Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 1

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Min röst kommer stå kvar på dig tills folk kan intyga att det är en sjysst outning. Jag kan börja: Jag tycker att det verkar vara ett vettigt namn. Det som talar emot det är att det är en FÖR stor roll och att arvidos hoppas på att ingen har den just för att den är så stor. Men som sagt: Jag kan tänka mig att den här outningen är korrekt. Vad säger ni andra?

Om jag har haft rätt med min teori* om att kända namn har förmågor är du dessvärre körd i nattfasen. Då ber jag om ursäkt, men drevet kom till dig och du betedde dig väldigt skumt.

*Som jag skrivit tidigare var inte Lu-Kaazh först med det här. Jag var först.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Mukwa said:
Om jag har haft rätt med min teori* om att kända namn har förmågor är du dessvärre körd i nattfasen. Då ber jag om ursäkt, men drevet kom till dig och du betedde dig väldigt skumt.

*Som jag skrivit tidigare var inte Lu-Kaazh först med det här. Jag var först.
Äh, det är ju ett spel, och jag har väl spelat sub-optimalt. Satsat mycket på det långa loppet, men inte tillräckligt på det korta.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

försök att inte spamma ned tråden. vi är bara halvvägs in i rundan och vi har nog så många inlägg att läsa ändå. (sagt vänligt och inte alls med den hetsiga rösten som du nu fått "lyssna" till i flera inlägg den sista timmen)

Hm, jaa... Psykologi är en vetenskap, men terapi är ett hantverk. Det handlar om att öva sig på att släppa in och förstå andras känslor. Teorin är att ifall man lyssnar med sin egen förförståelse parantessatt så når man en djupare förståelse än annars. Vad är teorin bakom vackert snide?

Rogeriansk person-centrered psychotherapy?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Mukwa said:
försök att inte spamma ned tråden. vi är bara halvvägs in i rundan och vi har nog så många inlägg att läsa ändå. (sagt vänligt och inte alls med den hetsiga rösten som du nu fått "lyssna" till i flera inlägg den sista timmen)

Hm, jaa... Psykologi är en vetenskap, men terapi är ett hantverk. Det handlar om att öva sig på att släppa in och förstå andras känslor. Teorin är att ifall man lyssnar med sin egen förförståelse parantessatt så når man en djupare förståelse än annars. Vad är teorin bakom vackert snide?

Rogeriansk person-centrered psychotherapy?

Åh, det var det rakaste svar jag kunde ge till en rak fråga från Brynolf.

Jag har inga Powers, för övrigt. Tror inte att det gynnar björnbusarna att jag avslöjar det.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Att Arvidos outar att han är Kalle förbryllar mig.

Om han vore en ulv så vore det ju ett våghalsigt grepp att ta en så välkänd karaktär. Då vore en mindre roll mindre riskabelt, t.ex glittriga gullan eller att man heter anka i efternamn..

Så det är ett litet steg mot att jag släpper min röst.
Men i nuläget låter jag den ligga tills jag kan bestämma mig mellan två andra eller se vart drevet bär hän.

Hur hjälper det här dig Mukwa i din "gröning-spree"?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Jag har inga Powers, för övrigt. Tror inte att det gynnar björnbusarna att jag avslöjar det.
Well... som jag skrev i ett svar på Lukas outning så gynnar det dem visst. Nu har de en mindre att bekymra sig för när de ska leta efter powerroller.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

På vägen hem från jobbet satt jag och funderade lite i bilen. Vad håller Arvidos MC på med?

Jag kom fram till att han tränar psykologi och läskar sig lite just nu. Jag har väl varit rätt tydlig med att säga att jag inte förstår vissa saker som kommer ur Arvidos MC. Det är mycket filosofi, psykologi, och prylar som inte hjälper mig i sökandet efter banditer i våra led.

Det Arvidos MC gör är att få de flesta här att rikta blickarna mot honom. Det skapar ingen bra by atmosfär, och ulvarna kan lätt haka på lite varstans. Jag tror att Arvidos spelsätt har fört honom närmare en utröstning än någon annan. Ulvarna gillar ju honom så klart. Han skapar sån oreda att det är svårt att hänga med.

