Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tillbaks

Kattskon said:
Vad tror ni förresten om att bråket Arvidos och Vimes emellan var uppgjort?
Rent spontant nej, men det är lika bra att ha det i beräkningarna. Det är lite Recca vs. Vimes (fast i ett annat tonläge, och om andra saker). Då var dom inte varulvskompisar, men det trodde jag väldigt länge.
 
G

Guest

Guest
Re: Tillbaks

Konrad Konvalj said:
Kattskon said:
Vad tror ni förresten om att bråket Arvidos och Vimes emellan var uppgjort?
Rent spontant nej, men det är lika bra att ha det i beräkningarna. Det är lite Recca vs. Vimes (fast i ett annat tonläge, och om andra saker). Då var dom inte varulvskompisar, men det trodde jag väldigt länge.
Bra upplysning, tackar. Vilket varulvsspel var det förresten?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,368
Location
Stockholm
Re: Tillbaks

Beklagar min långa frånvaro. För mycket MLG, jobb och sömn det senaste dygnet. Och att läsa ikapp på telefonen går inte jättefort. Men nu är jag på plats.

Jag kan väl kommentera min första röst på Arvidos. Han var en av dem som inte skrivit något vid den tidpunkten så det var mest ett sätt att få igång honom. Sen låg den kvar eftersom jag var utloggad, så den ursprungliga motivationen är inte mycket värd numera.

Men jag tror bestämt att jag låter den ligga kvar där ett tag. Dels för att vi har ett bra drev som inte lett någon som helst vart än, men även för att jag tycker Konrad tycks ha ett udda förhållande till honom. Han gormar om att alla röster på Arvidos är fel och bös och sedan svarar han till och med på en fråga direkt ställd till Arvidos (kanske mest var menat som en pik, men ändå, varför inte låta Arvidos besvara det själv?). Sen har han iofs pressat honom lite också så det är väl inget ensidigt försvar vi sett.

Så jag ligger kvar på Arvidos tills vi fått ur honom något. Och dessutom vill jag gärna fråga Konrad: varför hoppade du in och svarade på Xyas fråga till Arvidos?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,368
Location
Stockholm
Re: Tillbaks

Mukwa said:
En fråga som jag vill ha svar på från ALLA, helst fort: Vad anser ni att det är värt att gröna typ 4, kanske 5 pers? Jag tror nämligen att jag har ganska stor möjlighet att göra detta (hur keff det här nu låter, med tanke på vickys koncept om balanserade spel). Det medför dock risker och därför vill jag veta vad ni tycker är värt.
Öh, for the record tror jag inte du kan gröna 4-5 pers. Men för att svara på frågan... Det vore väl väldigt värt. Alldeles för värt för att vara sant för övrigt. OM vi hade fyra-fem gröna spelare så skulle ju spelet nästan vara över. Nä, det där var en konstig fråga hördu.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Tillbaks

Jada, jada.

Det kan betyda vad som helst
Ja, jag är medveten om det men jag har inte outat mer än mitt efternamn för att jag är ganska säker på att ni kan gröna mig väldigt lätt om jag outar något mer. När jag outade Anka som efternamn var det för att skydda bybor, mig själv och min plan. Jag var först med att outa och var inte lika (lägg märke till lika) säker på upplägget. Efter Lu-Kaazh outning (och egentligen reaktionerna på outningen) är jag mer säker (men inte 100).

På 12 pers går det att få en exakt balans om man följer 25%-regeln. Därför tror jag att Vicky har valt att göra så. Det innebär förmodligen (men inte ALLS säkert) att ulvarna inte har några bra förmågor eller information (jag skulle tippa på inga förmågor mer än nattdödandet och att de förstås kan prata med varandra). Den perfekta balansen får mig dessutom att tro att vi inte har några ovanliga förmågor utan att vi har gamla hederliga. En siare och en väktare tippar jag på (och om detta är sant gör ni hittills ett bra jobb, jag har ingen aning om vilka ni är och så vill jag att det förblir... det är förstås väldigt tidigt in i spelet än men fortsätt så här :gremsmile: ).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tillbaks

Brynolf said:
Konrad: varför hoppade du in och svarade på Xyas fråga till Arvidos?
Härligt att du är med i matchen.

