Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 2

Vimes

Sillkung
Brynolf on Lukas

Så, jag tänkte kolla igenom vad Brynolf skrev om Lukas i förra rundan. Det var inte så mycket. Eller alltså, han nämner honom inte alls i sina resonemang kring misstänkta annat än på det här sättet:

Brynolf igår said:
Ok, nu är det alltså väldigt jämnt. De minst gröna är i mina ögon Lu-kaash, Paxen och Xyas men nu när Konrad sprungit till skogs efter att ha goofat sitt namn vet jag inte vad jag ska tro. Jag röstar på honom tills vi fått klarhet i den biten. Jag kommer vara tillgänglig fram till deadline så den rösten hinner jag flytta på.

Röst: Konrad Konvalj
Alltså, de mest misstänkta är Lukas och Xyas (och Konrad), i slutet av dagen ligger Brynolf som enda spelare med sin röst på Mukwa, när två av hans huvudmisstänkta (Lukas och Xyas) står och balanserar på knivseggen. Brynolf, varför gick du inte in där och petade?

Jag påpekar igen: ovanstående är det enda Brynolf skrev om Lukas (förutom saker som att det är drygt med att Lukas heter Lu-kaazh) förra rundan...

Mukwa

Swashbuckler
Ni som var i xyasdrevet i slutet: varför föredrog ni att nypa xyas framför Lukas?
Framförallt för att han ljög. Först skrev han att han hade en förmåga och sedan skrev han att han inte hade nån förmåga. Däremellan och efteråt gjorde han det klart för alla att han vägrade att bli pressad mer. Han var uppgiven och menade att han inte kunde göra nåt åt situationen och när jag förklarade att han nu mer än nånsin borde gröna sig och/eller förklara varför vi skulle rösta ut någon annan suckade han bara.

Lu-Kaazh betedde sig helt klart skumt under pressen, men sedan tyckte jag att hans pillande i fluffet om vilken värld vi spelade i osv var bra resonerat utifrån det namn han outade så jag släppte honom för mycket där. Dessutom gillade jag att han högg direkt på mig när jag skrev nåt som gick emot vad jag tidigare skrivit (ingen biggie, men det visade prov på att han var uppmärksam i alla fall).

Möller

Hubert Hortlax
Som jag motiverade min röst med så tyckte jag inte om Xyas idéer om att ibland ljuga som bybo. Okej, jag är inte så erfaren, men jag känner inte till något fall där det har varit bra. Det är möjligtvis en diskussion man kan väcka under en lågintensiv period i en runda, men kort innan en rundas slut? Nja, känns som villospår och ursäktning.

Jag tyckte också att Xyas köper Mukwas outning alldeles för lätt. Kanske är det jag som inte förstår spelmekaniken bakom den helt, men jag tycker att en milt kritisk hållning hade varit bättre.

Just nu hänger spelmötet imorgon i luften, så min närvaro under lördag förmiddag och en bit in på kvällen är osäker. Söndagen är jag säkrare på dock - då har jag körkortsteori mitt på dan. Men på söndag kväll är jag med för spel igen.

Möller

Hubert Hortlax
Okej, spelmöte fixat. Blir det inte alltför sent tittar jag förbi forumet på kvällen, resten av lördagen är jag frånvarande.

Xyas

Swashbuckler
Vimes said:
4. xyas, det är nog dags att du hintar om vad det finns i din roll som så farligt för byn, för annars verkar det här bara vara båg. Du ska förstås inte säga vad som står, bara på vilket sätt det är skadligt för byn om det kommer ut.
Shit alltså. Mycket som händer och här sitter jag lagom berusad. Sorry, men så är det nu. Ska försöka hinna med vettiga svar imorgon.

Jag kommer inte att outa min förmåga eller min information (inom överskådlig framtid) och inte heller hinta om den. Vill du, eller någon annan, rösta ut mig av den anledningen så gör ni det. I annat fall så släpper ni det. De två alternativen är de ni har. Jag kommer inte att kommentera ämnet mer.

Sodivra

Champion
Jag ska ta och läsa ikapp ett tag nu, och fördjupa mig i olika deltagare. Mina top picks för varulvar är nu...

