Nekromanti Varulvsspel 3 - Tema WRNU.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: Till alla tharkröstare

Jag försöker hålla koll så gott det går från jobbet (grinig chef). Om Thark inte har postat före 17:00 i morgon så kommer min röst att stå kvar på honom, för sen har jag inte till gång till en dator på ett antal timmar.

Jo, man kan ju hoppas att han har något att komma med om han kommer in sent med ett inlägg.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Jag är besviken!

krank har jag missat något men är inte runda ett slut 21:00 på Fredag och inte 18:00?
Det var nog jag som sade 18:00 först, och det stämmer ju inte, som du säger. 21:00 skall det vara.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Okej, jag orkar inte gå över i trådat läge och lista ut vilken post som är bäst att svara på så jag går direkt på dragsroten istället, det borde funka lika bra som något.

Någon mailade och påminde mig om att jag inte postat (stort tack för det!). Mycket riktigt; jag tänkte första dagen (IRL-mässigt) vänta på att det hunnit komma lite texter istället för att haspla ur mig ogenomtänkt smörja ur luften eftersom det inte finns så mycket vettigt att säga första dagen (en av de stora svagheterna i dessa spel IMO, jag tycker inte det är så intressant med innehållslöst blabber utan informationsbakgrund) och blir väldigt slumpmässigt, sedan föll det i ren tankspriddhet raskt från mitt sinne.

Så, tystnaden har brutits ska försöka se till att delta ordentligt (dock kommer jag att vara frånvarande imorgon kväll och därmed missa "slutspurten").

Personen som (jag orkar inte gå tillbaka till tråden igen) först riktade anklagelser mot mig som följd av min tystnad gjorde förmodligen helt rätt i det, den information man möjligen däremot kan dra någon som helst nytta av är att kolla på vilka som var först att haka på tåget och stödja det. (Men, även det säger nog inte så mycket än.)

Lägger ingen röst än då jag inte har hunnit tänka igenom det men det kommer imorgon under dagen. Är det någon mer som varit ohjälpsamt tyst?

I övrigt, någon var snabb att söka trollen bland uppenbara kandidater som CALIGULA och TROBERG. Jag är inte övertygad om att det är svaret utan fick snarare intrycket att trollen är folk som smygit sig in utifrån, inte etablerade (om än kontroversiella) forumspersonligheter över huvud taget--över huvud taget är knappast alla ense om vilka av de mer kontroversiella personligheterna som faktiskt är troll (det är t ex uppenbart knappast så att forumets existerande moderationskår är direkt felfria i sina bedömningar). Grunderna för det är dock rätt lösa, främst bara min tolkning av Risings introduktion, och oavsett huruvida det är sant eller inte ger det inte så mycket information i detta stadie innan det finns någon information kring folks identiteter i vilket fall.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Jag är besviken!

Det är ju inget som säger att han faktiskt kommer att slumpa, men likväl så bidrar det till att vi inte har något konkret att gå på, vilket leder till viss förvirring och ej pålitlig information. Och, såtillvida jag inte missuppfattat varulvsspelet så borde det vara något trollen tjänar på, inte användarna.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: Dag 1 - [Röst = null]

Som jag sagt så tar jag bort min röst från Thark då han har visat att han lever. Så för tillfället så får min röst bli tom.

Röst: Ingen

Får fundera igenom vem som får min röst, lägger den troligvis på lunchen i morgon.

god natt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Jag är besviken! [Ändrad röst]

Det här inlägget fick mig att kolla runt hur folk har röstat. Två av de mest allegedly "slipade" spelarna Björn den gode och Herr Nils har båda röstat på Krank. Spelar de klantiga troll och försöker vara så uppenbart samspelta att ingen skulle tro att de var troll (eftersom det vore korkat) och smita under näsan på oss, eller har de båda lyckats identifiera ett solklart troll i krank så att vi borde lyssna på dem? Vad tror folk? Jag kommer nog kunna komma in och läsa forum och lägga något inlägg vid middagstid (~1700) imorgon, kanske delta mer aktivt på eftermiddagen om det är hyfsat lugnt på jobbet. Sen skuttar jag iväg på Calcon och kommer då inte hinna ändra min röst innan dagen stänger, och jag skulle gärna vilja ha mer underlag. Själv är jag inne på att antingen Herr Nils eller krank är troll på grund av deras senaste växling, även om Björn den gode också känns klart misstänkt då hans motivering för varför krank är ett troll är väldigt tunn.

