Så. Då har jag skummat igenom hela förra spelomgången (en hel del att läsa) och skall försöka mig på en liten analys.
För mig har Vicotnik och Konrad Konvalj blivit gröna. De var på Vimes på en gång när han blandade ihop remington och browning och pressade honom ofta och konstant genom hela spelomgången. Det skulle inte andra ulvar göra.
Mucwa är rätt så grön för mig. Vimes var mycket på honom, och trots att Mucwa outade på lite skumma sätt så tyckte jag hans förklaring till hur hans förmåga och fluff hängde ihop var bra. Mucwas förmåga hänger också bra ihop med Reccas, vilket ger dem en gemensam grönhet. Även Recca var mycket på Vimes och känns därför grön.
Korpa vet jag inte alls var jag skall placera. Han har än så länge fallit genom stolarna för mig. Någon får gärna highlighta vad han har gjort så jag uppdaterar mig.
De jag är misstänksamma mot är Brynolf, Lu-Kaazh och Xyas.
Nu kommer folk säkert rätta mig med citat om jag har fel, men de var aldrig särskilt mycket på Vimes. Misstankar från Brunolf och Xyas började inte riktas mot Vimes förrän mitten av söndagen, och då började det redan bli tydligt att Vimes med stor sannolikhet skulle ryka.
Folk får gärna rätta mig med citat om jag har fel med detta, och någon får gärna påminna mig om hur Lu-Kaazh varit inställd till Vimes.
De tre jag har räknat upp nu har även pistoler, vilket enligt Mukwa var något poliser föredrog, vilket leder till min nästa punkt.
Det påtalades flera gånger att jag var oaktiv första rundan, vilket stämmer. Jag kommer dock vara mer aktiv nu, och jag börjar med att framlägga en teori.
Enligt Mukwa gillar polisen pistoler, vilket Vimes (konfirmerad polis) hade och Spider (konfirmerad brottsling) inte hade.
Alla tre som jag huvudmisstänker har pistoler.
Dock har både Recca och Mukwa pistoler och båda har förmågor. Skulle det kunna vara så att pistoler är antingen hos poliser eller hos folk med förmågor?
Anledningen till att jag tror detta är att jag själv har en förmåga, vilkens existens jag härmed outar.
Det enda som inte stämmer in helt på denna teori är Tyr som påstått sig vara miller men ändå har ett gevär. Trots detta anser jag att det är värt ett försök för mig att göra detta; det kan till exempel vara så att hans egenskap som miller helt enkelt är en ulvursäkt.