Nekromanti Varulvsspel Familjen - Runda 2

Konrad Konvalj

Myrmidon
OBD said:
Om jag hade varit ulv och måsta ljuga om vapen så hade jag antingen dragit till med nåt vapen som jag känner till eller nåt som dyker upp tidigt i google. Walter ppk t ex. Att komma dragandes med nåt unikt okänt vapen så som colt double diamond känns bara dumt. Det är ju dessutom en psitol/revolver, var inte tanken på att sånt var för snutar känt redan då? Jag tycker snarare att låtsas pickan friar Xyas.
I min teori har snutarna sitt vapen på papper.
Vimes hade BDM 380 men inget mer. Han behöver alltså inte ljuga om sin picka. Däremot greppar han inte riktigt att övriga har outat på pricken efter papperet och att de flesta har med Revolver/Pistol Shotgun/Rifle.

Lu-kaazh har Beretta 92 på sitt papper.
xyas har Colt Double Diamond på sitt papper.

Ingen av dem behöver ljuga om sitt vapen. Däremot så funkar det ju bättre om de lägger till Pistol efter sitt vapen för att stämma in hos övriga.

Jag vill alltså hävda att xyas är klipsk nog att lägga till Automatic Pistol på sin vapenbeskrivning eftersom det framgått tydligt att andra ulv-polare har fått trubbel med maffian efter sina outningar.

Varför kan inte denna tanke appliceras på Brynolf?
Brynolf outar sist och har ju också greppat konceptet. Han har Pistol med i sin beskrivning. Grejen med Glocken är att det är en sån uppenbar snutpicka att den skall få oss att fästa blicken på honom. xyas kommer med sin outning i slutet för att fiska in en ulv (enligt hans plan) och Brynolf faller ju lite för den prylen.

Det är ju optimalt för xyas del att det är just Brynolf som går i hans fälla. Utslaget hade ju inte varit lika om en väldigt grön spelare hade gjort det samma vill jag påstå.

xyas kompis Vimes var ju på väg till galgen och rösten som xyas lagt på Vimes är ju väldigt gammal. Hade han själv bytt hade det varit väldigt märkligt. För att ge Vimes en sista chans går han ut med sin förmåga. Lu-kaazh är med och hjälper till lite granna och de tror att Vicotnik kommer att behålla sin röst på Lu-kaazh.

Mitt case bygger ju på att xyas är en smart ulv och att planen var att offra Vimes och det utan att själv vara uppenbart i närheten av honom. Dock så gjordes ju försök att rädda honom in i det sista, men det lyckades inte.

Xyas

Swashbuckler
Recca said:
Men K.K sätter ju Brynolf som sin främsta misstänkta så det där är ju jättekonstigt sagt, xyas.
Nä, jag är hans främste misstänkte. Därav rösten.

Xyas

Swashbuckler
Ond bråd död said:
Xyas, förklarade du nånsin vad du menar med att du lockade ut Brynolf och vad poängen var med att vänta en runda med outning av info?
Nej det missade jag nog.

När Spider outade att det fanns en siare i spel fick det en del uppmärksamhet (såklart). Så min tanke var att outa att min roll-info också innehöll info om siaren på ett inkomplett sätt för att locka fram reaktioner från de som är allra mest intresserade av siare, dvs ulvarna. Genom att göra det i slutsekunderna höjde jag stressfaktorn och således chansen för en ulv-slipup.

Xyas

Swashbuckler
Recca said:
Hur ser ditt fluff ut kring att poliser sias gröna?
Jo, det kan jag väl om det är fler som vill. Hitintills har jag räknat till tre som bett om det (inklusive ulv-Brynolf).

Men jag kan säga en sak direkt. Fluffet kring min förmåga hade jag troligtvis kunnat använda till att verifiera en siare som outade sig på dennes fluff. Förutsatt att inte ulvarna också sitter på information kring den fluff-mässiga förklaringen till siandet och tog med det i sin lögn såklart.
(det här var kanske lite otydligt skrivet).