För byns räkning är det ju nästan en lättnad att rösta ut honom. Det skulle spara mycket tid, och kraft så att säga. Vi snackar om 6-8 pers som enbart lägger sitt fokus på Arvidos MC, och då kan ulvarna lätt passera obemärkt förbi. När vi väl får fart på Arvidos MC ställer han krav på att fem pers skall skriva på hans papper för att han skall släppa ur sig Kalle Anka.

Jag vill ju så klart veta varför du gör så här Arvidos MC? Du skapar en väldans massa förvirring, och på nått sätt kan du säkerligen läsa av det via ditt sätt att spela. Du får säkerligen fram saker som jag missar med ditt sätt att spela. Använd det till att hjälpa oss bybor.

Var tydlig och lättförstålig för oss andra med den information du har fått fram genom ditt sätt att spela. Då hjälper du byn, och vi bybor behöver hjälp vi kan få av alla som inte står på banditernas sida.

Jag har nu inte hunnit med att läsa alla inlägg sen jag kom hem, men jag ögnade igenom dom lite snabbt. Det sjuka med alla dina inlägg är följande:

Jag förstår inte dig och jag förstår inte din spelstil. Jag förstår inte filosofin, och jag förstår inte psykologin i det hela. Det som fastnade av allt som skrivits var att du använt namnet uppfinnarjocke, och igår kom jag ihåg efter lite googlande att han heter "Oppfinnar-Jocke".

Det förklarar säkert hur pass mycket jag inte förstår ditt spelande, och att jag inte tycker att du hjälper byn (från min synvinkel).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Svarar mig själv.

Oppfinnar-Jocke. Hur är det möjligt att det ända som verkligen har fastnat är just det.

Låter ju helt sjukt, och jag finner det rogivande och skrattar här för mig själv.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Konrad Konvalj said:
Svarar mig själv.

Oppfinnar-Jocke. Hur är det möjligt att det ända som verkligen har fastnat är just det.

Låter ju helt sjukt, och jag finner det rogivande och skrattar här för mig själv.
Vad säger det dig Arvidos MC? Om du väger in det hela rent psykologiskt och så.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Att Arvidos outar att han är Kalle förbryllar mig.

Om han vore en ulv så vore det ju ett våghalsigt grepp att ta en så välkänd karaktär. Då vore en mindre roll mindre riskabelt, t.ex glittriga gullan eller att man heter anka i efternamn..
Att jag bara har outat efternamn och kommit undan med det är för att drevet mot mig inte hade någon substans (möjligtvis med undantag för min "knasiga" idé om massoutning som jag bara blir mer och mer säker på är ett skitbra sätt att gå tillväga på).

Vad tänker du om att Arvidos chansade på att Kalle var för vanlig för att vicky skulle tagit med honom?

Så det är ett litet steg mot att jag släpper min röst.
Men i nuläget låter jag den ligga tills jag kan bestämma mig mellan två andra eller se vart drevet bär hän.
Ja, låter rimligt. Ju snabbare du hittar varningssignaler desto bättre förstås. Just nu vet inte jag heller varken ut eller in, mer än att jag är mer säker på upplägget nu (om fler kan intyga att outningen är bra)

Hur hjälper det här dig Mukwa i din "gröning-spree"?
Inte alltför mycket är jag rädd. Du verkar vara ungefär där jag är, och det hjälper mig en del.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Nu tycker jag att du flöddrar iväg nånstans och är väldigt kontraproduktiv.

Först gnäller du på att Arvidos tillför för mycket brus genom sitt existensiellsnack och nu uppmanar du honom till mer?

