Nekromanti Varulvsspel Familjen - Runda 2

Konrad Konvalj

Myrmidon
LJSLarsson said:
Jobb och krävande familjeliv hindrade mig från att skriva i första rundans slutskede, men nu har jag några timmar på att läsa allt som skrivits. Kommer med en egen analys av läget inom kort.
Bra. Hoppas på lite göttans läsning i möra bitti.

LJSLarsson

Hero
Så. Då har jag skummat igenom hela förra spelomgången (en hel del att läsa) och skall försöka mig på en liten analys.

För mig har Vicotnik och Konrad Konvalj blivit gröna. De var på Vimes på en gång när han blandade ihop remington och browning och pressade honom ofta och konstant genom hela spelomgången. Det skulle inte andra ulvar göra.

Mucwa är rätt så grön för mig. Vimes var mycket på honom, och trots att Mucwa outade på lite skumma sätt så tyckte jag hans förklaring till hur hans förmåga och fluff hängde ihop var bra. Mucwas förmåga hänger också bra ihop med Reccas, vilket ger dem en gemensam grönhet. Även Recca var mycket på Vimes och känns därför grön.

Korpa vet jag inte alls var jag skall placera. Han har än så länge fallit genom stolarna för mig. Någon får gärna highlighta vad han har gjort så jag uppdaterar mig.

De jag är misstänksamma mot är Brynolf, Lu-Kaazh och Xyas.
Nu kommer folk säkert rätta mig med citat om jag har fel, men de var aldrig särskilt mycket på Vimes. Misstankar från Brunolf och Xyas började inte riktas mot Vimes förrän mitten av söndagen, och då började det redan bli tydligt att Vimes med stor sannolikhet skulle ryka.
Folk får gärna rätta mig med citat om jag har fel med detta, och någon får gärna påminna mig om hur Lu-Kaazh varit inställd till Vimes.

De tre jag har räknat upp nu har även pistoler, vilket enligt Mukwa var något poliser föredrog, vilket leder till min nästa punkt.

Det påtalades flera gånger att jag var oaktiv första rundan, vilket stämmer. Jag kommer dock vara mer aktiv nu, och jag börjar med att framlägga en teori.

Enligt Mukwa gillar polisen pistoler, vilket Vimes (konfirmerad polis) hade och Spider (konfirmerad brottsling) inte hade.
Alla tre som jag huvudmisstänker har pistoler.
Dock har både Recca och Mukwa pistoler och båda har förmågor. Skulle det kunna vara så att pistoler är antingen hos poliser eller hos folk med förmågor?

Anledningen till att jag tror detta är att jag själv har en förmåga, vilkens existens jag härmed outar.

Det enda som inte stämmer in helt på denna teori är Tyr som påstått sig vara miller men ändå har ett gevär. Trots detta anser jag att det är värt ett försök för mig att göra detta; det kan till exempel vara så att hans egenskap som miller helt enkelt är en ulvursäkt.

Tyr

Hero
Konrad Konvalj said:
Tyr said:
Det betyder att åtminstone en snut har insett detta och ljugit om vapentypen på slutet.
Sist ut med sin outning var Korpa.

Korpas outning innehåller ett !
M40 Sniper Rifle!

Givet så står det ju inte så i !Paxens pm så Korpa har ju inte copypastat sitt vapen som jag har gjort i alla fall.

Vimes copypastade rakt av inte sitt vapen eftersom det var blankt på hans rad. Eller nått i den stilen.

Övriga gevär har Winchester eller Remington inblandat och är hagelsprakare. Rent spontant känns ett Sniper Rifle lite off för maffian.
Jag har mina tvivel att en av "de fyra" är snut nu, men det är förstås en möjlighet. Att Recca inte nattmördades skulle kunna innebära att de inte ser henne som ett hot t.ex. Men de kan ju försöka förvirra oss förstås. Tills vidare kommer jag nog anta att snuten gömmer sig bland småvapnena. Men kommer förstås hölla ett öga öppet.

Jag tror inte en röst på Korpa behövs, men hon får gärna dela med sig av sina reflektioner av spelet och deltagarna.

Konrad Konvalj

Myrmidon
LJSLarsson said:
Så. Då har jag skummat igenom hela förra spelomgången (en hel del att läsa) och skall försöka mig på en liten analys.

För mig har Vicotnik och Konrad Konvalj blivit gröna. De var på Vimes på en gång när han blandade ihop remington och browning och pressade honom ofta och konstant genom hela spelomgången. Det skulle inte andra ulvar göra.

Mucwa är rätt så grön för mig. Vimes var mycket på honom, och trots att Mucwa outade på lite skumma sätt så tyckte jag hans förklaring till hur hans förmåga och fluff hängde ihop var bra. Mucwas förmåga hänger också bra ihop med Reccas, vilket ger dem en gemensam grönhet. Även Recca var mycket på Vimes och känns därför grön.

