Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 1

G

Guest

Guest
Re: Rösträkning 13.00

Andersson said:
Jag håller med om att vi måste koncentrera dreven för att få någon kraft i dem. Men varför då inte gå på Arvidos, som är tightare med information än vad Joakim von Anka är med plånboken, och dessutom har flest röster (5?) just nu. Arvidos är minst lika aktiv som iPaxen och kan svara snabbt, så det är inte heller ett argument.
Jag var innan jag loggade in nu kluven i hurvida jag skulle flytta min röst till !Paxen eller till Arvidos.
Både !Paxen och Arvidos tycker jag snackar mycket runt spelet och inte så mycket om det.
Dock ser det ut som vi har ett ordentligt drev mot Arvidos på gång så jag hoppar på det, därtill så tror jag att Arvidos kommer kunna leverera något riktigt läckert med lite press på sig. Vi kanske skulle kunna börja med en redig analys?
Röst: Arvidos MC
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Andersson said:
som är tightare med information än vad Joakim von Anka är med plånboken
Hahaha :gremsmile: Okej, jag får väl ta och besvara det som är ute i luften...

Andersson said:
Möller said:
Arvidos MC verkar förövrigt vara gjord av teflon. Allt form av press vi lagt verkar ha studsat av. Jag kan inte bilda mig en uppfattning. Det skulle kanske vara bra om vi gick vidare och ser mer av hur Arvidos MC spelar när vi inte försöker dreva honom.
Jag tänker tvärtom. Just därför att Arvidos (som jag vet är en skicklig spelare) är som teflon bör vi fortsätta lägga press på honom.

Exempelvis därför att han
- flera gånger lovat analyser "senare" som inte kommit än
- röstar antingen inte alls eller på folk p g a inaktivitet (vilket i ingendera fallet bidrar med vettig information, speciellt inte tidigt i rundan)
- starkt bidrar till att hålla igång tomprat i forumet - t ex med diskussioner om taoismen (inget fel med det, men inte här) samt bråket med Vimes (bråk är ett utmärkt sätt att hålla i gång skenbar aktivitet, och göra en massa inlägg som egentligen inte säger någonting)

Lukas är inte grön i min bok, tvärtom, men för att få ur mer information tycker jag att press på Arvidos har potential att ge mer (också jämfört med t ex Brynolf eller iPaxen). Inte minst därför att han om han är bybo har mycket att tillföra byn än vad han gjort hittills.

Jag flyttar därför min röst från Lukas till:
Röst: Arvidos MC
Jag förstår att mitt spel kan verka mystiskt och förvirrande. Som du kanske minns så var jag med i ett varulvsspel senast 2008, men efter det har jag inte orkat. I det här spelet bestämde jag mig för att ändå för att vara med (gillade temat) men jag bestämde mig också för att vara det på mina egna villkor, köra det jag är sugen på och inte dras med i grupptryck och förväntningar på hur man ska spela.

Så jag förstår att du får en misstänkt känsla om mig, men det är för att jag bryter mot varulvstraditioner, inte för att jag är scum: Gå tillbaks och titta på vad jag skrivit om dina punkter:

1) Du skriver att jag lovar analyser som inte kommer. Det har jag inte gjort, utan jag har väntat med att bestämma mig. Titta igen på originalinlägget och inläggen där jag förklarar mig: 1 och 2

2) Du skriver att jag gjort meningslösa röster. Det stämmer. Jag vill lägga en röst som jag tror leder till något, och som säger något om mig och vad jag står för, men har inte kommit fram till en sådan. Vad de röstar jag lagt innebär har jag varit tydlig med i mina inlägg: 1 och 2

3) Du nämner mitt bråk med Vimes. Även om det inte var endast kul att vara i det så tycker jag att det var riktigt produktivt. Gå igenom våra inlägg igen, och tänk dig att du är mig. Jag hade en enkel chans att vika här och säga "Okej då, jag röstar på Konrad Konvalj" eller något, men jag tog den inte. Jag stod för vad jag tyckte, tog striden och ett, som jag upplevde det, massivt rampljus. Är det ett varulvstell? Jag tycker det är en bybo-tell.