Jag hoppade in och svarade på grund av frustration. Jag förstår helt enkelt inte Arvidos MC, och han har deklarerat att han kör på sitt sätt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,368
Location
Stockholm
Re: Tillbaks

Mukwa said:
På 12 pers går det att få en exakt balans om man följer 25%-regeln. Därför tror jag att Vicky har valt att göra så.
Nu är matte inte min starka sida, men du kanske har rätt. Bovarna skulle ju ge sig på de gröna direkt och då kanske spelet kan fortsätta ändå. Men skulle det vara kul?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Det är mycket misstankar kring mig nu, och jag ska försöka hinna bemöta så många jag kan, i tur och ordning. Ifall det är något speciellt ni vill ha svar på så kan ni ställa det till mig som en direkt fråga.

Konrad Konvalj said:
Du är för svår och hal för mig Arvidos MC.

Nu pratar jag inte om dig som person utan som deltagare i spelet. I mitt ulvspel måste du hjälpa oss bybor bättre, eller på ett annat vis?. Ditt senaste inlägg hjälper inte mig om man säger så. Jag är säkerligen för dum för att förstå, och så kan det ju vara ibland.

Att du vill spela på dina villkor är ju något inte jag förstår mig på eftersom jag vill vinna åh byns vägnar. För att göra det måste vi hjälpa varandra, och du hjälper inte mig. Du trasslar till det för mig, och jag får inget grepp om dig.

Som det är nu ligger det 6 röster på dig. Det kanske släntrar in någon till också, och kommer du med ett liknande inlägg trots att vi försöker sätta press på dig hjälper det inte heller byn.

Arvidos MC said:
Nej, det är ingen tung röst. Jag ville vänta tills jag kunde lägga en mer genomtänkt röst, som också skulle kunna säga mer om mig och vad jag står för, men det dök inte upp någon sådan. Så det fick bli Brynolf.
Stövelkatten är ute efter en vettig analys, är det något du kan ge oss?

Jag är ute efter något som hjälper mig att förstå dig och få ett grepp om dig. Något lättarbetat som min hjärna kan ta in.

Jag är intresserad av en genomtänkt röst som skulle kunna säga mer om vad Arvidos MC står för exempelvis. Det fick bli Brynolf helt plötsligt? Vad är det lixom. Först Stövelkatten ---> Inge ---> Brynolf, det hjälper inte mig att förstå dig.

Jag är intresserad av att veta vart du har dina misstankar?
Jag tycker det är bra att du skriver "I mitt ulvspel måste du hjälpa oss bybor bättre, eller på ett annat vis?", jag förstår hur du menar.

När jag skriver att jag "Är med på mina villkor" så menar jag inte att jag vill köra mitt eget rejs och skiter i alla andra. Inför det här spelet kände jag så här:

"Eh, kommer jag orka vara paranoid och skjuta anklagelser och försvarstal åt alla håll, igen? Nä, jag ska spela cool, inte ta det så personligt, och vara så ärlig jag kan. Jag kan höja ångesten genom att iaktta, skjuta in och låta processerna gå istället för att skrika på folk. Ja, det blir en kul utmaning!"

Men just nu höjer jag ju ångesten för byn istället för varulvarna. Det är ju inte produktivt, men samtidigt så är det ju bra att ni håller fast mig och grillar mig ett tag, så att ni får se vad jag går för. Ju hårdare drevet är, desto mer kan ni ju lita på mig om jag överlever det.

Den raka sanningen är att jag inte har några misstankar. Vittnespsykologi säger att det bästa sättet att avslöja en lögnare är att vänta med att bestämma sig, så det är vad jag har gjort. Jag har varit nyfiken istället för anklagande, litat på att jag kommer förstå vad som rör sig i huvudet på er andra bättre så. Jag har noterat tankar och frågetecken som dyker upp i huvudet när jag har interagerat med er andra, men låtit dom ligga. Om ni vill så kan jag redovisa dem när jag svarat på de här inläggen.

Men det är ju också en långsammare process, och om alla spelade som mig så skulle nog byn förlora, haha. :gremsmile: Men okej, jag kan köpa att ni kanske får ut mer av mig om jag spelar på ett annat sätt?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Tillbaks

Öh, for the record tror jag inte du kan gröna 4-5 pers. Men för att svara på frågan... Det vore väl väldigt värt. Alldeles för värt för att vara sant för övrigt. OM vi hade fyra-fem gröna spelare så skulle ju spelet nästan vara över. Nä, det där var en konstig fråga hördu.
Skönt att du är tillbaks!