Försök att fokusera på vad hans outning ger istället, vart kör vi på nu. Istället börjar du mummla om oppfinnar jocke och en psykologiutvärdering av att du inte förstår vad han tidigare pratat om. Nu är det första gången jag blir riktigt förvirrad..
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,216
Location
Malmö
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Arvidos MC said:
Jag är Kalle Anka.
Tackar. Jag tror, till skillnad från de flesta här verkar det som, inte att du är en varulv. Jag ser inga konkreta scum tells, din spelstil är konsekvent i en situation där en varulv borde ha ändrat den. I mina ögon är du grönad för den här rundan.

Jag tror för övrigt att vi har ett problem här. Flera personer blir extremt provocerade av Arvidos spelstil och det har nu höjts röster att vi borde rösta ut honom för att hans spelstil anses vara en scum tell, eller ett irritationsmoment som ger varulvarna en rökridå. Jag håller inte med och ser inte värdet i det fokuset. Snarare börjar jag mer och mer misstänka att där finns minst en varulv i det okonstruktiva drev som förekommer mot honom.

Däremot så vet jag inte vart min röst ska hamna nu. Måste fundera på det. Så...

Röst Ingen
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Jag menar såklart att outa Kalle Anka känns som att använda det mest kända namnet för att på nåt vis ge sig själv mer trovärdighet genom prägling.

Men samtidigt är det ett väldans högrisknamn därför att det på sätt och vis drar till sig uppmärksamhet. En ulv borde, i mitt sinne, använda ett lägre klingande namn för att göra det lätt för sig.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Rösträkning 11.00

Får jag fråga, varför ska vi gröna personer överhuvudtaget i denna första runda?

Om inte någon sitter med information som "Detta namn är ett alias till Spökplumpen" så gör det ju knappt någon skillnad. Visst, man kan ha info att en person med ett visst namn är grön, men vi vet ju inte om den personen talar sanning i det fallet.

Om Mukwa kan förklara närmare med vad han menar med att gröna folk så kanske jag kan förstå bättre, men just nu så tycker jag att det.. Dåligt.

Jaqg vet vad jag har för namn, jag vet vad jag kan ge för info, men jag kan inte lita på att Luu-Kaazh har info om mitt namn som kan gröna mig. Jag kan heller inte gröna en person baserat på vad Arvidos säger.

Nu när Brynolf är tillbaka så vill jag egentligen fortsätta lägga press på honom för att få mer info, men jag tror inte att det kommer bli ett drev förrän tidigast imorgon, iaf inte på Brynolf.

Jag kan ju inte lägga en röst på mig (eller kan och kan..).

Arvidos tycker jag att man har fått ut tillräckligt mycket info, dock saknas det analyser som han har lovat titt som tätt. Jag har dock fått flera svar på mina frågor som jag har ställt (som knappt någon annan har gett).

Nåja, jag vill lägga mer press på Arvidos, för att få ut mer analyser. Han är tillräckligt duktig på dom, utifrån hans mer vettiga inlägg iaf.

Min röst: Arvidos MC
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning 11.00

Får jag fråga, varför ska vi gröna personer överhuvudtaget i denna första runda?
Är inte det bästa att gröna så många som möjligt så att vi har färre potentiella ulvar att undersöka? Är inte det här typ den uråldrigaste strategin there is?

Jaqg vet vad jag har för namn, jag vet vad jag kan ge för info, men jag kan inte lita på att Luu-Kaazh har info om mitt namn som kan gröna mig. Jag kan heller inte gröna en person baserat på vad Arvidos säger.
Jag kan, om byn och de byborna tillåter det, gröna 4 (mig och 3 till) stycken (sett till en given premiss att ulvarna faktiskt har namn som björnbusarna eller några andra skurkar och inte gömmer sig bland "hjältarnas" namn)

Jag kan däremot inte avgöra sanningshalten i vad arvidos har outat. men om jag jämför med min roll verkar det som en sjysst outning (risky och den följer samma mönster som min roll, och även samma mönster som Lu-Kaazhs outning)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,368
Location
Stockholm
Trasapa said:
Men samtidigt är det ett väldans högrisknamn därför att det på sätt och vis drar till sig uppmärksamhet. En ulv borde, i mitt sinne, använda ett lägre klingande namn för att göra det lätt för sig.
Verkligen. Finns det någon som tror att Vicotnik kan ha hoppat över självaste Kalle? Det tror inte jag så antingen är Arvidos grön eller vansinnigt djärv.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rispa teflonet [RÖST]

xyas said:
Arvidos MC said:
Jag är Kalle Anka.
Tackar. Jag tror, till skillnad från de flesta här verkar det som, inte att du är en varulv. Jag ser inga konkreta scum tells, din spelstil är konsekvent i en situation där en varulv borde ha ändrat den. I mina ögon är du grönad för den här rundan.

