Nekromanti Varulvsspel Familjen - Runda 2

Xyas

Swashbuckler
Recca said:
Okay.

Jag tyckte jag hade nåt där... Jag tror att jag är sur från förra rundan, så jag kanske vill se en ulv i dig och granskar dig tuffare än andra. :/
Det är lugnt. Och jag säger verkligen inte att mitt agerande inte kan kritiseras. Jag tog en risk som andra kanske inte skulle tagit.

Vad jag vänder mig emot är att outningstillfället skulle vara en scum tell, snarare än outningen i sig.

Vicotnik

Den onde
Staff member
xyas said:
Klart det gjorde, och man kan såklart argumentera för ett annat agerande. Men kände mig ganska säker på att det fanns gott om andra kandidater till nattmordet (du, spider, kanske Vic), tillräckligt för att vara bered att ta chansen (jag gillar att chansa, remember).
Till och börja med så är det väldigt egoistiskt att inte outa sådan kritisk information bara för man tycker det är kul att chansa. Som jag ser det så var vaken jag eller Recca aktuella för nattmord eftersom ingen av oss anses vara direkt grön. Ulvarna vill ju trots allt gömma sig och det bästa sättet att gömma sig är att eliminera de som är gröna och lämna kvar de som folk misstror.

xyas said:
Och om det bara är en polis som sias grön så finns det såklart fortfarande anledning för ulvarna att ta ut en misstänkt siare. Det kanske rentav är så att ulvarna inte ens vet om att någon av dem sias grön.
Är man ulv och inte plockar ut en fraktions-siare så är man en väldigt dålig ulv. Bättre att göra ett försök på att få ut siaren med risk för att eventuella väktare kan blocka det än att gå efter andra spelare. En varulvs första regel är siaren ska dö. Oavsett om du har egna som sias som gröna.

Xyas

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Det är ju en ballsy risk för byns bästa.
Du om någon borde ju veta att det är så jag gillar att spela :gremwink:

(och för de som inte vet så är det här en referens till VarulvsGate-spelet där jag och konrad var varulvar och körde med väldigt riskabla strategier, men vann i slutändan).

Brynolf

Dum fan
Mukwa said:
Som jag redan skrivit är Brynolf den som agiterade mest för att jag skulle åka i slutet. Lu-Kaazh var också på mig, men det var han hela rundan. Brynolf bytte liksom sin mest misstänkte från Vimes till mig.
Jag var hela tiden tydlig med att du, Vimes och Recca var mina huvudmisstänkta.

Rent spontant tänker jag mig att sättet !Paxen skrivit vapnen på är skit samma eftersom det inte gjorde någonting att vi citerade, men Vimes visste uppenbarligen inte hur det såg ut.
Jo, som sagt så velar jag mellan att vapenformuleringen är viktig och att den inte är det.

Jag har som sagt trott att polisvapen har varit en scum tell (eftersom jag sias röd och har ett polisvapen, men det står inte att det är därför jag sias röd. punkt.)
For what it's worth så går jag i god för att polisvapen inte indikerar ulvskap. Hell, du säljer ju själv polisvapen till oss! Dessutom är det fler vapen som används/använts av polis. Wikipedia säger:

"The Python immediately made inroads into the law enforcement market when introduced" (men har sedan fasats ut)

"Prior to the introduction of the "Police" model 870, altered (Remington 870) Wingmasters were popular among law enforcement."

"(Ruger GP-100 finns i en) Special design for the New York City Police Department"

H&K P8 är en variant på USP-designen som används av flera polisstyrkor enligt här .

Om jag var miller skulle jag ha gått ut med det tidigare. På det påståendet skriver jag: Nej. Det skulle jag inte alls, för om ulvarna fått reda på att det gick att outa sig som miller hade vi haft problem.
Sant sant.

Xyas

Swashbuckler
Vicotnik said:
Till och börja med så är det väldigt egoistiskt att inte outa sådan kritisk information bara för man tycker det är kul att chansa. Som jag ser det så var vaken jag eller Recca aktuella för nattmord eftersom ingen av oss anses vara direkt grön. Ulvarna vill ju trots allt gömma sig och det bästa sättet att gömma sig är att eliminera de som är gröna och lämna kvar de som folk misstror.
Sorry i så fall. Men jag gjorde det inte för att det är "kul", utan för att jag trodde att det skulle ge utdelning. Och vi gjorde uppenbarligen helt olika bedömingar kring nattmordet.

