Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 1

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning 11.00

ahh... shit. sorry. bra där. jag har tänkt på universen under en längre tid. Alla outade karaktärer ingår i samtliga univers (från barks till rosa till duck tales) även kalle anka är med enligt wikipedia (om än bara flyktigt i duck tales). Därför följer dem samma mönster (och att de inte är påhittade av Vicky heller, då förstås)

När jag pratade om att mitt namn inte alls följer samma mönster som ditt var det för att ditt namn inte har för- och efternamn som mitt namn har utan istället består av ett adjektiv och sedan ett namn.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,706
Location
Huddinge
Re: Rösträkning 11.00

Mukwa said:
När jag pratade om att mitt namn inte alls följer samma mönster som ditt var det för att ditt namn inte har för- och efternamn som mitt namn har utan istället består av ett adjektiv och sedan ett namn.
Jag har en vild teori att som kan peka på att spelet kanske är fockuserat på bara Barks ankor.
För enligt Wikipedia så hette hon Guldsan i svenska Duck tales och enligt den här Sidan så fick hon inte något efternamn fören Rosa tog över.
SÅ eftersom jag inte heter guldsam eller har något efternamn så borde det betyda att det bygger på bark.
eller så har vic inte gjort sin hemläxa ordentligt
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,368
Location
Stockholm
Rösträkning 19:45

Byggde vidare på Konrads senaste räkning.

Arvidos (8): Brynolf, Lu-kaazh, Trasapa, xyas, Andersson, K.K, Stövelkatten, Paxen
Paxen (2): Möller, Arvidos
Luu-kaz (1): Vimes
Möller (1): Mukwa


Nu tvätt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Rösträkning 19:45

Vi har:

Mukwa: Heter Anka i efternamn

Lu-kaazh: Är en anka, och heter Glittriga Gullan

Arvidos MC: Heter Kalle Anka

Utöver det är den en väldans massa surr om fluffet som jag ser det. Det handlar om Barks ankor, Rosa ankor, och Ducktales ankor.

Jag är noob i fluffet, och har inte en aning om vad som är vad. Enligt Lu-kaazh bygger det hela på Barks ankor eller så har inte Vicotnik läst på sin hemläxa.

Vad hjälper det oss?
 
G

Guest

Guest
Re: Rösträkning 19:45

Gah, jag står i valet och kvalet om jag ska flytta min röst eller inte och isåfall till vem.
Måste ta det beslutet nu också då jag inte kommer kunna bidra imorgon.

Men den får ligga kvar på Arvidos där den verkar göra mest nytta just nu- vi har fått ett namn, kan vi få något mer? Lite tankar runt upplägg? Några du tycker är misstänkta och hur?

Hörs på torsdag! Jag kommer försöka hänga med men såvida det inte är något väldigt kortfattat jag ska skriva så blir det nog mest läsning.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,706
Location
Huddinge
Re: Rösträkning 19:45

Konrad Konvalj said:
Jag är noob i fluffet, och har inte en aning om vad som är vad. Enligt Lu-kaazh bygger det hela på Barks ankor eller så har inte Vicotnik läst på sin hemläxa.

Vad hjälper det oss?
Ingenting förtillfället,
men jag tror på hamster taktiken.
att försöka samla så mycket fakta som möjligt, eftersom vi inte vet vad som kan tänkas behövas längre fram.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Mukwa said:
Nu tänker jag göra så här:

Röst: Möller

Anledningen till det är att han tyckte att det var bättre att inte pressa Arvidos. Det är oerhört konstigt resonerat tycker jag. Jag skulle kunna rösta på !Paxen också för att han, precis som Möller hoppade av drevet mot Arvidos men samtidigt var väldigt sugen på att dreva.
Jaja.

Jag tyckte att drevet mot Arvidos MC var rätt menlöst. Massor av snack men väldigt lite substans. Avridos MC verkade inte bry sig om antalet röster på honom, och då skulle min röst inte spelat så mycket roll. Jag hade hellre sett ett annat drev gå. Arvidos MC tyckte jag kunde få vara en dag eller två - för drevet tyckte jag ju som sagt inte gett så mycket ditintills.