Angående taoism och ta striden så kan jag säga det här:

Det är inte bara taoism som jag tar inspiration av i det här spelet, utan även existentialism. Jag tänker inte få panik och försvara mig med abstrakta resonemang. Jag tänker inte skydda mig själv och vara taktisk. Varför ska jag skydda mig själv? Jag har ju inget att dölja. Så, när Möller säger åt mig att förklara mig, så gör jag det. Det kanske inte är taktiskt att börja virra om taoism, men det är det ärligaste svaret jag kunde ge - Så jag gav det.

Samma sak med röstnedläggningen. Jag hade ingen röst på någon då, så jag visar det. Inte taktiskt, men det visar vem jag är.

Är det något du vill fråga mer om, gör det.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Du är för svår och hal för mig Arvidos MC.

Nu pratar jag inte om dig som person utan som deltagare i spelet. I mitt ulvspel måste du hjälpa oss bybor bättre, eller på ett annat vis?. Ditt senaste inlägg hjälper inte mig om man säger så. Jag är säkerligen för dum för att förstå, och så kan det ju vara ibland.

Att du vill spela på dina villkor är ju något inte jag förstår mig på eftersom jag vill vinna åh byns vägnar. För att göra det måste vi hjälpa varandra, och du hjälper inte mig. Du trasslar till det för mig, och jag får inget grepp om dig.

Som det är nu ligger det 6 röster på dig. Det kanske släntrar in någon till också, och kommer du med ett liknande inlägg trots att vi försöker sätta press på dig hjälper det inte heller byn.

Arvidos MC said:
Nej, det är ingen tung röst. Jag ville vänta tills jag kunde lägga en mer genomtänkt röst, som också skulle kunna säga mer om mig och vad jag står för, men det dök inte upp någon sådan. Så det fick bli Brynolf.
Stövelkatten är ute efter en vettig analys, är det något du kan ge oss?

Jag är ute efter något som hjälper mig att förstå dig och få ett grepp om dig. Något lättarbetat som min hjärna kan ta in.

Jag är intresserad av en genomtänkt röst som skulle kunna säga mer om vad Arvidos MC står för exempelvis. Det fick bli Brynolf helt plötsligt? Vad är det lixom. Först Stövelkatten ---> Inge ---> Brynolf, det hjälper inte mig att förstå dig.

Jag är intresserad av att veta vart du har dina misstankar?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Arvidos MC said:
Samma sak med röstnedläggningen. Jag hade ingen röst på någon då, så jag visar det. Inte taktiskt, men det visar vem jag är.
Mig visar du att du inte är samarbetsvillig.

Din icke röst, och sen en röst på Brynolf signalerar det till mig i alla fall. Det är inte taktiskt som du skriver, men det visar väl inte heller vem du är?

Alla tolkar ju det där på olika vis, och jag tolkar det som inte samarbetsvillig. Så vill du säkerligen inte att det skall tolkas eller?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,216
Location
Malmö
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Arvidos MC said:
blablabla
Tack för ett bra inlägg säger jag!

Om du är en varulv så spelar du ohållbart bra. Men jag köper det för nu faktiskt. När jag går tillbaka och tittar på dina tidigare inlägg, tillsammans med det här, så tycker jag mig se en konsekvens i dem som är sällsynt om man är varulv.

Du har ju många röster på dig och traditionellt så avvärjs ju det genom att outa information. Hur kommer det sig att du inte gjort det?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Arvidos MC said:
1) Du skriver att jag lovar analyser som inte kommer. Det har jag inte gjort, utan jag har väntat med att bestämma mig. Titta igen på originalinlägget och inläggen där jag förklarar mig: 1 och 2

2) Du skriver att jag gjort meningslösa röster. Det stämmer. Jag vill lägga en röst som jag tror leder till något, och som säger något om mig och vad jag står för, men har inte kommit fram till en sådan. Vad de röstar jag lagt innebär har jag varit tydlig med i mina inlägg: 1 och 2

3) Du nämner mitt bråk med Vimes. Även om det inte var endast kul att vara i det så tycker jag att det var riktigt produktivt. Gå igenom våra inlägg igen, och tänk dig att du är mig. Jag hade en enkel chans att vika här och säga "Okej då, jag röstar på Konrad Konvalj" eller något, men jag tog den inte. Jag stod för vad jag tyckte, tog striden och ett, som jag upplevde det, massivt rampljus. Är det ett varulvstell? Jag tycker det är en bybo-tell.

