Nekromanti Varulvsspel 3 - Tema WRNU.

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,348
Location
Göteborg
Re: Försvarstal etc.

I efterhand verkar det fullständigt idiotiskt, men jag läste ditt första inlägg i tråden och antog att Rising hade lånat ditt konto. (I mitt sinne har han moderatorkrafter också, eftersom han har det på Sverok.) Noterade inte att Risings inlägg ovan var start på dag ett utan trodde att det var ett rotinlägg till hela spelet och ditt var start på dag ett. Och så signerade du med "//Egentligen inte Genesis" och då var mitt hjärnsläpp totalt.

Det vore så Risingskt att be någon att posta startinlägget åt honom, ju.
Du har rätt, det här är verkligen den sämsta bortförklaringen jag någonsin hört. Inte nog med att den är idiotisk den håller dessutom inte ens ihop i styckena efter varandra. Först säger du att du trodde att han genom moderatorkrafter hade lånat genesis konto, sen säger du i nästa stycke att du trodde rising bett någon posta startinlägget åt honom?? Vad spelar det då för roll att om han har moderatorkrafter?

Nä, alla bör komma ihåg att Hellzon inte bara har en specialroll men dessutom en specialroll som fått reda på några eller några andra användarnamn i sitt startinlägg, spontant kan jag bara gissa på antingen troll eller frimurartyp (någon nämnde linköpingsmaffian, verkar mycket rimligt med en sån sektion). Jag vill inte döda dig idag eftersom du är så uppenbar så är du mindre farlig att ha kvar men du ska veta att du står extremt högt på min lista efter den här "förklaringen".
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,348
Location
Göteborg
Re: Fortsättning

Herr Nils: Är antingen oskyldig användare som säger helt rätt med "jaja, banna mig då" eftersom det ger oss information om han är oskyldig, eller så är han ett troll som försöker sig på en gambit. Svårbedömt såhär i början, jag tror dessutom att Herr Nils är försiktig med att spela på någon uppenbar och tydlig taktik (på gott och ont) som han gjort tidigare omgångar med rätt hårda linjer drivna.
Nej, Nej, Nej, jag och herr nils har visserligen bråkat om det här förut men om man är bybo så är det dåligt och inte bra att säga "jaja, banna mig då", det är ännu sämre att rösta på sig själv (men det gjorde han ju förra partiet och då var han oskyldig) men bara så att ingen annan får några idéer.

Att det här är dåligt ligger på flera nivåer den mest uppenbara är att om du röster på dig själv som bybo så röstar du på någon du är säker på inte är troll, det är alltså en dålig röst.

Om byborna inte bryr sig om att åka ut så blir det väldigt lätt för trollen att fejka samma taktik, vi ska inte glömma att byborna kan vinna även om man själv dör och att låta bli att använda taktiker bara för att man själv riskerar att åka ut är dåligt (som att försöka ligga lågt bara för att inte få röster på sig själv) men på den direkta frågan om man själv bör åka ut så ska man bara svara ja om man är troll :gremwink:

Jag blir mest sur på herr nils för att han kör den här taktiken oavsett vilken roll han har, så vet ni det.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Rösträkning

Herrejistanes, förvirringen är total Jag kan tro på att Rising valt en sån roll som TAMAGOTCHI TIM eftersom han säkert tilltalas av såväl namn som dennes typ av inlägg. Å andra sidan kan Walium ha chansat och plockat en sådan roll, smart som han är. Herr Nils som HAN är lite mer vågat, en lättavslöjad roll att välja... Varför vill Herr Nils komma ut ur garderoben så tidigt? Har han en specialförmåga som skyddar honom mot troll?

Vem kan annars tänkas vara väktare? Vad har vi för starka och beskyddande forumiter?

Björn den Gode har bubblat på men det gjorde han även i Gotham. Herr Nils har redan avslöjat sin roll vilket han dröjde med i Gotham.

För att få lite mer folk i banningstoppen och därmed än mer diskussioner:

Röst: Foggmock

Anledningen till mitt morgonpigga inlägg är att jag kommer att åka på jobbet snart, därefter är jag inte online förrän lördag morgon när det blir lite mer ordning på torpet.