Nu har vi dock en outning från Arvidos MC, och alltid är det något. Riktigt hur jag ska tolka hans Kalle Anka är jag inte ännu säker på. Det är en mycket vågad lögn, om det är en sådan. Samtidigt kanske Arvidos MC chansar på att kunna få förtroende framför nästa som går ut med samma namn. Tveksamt, dock, jag vet.

I övrigt är det bra att se Mukwa tillbaka i spel. Jag vet inte vad jag ska tro om grönandet. Vågad varulvslögn, det också? Nja.
 
G

Guest

Guest
Re: Rösträkning 19:45

Lu-kaazh said:
Konrad Konvalj said:
Jag är noob i fluffet, och har inte en aning om vad som är vad. Enligt Lu-kaazh bygger det hela på Barks ankor eller så har inte Vicotnik läst på sin hemläxa.
Vad hjälper det oss?
Ingenting förtillfället,
men jag tror på hamster taktiken.
att försöka samla så mycket fakta som möjligt, eftersom vi inte vet vad som kan tänkas behövas längre fram.
Låter bra det och framförallt behöver vi kommentarer runt fakta. Det samlade vetandet kommer ge oss en indikator på vilka spår vi behöver följa.

Vilka karaktärer kan vi tänkas stöta på? Vi har både Kalle Anka och någon annan snubba jag aldrig hört talas om. Ja, jag är Kalle Anka-novis. Men det känns ändå som blandningen är hög och låg. Mukwa heter Anka i efternamn. Vilka finns det mer som heter så?
Givet är Kalle Anka.
Knattarna bär också efternamnet Anka.
Kajsa (eller vad hon heter) heter också Anka va?
Offtopic: Är Kalle Anka och Kajsa släkt eller? ^^
Skiljer sig detta mellan de olika Barks, Rosa och Duck Tales?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Rösträkning 19:45

Konrad Konvalj said:
Vi har:

Mukwa: Heter Anka i efternamn

Lu-kaazh: Är en anka, och heter Glittriga Gullan

Arvidos MC: Heter Kalle Anka

Utöver det är den en väldans massa surr om fluffet som jag ser det. Det handlar om Barks ankor, Rosa ankor, och Ducktales ankor.

Jag är noob i fluffet, och har inte en aning om vad som är vad. Enligt Lu-kaazh bygger det hela på Barks ankor eller så har inte Vicotnik läst på sin hemläxa.

Vad hjälper det oss?
Som Luu-Kaazh redan har angränsat till så kan fluffet hjälpa oss, då olika ankserier/-skapare är i olika universum.

Carl Barks: Skapare av bl a Kalle Anka och Joakim von Anka (att räkna upp allt som han skapade skulle ta alldeles för mycket plats). This is old school, du kan nästan inte komma närmare kärnan i Ankeborg...

Don Rosa: ..Om det inte handlar om Don Rosa. Du vet, i USA så hade under 40-, 50-talet Ankserier stor distribution, medan superhjälteserier som Stålmannen var på väg att dö ut. Nu är det helt tvärsom. Så illa är det att dom flesta ankserier som skapas är antingen ifrån europa eller sydamerika. Don Rosa är ett av undantagen dock och han har vårdat Carl Barks (och andras serieskapares ankor) ömt.

Duck Tales: Är enligt mig ett försök att få ankorna populära igen i USA. Gick bra i europa, gick medelmåttigt i USA (har jag för mig, har inte kollat upp det här hos någon källa annars än mig, mind you).

Inom dessa 3 olika serier så är det lite olika regler, och jag tror att Vic har tillräckligt bra koll för att inte blanda ihop det, dvs om det baseras på Don Rosa universumet så kommer det finnas annorlunda fluffregler för det, än vad det är för t.ex. Duck Tales.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Arvidos, en fråga..

