Konrad Konvalj
Myrmidon
I min teori har snutarna sitt vapen på papper.OBD said:Om jag hade varit ulv och måsta ljuga om vapen så hade jag antingen dragit till med nåt vapen som jag känner till eller nåt som dyker upp tidigt i google. Walter ppk t ex. Att komma dragandes med nåt unikt okänt vapen så som colt double diamond känns bara dumt. Det är ju dessutom en psitol/revolver, var inte tanken på att sånt var för snutar känt redan då? Jag tycker snarare att låtsas pickan friar Xyas.
Vimes hade BDM 380 men inget mer. Han behöver alltså inte ljuga om sin picka. Däremot greppar han inte riktigt att övriga har outat på pricken efter papperet och att de flesta har med Revolver/Pistol Shotgun/Rifle.
Lu-kaazh har Beretta 92 på sitt papper.
xyas har Colt Double Diamond på sitt papper.
Ingen av dem behöver ljuga om sitt vapen. Däremot så funkar det ju bättre om de lägger till Pistol efter sitt vapen för att stämma in hos övriga.
Jag vill alltså hävda att xyas är klipsk nog att lägga till Automatic Pistol på sin vapenbeskrivning eftersom det framgått tydligt att andra ulv-polare har fått trubbel med maffian efter sina outningar.
Varför kan inte denna tanke appliceras på Brynolf?
Brynolf outar sist och har ju också greppat konceptet. Han har Pistol med i sin beskrivning. Grejen med Glocken är att det är en sån uppenbar snutpicka att den skall få oss att fästa blicken på honom. xyas kommer med sin outning i slutet för att fiska in en ulv (enligt hans plan) och Brynolf faller ju lite för den prylen.
Det är ju optimalt för xyas del att det är just Brynolf som går i hans fälla. Utslaget hade ju inte varit lika om en väldigt grön spelare hade gjort det samma vill jag påstå.
xyas kompis Vimes var ju på väg till galgen och rösten som xyas lagt på Vimes är ju väldigt gammal. Hade han själv bytt hade det varit väldigt märkligt. För att ge Vimes en sista chans går han ut med sin förmåga. Lu-kaazh är med och hjälper till lite granna och de tror att Vicotnik kommer att behålla sin röst på Lu-kaazh.
Mitt case bygger ju på att xyas är en smart ulv och att planen var att offra Vimes och det utan att själv vara uppenbart i närheten av honom. Dock så gjordes ju försök att rädda honom in i det sista, men det lyckades inte.