Ja, jag förstår att ni tycker att det låter konstigt... det beror förstås på att ni inte riktigt vet hur min plan ser ut och att ni inte har min roll. Jag kan inte helt själv gröna 4-5 pers, men om ni tror på mig och hjälper till lite (och allt stämmer) kommer jag kunna göra så att typ 4 grönar sig och den femte blir jag. Det här kräver dock aktivitet och det är därför jag börjar känna att jag vill göra det snabbt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Andersson said:
Arvidos MC said:
1) Du skriver att jag lovar analyser som inte kommer. Det har jag inte gjort, utan jag har väntat med att bestämma mig. Titta igen på originalinlägget och inläggen där jag förklarar mig: 1 och 2

2) Du skriver att jag gjort meningslösa röster. Det stämmer. Jag vill lägga en röst som jag tror leder till något, och som säger något om mig och vad jag står för, men har inte kommit fram till en sådan. Vad de röstar jag lagt innebär har jag varit tydlig med i mina inlägg: 1 och 2

3) Du nämner mitt bråk med Vimes. Även om det inte var endast kul att vara i det så tycker jag att det var riktigt produktivt. Gå igenom våra inlägg igen, och tänk dig att du är mig. Jag hade en enkel chans att vika här och säga "Okej då, jag röstar på Konrad Konvalj" eller något, men jag tog den inte. Jag stod för vad jag tyckte, tog striden och ett, som jag upplevde det, massivt rampljus. Är det ett varulvstell? Jag tycker det är en bybo-tell.

Angående taoism och ta striden så kan jag säga det här:

Det är inte bara taoism som jag tar inspiration av i det här spelet, utan även existentialism. Jag tänker inte få panik och försvara mig med abstrakta resonemang. Jag tänker inte skydda mig själv och vara taktisk. Varför ska jag skydda mig själv? Jag har ju inget att dölja. Så, när Möller säger åt mig att förklara mig, så gör jag det. Det kanske inte är taktiskt att börja virra om taoism, men det är det ärligaste svaret jag kunde ge - Så jag gav det.
1) Visst - du kommer med en analys i inlägget [2] men det tillför inte mycket i sak jämfört med vad vi i det läget redan visste.

2) Ja, du motiverar rösterna, men det är varianter på samma tema (att få inlägg med mer substans från Stövelkatten eller för att Brynolf inte tillför något). Dessutom handlar inte varulvsspel primärt om "att lägga en röst som jag tror leder till något, och som säger något om mig och vad jag står för" - utan att lägga röster som antingen bidrar till att ge nödvändig information för att driva ut varulvarna eller rösta bort dem som man tror sig identifierat.

Så rösten på dig kan motiveras på samma sätt - som en uppmaning att bidra med mer substans

3) Det finns ett annat sätt att hantera bråket med Vimes - det är att inte svara på provokationen. I bästa fall leder sådant käbblande bara till informationsbrus som inte lger några ledtrådar. I värsta fall är det sätt att dölja att endera, eller båda parterna, är varulvar. Om jag inte minns fel brukade både krank och Bjärn den Gode bådibland medvetet köra med en aggressiv stil och hög svansföring, för att dels skrämma andra spelare dels lägga en dimridå över att de egentligen inte bidrog med speciellt mycket.

Samam sak med långa utläggningar om saker som egentligen inte hör till spelet.

Kort sagt - du bidrar inte med speciellt mycket substantiellt i ditt försvar heller, vilket gör att jag i nuläget fortfarande tycker att ett drev mot dig är motiverat.
1) Nej, nej: Jag lovade aldrig en analys, det är därför det inte kom någon. Jag har ingen analys än.

2) Att det är varianter på samma tema är väl bra? Jag är ju konsekvent.
Sedan tycker du att det inte är en bra resonemang jag för bakom mina röster. Vi för olika resonemang, men det tycker jag inte är något märkligt i ett spel som bara går ut på att diskutera med varandra. Sedan kanske du har rätt, och mitt resonemang aldrig leder någon vart, och då är jag väl helt enkelt inte en lika bra spelare. Är det misstänkt, tycker du? Tror du att jag undviker att ta tag i spelmaterialet för att jag är varulv, eller kan du tro på att jag bara är lite mer försiktig i den här spelomgången?

3) Jag hade kunnat bara gå därifrån ja, men då hade jag suttit hemma och tjurat, vilket sabbar både humör och koncentration. Bättre att göra upp då, tycker jag.

Ifall du undrar om det var ett spel så får du väl helt enkelt gå tillbaka till bråket mellan krank och Björn Den Gode och jämföra dem, och känna efter ifall mitt och Vimes bråk verkar lika oärligt eller mer ärligt. Det är väl mitt bästa råd.