Vad står det om din karaktär? Jag ber inte om ett direkt citat nu, utan gör bara en kort sammanfattning.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Rispa teflonet [RÖST]

Arvidos MC said:
Jag är Kalle Anka.
OK - detta räcker för mig. Det är otroligt gutsy som varulv att gå ut med den rollen, och ingen skriker i högan sky att de också är Kalle. Därför är jag beredd att släppa detta drev för nu.

Jag har anteckningarna om spelet på jobbet och återkommer med en ny röst med motivering i morgon. Därför Röst:Ingen
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,706
Location
Huddinge
Re: Rösträkning 19:45

!Paxen said:
Inom dessa 3 olika serier så är det lite olika regler, och jag tror att Vic har tillräckligt bra koll för att inte blanda ihop det, dvs om det baseras på Don Rosa universumet så kommer det finnas annorlunda fluffregler för det, än vad det är för t.ex. Duck Tales.
Bark: tänker man på grunderna i ankerborg så är det hans verk

Rosa: mycket resor, mysterier och skattjakter en hyfsat trolig nivå där det mesta har någon form av vetenskaplig förklaring (om än svag).

Duck tales: Mer over the top, barnprogramaktigt. mindre skattjakter mer brottslingar i Ankeborg.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Arvidos, en fråga..

Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Vad står det om din karaktär? Jag ber inte om ett direkt citat nu, utan gör bara en kort sammanfattning.
Vem är din?
Som det är nu så vill jag ha svar ifrån Arvidos först. Men, om du ger något ifrån dig, så kan jag ge ifrån mig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Arvidos, en fråga..

Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Vad står det om din karaktär? Jag ber inte om ett direkt citat nu, utan gör bara en kort sammanfattning.
Vem är din?
Ser nu att det står: "Arvidos, en fråga.." över det hela så din pekar på Arvidos MC.

Men när jag ända är inne i textrutan kan jag passa på att nämna att det är strikt förbjudet att citera rakt, och det tror jag de flesta har koll på.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
AKTIVITET?!

Alltså, vafan! Skäms på er allihop (och lite mig)! Sedan jag försvann 19:20 har det inte postats mer än 14 inlägg varav två meningslösa inlägg från K.K och en felaktig röstsummering av Brynolf. Detta är katastrof eftersom vi precis har fått en fet outning av Arvidos och väldigt många ligger kvar på drevet. Det är också katastrof eftersom klockan var kväll och denna tid kännetecknas av icke-jobb och icke-skola. Det här gillar jag inte alls.

Nå, Champions League (som är min förklaring) och whatnot... Jag som trodde att jag skulle ha massor att ta igen.
-------------

Jag tycker att Möller har en ok förklaring till hans agerande och jag känner att jag egentligen inte har något på honom. !Paxen har pingat sedan ett av hans tidigaste inlägg och sedan har det kommit fram lite mer jag känt varit knepigt. Lu-Kaazh har kommit igång lite och jag gillar hans fluffsnack och hur snabbt han tillrättavisade mig. Jag är inte alls lika säker på att min röst kommer falla på honom i slutet av den här rundan.

K.K då? För mig verkar han spela identiskt med nåt tidigare ulvspel jag läste där han var bybo. Han har dock svårt att anklaga folk utan kommer mer med sammanfattningar av vad folk har pysslat med. Jag gillar sammanfattningarna för det ger mig en fingervisning om huruvida jag har missat att analysera nåt eller inte. Jag skulle däremot vilja att du lade en ordentlig röst med en ordentlig motivering på nån (mest för att sådana saknas lite för tillfället).

!Paxen: Jag hade en kort dust med honom i början om att han hintar om en taktik, men som han inte kan berätta nåt om förrän han vet mer. Hur har det gått med den taktiken !Paxen? Klokare nu efter några outningar? (Jag har också en taktik som jag inte helt har berättat om, men det är för att jag vill ha fler som tycker att det är ok, för den kan vara farlig). Han ville ha igång flera drev samtidigt, tabbade sig när han missade en röst på stövelkatten (lätt hänt så inte riktigt nån scum tell där, men lite irriterande :gremsmile: ). Det största orosmomentet med !Paxen var när han lade ned sin röst på Arvidos och lade den på en inaktiv Brynolf istället, trots han vilja att ha igång två drev (i det fallet ett på Lu-Kaazh som han aldrig deltog i och ett på Arvidos som inte hade outat eller kommit med typ nåt av substans än). Bytte relativt snabbt från Brynolf tillbaks till Arvidos (efter att Arvidos hade outat). Kan du förklara varför du bytte tillbaks efter outandet?