Andersson
Möller
!Paxen
Brynolf

Tänkte börja med att fördjupa mig i Möller och Mukwa, som jag har dålig koll på.

---

Jag inser nu att jag har missuppfattat min text lite: Den nämner Alexander Lukas och Kajsa, men Kajsa är bara fluff förstår jag nu: Jag kan mao endast cleara Vimes.

Brynolf

Dum fan
Re: Brynolf on Lukas

Vimes said:
Brynolf, hur resonerade du när du lät din röst ligga kvar på Mukwa? Ville du inte vara med och bestämma i slutet? Varför inte?
Jag motiverade det ungefär så här:

brynolf said:
Nu blir det förmodligen ändå inte du {Mukwa} som åker. Jag vill helst rösta på Xyas men det känns lite antiklimax att inte sparka ut dig så dina slutsatser kan bekräftas. Så länge du är kvar har din plan ju faktiskt misslyckats. Lite 7even liksom.
Visst var det tydligt att Mukwa skulle vara kvar, men min röst hade inte tippat balansen åt endera hållet i frågan Lukas/&Xyas utan bara varit symbolisk. Och en viktigare symbol tyckte jag var att peka på att Mukwa måste få en bräda i fejan för att allt rabalder om Fnatte etc skulle redas ut.

Vimes said:
Brynolf och !Paxen hur resonerade ni kring Lukas under förra rundan? Vilka hade ni som misstänkta över honom och varför?
Jag tyckte Lukas spelade ungefär som han brukar. Det mest misstänkta var väl att han gick under jorden efter drevet och inte försökte rentvå sig.

Xyas har jag dravlat lite om högre upp, så kort: Höll sig borta eller vägrade prata.Grönade Lukas för att sedan ta tillbaka det. Hintade om powerroll och sedan tog tillbaka det igen och sen hintar lite igen...

Paxen ligger också på "orange"-listan men det är mest magkänsla. Ska kolla in honom snarast.

Vimes said:
Så, jag tänkte kolla igenom vad Brynolf skrev om Lukas i förra rundan. Det var inte så mycket. Eller alltså, han nämner honom inte alls i sina resonemang kring misstänkta annat än på det här sättet
Jag uttryckte väl inte så många misstankar mot någon förra rundan? Jag är fortfarande vindögd av velighet.

Vimes

Sillkung
xyas said:
Jag kommer inte att outa min förmåga eller min information (inom överskådlig framtid) och inte heller hinta om den. Vill du, eller någon annan, rösta ut mig av den anledningen så gör ni det. I annat fall så släpper ni det. De två alternativen är de ni har. Jag kommer inte att kommentera ämnet mer.
I så fall är det nog lika bra att vi röstar ut dig. Vi kan inte ha en situation där man kommer undan med sådant här.

Röst: xyas

Mukwa

Swashbuckler
Men är det värt att rösta på Xyas hela rundan? Det är väl slöseri med tid? Skit i honom till sista timmarna.

Brynolf

Dum fan
Nja, jag röstar gärna på xyas just nu. Han kan åtminstone svara lika snyggt på mitt "scenario" ovan som Mukwa gjort.

Röst: Xyas

Mukwa

Swashbuckler
Jag kommer inte skriva alls idag (lördag). Synd, men så är det. Jag vet inte riktigt när jag kommer tillbaks på söndag.

Jag har ingen ordentlig misstanke på nån mer än Xyas, men nu börjar jag känna att så här kan han väl fasen inte spela om han är ulv?! Å andra sidan tycker jag inte att han borde spela som han gör om han är bybo heller.

Xyas är alltså huvudmisstänkt, fast ändå inte...
Brynolf är misstänkt för han har konsekvent röstat på alla som jag har på min grön-lista och har duckat för radarn hela rundan. Han har spelat safe, kastat ur sig skitröster och inte argumenterat i nåt drev egentligen. Han kommer billigt undan om han inte drevas hårt, men jag vet inte vad drevet ska leda till riktigt.