Jag håller dock med Herr Nils i sak när han säger att ogrundade röster är rätt värdelösa. Han tycker vi har pratat för lite, jag tycker ändå det är hyfsat. Folk har börjat vädra funderingar så att man har några ord att väga. De som varit mest tysta är svårast att anklaga eftersom de inte sagt något man kan bedöma, egentligen. Därför faller min röst på krank, som reagerat fientligt mot Herr Nils anklagelse och inte skrivit så mycket nyttigt, och till och med deklarerat att han faktiskt inte alls tänker hjälpa oss, mer än att han tänker rösta på "någon".

Röst: Krank

Jag är redo att ta bort den baserat på vad folk tror om Herr Nils/Björn den gode, samt om Krank faktiskt lägger manken till, läser inlägg och kommer med någon slags analys av det som sagt, det finns trots allt rätt mycket att ta av.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Jag är besviken!

Jo, men samtidigt: Om han inte är n00b och spelar troll, skulle han då föra fram dessa idéer och framhärda när vi påpekar det trolliga i det? Att vika sig kanske heller inte är en bra idé eftersom det känns lite väl uppenbart att ett troll som blir utpekat slutar bete sig trolligt. Trollen försöker ju att inte alls bli utpekade från början liksom. Samtidigt måste hänsyn tas till Kranks tjockskallighet. Vad jag minns spelade han likadant i Gothamrundan (och han har väl till och med sagt det i den här rundan?) och då var han ju faktiskt "ond".

Jag har röstat på honom, men jag kan inte säga att jag är ordentligt övertygad.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,348
Location
Göteborg
Min sammanfattning natt till fre

Det är en person som har seglat upp väldigt högt som misstänkt på min lista och det är herr nils.

Det finns ett antal skäl till det här, först och främst så lade jag ut en liten hint om att jag tänkte anklaga krank och redan innan jag kommit med några skäl så högg herr nils på alla cylindrar åt samma håll. Sen så skrev han själv både innan och i början av partiet att han inte tänkte vara speciellt aktiv, att han hellre klappade sina katter och vad det var och nu verkar det helt plötsligt som att det trotts allt är han som är inne och leder en megakampanj. (Det tyder förövrigt på att han tyckte att dagen var på väg att gå åt fel håll, var det Vicotnik och Andersson som var under press när det här hände?) För det tredje så är han extremt enkelspårig när det gäller krank och verkar inte ens överväga de andra spår som har varit uppe under dagen, även om jag förstår att man måste vara konsistent när man pressar någon så finns det ingen anledning att försöka gömma undan allt annat. Dessutom så tycker jag det är äckligt när han säger att han tycker det är ok om man röstar på honom.

Jag får ångest av det här spelet

Det sagt, så tänker jag inte ändra min röst, för herr nils har nämligen rätt i varje argument mot krank och krank har fel i varje argument för att försvara sig (ok, lite överdrivet men bra nära sanningen). Mitt ursprungliga argument mot krank var alltså inte att han loggade ut från forumet, utan det var att han uppenbarligen var inloggad, lät bli att skriva och sen försvann flera timmar innan han enligt egen uppgift går och lägger sig.