Jag tror för övrigt att vi har ett problem här. Flera personer blir extremt provocerade av Arvidos spelstil och det har nu höjts röster att vi borde rösta ut honom för att hans spelstil anses vara en scum tell, eller ett irritationsmoment som ger varulvarna en rökridå. Jag håller inte med och ser inte värdet i det fokuset. Snarare börjar jag mer och mer misstänka att där finns minst en varulv i det okonstruktiva drev som förekommer mot honom.

Däremot så vet jag inte vart min röst ska hamna nu. Måste fundera på det. Så...

Röst Ingen
You bet. Det är klart att det finns minst en varulv i Arvidos drevet. Sen kan du räkna med att varulvarna använder Arvidos som en rökridå, och gömmer sig i allt tummult kring honom. Att tro något annat är ju rätt dumt. Numera finns ju även !Paxen i Arvidos drevet efter ditt avhopp så kvar är: Vimes, Möller, och Arvidos MC.

Av dessa tror du inte Arvidos är en bandit så då finns endast två namn kvar. Möller och Vimes. Två ulvar är inte tillräckligt i detta spel så det är klart att det finns ulvar som utnyttjar Arvidos spelstil till sin fördel.

Din line med att det höjts röster om att vi borde rösta ut honom är ju min röst. Dock så har jag inte sagt att det är vägen att gå utan det är så du har tolkat det.

Arvidos MC kan hjälpa oss med sitt sätt att spela på många sätt och vis. Hoppas och tror jag i alla fall. Jag förstår inte spelsättet, och det är inte mitt sätt att spela varulvsspel på. Däremot litar jag på att Arvidos har fått fram nått smaskens av allt detta.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Verkligen. Finns det någon som tror att Vicotnik kan ha hoppat över självaste Kalle? Det tror inte jag så antingen är Arvidos grön eller vansinnigt djärv.
Jag vill se ALLA komma till samma slutsats som du, jag och Trasapan (ev ska vi räkna dit K.K och !Paxen dit också) för att ta bort min röst. Vi kan ha prickat en ulv och nån annan bybo sitter på namnet.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag vill se ALLA komma till samma slutsats som du, jag och Trasapan (ev ska vi räkna dit K.K och !Paxen dit också) för att ta bort min röst. Vi kan ha prickat en ulv och nån annan bybo sitter på namnet.
Eller vad dum jag är. Det är väl bara att byta tillbaks om nån skriker att den heter Kalle.

Nu tänker jag göra så här:

Röst: Möller

Anledningen till det är att han tyckte att det var bättre att inte pressa Arvidos. Det är oerhört konstigt resonerat tycker jag. Jag skulle kunna rösta på !Paxen också för att han, precis som Möller hoppade av drevet mot Arvidos men samtidigt var väldigt sugen på att dreva.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,706
Location
Huddinge
Re: Rösträkning 11.00

Mukwa said:
men om jag jämför med min roll verkar det som en sjysst outning (risky och den följer samma mönster som min roll, och även samma mönster som Lu-Kaazhs outning)
Nu kanske det är jag som är seg men att du nu påstår att min outning följer samma mönster som din tycker jag går ganska tydligt emot det du sa tidigare.

Mukwa said:
för att gå kraven till mötes så avslöjar jag här med att jag är Glittriga Gullan.

Det är inte alls så här mitt namn är uppbyggt... just sayin'.
Kan du förtydliga vad du menar
 
Top