Möller pingar litegrann, men annars känns han stabilast av alla här inne. Jag vet inte, men när jag läser hans inlägg känns det som att han alltid är lugn och metodisk som en filbunke. Han har dock några grejer som är knepiga (se annat inlägg denna runda).

!Paxen... Här är jag väldigt misstänksam alltså, men jag behöver göra en ordentlig analys först.

Arvidos läser inte sin roll ordentligt innan han outar grejer. Det gillar jag inte alls. Varför håller du på så? Den här outningen är väldigt lätt än så länge. Jag tycker att du ska berätta vad som står om Alexander Lukas (och Kajsa). Att säga: "De rollerna har inte outats än och då verkar det misstänkt om jag grönar x och y nu". Nu är ju du misstänkt för att du inte gjorde det utan fejkade en info-outning som vi inte kan verifiera. Kan nån kolla vad Arvidos har skrivit om massoutningen? Om du har sån info borde du väl ha varit emot massoutningen, eller? Din flavour-outning... nu måste jag ju fundera på vad det står i ulvarnas flavour. Har de fått reda på vad som står i våra? Inte ens i exempelrollen framgår nån flavour.

Nåja. Jag vill inte dreva mot Xyas, men jag röstar hellre ut Xyas än en misstänkt varulv. Xyas har liksom förklarat att han verkligen inte vill vara en del av spelet längre och då kan vi lika gärna göra oss av med honom.

Jag vill inte dreva min andra eller tredje mest misstänkta, så rösten på Möller känns inte lika motiverad som det här:

Röst: Brynolf

Andersson

Hero
Mukwa said:
Men är det värt att rösta på Xyas hela rundan? Det är väl slöseri med tid? Skit i honom till sista timmarna.
Xyas (enligt vad han själv säger) är väl London över helgen så press på honm nu är väl slöseri med tid. Något är allvarligt fel med honom men frågan är vad. Han har en del att svara på när han är tillbaka på allvar.

Andersson

Hero

Allvarligt pingar Brynolf mer efter sitt försvar än före.

T ex om läget i slutet. Var det inte relatvt jämnt rätt länge på slutet mellan xyas och Lu-kaazh och en röst kunde tippat åt endera hållet om fler hakat på en röst med bra motivering.

Sedan är det faktiskt underligt att Brynolf inte kommenterade Lu-kaazh, som ju var förra rundans stora snackis.

Men just nu har jag inget bättre på honom så en röst får avvakta.

Brynolf

Dum fan
Mukwa said:
Brynolf är misstänkt för han har konsekvent röstat på alla som jag har på min grön-lista och har duckat för radarn hela rundan.
Jag kan ju gå igenom mina röster förra rundan och sammanfatta motiven till dem.

Arvidos - Min första röst. Den hamnade till att börja med där för att Arvidos var en av dem som ännu inte skrivit något. Sedan lät jag den ligga kvar, dels för att det var ett drev på gång som ännu inte lett någon vart, och dels för att Konrad verkade skydda honom.

Mukwa - Arvidos gjorde en "djärv" outning vilket fick duga. Men för att kunna avgöra om hans karaktär var trovärdig behövde vi veta mer om settingen. Ett steg ditåt var att pressa Mukwa att släppa sitt förnamn.

!Paxen - Här är första gången jag röstar på någon pga någon egentlig misstanke. Paxens inlägg där han både uttalade sig om sin syn på settingen och samtidigt fiskade efter folks setting-kunskaper pingade lite och hans svar var inkompletta och till och med felaktiga.

Konrad - Konrad skrev fel namn, och försvann sedan. Jag röstade för att pusha honom att förklara sig.

Stövelkatten - Här fick vi två Fnattar.

Mukwa - När Mukwa gått ut med sin plan tyckte åtminstone jag att resultatet inte stämde överens med vad han sagt tidigare om outnings-spreen. Resten kan ni läsa i mitt "scenario" ovan. Antingen var Mukwa varulv eller så var han ändå tvungen att brädas för att planen skulle slutföras.