Det här om att det inte finns någonting att gå på första dagen så alla borde bara skriva slumpmässiga kommentarer istället för att göra något vettigt (eller ok det var väl inte riktigt så ni uttryckte det) är fel. Det bygger på den felaktiga uppfattningen att det enbart är rösterna som kan analyseras (för mer info kring det här se diskussionen troberg förde efter förra spelet), att tillexempel pressa någon för att se hur den reagerar är fullt legitimt och det är då förstås bra om man har något skäl att starta med men det är inte där man slutar.

Som jag sa i förra spelet så är det också så att ett bra argument dag ett inte alls är samma sak som ett bra argument dag fyra tex men det är fortfarande bara dumt att för den sakens skull inte bry sig om argument dag ett. Så när kranks enda metod idag är att försöka säga att det finns ingenting någon kan utnyttja idag och inte förstår/inte vill förstå att vi då kommer ligga i princip lika illa till imorrn tycker jag inte bara är dåligt, jag tycker det är misstänkt. Jag tycker också att han nu röstar på herr nils är misstänkt för jag skulle nämligen gissa på att om krank var god och blev riktigt upprörd så skulle han istället köra på (den andra taktiken jag hatar) "fine! döda mig då! så får ni se hur fel ni har!" men den är förstås omöjlig rent psykologiskt att köra när man de facto är ett troll eftersom folk om dom kör den inte kommer ha fel. (Det sagt, det här är inte samma läge som när herr nils säger det, för herr nils är inte en känslomänniska på samma sätt och spelar liksom mig för att vinna).

Det konstruktiva av krank hade förövrigt varit att se till dom andra spåren som faktiskt finns men som sagt han verkar vara mer ute för att sprida dimma.

Så, min röst står kvar, jag mår inte bra eftersom jag också misstänker herr nils och dom två uppenbarligen inte är på samma lag (se där ytterligare en sak som jag redan har läst ut innan vi har några klara röstningar att räkna) men båda dom ligger högre upp på min lista än övriga och krank ligger trotts allt högst.

Sen försöker jag vara så aktiv som möjligt trotts att jag är ute och reser och tycker väl att jag sköter mig bättre än vissa andra men känner ändå att jag inte riktigt har fått tid att sitta ner och verkligen analysera saker, men om jag inte sagt något om Genesisdebatten imorrn så får ni påminna mig, det finns en hel del intressant där också nämligen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,032
Location
Rissne
Re: Jag är besviken!

krank har jag missat något men är inte runda ett slut 21:00 på Fredag och inte 18:00?
Så går det när man skriver när man är trött...

//Krank, nyss klivit upp nu, skrev det där när det började bli dags att lägga sig
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,032
Location
Rissne
Re: Jag är besviken!

Vad jag minns spelade han likadant i Gothamrundan (och han har väl till och med sagt det i den här rundan?) och då var han ju faktiskt "ond".
Det har jag nog inte, men det tåls kanske att påpekas. I Gothamspelets första runda slumpade jag min röst - vilket just där och då ansågs vara ett stort utropstecken för att jag skulle vara en slem hjälte, och som sedemera tillsammans med annat gjorde att jag halvtidigt sådär åkte ut.

Efteråt förklarade Rising bl.a att det i mer invanda kretsar brukar ses som ganska standard att slumprösta första rundan.

Och i den här rundan tyckte jag inte att jag hade tillräckligt att gå på, samtidigt som en röst alltid är mer värd än ingen röst - så jag kastade idén om att jag skulle slumprösta. En vag baktanke var också att vissa verkar tycka att det är rätt provocerande att man slumpröstar, och så snart man provocerar får man fram information. Och lo and behold, Herr Nils kliver fram och går på som en muterad grävmaskinsversion av mig själv i mina värsta stunder, med förolämpningar och okväden åt alla möjliga håll.

Det som är problematiskt med min röst på Herr Nils är såklart dels att han använde precis samma taktik som jag - provocera - och verkade nu när jag tittar efter vara ute efter samma sak som jag, oavsett sitt rent bokstavliga trollarbeteende - att folk postar mer. Och det gjorde ju folk.