Vicotnik said:
Är man ulv och inte plockar ut en fraktions-siare så är man en väldigt dålig ulv. Bättre att göra ett försök på att få ut siaren med risk för att eventuella väktare kan blocka det än att gå efter andra spelare. En varulvs första regel är siaren ska dö. Oavsett om du har egna som sias som gröna.
Ja, det var väl det jag skrev? Eller det var det jag menade i varje fall.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Information

Tyr: Remington 870 Wingmaster Rifle
Vicotnik: Colt Python Revolver
Vimes: du har en BDA 380
LJSLarsson: P8 Pistol
Lu-kaazh: Beretta 92
Mukwa: Sig Sauer P226
Spider: Winchester Model 1901 Shotgun
K.K: Winchester Model 370 Single Barrel Shotgun
Recca: Ruger GP-100 Revolver
xyas: Colt Double Diamond 45 Automatic Pistol
Brynolf: Glock 17 Pistol
Korpa: M40 Sniper Rifle!

Av dessa saknar P8 Pistol: Heckler & Koch, men det är ju inte det ända vapnet som saknar tillverkare. Exempelvis Korpas M40 har ju tre tillverkare:

* United States Marine Corps
* Remington
* U.S. Ordnance

Sen har vi två som är rätt ful på papper..(om man kollar på xyas: Colt Double Diamond 45 Automatic Pistol som är rätt coolt och säger mer än att det är just en Pistol.

* Glock 17 Pistol borde ju heta semi-automatic pistol
* P8 Pistol borde ju heta semi-automatic pistol

Av pistol/revolver-outarna finns det några som kör med snutpuffror.

Lu-kaazh: Beretta 92. Används av Italienska polisen, LAPD, Algeriska polisen.
Mukwa: Sig Sauer P226. Används av ett flertal olika snutar.
Brynolf: Glock 17 Pistol. Används av en massa snutar.

Och Vimes:

1. Jag har inte explicit vapentyp i min beskrivning.
2. Jag har en pistol.
3. Från Browning.
Dessutom:
4. Det står inte ens Browning i mitt PM.

Vimes: du har en BDA 380

Vicotnik

Den onde
Staff member
xyas said:
Vicotnik said:
Sorry i så fall. Men jag gjorde det inte för att det är "kul", utan för att jag trodde att det skulle ge utdelning. Och vi gjorde uppenbarligen helt olika bedömingar kring nattmordet.

Vicotnik said:
Ja, det var väl det jag skrev? Eller det var det jag menade i varje fall.
Det jag åsyfta på var att du spekulera i att ulvarna skulle ta Recca eller Mig, men eftersom spider outat sig som siare så borde varken jag eller recca ligga precis i riskzonen för att nattmördas. Möjligtvis recca med sin vapen sining, men eftersom vi inte vet om vi kan lita på henne så bör hon logiskt sett lämnas kvar i spelet. Samt att hennes förmåga att sia vapen är inte särskillt kraftfull eftersom hon bara kan sia vapentyp och jag finner det föga troligt att ulvarna skulle valt att ljuga om sina vapen i och med att alla har ett.

Brynolf

Dum fan
Vicotnik said:
En varulvs första regel är siaren ska dö. Oavsett om du har egna som sias som gröna.
Det där håller jag inte med om. Om en ulv sias grön kan det vara lite risky, för det är ju inte säkert att siaren väljer att sia just den. Men har man mer än en ulv som sias grön så menar jag att det är klart värt att låta siaren leva.

Xyas

Swashbuckler
Och jag som trodde att nu när Vimes åkte i första rundan skulle jag slippa "störa-sig-på-xyas-spelstil"-momentet :gremtongue:

Konrad Konvalj

Myrmidon
Svarar Brynolfs inlägg gällande puffror och pickadoler.

Jag tror inte att snutvapen har nått att göra med våra plitar.

Däremot tror jag vapnen har stor betydelse för att finna snutar. Se på Vimes bara :gremsmile:

Dina google-skills är bra. Jag har själv offrat tid på det hela och funnit det samma som dig.

