Nekromanti Varulvsspel 3 - Tema WRNU.

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,500
Location
Köping
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Nedanstående rubriker ska inte ses enbart som svar till dessa användare, utan som vidarebyggande på deras resonemang.

Vildkatt om att gå på som en ryss

Typiskt trollbeteende är att försöka vara så tyst som möjligt. Typiskt smart trollbeteende är i och för sig att vara tillräckligt aktiv att man inte sticker ut som inaktiv, så jo tjena det blir rörigt. Jag tror dock inte vi ska klassificera Björn den gode som troll än, han är för aktiv.

Å andra sidan tycker jag faktiskt Björn Den Gode beter sig annorlunda än förra rundan. Samma gäller Herr Nils, men han har angett en anledning om vi nu tror på den.

Å tredje sidan (Iä iä, icke-euklidisk geometri!) är det svårt att dra slutsatser tolv timmar in i spelet, när de mest aktiva har postat kanske tre gånger (undantaget Genesis och Björn Den Gode, i stort sett). Jag tror mer på att driva folk till att skriva och rösta genom att hota med att rösta ut dem. Där är Arvidos, Herr Nils och Dr. Markehed på rätt väg. Som Genesis säger är det kanske tidigt att döma folk som inaktiva, men man kan ju alltid ändra sina röster.

Andersson om vilka roller som finns

Tja, siare, knäpp siare och väktare är väl standarduppsättningen (från allra första partiet) som vi kan vara säkra på att ha. Efter en snabb koll på maffiareglerna tror jag på ett gäng frimurare också (Linköpingsmaffian?). Plus en tredje fraktion, förstås.

Bzzt, bzzt

Vafan?

Med det sagt trodde jag Herr Nils sände ut signaler med, men nu har han apat efter flera forumiter, så det var väl bara apspel. Ook!

magoo om vilka troll som finns

CALIGULA överskuggar ju de flesta (inklusive TROBERG) så det blir svårt att spika folk utöver honom. Den senaste som åkte var väl MALEFICOR, men diskussionen om honom har gått högre på #rpgonline (irc) än på forumet, så vitt jag vet. Jag tror ändå vi kan se CALLE och MALLE som givna.

LOKOMOTIV har nämnts som potentiell medlem i en Borlängemaffia, han är väl inte heller trollmaterial.

Jag minns en ATTILA som degade på Rävsvansforumet och spydde ur sig ogrundad kritik, men jag minns inte om det var mer än en tråd och om han fick nåt för det mer än mothugg av Krille.

(Meta-tips: Rising hänger inte med oss coola katter på irc. Jag hänger inte med de coola katterna i Vrållådan - även om min signatur kommer därifrån - och vet inte vilka troll som diskuteras där.)

Röst

Jag har ändrat mig. Jag lägger en röst som med största sannolikhet kommer att ändras när den personen skriver något. Anklagade är undertecknad, Vicotnik, Herr Nils, krank, Foggmock och Andersson. Det är nog en bra idé att inte sprida ut sina röster alltför mycket, för då blir det press på de som blir påröstade att försvara sig...

Röst: Vicotnik
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

Eftersom ingen hittils har knäckt det så måste jag ju påpeka att walium rollspelar TAMAGOTCHI TIM, Risings favoritforumit.

Jag såg på inloggadesidan idag att walium satt och läste i en gammal tråd från 2005 om just favoritforumiter (jag hade knäckt referensen ändå iofs, Herr Nils rollspelar ju uppenbart HAN dessutom). Jag lägger ingen värdering i det, det kan vara walium som fått TAMAGOTCHI TIM som roll och behövde kolla upp lite hur han skrev, och det kan vara troll-walium som velat välja en harmlös forumit som Rising med stor chans skulle plocka med i spelet (eftersom han trots allt är Rising) att härma. Om det är någon som faktiskt fått TAMAGOTCHI TIM som roll kan det vara värt att stiga fram nu, för bara ett troll skulle hävda att denne är TAMAGOTCHI TIM i ett försök att sätta dit walium och om vi har två som säger att de har samma roll så bör en av dem vara troll. Såvida man inte är TAMAGOTCHI TIM och har specialförmåga, för då är det inte värt att chansa att vi råkar banna en användare med specialförmåga.

Rent personligen, för att faktiskt bidra, så tycker jag det känns misstänkt, men att det ändå är lite långsökt.

För att kommentera tråden i stort så finns det ju både fördelar och nackdelar med att vi pratar mycket och att vi pratar lite. Om det snackas mycket kan trollen både råka försäga sig och lyckas drunkna i mängden, och i det senare fallet krävs noggranna analyser av allas inlägg och röstande (men de kommer kunna avslöja mycket).

Jag tror vi kan vara helt säkra på att det finns en siare iallafall, det är ju en slags grundsten för att intriger ska hända och byborna inte vara helt chanslösa i varulvsspel. Sen tror jag att Rising plockat in något som inte är så vanligt (typ väktare eller någon direkt grej från förra omgången eller ett av hans varulvstemade varulvsspel) men man vet aldrig.

Korta analyser, grovt förenklade:

Johan K: Jag hoppar på bandvagnen och säger att han är Piff. Mest på skoj. :gremsmile:
Walium: Hans inlägg är både harmlösa och anklagande samtidigt. Mycket svårbedömt, men jag tror ändå att något är lurt med hans roll. Baserat på Rising-är-lurig-magkänsla, då.
Vildkatt: Hennes första inlägg visade ett typiskt beteende för nybörjarvarulvar som jag sett innan, men jag tror som Björn den gode.