Angående taoism och ta striden så kan jag säga det här:

Det är inte bara taoism som jag tar inspiration av i det här spelet, utan även existentialism. Jag tänker inte få panik och försvara mig med abstrakta resonemang. Jag tänker inte skydda mig själv och vara taktisk. Varför ska jag skydda mig själv? Jag har ju inget att dölja. Så, när Möller säger åt mig att förklara mig, så gör jag det. Det kanske inte är taktiskt att börja virra om taoism, men det är det ärligaste svaret jag kunde ge - Så jag gav det.
1) Visst - du kommer med en analys i inlägget [2] men det tillför inte mycket i sak jämfört med vad vi i det läget redan visste.

2) Ja, du motiverar rösterna, men det är varianter på samma tema (att få inlägg med mer substans från Stövelkatten eller för att Brynolf inte tillför något). Dessutom handlar inte varulvsspel primärt om "att lägga en röst som jag tror leder till något, och som säger något om mig och vad jag står för" - utan att lägga röster som antingen bidrar till att ge nödvändig information för att driva ut varulvarna eller rösta bort dem som man tror sig identifierat.

Så rösten på dig kan motiveras på samma sätt - som en uppmaning att bidra med mer substans

3) Det finns ett annat sätt att hantera bråket med Vimes - det är att inte svara på provokationen. I bästa fall leder sådant käbblande bara till informationsbrus som inte lger några ledtrådar. I värsta fall är det sätt att dölja att endera, eller båda parterna, är varulvar. Om jag inte minns fel brukade både krank och Bjärn den Gode bådibland medvetet köra med en aggressiv stil och hög svansföring, för att dels skrämma andra spelare dels lägga en dimridå över att de egentligen inte bidrog med speciellt mycket.

Samam sak med långa utläggningar om saker som egentligen inte hör till spelet.

Kort sagt - du bidrar inte med speciellt mycket substantiellt i ditt försvar heller, vilket gör att jag i nuläget fortfarande tycker att ett drev mot dig är motiverat.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

xyas said:
Du har ju många röster på dig och traditionellt så avvärjs ju det genom att outa information. Hur kommer det sig att du inte gjort det?
För att Arvidos MC valt att spela på sitt vis, och det är inte traditionellt är mitt tips.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Konrad Konvalj said:
Jag är intresserad av att veta vart [Arvidos MC har sina] misstankar?
Det är jag med. Återigen, Arvidos MC är lite som teflon.

Vi diskuterar om hur vi ska få Arvidos MC att spela, och Arvidos MC skriver hur han spelar. Utan att spela, alltså.

Nä, jag tror inte på att dreva mot Arvidos MC. Det ger ju inget. Låt karln spela i lugn och ro ett tag, tycker jag. Om vi fortfarande inte förstår oss på honom, då kan ett rejält drev vara vettigt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,706
Location
Huddinge
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Tillbaka från skolan.

efter att ha läst ikapp så såg jag några som ville att jag skulle analysera innebörden av att jag är Glittriga Gullan.
Vad jag tycker det innebär är att alla inte är de stora karaktärerna.
och det är nog det.
jag önskar att jag hade något djupt och skarptsinigt att komma med här, men det har jag inte.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Vart är du Mukwa?

Från och till dyker du upp bland inloggade användare. Ge oss ett livstecken. Ditt senaste inlägg igår kväll 23.50 hjälper då rakt av inte mig. Du har fått en analys av mig så nu vill jag ha en analys av dig.

Att du heter Anka i efternamn räcker inte. Det har då jag kvar färskt i minnet.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Tillbaks

Nu är jag tillbaks. Jag vet att jag varit inloggad här enda sen typ 10:40 imorse, men jag har försökt läsa och hänga med. Sen kom det besök och jag fick inte tid till att skriva nåt. Då så... Vad har jag funderat på då? Massor faktiskt.

-------------
Möller och !Paxen vill dreva, de har inte belägg för några och väljer att hoppa av det drev med störst potential (dvs Arvidos) Vafan? Möller påpekar visserligen detta, men kommer nu med nåt knasigt som:

Arvidos MC verkar förövrigt vara gjord av teflon. Allt form av press vi lagt verkar ha studsat av. Jag kan inte bilda mig en uppfattning. Det skulle kanske vara bra om vi gick vidare och ser mer av hur Arvidos MC spelar när vi inte försöker dreva honom.
och sedan

Nä, jag tror inte på att dreva mot Arvidos MC. Det ger ju inget. Låt karln spela i lugn och ro ett tag, tycker jag. Om vi fortfarande inte förstår oss på honom, då kan ett rejält drev vara vettigt.
What? Nej. Vi ska dreva för att han måste få ur sig nåt av värde. Eftersom han inte har hjälpt särskilt mycket i tråden så är det dags att han outar. Förslagsvis förnamn. Att vi inte får ur honom nåt är ju för att han verkligen inte vill få ur sig nåt, inte för att han är gjord av teflon.
------------------

Arvidos grönar Vimes på tok för lätt. Andersson påpekar detta och arvidos har inte kommit med någon vidare förklaring till det mer än typ "jag tycker att det är rimligt bybo-beteende".

