll ganska bra ledtrådar så är min gissning att det finns en friformsfraktion ledd av MrG som vinner när det bara är dom kvar så att dom kan förbjuda all diskussion om systemspel.

En annan fraktion som det känns så rimligt att ha med är förstås piff och puff tillsammans med någon livets ordare som bara kan vinna genom att hela forumet stängs och varken trollen eller några andra är kvar.

Tanken om en borlängegruppering som någon nämnde ovan tror jag däremot inte så jättemycket på, Troberg lär väl vara med i trollgruppen? Skulle i så fall vara ifall han var med i två grupper, jag tänker inte utesluta något än.

Jag tror inte moderatorer eller forumsredaktionen är en egen grupp, snarare tror jag då att dessa helt enkelt är roller med specialförmågor. Och ja, jag skulle gissa på att typ alla har specialförmågor även i det här spelet, för inte nog med att det var många i förra spelet i eftersnacket så var det flera utan specialgrejer som uttryckte sin besvikelse så för att behaga alla så skulle jag gissa att knappt nån är utan den här gången.

En annan spännande fraktion vore en som bestod av enbart en ung RISING som vinner om han själv är med att rösta ut KRILLE och vice verca :gremsmile: En annan möjlighet är förstås gruppen som vinner ifall vi kommer överens om att vampire inte är skräck, men jag har inte just nu nån koll på vilka som skulle ingå i den.

Om vi ska börja räkna lite också så med 26 spelare så är det precis som någon nämner drygt 6 som hade varit maffia i ett vanligt varulvsspel (å andra sidan så tror jag inte det är vanligt att man är så många och jag brukar själv när jag arrangerar aldrig gå över 5 maffia när jag själv arrangerar). Min gissning är att det dock snarare ser ut något som:
4 troll
3 i någon annan grupp som är mot både trollen och forumet (gissning enligt ovan friformsgrupp eller piff&puffgrupp)
1 eller 1+1 i ytterligare någon konstig fraktion som bara kan vinna själv (gissning enligt ovan RISING-grupp och KRILLE-grupp).
18 övriga och här finns det säkert en massa specialroller också men dom jobbar i vart fall mot samma mål.

Det här är mina gissningar men det kommer förstås att behöva revideras.

Så lite tips till er som är nya:
Eftersom den goda sidan är många fler så kan det tyckas dumt att banna någon alls så här i början, än mindre föreslå någon för eftersom den man föreslår till största sannolikhet rent matematiskt är god så ser man dum ut efteråt. Detta är fel. Alternativet till att vi bannar någon är nämligen att trollen framear någon och det kommer alldeles säkert inte vara ett troll. Så vi går från 0% chans att ta ett troll till fler % chans. Det är också så att även om det i nuläget är svårt att genom diskussioner få fram vem som är troll (men det ska i ärlighetens namn sägas att det inte är helt ovanligt att man lyckas få bra tells redan dag 1) så ger det ännu mer att senare kunna gå tillbaka och kolla vad folk har sagt.

Slutligen, rösta! Innan draget är slut så vore det jätte jättebra om alla goda har röstat. Det finns nämligen inget enklare för ett troll att gömma sig i en grupp på säg 5-10 personer som inte röstat alls, för då har man ingenting att förklara sen, det är dessutom så att man genom att inte rösta ger trollen större inflytande på vem som röstas ut, så även om ni inte _vet_ vem ni ska rösta på så rösta på den ni _tror_ är mest troll.

Nästa röstningsomgång så kan jag redan nu lova att om det är fler än två personer som inte röstar idag så kommer min röst att falla på en av dom.

Det sagt, jag tror att johanK är piff och att det således vore bra om vi bannade honom (eller är det piff som är henne? :gremsmile:.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,348
Location
Göteborg
Re: Okej detta kan bli knepigt.

Herr Nils och Björn den gode något sorts lag, antingen troll eller ett tredje lag med bara just de två, som någon elite strike force som bara kunde whippa rumpan på alla oss andra.
Jag kan förstås inte låta bli att diskutera mig själv, ego som jag är, trotts att det är ganska suspekt att "försvara" sig mot något sånt här om det inte är sant. Alltså jag tror snarare tvärtom, Rising vill se en bra fight och har därför satt oss i olika lag, det är förövrigt en anledning till att jag nog gärna röstar på herr nils, problemet är bara att om han har slumpat ut rollerna så vill jag absolut inte rösta på herr nils så det får nog vänta någon dag ändå. Å andra sidan om han ändå inte tänker hjälpa till utan bara klappa katten så kan han förstås få dö utan att det gör så mycket.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,348
Location
Göteborg
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Ok, då jag inte minns att du var med i förra spelet så tänker jag inte hänga dig men det här var ett väldigt suspekt inlägg och du har dessutom fel på nästan varje punkt (hm, jag har min snälla dag idag tycks det).

I övrigt går det väl lite väl fort? Knappt tolv timmar har gått på dagen och vi anklagar redan varandra?
Nej, vi har inte speciellt mycket tid på oss och hela spelet går ut på att anklaga varandra så det är bara bra ju tidigare det kommer igång.