---

Jag tar in känslorna när jag spelar, och försöker känna in dem och läsa av dem. Det går inte att föra ett intelligent resonemang kring det, som jag tror du är ute efter, utan man måste lita till sin känslomässiga intelligens istället. Man använder kroppen och intuitionen istället för ord. Låter flummigt, men jag är bra på det, så jag använder det i det här spelet. Sorry om jag inte kan omvandla det till resonerande bevis.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tillbaks

Stövelkatten said:
Bra upplysning, tackar. Vilket varulvsspel var det förresten?
Supernaturalgate.

Det kanske inte var så jävla allvarligt med deras gnabb när jag tänker efter. Min paranoia såg ett samarbete dem emellan. Den gången såg min paranoia fel...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rispa teflonet [RÖST]

xyas said:
Du har ju många röster på dig och traditionellt så avvärjs ju det genom att outa information. Hur kommer det sig att du inte gjort det?
Min inställning är att outande av identitet, för jag gissar att det är det du menar, inte ska komma på den misstänktes initiativ.

Dels så tycker jag att man inte ska outa mer än man behöver, så om ingen eller endast en efterfrågar ens identitet så ska man inte tolka det som hela byns önskning. Då kanske man räddar sitt eget skinn, men man kan skada byn.

Och ifall man lämnar valet att outa eller ej upp till den misstänkte så blir det inte alls ett pressande val: Har man en identitet så outar man den, annars är man tyst. Jag föredrar att den misstänkte ställs mot väggen: "Kan du svara på vem du är? Nå?"

Kom ihåg att i Batman-varulvsspelet så hade hjältarna (=varulvarna) tillgång till ett namn som de kunde använda som alibi. Det kan vara samma sak här, att björnbusarna vet att t. ex uppfinnarjocke inte är med, så de kan ta hans namn. Vill flagga för det.

Nu är det en del som efterfrågat en outning från mig, så jag säger så här: Kan vi få fem deltagare, från och med nu, som vill att jag ska outa mitt namn så gör jag det. Anledningen till att jag sätter en definitiv siffra är att de som kräver en outning då gör ett tydligare ställningstagande.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Tillbaks

Mukwa said:
En fråga som jag vill ha svar på från ALLA, helst fort: Vad anser ni att det är värt att gröna typ 4, kanske 5 pers? Jag tror nämligen att jag har ganska stor möjlighet att göra detta (hur keff det här nu låter, med tanke på vickys koncept om balanserade spel). Det medför dock risker och därför vill jag veta vad ni tycker är värt.
Tycker det låter spännande. Kör hårt, röstar jag!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,216
Location
Malmö
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Arvidos MC said:
Kan vi få fem deltagare, från och med nu, som vill att jag ska outa mitt namn så gör jag det.
Jag vill att du outar ditt namn. 1/5
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Konrad Konvalj said:
Arvidos MC said:
Samma sak med röstnedläggningen. Jag hade ingen röst på någon då, så jag visar det. Inte taktiskt, men det visar vem jag är.
Mig visar du att du inte är samarbetsvillig.

Din icke röst, och sen en röst på Brynolf signalerar det till mig i alla fall. Det är inte taktiskt som du skriver, men det visar väl inte heller vem du är?

Alla tolkar ju det där på olika vis, och jag tolkar det som inte samarbetsvillig. Så vill du säkerligen inte att det skall tolkas eller?
Du har förstås helt rätt, det vill jag inte.

Hm, jag undrar varför jag tycks så antagonistisk i andras ögon. Det kanske är arrogant att konstatera "jag spelar på mitt sätt", som om jag inte respekterade spelreglerna?

Eller så är det frustrerande att jag inte anklagar mer?

Jag har spelat ganska coolt, för jag är inte så orolig för att röstas ut, och jag har inte "lashed out" mot spridda misstankar och föredragit att svara på direkt tilltal istället. Det kanske är därför jag verkar vara teflonbaserad, eftersom jag inte reagerar så starkt på press.

Finns det något du skulle önska av mig för att jag ska hjälpa byn mera?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Nu är det en del som efterfrågat en outning från mig, så jag säger så här: Kan vi få fem deltagare, från och med nu, som vill att jag ska outa mitt namn så gör jag det. Anledningen till att jag sätter en definitiv siffra är att de som kräver en outning då gör ett tydligare ställningstagande.
Mycket snack och lite verkstad, hörrö! Drevet talar ju ett ganska tydligt språk. Outa något som du tror är vettigt. Tycker inte vi det så får du minsann lov att outa nåt mer. Motivera ditt val noga. Jag ser som sagt helst att du outar förnamn eller egentligen hela namnet då, men om du har en bättre idé som du kan motivera så ska du outa det. men du är inte i position att kräva att 5 stycken ska bestämma vad du ska outa. Jag vill se en motiverad outning nu. Jag tycker faktiskt att ditt beteende har starkare varulvssignaler nu än tidigare. Kom igen. Slösa inte bort tid. Outa.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rösträkning 11.00 [RÖST]

Konrad Konvalj said:
Så som rösterna ligger nu hjälper inte byn ett kvack.