Om jag ska följa mitt eget exempel nu och peka mot folk tänker jag göra så här:

Här har vi våra 3 ulvar:
Arvidos
!Paxen
Möller

Det som talar mot att möller är varulv är för att vi verkar tänka ungefär likadant i ett par grejer (och vi har postat dessa grejer typ exakt samtidigt och alltså oberoende av varandra).
-----------------

Blir jag mer misstänkt för att jag inte varit lika aktiv efter mitt drev? Det beror på många saker: 1. Jag har haft annat för mig. 2. Jag har inte behövt försvara mig från någon. 3. Jag har funderat mycket kring Lu-Kaazh outning, som dessutom verkar vara mindre pressad nu (fast ändå inte). Det jag lagt ned tid på har redan diskuterats en hel del och jag har haft lite svårt att skriva nåt mer om det (även om jag tänkt mycket kring det).
-----------------

Min röst ligger kvar på Lu-Kaazh för att den egentligen inte behövs i drevet mot Arvidos (eftersom jag tycker att !Paxen och Möller lika gärna kan flytta tillbaks sina röster dit) och för att jag fortfarande är väldigt osäker på Lu-Kaazh. Dessutom är jag inte säker på att jag vill att någon mer ska outa något för tillfället (se nedan).
-----------------

En fråga som jag vill ha svar på från ALLA, helst fort: Vad anser ni att det är värt att gröna typ 4, kanske 5 pers? Jag tror nämligen att jag har ganska stor möjlighet att göra detta (hur keff det här nu låter, med tanke på vickys koncept om balanserade spel). Det medför dock risker och därför vill jag veta vad ni tycker är värt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tillbaks

Mukwa said:
En fråga som jag vill ha svar på från ALLA, helst fort: Vad anser ni att det är värt att gröna typ 4, kanske 5 pers? Jag tror nämligen att jag har ganska stor möjlighet att göra detta (hur keff det här nu låter, med tanke på vickys koncept om balanserade spel). Det medför dock risker och därför vill jag veta vad ni tycker är värt.
Jag tycker det låter helt keff. Jag tror inte Vic. har konstruerat spelet på det viset. Är det dessutom en stor risk så är det ingen vinning för byn.

Om du fortfarande har samma tankar i ett senare skede av spelet, fine.

Just nu anser då jag att det är pannkaka.
 
G

Guest

Guest
Re: Tillbaks

Mukwa said:
En fråga som jag vill ha svar på från ALLA, helst fort: Vad anser ni att det är värt att gröna typ 4, kanske 5 pers? Jag tror nämligen att jag har ganska stor möjlighet att göra detta (hur keff det här nu låter, med tanke på vickys koncept om balanserade spel). Det medför dock risker och därför vill jag veta vad ni tycker är värt.
Jag personligen skulle nog inte kunna gröna så många. Däremot så har jag misstankar (en hel drös).

En jag kan gå ut med direkt är Arvidos. Han spelar ett otroligt märkligt spel i min värld. Filosofisnack och sådant. Vad har det här att göra? Visst kan man ha ett tänk bakom sitt spel men måste man använda det som en sköld?

De andra vill jag gärna klura lite mer på i afton.
Är det förresten någon speciell ni vill att jag ska kika på? Tänkte ägna någon timme eller två åt det ikväll. Imorgon kommer jag nämligen inte kunna delta aktivt på hela dagen och på torsdag dyker jag nog upp med ett inlägg först framåt kvällen. Ska på teambuilding med jobbet och har bara mobilen med mig (och rena kalsonger)


Vad tror ni förresten om att bråket Arvidos och Vimes emellan var uppgjort?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,706
Location
Huddinge
Re: Tillbaks

Mukwa said:
Om jag ska följa mitt eget exempel nu och peka mot folk tänker jag göra så här:

Här har vi våra 3 ulvar:
Arvidos
!Paxen
Möller
...