Och är det inte lite väl perfekt att bli sjuk nu? Säkert bara en ursäkt för att inte missa första bästa anledning att anklaga någon annan.
Ja, det är perfekt att han blir sjuk just nu, ett troll som vinner på att vara jätteaktiv förtjänar faktiskt att vinna det är mycket mycket svårare än att vara ett troll som innan har sagt att han inte kommer vara så aktiv och kan gömma sig på det sättet. Dessutom brukar troll vara försiktiga med att kasta första stenen eftersom det så ofta slår tillbaka.

Och bzzt, bzzt? Om inte annat så borde man väl se upp med sådana innehållslösa uttryck?
Innehållslösa uttryck ska man vara försiktig med, som att tillexempel posta inlägg som sprider lite allmän paranoia utan att ha något vettigt att komma med. Men det här är inte ett innehållslöst uttryck, jag skulle kunna förklara men jag tror inte vi tjänar på det så istället ber jag dig bara att släppa det, vad det innebär kommer komma fram tids nog.

Suspekt, suspekt, men röster? Lite väl tidigt för det.
Nej, eftersom man kan ändra sin röst senare så är det bara bra att om man tror sig ha större skäl på någon framför en annan (notera inte nödvändigtvis stora eller övertygande) att man även genom rösten sätter press på någon. Jag har inte själv röstat än då jag vill att den som får min röst ska veta att jag verkligen menar det men jag ser absolut inget problem med att andra kör andra strategier.

Förlåt för att jag sågade ditt inlägg så här totalt men du kan glädja dig åt att jag trotts det inte kommer anklaga dig för att vara troll än.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Okej detta kan bli knepigt.

Jo precis, det där åsyftade den första slumpningen som enligt Rising vi aldrig skulle tro på var slumpad.

Därför drar jag samma slutsats som du, att du och Herr Nils är i olika lag, alternativt möjligvis båda i det största laget.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,500
Location
Köping
Försvarstal etc.

Genesis

I efterhand verkar det fullständigt idiotiskt, men jag läste ditt första inlägg i tråden och antog att Rising hade lånat ditt konto. (I mitt sinne har han moderatorkrafter också, eftersom han har det på Sverok.) Noterade inte att Risings inlägg ovan var start på dag ett utan trodde att det var ett rotinlägg till hela spelet och ditt var start på dag ett. Och så signerade du med "//Egentligen inte Genesis" och då var mitt hjärnsläpp totalt.

Det vore så Risingskt att be någon att posta startinlägget åt honom, ju.

Att du vill få igång spelet förstår jag. Det är helt rätt, tror Rising nämnde det i eftersnacket efter förra partiet, och Herr Nils (HERR NILS?) massavslöjning byggde ju på det med. Vi har inget att gå på den här rundan (förutom troll, frimurare, seriemördare och annat konstigt folk), men vi behöver få material att diskutera nästa runda.

(Det är förresten jefligt optimalt att runda 2 ligger på helgen. Eller gör ni annat då, ni som har liv?)

Björn

Herrn lovar att rösta på eventuellt folk som inte röstar denna runda. Det ställer jag upp på. Folk som inte röstar gör ingen nytta och står därför på tur om vi inte har ett tydligt troll att banna.

Sen vill jag ju förtydliga att (jag antar att) vi måste banna någon varje drag. Att försöka låta bli leder bara till att Rising (RISING?) slumpar någon. Detta enligt förra partiet då.

Och byta röster kan man sannerligen (gällande svaret till Vildkatt). Jag bytte som en tok förra partiet. :gremgrin:

Övriga fraktioner

Ja vem kan vi tro finns? Enskilda namn kan vi nog inte lita på finns - RISing nämnde att han slumpar från 40 namn i sin reklam, och vi är 26, så inte ens stora namn som Krille, Johan K eller Troberg är väl garanterade. Möjligtvis Gardener himself, då. Däremot är nog de flesta stora fraktioner representerade. Stockholmsmaffian, kommunisterna :gremwink:, linköpingsgänget/Kaleidoskop, Wilhelms Kaisers (kanske mer en irc-grej), malmötyperna... ni fattar poängen, jag följer inte rollspelsfraktionerna utöver d20-maffian.

Vem röstar jag på då?

Tja, vem blir röstad på? Jag? Hoppsan. Björn Den Gode har muttrat om Herr Nils, Johan K och Vildkatt. Walium muttrade något om Genesis. Själv tycker jag walium är mystisk, men det är nog mest för att han är walium. Jag vet ju att jag inte är ett troll, och de andra är nog lika bra mål allihop.

Själv är jag lite på att rösta på någon som inte säger något och saknar giltigt frånfälle. Inaktiva spelare hjälper inte oss nämnvärt. Av humanitära skäl vill jag inte nita en nybörjare i första draget, så där går några fria... Folk har någon halv dag på sig att skriva, helt enkelt, så slänger jag ut en röst ikväll.