Magoo, får oväntat besök
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

Att rösta på folk som inte skrivit/röstat för att börja flusha ut folk.

(det funkade ju på både dig och mig, eller hur? :gremwink:)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

Du kan ha en poäng, men jag bedömde ändå informationen som så allmängiltig (även om TIM lade tre inlägg under 2002 så vet många om att han finns eftersom han omnämnts flera gånger senare som en ball typ, ungefär) och allmännyttig att jag ville dela med mig.

Waliums beteende likställer jag faktiskt med att säga rakt ut att han ÄR TAMAGOTCHI TIM, men som sagt, jag hade plockat upp TIM-referensen i en helt vanlig tråd och ett helt vanligt inlägg om någon bara skrivit .... (vågar jag skriva hans riktiga ljud? Folk har spekulerat.... nej, för säkerhets skull låter jag bli... :gremsmile:) "bonga bonga".

Däremot har ju Herr Nils enligt min bedömning agerat som fler olika forumiter, men det kan vara en hunch som inte är hundraprocentig (tänker på referensen först till Han (med flickvän), sen till att rita seriestripp, som kan föreställa antingen Rising (som ritat lite olika strippar för att kommentera forumet, bland annat en om kramkalas) eller Feuflux, som ritar D12-strippen. Krille ritar förvisso strippar om sitt City of X-spelande, men de är inte ett av hans utmärkande drag på forumet som jag skulle se det). Om Herr Nils har en förklaring till detta utan att kompromettera för mycket vore det intressant att höra, faktiskt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,943
Location
Barcelona
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst] [Röst]

Så om jag exempelvis skulle lägga min röst på...

Röst: Vicotnik

...så skulle du anse dig ha skäl att flytta din röst till någon annan?

/Kalle
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

Du får gärna komma med en motivering till varför du valde att rösta på Vicotnik också. Nu ska jag rusa till skolan, om du övertygat mig byter jag röst på lunchen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,032
Location
Rissne
Re: (Röst)

Motivationen är att den riktige krank knapast håller tand för tunga, så den som fått hans konto måste uppenbarligen vara ett troll som tror att han skall komma undan med att vara tyst.
OK, såhär är grejen: Jag har en ny dygnsrytm sedan ett ganska bra tag tillbaks. Det kanske inte folk tänkt på, vad vet jag. Jag postar sällan efter 20:00 på kvällen, eftersom jag vanligen försöker vara i säng och sussa gott kring 18:00 på eftermiddagen. Sedan kliver jag upp någon gång mellan 02:00 och 06:00 istället. På så viset kan jag sköta mitt skolarbete etc utan distraktioner från kamrater eller forum som fylls av meddelanden. Det är en för mig oerhört produktiv dygnsrytm, men den gör att jag missar "the action" på forumet och mest kan kommentera saker i efterhand.

Och, ärligt talat, det här är första rundan. Det finns inte sådär skitmycket att säga, egentligen. Så snart jag orkar kommer jag att, likt förra gången, försöka hålla lite statistik över vem som röstat hur och hur folk ändrat sina röstningar, men just nu är jag nyvaken... Troligen kommer jag att rösta med slumpgenerator denna första runda precis som jag gjorde första förra rundan, i hopp om att folk denna gpång ska fatta att det är första rundan och under första rundan har vi alldeles, alldeles på tok för lite information för att egentligen kunna rösta konstruktivt alls.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Första rundan

Samtidigt är det oerhört viktigt att många analyserar och kommenterar första rundan. Ju fler rundor vi passerat desto viktigare blir det att gå tillbaka och titta på vad som sagts och se det i nytt ljus.

Sen vill jag bara, för egen del, kommentera att jag tittar på tråden i platt visning (jag tycker det fungerar bäst) och det gör det lite rörigt när folk citerar varandra utan att ange vem de citerar. Oftast handlar citatet om den vars inlägg man replikerat, men inte alltid. Ett önskemål från mig är alltså att noggrant visa vem man citerar.

Följande personer har inte sagt något ännu: Marco, omgitburns och thark. Var god delta med poster!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,943
Location
Barcelona
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

Motivering? Var inte löjlig nu. Du vet lika väl som jag att i den första rundan av ett varulvsspel är varje röst lika god som någon annan.