Konrad Konvalj

Myrmidon
xyas said:
Konrad Konvalj said:
Det är ju en ballsy risk för byns bästa.
Du om någon borde ju veta att det är så jag gillar att spela :gremwink:

(och för de som inte vet så är det här en referens till VarulvsGate-spelet där jag och konrad var varulvar och körde med väldigt riskabla strategier, men vann i slutändan).
Jag tycker i nuläget att det var ett skönt drag, men jag är inte säker på att Brynolf är den som skall hängas ändå.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vic said:
Samt att hennes förmåga att sia vapen är inte särskillt kraftfull eftersom hon bara kan sia vapentyp och jag finner det föga troligt att ulvarna skulle valt att ljuga om sina vapen i och med att alla har ett.
Det är ju klart att snutarna måste ljuga om vapen på ett eller annat sätt. Våra vapen har betydelse i det här spelet det är då jag rätt säker på.

Recca

Femme Fatale
xyas said:
Konrad Konvalj said:
Det är jävligt fishy det här xyas.
Nä, det är det faktiskt inte.

Eller, det är inte ett dugg fishy att jag outade infon i runda 2, snarare än runda 1. Däremot kan man se min outning i sig som fishy/påhittad, och det är ju en annan sak.
Du skrev nånstans att det inte är säkert att ulvarna själva vet att vissa av dem är gröna, så om du hade outat din info så hade du kunnat stärka Spiders chanser för överlevnad.

Recca

Femme Fatale
Re: Information

Det låter nästan som att Vimes är obeväpnad på sättet han uttrycker sig...

Konrad Konvalj

Myrmidon

Recca said:
Inte en helt oäven tanke.

Så att tro det är föga troligt att ulvarna skulle valt att ljuga om sina vapen ser jag som en ulvig tanke.

Recca

Femme Fatale

Lu-kaazh: Beretta 92. Används av Italienska polisen, LAPD, Algeriska polisen.

Alltså, av de du räknar upp är det Lukas och Mukwa som saknar tillverkare och som dessutom har traditionella polisvapen. Och där tycker jag att Mukwa har visat en troligare bybo-sida så min röst måste ju hamna på Lukas som spelat svajjigt.

Röst: Lu-kaazh

Jag tycker också att vi ska kika närmare på de som släppt nåt annat vapen en pistol efter det att jag släppte min vapen-siar-förmåga. Korpa har ju också ett namn på sitt vapen som inte följer reglerna.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Konrad Konvalj said:
Recca said:

Så att tro det är föga troligt att ulvarna skulle valt att ljuga om sina vapen ser jag som en ulvig tanke.
Läs förta inlägget i runda 1, där skriver !Paxen att alla har ett vapen.

Recca

Femme Fatale

Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Recca said:

Jag konstaterar fortfarande att nåt är jävligt annorlunda med Vimes roll-pm än det är för oss andra och det framgår både på hans osäkerhet och på sättet han svajjar. Sedan kan hans osäkerhet bero på att hela hans snutgäng har samma "fel i formuläret" eller på att det är hans som står ut, men i vilket fall är det signifikant och en av anledningarna till att iaf jag misstänkte honom i runda 1.

Tyr

Hero
Tyr said:
Jag också. Dessutom så gav Vimes avrättning lite mer cred till att vapentypen på slutet är viktig. Som det ser ut nu så skulle jag gissa att Lu-kaazh är ulv och att Mukwa saknade vapentyp eftersom han är miller. Det betyder att åtminstone en snut har insett detta och ljugit om vapentypen på slutet. Paxens inlägg säger att det är några poliser kvar, men vi trodde väl aldrig att det bara fanns 2 snutar. Nu är det iaf bekräftat.
Nu kan man ju säga vad man vill om hur xyas valde att outa sin förmåga, men jag tycker den känns vettig. Den förklarar ju också en hel del. Om Mukwa saknar vapentyp i vapennamnet eftersom han är miller är det ju bara logiskt att en snut som pingar grön HAR vapentyp i vapennamnet. Detta skulle betyda att snuten antagligen vet att han/hon pingas grön men inte varför och att ingen av de andra snutarna hade någon info hur vapentyp kan röja dem.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Recca said:

Jaja. Alla har ett vapen, men att du tror att det är "föga troligt att ulvarna skulle valt att ljuga om sina vapen" ser jag fortfarande som ett bigg no, no. Det är klart att dom måste göra nått med sin beväpning annars hade inte Vimes outat och härjat runt på det viset han gjorde.