Nekromanti Varulvsspel 3 - Tema WRNU.

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Första rundan

Iofs är det en poäng att börja föra röstningsstatistik redan i början för det är ett elände att återskapa det i efterhand.

Men framförallt kommer det att behövas föras statistik över vilken information de personer som påstår sig få information genom sieri eller liknande delger. Det för att kunna hitta bedöma kvaliteten i sierierna och troll som påstår sig vara siare.

Min övertygelse är att byborna/forumet bäst klarar sig ju mer information de har, fördelarna med det överväger klart risken att även trollen kan använda informationen till att planera sina drag med.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Första rundan

Andersson said:
Min övertygelse är att byborna/forumet bäst klarar sig ju mer information de har, fördelarna med det överväger klart risken att även trollen kan använda informationen till att planera sina drag med.
Wow. Jag tror att du just förtjänade ett par röster med den kommentaren. Grejen är att trollen redan vet vilka som är troll, och därför ljuger. De har alltså alltid mer information än forumet så länge allting avslöjas öppet. Dessutom har ju, som många redan påpekat, Rising varnat för massavslöjanden. Nädu, du klättrade just högt upp på min lista, kompis.

Röst: Andersson
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Första rundan

Såhär ser jag det: Från början har trollen ett informationsövertag i och med att de känner till varandra. Däremot så är de ärliga forumiterna fler, så de bör nå fler smarta insikter, och kan på detta sätt kompensera sitt underläge. Men om informationen kommer i trollens ägo, så kan den inte längre tjäna till att kompensera deras övertag. Ju mer information som är öppen för alla, desto svårare blir det att få övertaget över trollen.

Däremot kan ju information släppas bitvis, när man har tillräckliga indicier för att tro att man hittat ett troll. Då kan alla ta ställning, och det är försent för trollen att reagera på det (förhoppningsvis).

Statistik är däremot information som finns tillgänglig, och som hjälper folk att nå smarta insikter. Därför tror jag att det är till forumets fördel om den "offentliggörs".

Ovanstående är mina teorier, och jag är inte en van spelare. Om någon räv petar hål på dem, så är jag den förste att dra tillbaka dem.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

Dnalor:
Men tro mig, jag har ingenting särskilt emot Vicotnik. Jag skulle kunna byta ut min röst vilken sekund som helst. Jag ser till exempel att du redan har två röster på dig...
Varför inte lägga den på omgitburns då, han har redan flera röster och har inte skrivit något.

//Vicotnik med ett snabb inlägg på lunchen
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,348
Location
Göteborg
Re: Min högst personliga sammanfattning natt till

Du kommer inte att tro mig vad jag än säger, men jag var nyvaken och fick för mig att Rising gjort en deal med Genesis om att posta startinlägget åt honom eller (osannolikt) få låna lösenordet och posta genom hans konto. Punkt.
Det här är fel, om du börja säga saker som är i alla fall lite vettiga så kommer jag lyssna och kanske till och med tro dig. När du gör bort dig och bortförklarar det med en förklaring där du bara gör ännu mer bort dig så nej då tror jag dig inte.

I övrigt verkar du mest försöka spontanbråka med mina argument i andra trådar, vilket i och för sig inte är så konstigt med tanke på hur jag går på dig här, men vi kan släppa det för jag vill som sagt _inte_ rösta ut dig den här rundan, för om du är troll så kommer vi nog finna ut det snart nog och om du inte är det så är du en specialroll och då vill jag verkligen inte att du dör (om du inte är en tredjepart då men men).

Nej jag vill inte hänga krank för att han loggade ut vid tre, jag vill hänga honom för att han är ett troll allt annat är egentligen oväsentligt.

Jag gissar att Pilzeman resonerar så med och att vi båda kommer att flytta våra röster när han skriver något (helst röstar också).
Fast nu var ju grejen den att Pilzeman sa att det berodde på att omgitburns sa konstiga saker om munkar och då han varken postat i tråden eller postat nåt inlägg på forumet senaste månaden om munkar så tyckte jag det tarvade en förklaring, låt honom prata för sig själv, eller är du rädd att han ska försäga sig?

