Nekromanti Varulvsspel Familjen - Runda 2

Tyr

Hero
Brynolf said:
Tyr said:
När det gäller Recca så visst, hon kan avslöja snutar bland de stora vapnen. Så länge Recca anses grön så kan hon gröna och röda bland "de fyra".
Grejen med Recca/Tyr-kombon är ju att den enda synergin er emellan är att du gränsar av vilka som är värda för henne att sia. Är det rimligt varulvsspelsdesign att låta byborna så gott som gröna fyra spelare, och dessutom kunna kontrollera om någon av dessa ljuger? Jag vet ärligt inte.
Jag har ingen aning. Jag vet inget om varulvsspeldesign. Men efter detta spelet kommer jag ha lite kunskap om det iaf. :gremsmile:

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Brynolf said:
Din outning var "M40 Sniper Rifle!". Har du något att tillägga där?
Ja, det här vapnet följer inte alls systemet vi har sett hittills. M40 Sniper Rifle är ju en typ av vapen i likhet med Colt Python. På Colt Python har !Paxen lagt till Revolver så att man ser vapentyp men vapnet är ju fortfarande ett vapen om man tar bort revolver från det. Om man tar bort Rifle från M40 Sniper Rifle så ser det rätt dumt ut och till det lägger vi att Korpas vapen saknar tillverkare. Det är väl det enda vapnet i spelet som saknar tillverkare?
Stämmer bra. Tror Tyr hade en teori om att Mukwas vapenbeskrivning sticker ut och saknar typ eftersom han är miller. Våra ulvar skulle i så fall vara Korpa och Lu-Kaazh. Låter väl rimligt men, som sagt, kan det vara så enkelt? Paxen har ju varit tydlig med att det är ok att citera just vapenbeskrivningen vilket jag tycker indikerar att det nog inte är tänkt att vi ska fånga snutar på avvikande formuleringar. Samtidigt talar Vimes-spektaklet emot det.

Förvirrande. :gremcrazy:

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Tyr said:
När det gäller Recca så visst, hon kan avslöja snutar bland de stora vapnen. Så länge Recca anses grön så kan hon gröna och röda bland "de fyra".
Grejen med Recca/Tyr-kombon är ju att den enda synergin er emellan är att du gränsar av vilka som är värda för henne att sia. Är det rimligt varulvsspelsdesign att låta byborna så gott som gröna fyra spelare, och dessutom kunna kontrollera om någon av dessa ljuger? Jag vet ärligt inte.
Vi har dessutom en äkta siare i Spider...

Å andra sidan kanske det finns ulvar som sias gröna av honom. I så fall skulle min power med Tyrs vara det enda förmågebaserade vi har att knäcka dem med.

Brynolf

Dum fan
Tyr said:
Brynolf said:
Tyr said:
Jag har ingen aning. Jag vet inget om varulvsspeldesign. Men efter detta spelet kommer jag ha lite kunskap om det iaf. :gremsmile:
Inte jag heller. Någon veteran får komma till undsättning i morgon.

Det sagt, så grönar ni två ju faktiskt varandra en smula iom att ni båda bekräftar att vapentyp är en viktig variabel.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Vi har dessutom en äkta siare i Spider...
Nja, det vet vi ju inte med säkerhet. Spider kan haft nån info om det på samma sätt som Xyas. Det vore ju egentligen väldigt klantigt att hinta så tydligt om sin siarroll så pass oprovocerat som Spider gjorde.

Å andra sidan kanske det finns ulvar som sias gröna av honom. I så fall skulle min power med Tyrs vara det enda förmågebaserade vi har att knäcka dem med.
Möjligt, möjligt.

Tyr

Hero
För övrigt så tror jag mitt nästa steg är att försöka hitta ledtrådar i runda 1. Vimes relationer till spelare, massoutningen av kompletta vapen och slutspurten är vad jag tror kan vara mest intressant. Men det får jag sätta tänderna imorgon då jag inte ser dubbelt av trötthet.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Nja, det vet vi ju inte med säkerhet. Spider kan haft nån info om det på samma sätt som Xyas. Det vore ju egentligen väldigt klantigt att hinta så tydligt om sin siarroll så pass oprovocerat som Spider gjorde.
Jag skrev tidigare en fråga till xyas där jag undrar varför han claimar att han har info om siaren då det är Spiders enda alibi för att slippa bli nattmördad. Innan xyas' outning kan ju Spider fortfarande säga: Jag har information om det. Efter xyas' "jag har info om siare" minskar trovärdigheten i att claima "jag har info om siare".