Andersson: Börjar komma igång och det gillar jag. Har dock inte så mycket mer att tillägga förutom att han hjälpte till snyggt mot Arvidos. Detsamma gäller Trasapa som på det stora hela verkar lugn, förnuftig och kommer med sjyssta angklagelser. Inget superstort förvisso, men heller inga konstigheter.

Stövelkatten: spelets nybörjare. Min erfarenhet av nybörjarbybor är att de snabbt kan grönas för att de är lite naiva, vilsna men fortfarande lägger ned sin själ i byns bästa. (jag var ett bra exempel på det i blood bowl, Recca är ett annat från nåt av varulvsgate eller supernatural gate-spelen). Stövelkatten då? Nej, jag har inte riktigt samma bild av dig. Är du nybörjarulv då? kanske, men du har aldrig pingat på nåt. Du har hållit väldigt låg profil (trots en helt ok aktivitet, tror jag) och kommit med några bra grejer. jag ska kolla mer på dig.

Arvidos spelande förbryllar många, mig också. Jag tillhör nog den falangen som tycker att även om du är bybo så har du verkligen inte spelat optimalt (varken i det långa loppet eller i det korta). Jag ogillade skarpt ditt sätt att agera under press (hör du det Möller :gremsmile: )... din outning känns däremot trovärdig. Jag vill se analyser och motiverade röster och inte ströröster på Brynolf eller Stövelkatten som du inte kan motivera. Varför röstar du på !Paxen nu?

Brynolf: Kom med i matchen nu! Du har varit inne och kikat ett par gånger och det känns som att du börjar få upp farten, men ju längre du väntar desto mer blir det att läsa ikapp och som du märker så har inte byn riktigt någon huvudmisstänkt. Jag tror på din förmåga Brynolf! Visa vad du kan.

Vimes: K.K och Möller (tror jag) har poängterat att det är samma gamla Vimes som vi ser här. Jag håller med. Vimes var typ likadan i Blood Bowl (där han var vanilla-bybo, eller max bybo med kass förmåga). Ingenting har pingat, men å andra sidan har du inte kommit med så mycket eget heller. Dina två enda ordentliga ställningstaganden var när Lu-Kaazh proteströstade på K.K och detta var i ett medhållande svar på mitt inlägg. Den andra gången var mot Arvidos som du inte tyckte hade någon substans i vad han skrev. Kom igen! Peka på nåt. Grotta ned dig i någon (förslagsvis K.K, för honom har du spelat mycket med och ingen har kommit med nåt vettigt om honom)

Xyas: Jag gillade dina små inlägg under Lu-Kaazh-drevet, men jag förväntar mig mer av dig. Analysera nån. Mig har ingen analyserat riktigt (K.K har gjort några grejer som resulterat i att jag känner mig sådär onödigt stolt och självgod)
------------------

Alla uppmaningar som inte är frågor till er är förstås inga krav. Jag vill bara få igång er aktivitet!
-----------------
Jag ska göra en ordentlig rösträkning strax.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,368
Location
Stockholm
Re: AKTIVITET?!

Mukwa said:
en felaktig röstsummering av Brynolf.
Hoppsan, kanske det. :gremblush: Ordna upp det du, så går jag och slaggar.