Sen tycker jag att rösterna som vanligt här på wrnu sprider sig åt väl många håll, det är kanske inte någon jättekatastrof så här första dagen men det är fortfarande så att om det i slutändan räcker med 4-5röster för att bli bannad så har vi varit dumma och gett trollen ett stort övertag i röstningen som dom ifall dom känner att dom behöver det kan utnyttja.

Come on now, unite!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Första rundan

Wow. Jag tror att du just förtjänade ett par röster med den kommentaren. Grejen är att trollen redan vet vilka som är troll, och därför ljuger. De har alltså alltid mer information än forumet så länge allting avslöjas öppet. Dessutom har ju, som många redan påpekat, Rising varnat för massavslöjanden. Nädu, du klättrade just högt upp på min lista, kompis.
Din logik haltar kopiöst.

Jag har för det första aldrig förespråkat eller ens sagt något om massavslöjanden. Jag är inte så övertygad om att det hjälpte mer än stjälpte förra gången.

För det andra är det enda sättet som forumiterna kan vinna att motverka informationsövertaget som trollen har från början. Trollen har inte samma behov av systematik i informationen eller bra underlag för diskussioner som forumiterna har, eftersom de redan vet det mesta som de behöver veta.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Ändrar min röst.[Röst]

Ny Röst: omgitburns
Han säger konstiga saker om munkar, jag gillar inte honom.
Det här får du allt förklara vad du menar Pilze. Omgitburns har så vitt jag kan se inte sagt något alls i varulsvsspelsforumet.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,500
Location
Köping
Re: Första rundan

Genesis said:
Såhär ser jag det:
Du ser det helt korrekt, med undantag för att Andersson som sagt inte förespråkat ett massavslöjande. Siare och andra ska naturligtvis ligga lågt tills de hittar ett troll. Den information de får om att si och så är "goda" är inte alls värd att avslöja en siare för trollen (om man nu inte är på väg att bli bannad och vill få ur sig informationen, förstås).

Vad gäller röstningsstatistik var vi rätt sena med det i förra varulvsspelet som snarare avgjordes av att varenda kotte hade specialförmågor, men i ett normalt varulvsspel så är det viktigt. Analysen kan förstås inte börja förrän i runda två, och tar fart på allvar om vi hittar ett troll.

Björn said:
låt honom prata för sig själv
Det kan han väl få göra, jag tycker bara att det är halmstrån vi griper efter här. Det solidaste argumentet för en röst jag sett i den här tråden är att omgitburns inte skrivit något. IMHO, förstås. :gremgrin:
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Första rundan

Hellzon:
Siare och andra ska naturligtvis ligga lågt tills de hittar ett troll. Den information de får om att si och så är "goda" är inte alls värd att avslöja en siare för trollen (om man nu inte är på väg att bli bannad och vill få ur sig informationen, förstås).
Ah! Nu förstår jag både vad Genesis menade nyss och vad jag tänkte i galet. Om man, som i senaste omgången, konstant outar siar- och andra förmågor, måste man föra konstant statistik över utfallet. Men det är ju under förutsättning att folk dryftar utfallet av sierierna o dyl öppet, vilket såklart inte är självklart (vilket jag inte tänkte på eftersom det var så vi gjorde förra gången, vilket var första gången jag spelade).
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

Nu tar vi och ändrar lite. Helt klart godkänd aktivitet och dags att försöka få igång andra. Därför lägger jag min röst på thark som är en av de två som inte har skrivit någonting. Den andre är omgitburns.