Notera att nyckelorder är troligtvis. Min förmåga kräver tolkning, även om jag själv inte ser någon annan tolkning än den jag gjort.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Jag uppfattade det som att du bestred den information jag hade. Jag har upplevt det som att du gjort det många gånger förut om bland annat Sniper Rifle, som ju inte passar in av samma anledning som Automatic Pistol inte gör det. Att referera till mina vapenkategorier och sen säga att det inte passar in är dock felaktigt eftersom de ju passar in i kategorierna på att de är antingen rifle eller pistol. Men som outningar följer de inte samma regler som andras beväpning.
Jag var inne på både och först ("inkompatibiliteten var ömsesidig" mellan vapentyp och dina kategorier), men jag insåg att om du vore grön, skulle reglerna för kategorierna inte vara lika strikta; eftersom det finns så många avvikelser, kan inte alla som inte har ordagrant "pistol", "rifle" etc vara ulvar. Med andra ord blir inte de avvikande rödare för att du är grön (med möjligt undantag för de som saknar kategori helt).

Det är rätt intressant att du själv är mer inne på den förstnämnda linjen.

Xyas

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Hade han själv bytt hade det varit väldigt märkligt. För att ge Vimes en sista chans går han ut med sin förmåga. Lu-kaazh är med och hjälper till lite granna och de tror att Vicotnik kommer att behålla sin röst på Lu-kaazh.

Mitt case bygger ju på att xyas är en smart ulv och att planen var att offra Vimes och det utan att själv vara uppenbart i närheten av honom. Dock så gjordes ju försök att rädda honom in i det sista, men det lyckades inte.
Bestäm dig nu Konrad. Skulle jag offra Vimes eller inte?

Tyr

Hero
Ond bråd död said:
Jag har uppfattningen att !Paxen inte gjort nån jättejobb med vapnen. Han kan mycket väl ha skrivit av några från en vapenlista till nåt rollspel eller liknande.
Jag tror tvärt om att det finns mycket baktanke med vapnen. En av mina poänger med min vapenanalys är att alla vapnen sticker ut på något sätt. Det finns användbar information och det finns skräp. Problemet är att hitta informationen bland skräpet.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Lu-kaazh said:
jag tycker att det är intressant att se vilka som slängt sig över mig, och jag hoppas att ni andra väljer att analysera det OM det visar sig att jag är grön.
Givet kommer det att analyseras i det.
Det kommer rätt snart att visa sig att xyas inte har gått så hårt åt dig. Inte jag heller till en början, men sen har det vänt om för du har pingat mer och mer ju längre det har gått. Det kommer även visa sig att Vicotnik har varit anti mot dig från start och den som har motarbetat dig mest skulle jag tro så här på rak arm.

Konrad Konvalj

Myrmidon
xyas said:
Konrad Konvalj said:
Hade han själv bytt hade det varit väldigt märkligt. För att ge Vimes en sista chans går han ut med sin förmåga. Lu-kaazh är med och hjälper till lite granna och de tror att Vicotnik kommer att behålla sin röst på Lu-kaazh.

Bestäm dig nu Konrad. Skulle jag offra Vimes eller inte?
Klart som korvspad att ulvarna inte vill offra en av sina egna. Att på ett diskret vis försöka förhindra det utan att själv blanda sig i och flytta röster eller liknande är ju så klart något som man måste ge ett försök.

planen var att offra Vimes

byt ut det till:

Tanken att offra Vimes är ett bra pris för att se grön ut på papperet, men går det att göra ett tappert försök att rädda honom utan att synas så är det ju värt ett försök.

!Paxen

Swashbuckler
PM- vad är tillåtet

Då det har frågats om vad som är tillåtet att berätta om sitt roll-PM så ska jag förklara det.

Det är ej tillåtet att direkt-citera någotning förutom sitt vapen. Flufftexten kan ni diskutera själva uppbyggnanden av, t.ex. vad för ord som nämns, dock ej, som jag skrivit ovan, direkt-citera. Om ni har missförstått det tidigare så får ni amnesti för detta (har inte sett någon göra detta, och jag tänker inte gå igenom varenda sida bara för att hitta något som kanske har varit ett direktcitat).

Förstå dock detta att jag inte har skapat ett varulvsspel där ni finnar ulvarna genom att säga vad som står i era flufftexter.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Konrad Konvalj said:
xyas said:
När Spider outade att det fanns en siare i spel fick det en del uppmärksamhet (såklart).
Kan du ge mig lite uppmärksamhet så uppstod efter hans outning.
Jag är luddig. Kan du leta upp den där uppmärksamheten som riktades mot Spider när han outade sig.