Jobbar hela kvällen i morgon men borde kunna hänga med hyggligt när inte kunderna ser på.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
RÖSTRÄKNING

Rösträkning
Aktiva drev och röster i kronologisk ordning

Arvidos -6-: Brynolf, Lu-Kaazh, Trasapa, K.K, Stövelkatten, !Paxen

Lu-Kaazh -1-: Vimes

!Paxen -2-: Möller, Arvidos

Möller -1-: Mukwa
---------------
Med reservation för att mitt excel-ark inte är helt tillförlitligt (och i så fall är inte röstningen det heller. Nån får väldigt gärna kontrollera det. Det blir ännu viktigare att rösträkningen är rätt när folk kopierar föregående och lägger till ändringar som gjorts efter att den postats. Har vi ett fel från början kan det hänga med väldigt länge. Jag postar det här utan att dubbelkolla av lathet och för att jag tror att det är rätt, men framförallt för att jag vill att nån annan kollar så att det stämmer.

Lägg märke till att dreven tar betydligt längre tid att vända nu. Det är skitviktigt att ni som står i Arvidos-drevet motiverar era röster och tar Kalle Anka-outningen i beaktning. Jag ska ta natten och tänka på om jag vill gå med i drevet mot !Paxen, på Möller gör den inte direkt nån nytta och jag har redan förklarat att jag tycker att !Paxen verkar lite skum.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning 19:45

Konrad:
Jag är noob i fluffet, och har inte en aning om vad som är vad. Enligt Lu-kaazh bygger det hela på Barks ankor eller så har inte Vicotnik läst på sin hemläxa.

Vad hjälper det oss?
Lu-Kaazh:
Ingenting förtillfället,
men jag tror på hamster taktiken.
att försöka samla så mycket fakta som möjligt, eftersom vi inte vet vad som kan tänkas behövas längre fram.
Jag tror att fluffet t ex hjälper oss att värdera outningarna. Verkar det rimligt att outa Oppfinnar-Jocke om alla andra är ankor? På samma sätt: verkar det rimligt att outa en karaktär som bara finns i ett univers när alla andras finns representerade i flera?

Det intressanta med just den här fluff-diskussionen är att jag försökte knäcka Lu-Kaazh outning. Jag tyckte att hans namn låg väldigt långt ifrån min outning. En marginaliserad karaktär mot min betydligt mer etablerade. Jag kollade vilka som fanns representerade i samtliga univers och jag hittade 10 stycken (utöver bovar). Det är mycket möjligt att det finns fler, men det är inte jättemånga som är med i Duck Tales.

Kalle Anka (i nåt avsnitt)
Joakim von Anka
Alexander Lukas (i nåt avsnitt)
Knatte
Fnatte
Tjatte
Opfinnar-Jocke
Medhjälparen
Glittriga Gullan
Ludwig von Anka (i nåt avsnitt)

Till dem hör även Farmor Anka (som enligt wiki syns i en scen) och fröken Näbblund (som går under namnet Featherby i engelska Duck Tales istället för Miss Quackfaster. Har för mig att hon heter fröken Näbblund (kan vara fjäderfä också) i den svenska dubbningen, dock)

Angående Glittriga Gullan och Rosa så stämmer det att han gav henne efternamnet O'Gilt (men i översättningarna då?), men i duck tales kallades hon guldsan i vissa avsnitt.

Länk till Glittriga Gullan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Glittriga_Gullan

Länk till Ducktales-karaktärer (det är "gamla karaktärer" jag tycker är intressant här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Duck_Tales#.C3.84ldre_karakt.C3.A4rer
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning 19:45

Det här är också anledningen till att jag har förespråkat en massoutning. Det finns inte så många jättekända karaktärer och det måste vara skitsvårt för ulvarna att ljuga om dem. Även om det bara gäller Barks ankor finns det inte så många jättekända karaktärer. Det som talar emot en massoutning är att ulvarna antingen har info om vilka namn som är kopplade till vilka powerroller och att ulvarna kan ha fått några namn som de vet inte existerar. Det sista skulle vara sjukt jobbigt och orättvist så jag tror inte att vicky har gett dem det. Detta gjordes i Blood Bowl och konsekvensen av det var att en av ulvarna grönades tidigt och fortsatte att vara grön (alltså supergrön) hela spelet.

Att förlora powerroller är dåligt (obviously) men att naila en eller två ulvar på det väger upp imo.
 
Top