Röst: thark
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Ändrar min röst.[Röst](vadå om mina munkar??)

vadå dåliga saker om mina munkar har du kollat hela tråden? jag har skrivit varför det är så på faktan och har lagt up den.


förlåt att jag inte har röstat än men jag har inte hittat en data att skriva eller läsa på!

jag ska läsa lite nu och sedan lägga min röst
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Första rundan

Andersson, det var det här som jag tyckte luktade skumt:

Andersson said:
Min övertygelse är att byborna/forumet bäst klarar sig ju mer information de har, fördelarna med det överväger klart risken att även trollen kan använda informationen till att planera sina drag med.
Jag tog det som att du menade att man borde delge all information till forumet i stort, vilket jag menar är en farlig inställning, eftersom det berövar de snälla forumiterna ett vapen mot trollen. Och ett sådant förslag skulle kunna vara ett trolltecken. Det är inte starka indicier, men det här är första rundan, så det är allt som krävs.

Jag ser nu att omgitburns har skrivit. Om thark inte skriver något innan morgondagen och det verkar bildas opinion mot honom, så kanske jag ändrar min röst igen. Men ännu så länge så håller jag ögonen på dig.

Till er andra: är det alltså jag som feltolkat Anderssons inlägg? Tycker ingen annan att det var suspekt?
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

jag tror inte jag ska rösta än för att jag har inte hittat någon som jag verkligen skulle vilja banna jag tycker att alla ska få en chans att visa vad dem går för. Men jag har viserligen inte kört detta som ni vet så jag kanske har fel men tills des. RÖST INGEN
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

Som tidigare påpekats så är det bättre att rösta helt på måfå än att inte rösta alls. krank snackar ju till och med om att slumpgenerera sin röst. Men så länge du röstar innan stoppinlägget, så är det okej.

Jag vill dock påpeka att flera (tror jag. Åtminstone en) har sagt att de flyttar sin röst från dig om du röstar på någon. Så jag skulle personligen råda dig till att rösta. Om inte annat, så rösta på thark. Det torde vara ganska ofarligt, och han är ännu så länge inaktiv, så vi har ingen nytta av honom i alla fall.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Första rundan

Eftersom du frågar, och eftersom det råkar vara lugnt på jobbet.. njae. Jag tror inte han förespråkar massavslöjanden eller något sådant, utan snarare att om man drar upp alla röstningar och röständringar i ljuset så har forumet mer att vinna än trollen. Viss information ska man kanske sitta på för att försöka bekräfta den för att kunna göra ett kraftfullare argument när man plockar fram det, men det känns som att det är bättre att man vädrar sina misstankar och låter andra tycka till om dem (precis som du gör nu) för att se om man tolkat lika. Om fler är överrens om att en viss sak tyder på trollbeteende så kanske de som agerar djävulens advokat har fel och man bör banna användaren. Är det ett troll, schysst. Är det en bybo, okej, synd, men då får vi mer information av att omvärdera grunderna som vi tog beslut på och se saker på nya sätt. Problematiskt såklart då även trollen kan blanda sig i och hålla med om att personer som inte är troll beter sig trolliskt, men trots allt - det är spelets tjusning att man inte vet, och att mer och mer information blir tillgänglig hela tiden.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,500
Location
Köping
Re: Varulvsspel 3 - Tema WRNU. [Röst]

Stabilt, omgitburns, då röstar jag också på den siste som inget sagt.

Röst: thark

Hoppas förstås på längre utläggningar senare. Sen vill jag ju påminna folk om att vi har några som visserligen postat men kanske inte sagt särskilt mycket egentligen. Jag kommer spontant att tänka på w176. Men först ska vi driva på thark.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,032
Location
Rissne
Re: Jag är besviken!

För det ger den goda sidan ändå mindre att gå på
OK, hur i helv tänker du nu? Det är inte som om det finns något att gå på i dagsläget. Alls. På sin höjd kan man hoppa på antingen någon av de som inte fått nån röst än (för att balansera, varför man nu skulle vilja det) eller haka på någon av de fullständigt ogrundade bandvagnarna.

Nejdu, du får nog motivera dig lite bättre.

//Krank, som röstar nångång under morgondagen efter att ha upprättat sin statistik över hur olika personer röstat och ändrat sina röster...
 
Top