Min röst på Herr Nils är med andra ord mer av en ryggradsreaktion än vad den är genomtänkt. Om någon presenterar ett mer genomtänkt alternativ att rösta på, så kommer jag att ändra min röst. Jag kommer att finnas aktiv fram till (som tidigare) omkring klockan 18-19:00, kanske senare om jag bestämmer mig för att vara uppe "sent" även ikväll...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,032
Location
Rissne
Re: Min sammanfattning natt till fre

Mitt ursprungliga argument mot krank var alltså inte att han loggade ut från forumet, utan det var att han uppenbarligen var inloggad, lät bli att skriva och sen försvann flera timmar innan han enligt egen uppgift går och lägger sig.
När skrev jag mitt sista inlägg igår kväll? (kring 20:00, jag var vaken en stund extra).

Vad är klockan nu? (5:22 säger min klocka, jag har varit vaken en halvtimme).

Vad sysslade jag med de där timmarna innan jag gick och lade mig? Städade. Min lägenhet har länge sett ut som en svinstia, och de senaste veckorna har jag försökt göra något åt saken. Vet ni hur ÄCKLIGA dörrar blir om man inte tvättar dem på ett par år?

Det konstruktiva av krank hade förövrigt varit att se till dom andra spåren som faktiskt finns
Det finns inga andra jävla spår, de är (liksom detta) bara luft. Vad baserar ni drevet mig mig på? Att jag har udda dygnsrytm och blir irriterad på Herr Nils? Är det verkligen, enligt er, något att gå på?

Hade det funnits något spår jag ansåg vara värt att ta på allvar, hade jag mycket riktigt hoppat på det. Nu fanns det inget.


Jag säger: Ni tolkar in för mycket. Men, er enkelspårighet arbetar mot er. Gör vad fan ni vill, inget jag säger eller gör verkar ju bita.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,888
Location
Ereb Altor
En noobs bekännelser

Då var det dags att dra skägget ur brevlådan och ge min syn på läget. Jag har hållit mig i bakgrunden och läst och klurat och undrat och förfasats. Ja kanske inte riktigt...Det finns en del stömningar som jag tycker är egendomliga.

Krank
Som den som antagligen har mest erfarenhet av Krank av alla här skulle jag vilja påstå att det är i princip omöjligt att dra några som helst slutsatser om honom ännu. Han kan vara ett troll, han kan inte vara det, eller han kan vara något annat. Hans största problem just nu är att Krank alltid varit lite av ett troll, och det hugger vissa på direkt. Från min sida är han fri från misstankar så här långt.

Her Nils
Jag har ingen aning om vad det är som gör honom till självutnämnd expert, men att ömsom hota, ömsom beklaga sig är så klart en taktik. Herr Nils vill kontrollera strömningarna. Det talar för att han är ett troll, eller så talar det för att han svalt sin hype och vill styra upp spelet. Jag tror inte på det senare. Min röst står därför kvar.

Genesis
Gensis är försiktigt nyfiken men samtidigt avsiktligt harmlös. Han vill inte visa var han står. Jag tror att Gensis är ett troll eller någon annan falang som inte vill forumet väl. Jag kommer inte att rösta på honom än för jag lär mig mycket av hans inlägg, eftersom jag själv annars hade skrivit ungefär samma sak.

Det finns fler, både aktiva och inaktiva, som jag inte har analyserat eller har inte har någon uppfattning om. Och sådana som jag är osäker på. Jag nöjer mig med det här sålänge.