Jag röstade på Vicotnik för att han redan hade många röster på sig. En röst på, typ, Arvidos hade varit en bortkastad röst. På det här sättet kan jag i alla fall bidra till att någon bannas, och att hoppa på en bandvagn är en garanti mot att man själv ska åka dit.

Men tro mig, jag har ingenting särskilt emot Vicotnik. Jag skulle kunna byta ut min röst vilken sekund som helst. Jag ser till exempel att du redan har två röster på dig...

/Kalle
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,888
Location
Ereb Altor
Re: Första rundan

[ QUOTE ]
Följande personer har inte sagt något ännu: Marco, omgitburns och thark. Var god delta med poster!


[/ QUOTE ]

Marco har postat, han radade upp alla deltagare med en oskyldig(?) förfrågan om det var dessa användarnamn som delats ut. Gängse uppfattning verkar vara att det finns andra som cirkulerar, som TROBERG m.fl.

Noob som jag är vet jag naturligtvis inget alls om vad han kan mena, eller vad ni andra stora pojkar pratar om. :gremtongue:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Jag håller med [röst]

Nej, det behövde du inte påpeka, tvärtom var det ganska korkat att påpeka det. Ok, jag förstår att du kände dig smart av att komma på det, men varför tror du att walium inte skrev rakt ut att "jag är Tamagotchi Tim" det är för att ett massavslöjande i det här läget inte gynnar oss, istället ville han hinta för att sen kunna använda det senare om det blev relevant vilket jag inte heller tycker är en bra taktik men som jag i vart fall har mer respekt för. Men det gick du rakt in och förstörde.
Jag håller med att det inte låter särskilt smart att avslöja TAMAGOTCHI TIM. Om Rising säger att det finns anledning att låta bli massavslöjanden, så finns det nog det. Att försöka briljera är därför oförsiktigt och dåligt för oss användare som kollektiv. Därför får Foggmock min röst

Röst: Foggmock
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

Jag var mest nyfiken på en analys gällande inläggen som faktiskt finns kring Vicotnik lite längre ner i tråden, jag försökte inte anklaga dig.

Personligen litar jag nog på honom, jag ser ingen direkt spelglädje rent meta i att använda någons aktivitet som direkt måttstock, särskilt inte när man lämnar anledningar. Själv kommer jag nog vara på Calcon större delen av helgen till exempel, precis som Johan K, vilket kommer göra att vi postar mindre. Samtidigt så är man ju inte till så mycket hjälp om man är inaktiv, så det kanske inte skulle skada så mycket om han åkte.

Jag är inte tillräckligt övertygad om att rösta på någon än egentligen, så den får ligga kvar tillsvidare, men jag har ingen anledning att misstänka dig och det är en bortkastad röst om ingen annan röstar på dig så det lär ändras.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Första rundan

Traffaut said:
Marco har postat, han radade upp alla deltagare med en oskyldig(?) förfrågan om det var dessa användarnamn som delats ut.
Jo, men jag vet inte om han har bidragit så mycket till spelet. Det enda den posten sade var "Titta, jag är en av de snälla pojkarna!".

omgitburns och thark skulle jag gärna se några inlägg från, också. Det vore ju tråkigt om vissa helt enkelt inte dyker upp. Även om man inte tycker sig ha så mycket att säga, så tycker jag verkligen att man bör posta ett "Hej, jag är med"-inlägg.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Första rundan

Förresten: det finns ju naturligtvis poäng med att föra statistik över vilka som röstat på vem, när, samt deras motivering. Min undran är: finns det inget sätt att göra detta så att alla har tillgång till den informationen? Jag menar, är det till fördel för oss om de som orkar samla sådan statistik håller den för sig själva? Nu är jag ingen expert på det här spelet, men eftersom det är fler ärliga forumiter än troll, borde vi inte tjäna på att alla har den infon?