Korpa vet jag inte alls var jag skall placera. Han har än så länge fallit genom stolarna för mig. Någon får gärna highlighta vad han har gjort så jag uppdaterar mig.

Nu kommer folk säkert rätta mig med citat om jag har fel, men de var aldrig särskilt mycket på Vimes. Misstankar från Brunolf och Xyas började inte riktas mot Vimes förrän mitten av söndagen, och då började det redan bli tydligt att Vimes med stor sannolikhet skulle ryka.
Folk får gärna rätta mig med citat om jag har fel med detta, och någon får gärna påminna mig om hur Lu-Kaazh varit inställd till Vimes.

De tre jag har räknat upp nu har även pistoler, vilket enligt Mukwa var något poliser föredrog, vilket leder till min nästa punkt.

Det påtalades flera gånger att jag var oaktiv första rundan, vilket stämmer. Jag kommer dock vara mer aktiv nu, och jag börjar med att framlägga en teori.

Enligt Mukwa gillar polisen pistoler, vilket Vimes (konfirmerad polis) hade och Spider (konfirmerad brottsling) inte hade.
Alla tre som jag huvudmisstänker har pistoler.
Dock har både Recca och Mukwa pistoler och båda har förmågor. Skulle det kunna vara så att pistoler är antingen hos poliser eller hos folk med förmågor?

Anledningen till att jag tror detta är att jag själv har en förmåga, vilkens existens jag härmed outar.

Det enda som inte stämmer in helt på denna teori är Tyr som påstått sig vara miller men ändå har ett gevär. Trots detta anser jag att det är värt ett försök för mig att göra detta; det kan till exempel vara så att hans egenskap som miller helt enkelt är en ulvursäkt.
Väldigt mycket med faktafel här. Kika igenom vad du skrivet igen och gå igenom dina funderingar med det verkliga skeendet i spelet så blir det kanske rätt. Jag hänger ju med på vad du vill få fram men du har lixom fel namn på fel plats och hade det inte varit för att du är grön så hade jag ju skrikit ulv rakt ut.

Brynolf

Dum fan
LJSLarsson said:
Folk har börjat misstänka mig märker jag. Jag inser att det ser illa ut att jag hoppade från Vimes till Mukwa i slutet av rundan, men Vimes var på min lista ända sedan han överreagerade på att vi ifrågasatte hans outning här!

Mukwa misstänkte jag så klart också iom fuckupet med hans outning, men anledningen till att jag hoppade över var mycket Konrads idé om att Spider och Mukwa bekräftade varandras existens (fraktionssiare - miller) på ett sätt som skulle kunna uppfattas som konstgjort. Jag hade en tanke att Spider skulle få panik och flytta sin röst från Mukwa för att rädda kvar honom, vilket skulle bekräfta teorin. Det gjorde han ju inte, och sedan kom Xyas och trodde också det fanns en fraktionssiare så det föll rätt platt. Men rösten på Mukwa fick ligga kvar då han ändå var lika misstänkt som Vimes.

Recca, Mukwa och Vimes var mina huvudmisstänkta sedan långt tillbaka, det har jag sagt flera gånger.

Nu när vi vet att Spider var grön och även Xyas säger att det finns fraktionssiare, är ju Mukwas millerskap betydligt mer trovärdigt, i synnerhet eftersom han gick ut med det innan någon nämnde att det finns en fraktionssiare.

Brynolf

Dum fan
LJSLarsson said:
Tror du har förväxlat ett och annat här, va? Ta det en gång till och se om dina slutsatser är desamma.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Brynolf said:
Recca said:
Woo! Och Boo.

Jag siade, kanske dumt, Lukaaz. Han har en pistol eller revolver men inget tvåhandsfattat vapen.
Varför skulle man ljuga om att ha liten picka? =) Lögnarna finns rimligen bland de mer välutrustade spelarna.
...Det har du rätt i va?

Gud... Jag hade tänkt sia Vimes, men det är ju också dumt, antar jag. Tyrs information var att de flesta poliserna (alla?) hade pistoler. Och så siar jag en kille med pistol... Det är ju jättedumt. :gremfrown:
Nu hade ju många redan outat när Tyr kom ut med sin förmåga så jag tror inte så många har kunnat anpassa någon lögn till den. Men jag tror ju att om Tyr talar sanning så måste poliserna fått någon information som hjälper dem ljuga, annars skulle det vara obalanserat.

Brynolf

Dum fan
Brynolf said:
Nu hade ju många redan outat när Tyr kom ut med sin förmåga
Rättelse: Alla hade outat vapentyp. Så om ulvarna ljugit om sina vapen måste de ha fått hjälp redan i sina PM. Vilket ju skulle göra Tyrs förmåga rätt kass. Om det inte finns en bybo med info om hur många av en viss vapentyp det ska finnas i spel. Och det verkar det ju inte göra. Slutsats: Tyrs förmåga är kass...? Och därmed lögn.......?