Med det sagt vill jag nog spara Herr Nils även om han säger att han kommer att vara tystlåten. Han var med bland överlevarna i förra partiet, liksom.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Försvarstal etc.

Sen vill jag ju förtydliga att (jag antar att) vi måste banna någon varje drag. Att försöka låta bli leder bara till att Rising (RISING?) slumpar någon. Detta enligt förra partiet då.
Alldeles riktigt uppfattat.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Försvarstal etc.

...Herr Nils (HERR NILS?) massavslöjning...
...Rising (RISING?)...
Det där tolkar jag som att du är osäker på vilken konvention vi kommit fram till. Om så inte är fallet kan du glatt ignorera detta inlägg. :gremsmile:

Herr Nils föreslog massavslöjning förra rundan. Vem som är HERR NILS (om han ens finns med i det här spelet) vet vi ingenting om.

Rising är lekledare, jag tror inte RISING finns med, och om han gör det är han antingen någon sorts halvgud eller har en negativ förmåga (som han tror är bra).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

Shit, inläggen öser redan in.

Skulle det vara gynnsamt för "byn" att försöka hålla nere på inläggen och hålla dom koncisa, (Så att man kan analysera alla) eller är det en fördel med en massa inlägg? (Så att det är större chans att trollen försäger sig) Jag ska nog försöka hålla mig koncis iallafall. Några tankar:

Banna de oröstande
Bra idé. För att undvika ett moment 22 så röstar jag redan nu:

Röst: Foggmock

Bzzt bzzt?
Antingen så rollspelar walium, eller så har han fått någon knäppregel som säger att han måste lägga in "Bzzt bzzt" någonstans i varje inlägg. :gremsmile:

Förmågor
Eftersom Rising, likt mig, skäms för allt hans kreativt skrivande, och dessutom är ganska klurig, så tror jag att han går ifrån det hav av förmågor och fraktioner vi hade förra gången till förmån för en eller två kluriga överraskningar snarare än tre. (Förra gången hade vi 1) Alla har förmågor 2) Kvinnogruppen 3) Jokern)
Men frågan är, vill vi veta? Rising skrev ju i sitt startinlägg att förra omgångens massavslöjande inte kommer funka lika bra den här gången.

Vad vi skulle kunna göra är att få en moderator att lägga upp en poll där man anonymt får rösta ifall man har en specialförmåga eller inte. Även om trollen röstar fel så borde vi få en bild utav hur många som har en förmåga, men jag vet inte om det vore inom spelets regler.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,348
Location
Göteborg
Vill inte sätta för mycket fokus

Eftersom det fortfarande är en hel del som inte hittat hit och jag inte vill sätta för mycket fokus på någon enskild så här tidigt (särskilt inte eftersom vi redan har en utpekad) så kommer jag vänta lite med det, men ikväll eller imorgon så kommer jag anklaga krank för att vara troll.

P.S Någon nämnde att jag mumlat om Herr Nils, johanK och Vildkatt, jag anser inte i nuläget att någon av dom är bra röster (Herr Nils om han är god har mer att tillföra än han vill ge sken av, johanK anklagade jag för att vara piff eftersom jag lovat att göra det, och Vildkatts inlägg tyder snarare på att hen är oskuld än troll).

Kan också säga att trotts att jag kommer vara i Göteborg från i em till på lördag så kommer jag med all sannolikhet se till att göra det hett för trollen ändå, så lätt blir man inte av med mig.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Angående förmågor

Jag tror att vi kan räkna med åtminstone dessa förmågor:

Väktare
Siare (som kan ta reda på ANVÄNDARNAMNET)
Falsk siare (som tror han får rätt ANVÄNDARNAMN)
Korspostare (som kan välja två användare som får paket mellan varandra)

Fler förslag?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,500
Location
Köping
Re: Försvarstal etc.

Vad jag syftade på var att de Herr Nils och Rising jag menade fanns "utanför spelet", i förra partiet respektive som lekledare i detta. Halvt larv från min sida, halvt allvarligt, alltså. :gremwink:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Försvarstal etc.

I efterhand verkar det fullständigt idiotiskt, men jag läste ditt första inlägg i tråden och antog att Rising hade lånat ditt konto.
Alltså ... som du säger så verkar det en smula korkat. Jag hade köpt det om du hade sagt att du helt enkelt hade en specialroll men inte var troll. Men å andra sidan så är det knappast så att indicierna mot dig är starka.

Så jag fördömer dig inte, men ändrar inte min röst ännu. Om folk blir eniga om att rösta ut någon inaktiv så är jag kanske med på det. Vi får se imorgon vilka som ännu inte postat. Ännu så länge så tycker jag att det är en smula tidigt att kalla någon inaktiv.

Och jag tror att Herr Nils är värd att hålla ögonen på. Hela "Jag inser att det är en trolltaktik och blir inte ledsen om någon röstar ut mig"-grejen känns ju ganska sneaky, liksom.
 
Top