Fortsätter traditionen:

Röst: Dnalor
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Fortsättning

Jag missade att jag satt i förhandsgranskningsrutan längst ner och skrev det sista i mitt inlägg så min sista analys åts upp av min klantighet... ska försöka återskapa den.

Herr Nils: Är antingen oskyldig användare som säger helt rätt med "jaja, banna mig då" eftersom det ger oss information om han är oskyldig, eller så är han ett troll som försöker sig på en gambit. Svårbedömt såhär i början, jag tror dessutom att Herr Nils är försiktig med att spela på någon uppenbar och tydlig taktik (på gott och ont) som han gjort tidigare omgångar med rätt hårda linjer drivna.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Angående walium (främst)

Ahh, ni menar att rising skojar om det fenomen som syns rätt ofta på forumet där någon nämner ett ord i en tråd och sedan dyker det upp lite överallt.

Sådana här utryck kallas ju ofta för Buzzwords (vilket passar med det där ordet walium skriver hela tiden). Kan det vara så att walium är någon som brukar svänga sig med sådana och att han är en helt egen fraktion som vinner om alla kvarvarande har skrivit ordet?

//Anders, som var sjuuuukt nära att skriva ordet i det här inlägget.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

...TAMAGOTCHI TIM...
Hahaha! Rising är ju helt dum i huvudet (på ett positivt sätt) som tar med en användare som skrev TRE inlägg 2002. :gremlaugh:
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Låt oss skynda långsamt.

Mitt förslag är att vi ger de två mästarspelarna en chans. trots allt gjorde de ganska bra jobb i de förra spelen - om de inte har hittat ett troll inom två rundor, så kommer jag att börja ifrågasätta dem, men tills dess, så är det ger jag dem ganska vida tyglar. det lönar sig. pröva.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Vi har väl inte spikat att han faktiskt finns med som karaktär det kan ju vara en ploj från Walium.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Varför anklagar du dig själv? (NT)

NT = No Text (Ingen text)
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
I de flesta fall skulle jag ha friat den som skrivit en sån här fråga, men du är för intelligent och listig för att få gå helt fri från misstanke.
Japp. Marco är smart. Ofta för smart för sig eget bästa. Jag och Coffe_kanon gnappade därför honom direkt första varulvsspelet. Jag vill också minnas att han rök fort andra gången också.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Varför anklagar du dig själv? (NT)

Det gjorde han inte. Han listade bara de som redan blivit anklagade, och menade att vi inte borde sprida rösterna mer, utan koncentrera oss på dem, för att sätta mer press på dem.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Avbön.

Jag borde uppenbarligen läsa noggrannare. Eller snarare läsa om vad jag läste i eftermiddags. Tack.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,500
Location
Köping
Precis så [ANT]

Kanske skulle sagt "påröstade" istället för "anklagade".
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,099
Location
Göteborg
Re: Min första post

För att komma undan misstanken man får för att inte ha postat postar jag nu.

Jag är på att rösta på de opostande.
Röst: Vicotnik
/Pilze
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Anledningen till att jag inte har skrivit något är att jag inte haft tillgång till internet föränns nu, så jag har inte haft möjlighet att skriva något eller änns hänga med i svängarna. Men det ska jag försöka ta igen nu.

Ps.
Kan redan nu förvarna att jag kanske inte kommer kunna vara så aktiv fredag/lördag då jag ska iväg till linköping.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Ps.
Kan redan nu förvarna att jag kanske inte kommer kunna vara så aktiv fredag/lördag då jag ska iväg till linköping.
Då är det bäst att du är aktiv så länge du kan, för att undvika trollmisstankar. Just nu ligger du nämligen ganska risigt till.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
bzzt bzzt

låter som om någon har för lite att göra om han sitter och hänger på inloggadesidan hela dagen.

ha

ha

ha

men du har rätt

ja rollspelar TAMAGOTCHI TIM

och jag är verkligen inget troll

det är väl inte troligt att rising skulle ge en så svår roll till mig som är en total nybörjare?

eller hur?

det kan vara värt att försöka minnas fler obskyra forumiter som rising diggar eftersom jag är ett tydligt bevis för att han kan välja rätt udda roller

jag kommer nog att lägga min röst på den som varit helt inaktiv eller minst aktiv eftersom de ändå inte tillför någontingeling

sådetså

bzzt bzzt
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
nu kör jag med platt visning

herr nils behöver inte vara HERR NILS för att vara suspekt

ja tycker att vi kan begära konsekvens av honom istället för att han ska växla runt mellan olika efterapningar hela tiden

vad ska det vara bra för lixom?

det enda det gör är att förvirra och det sista vi behöver nu är mer förvirring

någon började lista trollen tidigare

det tror jag är ett bra initiativ för även om rising är galen så finns det en slags (sjuk) logik bakom hans galenskap

om vi kan lista ut vilka trollen kan tänkas vara så kan vi också få fram deras krafter och agenda

CALIGULA och TROBERG känns troliga

MALEFICIOR och LOKOMOTIV likaså

men det betyder fortfarande att vi saknar minst ett troll

dessutom skulle det inte skada att ha några alternativ till för säkerhets skull

rising kan mycket väl ha valt ut någon halvt bortglömd typ som BAJSÄTAREN_NO1
 
Top