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
En annan grej med polisernas vapen är ju uppenbarligen att de inte har dem beskrivna på samma sätt som våra. Varför skulle Vimes annars vimsa runt på det där viset? Detta talar ju faktiskt för att Lukas, Mukwa och Korpa nu blir väldigt rödbetonade. Men det känns för enkelt...
Vänta vänta... Vad skrev Mukwa och vad skrev luukaz? Jag har för mig att Lukas protesterade mot Mukwas beskrivning av vapnet. Sedan har vi aldrig fått något vettigt svar på varför Lukas outar som han gör. Jag har haft skitsvårt kring hans "polisvapenoutning" eftersom jag antingen ser Lukas som en ängslig ulv eller en osäker bybo.

Sedan säger ju Lukas ingenstans att han är en miller, den rollen claimar sedan Mukwa vilket ställer Lukas i en dålig position om han hade claimat miller. Mukwa verkar också övertygad om att Lukas är skurk efter att Mukwa outat sitt miller. Han pratar också om att hans polisvapen är en garanti för att andra med polisvapen är poliser men att sig-sauern är ett polisvapen behöver ju inte betyda att det enligt wikin är det. Det är troligare att beskrivningen hintar åt att sig-sauern är dåligt beskriven i rollen och att denna "felaktiga beskrivning" är återkommande hos alla ulvarna. Research-beroende spel är lite blä, liksom, !Paxen skulle inte göra ett spel som var beroende av att man läser på om allas vapen.

Lukas har dock googlat sig fram till sin polispistol, har jag för mig? Och Lukas har dessutom outat att det på hans vapen står klart och tydligt att han har en pistol, väl? Eller har jag blandat ihop något?

För mig är inte Lukas eller Mukwa garanterade ulvar...

Snarare är de båda bybor. De som ser ut som ulvar är Korpa och Larsson iom att deras vapen är beskrivna "felaktigt", på samma sätt som Vimes' och Mukwas.

Suck.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Jag tror att runda 2 kan bli lika fartfylld som runda 1, för en gångs skull.
Det vore awesome. Nu har vi i nattpatrullen i alla fall förhoppningsvis kommit på lite bra grejer som de morgonpigga hurtbullarna kan jiddra vidare om imorgon. :gremsmile:

:gremsleep:

Recca

Femme Fatale
Sedan säger ju Lukas ingenstans att han är en miller, den rollen claimar sedan Mukwa vilket ställer Lukas i en dålig position om han hade claimat miller. Mukwa verkar också övertygad om att Lukas är skurk efter att Mukwa outat sitt miller. Han pratar också om att hans polisvapen är en garanti för att andra med polisvapen är poliser men att sig-sauern är ett polisvapen för att wikin hävdar det behöver inte betyda att det var !Paxens tanke, snarare är det formuleringen i rollformuläret som är viktig. Det är troligare att beskrivningen hintar åt att sig-sauern är dåligt beskriven i rollen och att denna "felaktiga beskrivning" är återkommande hos alla ulvarna. Research-beroende spel är lite blä, liksom, !Paxen skulle inte göra ett spel som var beroende av att man läser på om allas vapen.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Recca said:
Jag tror att runda 2 kan bli lika fartfylld som runda 1, för en gångs skull.
Det vore awesome. Nu har vi i nattpatrullen i alla fall förhoppningsvis kommit på lite bra grejer som de morgonpigga hurtbullarna kan jiddra vidare om imorgon. :gremsmile:

:gremsleep:
Vi är ett bra team, Brynolf. :gremsmile:

Nu ska jag gräva ner mig i sängen. Syns imorrn.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Vänta vänta... Vad skrev Mukwa och vad skrev luukaz? Jag har för mig att Lukas protesterade mot Mukwas beskrivning av vapnet. Sedan har vi aldrig fått något vettigt svar på varför Lukas outar som han gör. Jag har haft skitsvårt kring hans "polisvapenoutning" eftersom jag antingen ser Lukas som en ängslig ulv eller en osäker bybo.
Ja, enligt "avvikande vapenbeskrivningar"-teorin så har vi ju fler än två som passar in. Och ja, Lukas och Mukwa har bråkat en del så att de två är ulvar ihop känns inte helt rimligt. Det som Tyr sa om att Mukwa kunde ha fått en knasigt formulerad picka eftersom han var miller skulle kunna stämma.

Lukas har dock googlat sig fram till sin polispistol, har jag för mig? Och Lukas har dessutom outat att det på hans vapen står klart och tydligt att han har en pistol, väl? Eller har jag blandat ihop något?
Nja, det jag hittar är bara följande:
Lu-Kaazh said:
Jag anser att det bästa för mig är att släppa hela vapnet, och inte någon skum förkortning.

Jag har en Beretta 92.
Recca said:
För mig är inte Lukas eller Mukwa garanterade ulvar...

Snarare är de båda bybor. De som ser ut som ulvar är Korpa och Larsson iom att deras vapen är beskrivna "felaktigt", på samma sätt som Vimes' och Mukwas.