För ett fritt forum och för ett fritt spridande av tankar och teorier så röstar jag alltså på Herr Nils, men det gjorde jag redan när han högg på Krankfröet igår. Dels för att jag tror att han är ett troll, eller värre, och dels för att hans speltaktik verkar hämmande för i princip alla andra.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
medhåll

jo, ja har oxå reagerat på herr nils beteende och genesis märkliga velighet

precis som du har

men det är herr nils aggressiva stil som ja reagerar starkast på

dessutom har han redan tidigare försökt kopiera olika användares stil

både han och genesis sprider förvirring och det är det bara trollen som tjänar på

min röst kommer därför i dagsläget att läggas på herr nils
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Orfeus hälsar

Fick detta meddelande av Orfeus via facebook:

Wrnu har bestämt sig för att jag inte finns. tills dess att jag lyckas lura systemet kan du väl hälsa de andra spelarna att min inaktivitet beror på just detta?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Re: [Röst]

Nu lever både omgitburns och thark och Orfeus har genom ombud hälsat att ryktet om hans död är överdrivet. Jag får fundera över saken under eftermidagen och komma tillbaka med en ny röst i eftermiddag mellan det att chefen gått hem och After worken börjar.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Mothugg

Ett avslöjande redan i runda ett, intressant. Frågan är bara om det är korrekt. Värt att hålla koll på i framtiden i alla fall.

Det är ju inte alls en otänkbar trolltaktik att avslöja ens personlighet. Risken ligger i om någon annan har fått samma roll. Det är lite som att fuska upp ett ess ur rockärmen när någon redan sitter med ett fyrtal på handen. Jag avvaktar
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Mothugg

intressant att du avslöjar dig sjävmant även om det lika gärna kan vara en kalkylerad lögn

det som talar emot att det är en lögn är att FEUFLUX är en välkänd forumit och det skulle vara riskabelt att utge sig för att vara någon som redan är tagen

men jag ser inte att din slipade taktik, som jag får anta en produkt av din erfarenhet, har gett upphov till något särskilt matnyttigt

har du avslöjat någon annan?

nej

har du upptäckt några märkliga argument eller påståenden?

nej

har du lyckats ena oss mot någon annan så att det inte uppstår onödig röstspridning?

nej

vad du har gjort är att dra på dig två röster och avslöjat dig själv

ger din taktik positiva resultat först i kommande rundor eller vad?

just nu så ser det ju inte särskilt bra ut för din del

det är möjligt att det inte är någon poäng med att rösta ut dig, men jag litar fortfarande inte på dig eller på det sätt som du har valt att agera

bzzt bzzt bzzt!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Ingen har inte sagt något, men vissa har inte sagt så mycket. Marco och w176, till exempel.

Gällande min "velighet"

Jag tror att mycket av detta kommer från att jag har varit väldigt aktiv, och deltagit i flera isolerade diskussioner. Jag har inte pekat ut någon och hållit fast vid det, utan mest bett dem förklara sig (om än i utpekande ordalag, så att säga). Nu har jag återfått min hälsa (mer eller mindre) och kommer inte att vara lika aktiv längre, så oroa er inte för det.

Gällande Herr Nils avslöjande

Det kan vara en bluff, det kanske inte är det. Att avslöja sig nu tycker jag verkar vara förhastat, då det ännu inte verkar ha byggts upp tillräckligt med opinion för att motivera det, men jag kanske inte tar hänsyn till forumsmediets tröghet.

Att han påstår sig tillhöra en grupp behöver ju inte nödvändigtvis inge förtroende. Det kan ju vara så att gruppen helt enkelt inte finns, och Herr Nils hoppas på att alla skall anta att den gör det, och att andra tillhör den. Hans "Avslöja er inte, för guds skull!" skulle ju passa mycket bra om han själv hittat på gruppen. Och FEUFLUX är inte given i det här spelet, så han är inte alltför riskabel att outa sig som.

Jag säger inte att Herr Nils är ett troll, men hans avslöjande rentvår honom inte i mina ögon.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Är det inte så att Marco har röstats/slagits ut tidigt i de tidigare spelen, eftersom han har varit för farlig/smart? Orkar inte kolla upp om det stämmer. Men i så fall vore det nästan komiskt om han nu var ett troll och vi lät honom leva. Fast ännu värre vore det om vi slog ut honom och sen så visade det sig att han är väktare/siare eller någon annan viktigt forumit.
 
Top