Xyas

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
xyas said:
När Spider outade att det fanns en siare i spel fick det en del uppmärksamhet (såklart).
Kan du ge mig lite uppmärksamhet så uppstod efter hans outning.
Är du av en annan åsikt?

Ond bråd död

Swashbuckler
Alltså. Det där är väl lite väl långsökt. Om de skulle rösta ut Vimes för att bli grönade så måste de ju verkligen bli grönade av det, annars är det ju bara dumt.

Xyas skulle i så fall varit mest drivande och tjatat om Vimes skummigheter för att sedan i efterhand komma med ett "vad var det jag sa". Vad jag kan minnas hände inget sånt alls. Vimes utröstning var snarare ett gemensamt bedömande av hans handlingar som skumma, plus att nån (du?) snappade upp att "du har en" var en skum formulering.

Men det är ett bra ämne att diskutera, vilka var mest drivande för en hängning av Vimes?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Ond bråd död said:
Spiders outning gick väldigt obemärkt förbi. Nån kommenterade t o m det i slutskedet.
Samma inställning som jag har.

Mig gick den helt obemärkt förbi. Jag såg inte att nån drog några stora växlar av det hela. Själv gick det upp för mig när Mukwa skrev det alldeles i slutet så jag har en helt annat uppfattning än xyas.

Xyas

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Ond bråd död said:
Spiders outning gick väldigt obemärkt förbi. Nån kommenterade t o m det i slutskedet.

Mig gick den helt obemärkt förbi. Jag såg inte att nån drog några stora växlar av det hela. Själv gick det upp för mig när Mukwa skrev det alldeles i slutet så jag har en helt annat uppfattning än xyas.
Då har vi olika uppfattningar om nivån då. Kanske fokuserade jag mer på det i och med att jag registrerade hans outning (med tanke på min egen förmåga).

Är det en scum tell för mig? För det känns som vi är tillbaka på diskussionen som vi hade tidigare i rundan. Är det en scum tell att jag släpper infon i runda två (jag ser inte hur det kan vara det), eller att jag släpper den informationen överhuvudtaget (och således har hittat på den, vilket kan argumenteras för)?

Konrad Konvalj

Myrmidon
xyas said:
Konrad Konvalj said:
Ond bråd död said:

Då har vi olika uppfattningar om nivån då. Kanske fokuserade jag mer på det i och med att jag registrerade hans outning (med tanke på min egen förmåga).

Är det en scum tell för mig? För det känns som vi är tillbaka på diskussionen som vi hade tidigare i rundan. Är det en scum tell att jag släpper infon i runda två (jag ser inte hur det kan vara det), eller att jag släpper den informationen överhuvudtaget (och således har hittat på den, vilket kan argumenteras för)?
Att du släpper infon i runda 2 är ju en ballsy-xyas-modell och den gillar ja ju.

Numera är jag ju inne på att du är en ballsy-ulv-xyas som kan tänka sig att offra Vimes för att se grön ut och använda dig av färdigheten för att kasta ett smutsigt sken över Brynolf. Således kan jag argumentera för att du hittat på din förmåga.

Det är alltså för lätt med Lu-kaazh och Brynolf som ulvar. Det måste vara svårare än så :gremsmile:

Nu skall jag nog ge mig i kast och kolla en annan filur i spel ett slag..

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Gud... Jag hade tänkt sia Vimes, men det är ju också dumt, antar jag. Tyrs information var att de flesta poliserna (alla?) hade pistoler. Och så siar jag en kille med pistol... Det är ju jättedumt
Det här är väl under kontroll antar jag?

Men. Ditt val av offer för kontroll är ju jättedåligt. Att välja Vimes hade varit precis lika dåligt. Det är knappt försvarbart att sia någon som har gått ut med att han har en puffra.

Brynolf

Dum fan
Brynolf said:
Kom ihåg att om Tyr är polis, är det ju självklart att han redan vet med 100% säkerhet vilka vapen snutarna faktiskt har. Det skulle alltså inte alls vara en särskilt vågad lögn.
Vill dra lite uppmärksamhet till det här, så det inte kommer bort i röran. Tyr hade faktiskt alla verktyg för att ljuga ihop sin förmåga. Recca hade pekat på att stora/små vapen var en viktig faktor, och han själv visste ju förstås redan vilka vapen ulvarna hade. Detta så klart givet scenariot att han är snut då.