Suck.
Ja titta! Larsson har jag helt missat. Han har ju inte heller någon tillverkare. Nu blev det ju plötsligt svårt att få ihop den här teorin.

LJSLarsson

Hero
Konrad Konvalj said:
Väldigt mycket med faktafel här. Kika igenom vad du skrivet igen och gå igenom dina funderingar med det verkliga skeendet i spelet så blir det kanske rätt. Jag hänger ju med på vad du vill få fram men du har lixom fel namn på fel plats och hade det inte varit för att du är grön så hade jag ju skrikit ulv rakt ut.
Jag får ta mig tid och läsa första rundan en gång till helt enkelt.

Xyas

Swashbuckler
Brynolf said:
Rättelse: Alla hade outat vapentyp. Så om ulvarna ljugit om sina vapen måste de ha fått hjälp redan i sina PM. Vilket ju skulle göra Tyrs förmåga rätt kass. Om det inte finns en bybo med info om hur många av en viss vapentyp det ska finnas i spel. Och det verkar det ju inte göra. Slutsats: Tyrs förmåga är kass...? Och därmed lögn.......?
Inte alls. Tyrs förmåga är troligare belagd med begränsningen att den inte stämmer för alla ulvar, säg två med små vapen och ett med stort. Så det är något att resonera kring snarare än en absolut sanning. Jag tror inte att ulvarna hade info om att en sådan förmåga fanns i spel. Snarare är det väl så att ulvarna måste alltid ta risken om de ska ljuga eller tala sanning om sin info. Det är lixom inbyggt i spelet.

Xyas

Swashbuckler
Recca said:
En till fråga till xyas:
Du var på mig väldigt mycket, mina "slingranden" verkade fungera som bevis för att jag var ulv. Så nu undrar jag vad som gjorde att du ändrade dig så tvärt så att jag gick från top suspect to least suspect? Det gör mig lite ställd faktiskt. Om du är ulv är det logiskt att du kan släppa alla spelade misstankar på ett ögonblick.
Därför att när känslorna lugnat sig och jag gick tillbaka och läste igenom konversationen så fick jag en helt annan bild än när jag var mitt uppe i den. Och den bilden gav mig magkänslan (som du kritiserade :gremwink: ) att du var mer grön än röd.

Så då gick jag tillbaka och började fundera på vem som egentlige scum tellade mest, och det var Vimes.

Xyas

Swashbuckler
Recca said:
Har en fråga till xyas också:
En grej som jag tycker är konstig från rundan innan är när xyas skriver: "Min info/färdighet tyder också på att det finns en siare. Det kanske är samma sak med Spiders." (Taget från minnet)

Som bybo borde xyas tänka att han inte ska claima den enda roll som Spider skulle kunna gömma sig bakom, nämligen info-rollen som säger att det finns siare. Om Xyas tar den från Spider blir ju Spider nattmördad, för hur troligt är det att det finns två personer som sitter på info om siare?
Nu väljer jag att outa min info utan press. Delvis för att den här diskussionen inte ska dra iväg i en massa otydliga spekulationer, och delvis för att jag tror att Spider var vår siare vilket gör min info irrelevant.

Vi har en eller flera farbror blå i spel som pingar gröna om de sias.

Vän av ordning reagerar nu på att jag i slutet på förra rundan sa att jag inte var helt säker på att jag tolkat infon korrekt. Och det är för att det står inte uttryckligen i min att vi har fel-pingande snutar i spel, utan det är så jag tolkar texten. Och det kan vara fel, men är det så är min info värdelös för det finns ingen annan rimlig tolkning.

Xyas

Swashbuckler
Det intressantaste där är att Brynolf 20.46 är väldigt intresserad av att jag outar siar-info som relaterar till Spiders kommentarer. Det blir än intressantare när man ser att Brynolf har sin röst på Mukwa. Hade den legat på Spider hade jag förstått reaktionen då infon som jag kom med kunde varit ett argument för att inte rösta ut Spider. Men nu framstår det bara som att ulvarna fiskar efter vem som är siare och som ska nattdödas.

Jag tror jag hittat vem jag vill ha ut denna rundan.

Brynolf: var det svettigt att i slutminuterna bestämma vem av mig och Spider som skulle nattmördas? :gremwink:

Konrad Konvalj

Myrmidon
LJSLarsson said:
Jag får ta mig tid och läsa första rundan en gång till helt enkelt.
Ett tips är ju att läsa igenom din text först så kanske du kan rätta till den och ta bort alla felaktigheter från den. Då slipper du läsa 5790 inlägg.

Det viktiga är ju att du försöker få ihop dina teorier i slutändan igen på ett liknande sätt fast rätt.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Lu-kaazh jag skulle vilja höra vad anser du om Brynolf?