Lu-kaazh pingar fortfarande björnbuse, men vi måste släppa honom tillsvidare.

Rösterna på Arvidos MC är väl befogade. I alla fall Trasapans, och Lu-kaazh. Dom tycker flytten av rösten till ingen är en scum tell, och gillar det inte. Men lägger vi in Lu-kaazh i bovträsket så är ju hans röst inte värd så mycket förutom att skapa förvirring.

Rösterna på Brynolf är ju kass. Finns ingen tyngd bakom dom. Vi vill alla att Brynolf skall komma in i spel, men han har ännu inte gjort det. Låt oss släppa honom tills han kommer in i spel så får vi säkerligen reda på mer om honom än att rösterna ligger där och skräpar nu.

!Paxen har hittills röstat udda. Han skall rösta på den mest misstänkte enligt egen utsago. Arvidos MC var inte så värst misstänkt ändå fick han en röst, och nu hakar han på Arvidos MC mot Brynolf som är misstänkt för inaktivitet. Vi har inte ett kvack annars på honom.

Ser att Andersson är inne nu så det kommer säkerligen ett inlägg från honom utan att vi behöver sätta någon press. Tippar på att han vill skriva av sig en aning.

Således måste vi dra igång ett nytt drev för att få fram något att jobba med.

Mitt hetaste tips är !Paxen.

Röst: !Paxen

Motiveras med: Mycket snack om att vara noggrann med sina röster. Rösta på den som är mest misstänkt. Mycket snack om fluff, och Ankeborg-skills. Känns som ett nystande. Mycket snack om två drev, men de drev han valt att försöka skapa eller hakat på är ju dåliga drev.
Känns som bästa sättet att dra igång något och se vad som händer, för mig.

Röst: !Paxen
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Mukwa said:
Nu är det en del som efterfrågat en outning från mig, så jag säger så här: Kan vi få fem deltagare, från och med nu, som vill att jag ska outa mitt namn så gör jag det. Anledningen till att jag sätter en definitiv siffra är att de som kräver en outning då gör ett tydligare ställningstagande.
Mycket snack och lite verkstad, hörrö! Drevet talar ju ett ganska tydligt språk. Outa något som du tror är vettigt. Tycker inte vi det så får du minsann lov att outa nåt mer. Motivera ditt val noga. Jag ser som sagt helst att du outar förnamn eller egentligen hela namnet då, men om du har en bättre idé som du kan motivera så ska du outa det. men du är inte i position att kräva att 5 stycken ska bestämma vad du ska outa. Jag vill se en motiverad outning nu. Jag tycker faktiskt att ditt beteende har starkare varulvssignaler nu än tidigare. Kom igen. Slösa inte bort tid. Outa.
Yes, jag förstår vad du menar, men jag tycker det här är den bästa metoden. Det komemr nog gå rätt snabbt ändå. Jag räknar dig som nummer två av fem.
 
G

Guest

Guest
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Mukwa said:
Mycket snack och lite verkstad, hörrö! Drevet talar ju ett ganska tydligt språk. Outa något som du tror är vettigt. Tycker inte vi det så får du minsann lov att outa nåt mer. Motivera ditt val noga. Jag ser som sagt helst att du outar förnamn eller egentligen hela namnet då, men om du har en bättre idé som du kan motivera så ska du outa det. men du är inte i position att kräva att 5 stycken ska bestämma vad du ska outa. Jag vill se en motiverad outning nu. Jag tycker faktiskt att ditt beteende har starkare varulvssignaler nu än tidigare. Kom igen. Slösa inte bort tid. Outa.
"+1" kanske inte är så givande i det här spelet men nu håller jag faktiskt med till punkt och pricka.

Varför ska just du, Arvidos, särbehandlas? Vi har vid flera tillfällen uttryckt att du önskat att du kommer med något konkret.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Om du går offline (eller helt enkelt tar en paus) innan du outat dig kommer jag jaga dig tills vi hänger dig.

Det här kan inte tolereras. Du tar upp dyrbar tid om du väntar med outningen. Om du nu är bybo måste du förstå det!

Varför vill du inte outa?
1. Du är bybo med en powerroll (men då måste du förstå att vi kommer hänga dig om du inte outar och då förlorar vi dig ändå)
2. Du är varulv. Nuff said
3. Du är bybo men har inte tänkt ordentligt.
 
Top