Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00
(Jag höll på att skriva mitt förra inlägg redan innan detta postades, så går det när man är långsam.)
Ojoj, nu blev det intressant. (Något att basera sina uttalanden på mer än ren hetluft, vilket är mer eller mindre vad jag väntat på.)
Grejen är ju att när sådana här dubbel-claims uppstår så får man mer eller mindre garanterat ut ett troll, och statistiskt sett är detta fördelaktigt för "vithattarna", om det inte är någon särskilt avgörande roll som involveras (som hellzon observerar), och även i de fallen är det tämligen långsökt att få det till att det är värt det för svarthattarna.
Så med andra ord tycks det som att någon på trollsidan spelar tveksamt (eller inte håller med mig i fråga om vad som är bra spel, men hursomhelst). Frågan är då, är det hellzon eller genesis? I vilket fall förenklar det omgången eftersom vi mer eller mindre garanterat måste plocka någon av dem och oavsett vilken så ger det information till nästa omgång hur deltagarnas tolkningarna av situationen sprider sig.
Det som för mig starkast talar emot att det skulle vara hellzon är just att det är såpass tidigt i spelet och onödigt med så våghalsiga utspel, han hade förmodligen kunnat komma av kroken mycket lättare än så om han nu är troll. (Möjligen kan man även misstänkelägga huruvida chefredaktörens specialförmåga verkligen är siande, men det borde åsifall även en troll-hellzon ha haft i åtanke så jag bortser faktiskt helt från det.)
Det som talar mot att det skulle vara genesis är ju då att trollen inte hade behövt sticka ut nacken på ett sådant sätt utan hade kunnat plocka hellzon via natträd istället, å andra sidan kan de misstänka att ett såpass fruktsamt mål skyddas av en eventuell väktare.
Från mina ögon ser de ut som lika goda pajsare båda två. Det som avgör valet för mig är att genesis är mycket vagare i sitt utspel. Riskbedömning: vi vet att om vi sänker hellzon och det visar sig vara fel är det kostsamt; i fallet genesis är den potentiella förlusten vid misstag osäker, den kan vara hög eller låg. (Om genesis som han säger är kunskapsbärare och oskyldig så förutsätter jag dessutom att han kommer att försöka dela med sig utifall att han verkar vara påväg att ryka, och en banning visar sedan på äktheten i det hela.)
Så i brist på någon faktiskt övertygelse kring vem som är pajsaren så tror jag att taktiskt sett (detta kan visa sig vara en svår missbedömning från min sida) den rätta måltavleordningen är att plocka genesis först. (Om du är oskyldig, vilket jag som sagt håller för mycket möjligt, så ber jag verkligen om ursäkt.)
Röst: Genesis