Tyr

Hero
Konrad Konvalj said:
Tyr said:
Det betyder att åtminstone en snut har insett detta och ljugit om vapentypen på slutet.
Sist ut med sin outning var Korpa.
Konkelnojjan har smittat av sig på mig. Jag blir inte klok på det där utropstecknet efter Korpas vapen. Det känns iofs logiskt att sätta ett utropstecken efter något som är overkill som ett snipergevär. Men det kan ju varit en badass-revolver, det finns färre revolvrar än pistoler tror jag, och hon bytte vapen men behöll utropstecknet. Är det vettigt att pressa Korpa på att outa mer kanske?

Brynolf

Dum fan
Tyr said:
(Korpa) bytte vapen men behöll utropstecknet.
Utropstecknet trodde jag inte var en del av vapenbeskrivningen. Har hon bekräftat det?

Är det vettigt att pressa Korpa på att outa mer kanske?
Tja, Korpa är ju den utöver Mukwa och Lukas vars vapenbeskrivning inte följer mallen. Fast hon har vapentyp och ingen tillverkare i stället. För övrigt...
Recca said:
Vapnen står på engelska men är gevär/hagelbössa, pistol/revolver.
"Sniper rifle" passar inte riktigt in i Reccas vapenkategorier heller.

Röst: Korpa

Din outning var "M40 Sniper Rifle!". Har du något att tillägga där?

Tyr

Hero
Brynolf said:
Tyr said:
(Korpa) bytte vapen men behöll utropstecknet.
Utropstecknet trodde jag inte var en del av vapenbeskrivningen. Har hon bekräftat det?
Jag gick tillbaka och märkte att jag blivit lite lurad av K.Ks sammanfatting. Utropstecknet behöver inte betyda någonting. Jag avslutade min outning och mening med en punkt så...

Men jag tycker ändå vi kan höra mer från henne, som jag nämnde innan.

Brynolf

Dum fan
Tyr, har du några tankar om din förmåga? Vore den inte väldigt bra om inte poliserna fått någon ljug-hjälp? Och vore den inte i så fall istället ganska dålig? Hur tycker du den funkar ihop med Reccas förmåga?

Tyr

Hero
Brynolf said:
Tyr, har du några tankar om din förmåga? Vore den inte väldigt bra om inte poliserna fått någon ljug-hjälp? Och vore den inte i så fall istället ganska dålig? Hur tycker du den funkar ihop med Reccas förmåga?
Alltså ditt resonemang ovan är ju sunt. Jag har svårt att avgöra hur bra förmågan är eftersom detta är mitt första varulvsspel. Men det finns ju ett alternativ till. Att förmågan är potentiellt kraftfull och att snutarna måste vara väldigt uppmärksamma på vad som outas och haka på. Nu ser det ut som att de flesta snutarna missade det. Kanske Paxen överskattade det dolda samarbetet hos snutarna, kanske de fick annan info eller förmågor.

När det gäller Recca så visst, hon kan avslöja snutar bland de stora vapnen. Så länge Recca anses grön så kan hon gröna och röda bland "de fyra". Hur det funkar får vi se. Hitintills har hon ödslat en koll vilket var olyckligt.

Du får gå på om jag känns grön eller inte. Jag hoppas att jag gör det iaf.

Recca

Femme Fatale
Om Tyrs info säger att poliser föredrar pistoler så tänker jag att de borde känna till sin stora svaghet och ganska snabbt ljuga in sig nån annanstans. Om alla tre har pistoler så kan de ju inte samstämmigt outa pistoler. Enda sättet de skulle kunna outa pistoler är om nån av dem inte har pistol i sin roll. Oavsett fallet; om ulvarna har kommunicerat sinsemellan så måste nån av icke-pistolerna vara ulv för annars är alla ulvarna jättedumma spelare som inte ser 3 pistoler i de egna leden som en jättestor tell.

Det här stämmer bra med Vimes dumma outning, så tidigt i spelet vet han inte vad han ska outa och flummar till det rätt så ordentligt när han velar fram och tillbaks. "Ska han claima samma vapen som Tyr eller inte?"

Vimes beteende, velandet på vapenpunkten tyder på att Tyrs information stämmer, enligt mig.

Å andra sidan... Hur outar han slutligen sin pistol/revolver?

Jag hade en liten tanke om att han kanske ändå satt med en Remington och det var därför han sa att han hade samma vapen som Tyr, men att han nånstans blandar in en browning av misstag; kanske en planerad lögn... Meh. Inte bäst underbyggda teorin direkt.