Min röst ligger kvar på Lu-Kaazh för att den egentligen inte behövs i drevet mot Arvidos (eftersom jag tycker att !Paxen och Möller lika gärna kan flytta tillbaks sina röster dit) och för att jag fortfarande är väldigt osäker på Lu-Kaazh.
'
Här får du gärna förklara dig lite tydligare, du pekar på tre stycken och säger att du tror att de är skurkana men du röstar på en fjärde person.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,706
Location
Huddinge
Re: Tillbaks

Mukwa said:
En fråga som jag vill ha svar på från ALLA, helst fort: Vad anser ni att det är värt att gröna typ 4, kanske 5 pers? Jag tror nämligen att jag har ganska stor möjlighet att göra detta (hur keff det här nu låter, med tanke på vickys koncept om balanserade spel). Det medför dock risker och därför vill jag veta vad ni tycker är värt.
Det låter ju helt fantastiskt, men det låter också som en bugg i systemet om det funkar. och jag har svårt att tro att vic skulle ha en såpass stor bugg i sitt spel.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Tillbaks

Om du fortfarande har samma tankar i ett senare skede av spelet, fine
well... jag tog en risk med att bara gå ut med det här, jag är en av de drivande i byn och har dessutom förklarat att jag eventuellt kan gröna 4-5 pers. Risken är ganska överhängande att jag nattdödas nu, men det kommer hjälpa er andra ändå.

Jag kan iof avvakta en liten stund till så jag gör så här:

Röst: Arvidos MC

Anledningen är att det är en fet press på dig och för att du faktiskt inte har kommit med så mycket. Att du grönat Vimes är knasigt. Det luktar dessutom konstigt kring drevet mot Arvidos då två stycken som enligt de själva inte riktigt borde hoppa av. Därför faller min röst nu på dig. Du har 7 röster på dig (9 om Möller och !Paxen kommer tillbaks). Med andra ord är det hög tid att du outar (med en bra förklaring till varför du väljer vad du outar) och förklarar varför du grönat Vimes.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Tillbaks

Jao. Nu har jag dock flyttat min röst (innan jag såg ditt inlägg.)

Jag tycker fortfarande att du är väldigt fishy och det ligger redan en massa röster på Arvidos. Jag vill egentligen veta varför Möller och !Paxen helt plötsligt går ur ett drev som är på väg att bli riktigt stort, när båda har uttryckt en vilja att få ut fler drev. Min röst som nu ligger på Arvidos tycker jag att jag har motiverat nu, men jag har definitivt inte släppt dig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tillbaks

Mukwa said:
Om du fortfarande har samma tankar i ett senare skede av spelet, fine
well... jag tog en risk med att bara gå ut med det här, jag är en av de drivande i byn och har dessutom förklarat att jag eventuellt kan gröna 4-5 pers. Risken är ganska överhängande att jag nattdödas nu, men det kommer hjälpa er andra ändå.
Jada, jada.

Det kan betyda vad som helst. Ditt efternamn Anka hjälper dig inte, och din information som grönar 4-5 pers verkar orimlig i mitt sätt att se på det.

För mig seglar det upp en varningsflagga. Du slänger fram att det är risk för att du nattdräps tack vare detta, och dessutom är du drivande så det vore ju inte så konstigt om du skulle dö. Alltså en typisk ulvasköld.

Risken är överhängande att du hängs för att du vet något som inte vi andra vet, men det kan hjälpa byn. Det flaggar ju: Gröna mig, trots att jag enbart har släppt på mitt efternamn Anka som inte betyder så värst mycket.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Tillbaks

Svara på frågan istället!

En fråga som jag vill ha svar på från ALLA, helst fort: Vad anser ni att det är värt att gröna typ 4, kanske 5 pers? Jag tror nämligen att jag har ganska stor möjlighet att göra detta (hur keff det här nu låter, med tanke på vickys koncept om balanserade spel). Det medför dock risker och därför vill jag veta vad ni tycker är värt.
Lite kan det väl vara värt eller hur? men jag vill veta hur långt ni kan vara villiga att gå.

Ja, det låter lite keff men det är inte helt lätt. Jag tror dock att det kan gå, jag vill bara bli mer säker på en grej och därför vill jag att arvidos outar förnamn nu.
 
Top