Så jag tänker mig att den som för dylik statistik på något vis gör den tillgänglig för oss andra. Eller tänker jag fel? Jag kommer antagligen att vara tillbaka på jobbet imorgon, och fortsätta att jobba och träna på vardagarna, så jag kommer att vara sjukt upptagen, och inte ha tid att samla på mig sådan statistik.

Tankar?
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Första rundan

Jag menar, är det till fördel för oss om de som orkar samla sådan statistik håller den för sig själva?
Det är en fördel att lämna ut sådant, men det är ganska poänglöst att föra röstningsstatistik den första omgången/omgångarna eftersom vi är så många och det är lätt för Troll att försvinna i mängden.

Anledningen till att vi bör lämna ut saker som användare är att om man stryker med så får man inte lämna ut infon.

Men: statistik är en sak (eftersom den finns tillgänglig för alla bara man orkar leta efter den)– känslig information en annan. D v s tror man sig veta vem någon är, så bör man mer än en gång fundera på om det gör mer skada än nytta att tala om det.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,500
Location
Köping
Re: Min högst personliga sammanfattning natt till

Tjipp! Mina internets är nere sen i går natt så jag har inte kunnat svara förrän nu.

Björn

Ditt argument mot krank är alltså att han loggade ut tre på eftermiddagen igår? Det låter... tveksamt. Inte sämre än något annat argument, men det är ju för att ingen har några bra argument. :gremtongue:

Personligen brukar jag inte ha en wrnu-sida uppe när jag inte är på forumet och därför står väl jag också som "utloggad" för jämnan. Jag vet att det är många som har inloggadesidan eller "senaste inlägg" uppe, men vi är nog många som inte gör så också.

Först säger du att du trodde att han genom moderatorkrafter hade lånat genesis konto, sen säger du i nästa stycke att du trodde rising bett någon posta startinlägget åt honom?? Vad spelar det då för roll att om han har moderatorkrafter?
Sätt in ett "eller" då. Om vi tar det lugnt, låter det troligt att Rising kapar ett konto utan att be om lov? Nej, han hade förstås bett Genesis att posta åt honom. Nu har han ju defacto inte moderatorkrafter på wrnu, och därmed kan han inte låna Genesis konto själv utan att bolla lösenord och annat krångel, så det är osannolikt. Men det var väl för mycket begärt att folk inte skulle övertolka.

Du kommer inte att tro mig vad jag än säger, men jag var nyvaken och fick för mig att Rising gjort en deal med Genesis om att posta startinlägget åt honom eller (osannolikt) få låna lösenordet och posta genom hans konto. Punkt.

Nej, Nej, Nej, jag och herr nils har visserligen bråkat om det här förut men om man är bybo så är det dåligt och inte bra att säga "jaja, banna mig då", det är ännu sämre att rösta på sig själv (men det gjorde han ju förra partiet och då var han oskyldig) men bara så att ingen annan får några idéer.
Det är helt sant, men det jag fått med mig av Herr Nils resonemang är att man inte ska panikrösta på vem som helst för att man får röster på sig. Det gjorde jag mot Nightowl i förra rundan när alla siade på mig och kallade mig hjälte/varulv, och det hade ju varit urdumt om det lyckats.

(Nu hade ju jag en Miller-roll som gav er en hög information när jag väl dog. I och för sig.)

Hä. Låt mig bara påpeka att min röst på omgitburns ligger för att han inte har skrivit något än. Jag gissar att Pilzeman resonerar så med och att vi båda kommer att flytta våra röster när han skriver något (helst röstar också).
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,500
Location
Köping
Re: Min högst personliga sammanfattning natt till

jag själv said:
Tjipp! Mina internets är nere sen i går natt så jag har inte kunnat svara förrän nu.
För att utveckla detta resonemang är jag alltså beroende av campus uppkoppling tills ComBort behagar ge tillbaka mina internets. Jag "jobbar" dessutom på dagen. Jag blir alltså ganska tyst på dagen och hur jag är ikväll beror helt på om jag har en internetuppkoppling eller ej. Tolka det hur ni vill.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Re: Min högst personliga sammanfattning natt till

Jag känner mig lite deppig så jag håller mig i bakgrunden och observerar för närvarande. När jag väl känner att jag har något att säga så kommer jag också att göra så.
 
Top