---------

Har en fråga till xyas också:
En grej som jag tycker är konstig från rundan innan är när xyas skriver: "Min info/färdighet tyder också på att det finns en siare. Det kanske är samma sak med Spiders." (Taget från minnet)

Som bybo borde xyas tänka att han inte ska claima den enda roll som Spider skulle kunna gömma sig bakom, nämligen info-rollen som säger att det finns siare. Om Xyas tar den från Spider blir ju Spider nattmördad, för hur troligt är det att det finns två personer som sitter på info om siare?

En till fråga till xyas:
Du var på mig väldigt mycket, mina "slingranden" verkade fungera som bevis för att jag var ulv. Så nu undrar jag vad som gjorde att du ändrade dig så tvärt så att jag gick från top suspect to least suspect? Det gör mig lite ställd faktiskt. Om du är ulv är det logiskt att du kan släppa alla spelade misstankar på ett ögonblick.

Recca

Femme Fatale
Tyr said:
Vicotnik said:
Jag är fortfarande positivit inställd till att hänga Lu-kaazh som det ser ut nu. Dels så har han en polis-pistol, dels så saknar han "vapentyp" i namnet och dels så verkar han vilja vända drevet mot Mukwa i slutskendet.

Röst: Lu-kaazh
Jag också. Dessutom så gav Vimes avrättning lite mer cred till att vapentypen på slutet är viktig. Som det ser ut nu så skulle jag gissa att Lu-kaazh är ulv och att Mukwa saknade vapentyp eftersom han är miller. Det betyder att åtminstone en snut har insett detta och ljugit om vapentypen på slutet. Paxens inlägg säger att det är några poliser kvar, men vi trodde väl aldrig att det bara fanns 2 snutar. Nu är det iaf bekräftat.
Det där låter som det kan stämma. Mukwa känns väldigt mycket grönare nu med tanke på att Miller-statusen stämmer med att han saknar vapentyp på slutet, som du säger. Men jag tycker fortfarande inte att Lukas är självklar som kandidat. Hans polispistol är jättedumt outad men det är en ängslig ulv eller en osäker bybo.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:

Inte för att vara sån men när jag skriver gevär så översätter jag "rifle" ur mitt roll-pm.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
om ulvarna har kommunicerat sinsemellan så måste nån av icke-pistolerna vara ulv för annars är alla ulvarna jättedumma spelare som inte ser 3 pistoler i de egna leden som en jättestor tell.
Bra där! Det är ju en "hjälp" från SL som de måste tänka ut själva.

En annan grej med polisernas vapen är ju uppenbarligen att de inte har dem beskrivna på samma sätt som våra. Varför skulle Vimes annars vimsa runt på det där viset? Detta talar ju faktiskt för att Lukas, Mukwa och Korpa nu blir väldigt rödbetonade. Men det känns för enkelt...

Vimes beteende, velandet på vapenpunkten tyder på att Tyrs information stämmer, enligt mig.
Det lutar kanske åt det. Vimes skulle aldrig ha velat sådär om han inte kände att han var tvungen att ljuga om vapnet. Och det började han med långt innan Tyr outat sin förmåga. Ulvarna visste/anade alltså att vapnen spelade stor roll.

Å andra sidan... Hur outar han slutligen sin pistol/revolver?
Att det var en pistol sade han ju ganska tidigt, men samtidigt kom det ju fram att det inte stod typ eller tillverkare uttryckligen.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Brynolf said:

Inte för att vara sån men när jag skriver gevär så översätter jag "rifle" ur mitt roll-pm.
Jo, fast det är ju skillnad på Sniper rifle och Rifle. I synnerhet eftersom M40 tydligen finns i båda varianterna. Varför skulle Paxen skriva specifikt Sniper rifle när han givit dig fyra tydliga kategorier?

Brynolf

Dum fan
Tyr said:
När det gäller Recca så visst, hon kan avslöja snutar bland de stora vapnen. Så länge Recca anses grön så kan hon gröna och röda bland "de fyra".
Grejen med Recca/Tyr-kombon är ju att den enda synergin er emellan är att du gränsar av vilka som är värda för henne att sia. Är det rimligt varulvsspelsdesign att låta byborna så gott som gröna fyra spelare, och dessutom kunna kontrollera om någon av dessa ljuger? Jag vet ärligt inte.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Ja, det här vapnet följer inte alls systemet vi har sett hittills. M40 Sniper Rifle är ju en typ av vapen i likhet med Colt Python. På Colt Python har !Paxen lagt till Revolver så att man ser vapentyp men vapnet är ju fortfarande ett vapen om man tar bort revolver från det. Om man tar bort Rifle från M40 Sniper Rifle så ser det rätt dumt ut och till det lägger vi att Korpas vapen saknar tillverkare. Det är väl det enda vapnet i spelet som saknar tillverkare?