Brynolf

Dum fan

Andersson said:
Var det inte relatvt jämnt rätt länge på slutet mellan xyas och Lu-kaazh och en röst kunde tippat åt endera hållet om fler hakat på en röst med bra motivering.
Nja, det skiljde två röster mellan Lukas och Xyas och någon så bra motivering hade jag inte. Så jag hade inte gjort någon skillnad.

Sedan är det faktiskt underligt att Brynolf inte kommenterade Lu-kaazh, som ju var förra rundans stora snackis.
Han pingade väl egentligen inte på riktigt för mig förrän han drog sig undan när många redan misstänkte honom. Visst, man kan tycka att jag hade kunnat kommentera det, men det hade knappast lockat fram honom utan bara visat var jag stått. Vilket så här i efterhand tydligen hade varit en bra idé men det är ju lätt att vara efterklok när varulven väl är skjuten.

Vimes

Sillkung

Jag vill skriva något. Men ärligt talat känns det jävligt segt nu. Och det är xyas fel. Är han bybo kan det här vara bland det mest spelförstörande tilltaget en bybo någonsin gjort.

Vad är det för information han inte ens kan beröra? Jag fattar det inte. Liksom, säg att han har info om vem som är siare (av någon anledning), ja, alright, han kan alltså inte outa den såklart. Men han kan skriva: "Jag vet vem som är siare", det skadar inte byn. Och så vidare. Jag får bara inte ihop hans beteende med något vettigt bybotänk.

Däremot mejkar det en del sense som varulvs-taktik. Visst, det är lite ballsy, men han (och KK) var sjukt ballsy varulvar i Varulvsgate, så det är han här också kanske. Som varulv skulle väl taktiken förklaras såhär: "Okej, jag får heat på mig. Om jag säger att jag har viktig info (inte powerroll, om utifall det finns en väktare och siare i spel), som jag inte kan outa, så kommer folk inte rösta ut mig. Dessutom gör det mig misstänkt vilket ger en förklaring till varför jag inte dödas av varulvarna." Det är att balansera på knivseggen kanske, men det är ett rimligare beteende än om han vore bybo.

Xyas

Swashbuckler

Vimes said:
Jag vill skriva något. Men ärligt talat känns det jävligt segt nu. Och det är xyas fel. Är han bybo kan det här vara bland det mest spelförstörande tilltaget en bybo någonsin gjort.

Vad är det för information han inte ens kan beröra? Jag fattar det inte. Liksom, säg att han har info om vem som är siare (av någon anledning), ja, alright, han kan alltså inte outa den såklart. Men han kan skriva: "Jag vet vem som är siare", det skadar inte byn. Och så vidare. Jag får bara inte ihop hans beteende med något vettigt bybotänk.

Däremot mejkar det en del sense som varulvs-taktik. Visst, det är lite ballsy, men han (och KK) var sjukt ballsy varulvar i Varulvsgate, så det är han här också kanske. Som varulv skulle väl taktiken förklaras såhär: "Okej, jag får heat på mig. Om jag säger att jag har viktig info (inte powerroll, om utifall det finns en väktare och siare i spel), som jag inte kan outa, så kommer folk inte rösta ut mig. Dessutom gör det mig misstänkt vilket ger en förklaring till varför jag inte dödas av varulvarna." Det är att balansera på knivseggen kanske, men det är ett rimligare beteende än om han vore bybo.
Snabbt inloggad här.

Om det är min varulvs-taktik så fungerade den ju inte i förra rundan, och den fungerar inte i denna heller.

Och om du ska rösta ut mig så ska du ju göra det för att du tror att jag är varulv, inte för att du stör dig på sättet jag spelar på. Det här är samma sak som jag sa om Mukwa och tyckte (men inte sa tyvärr) om Arvidos. Låt inte paranoia och irritation över spelstil diktera hur ni röstar.

Xyas

Swashbuckler

Vimes said:
Jag vill skriva något. Men ärligt talat känns det jävligt segt nu. Och det är xyas fel.
Men det är ju för att du väljer att haka upp dig på min information/förmåga, och inget annat. Eller finns det något annat sätt jag segar ned spelet på?

Xyas

Swashbuckler
Mukwa said:
Nåja. Jag vill inte dreva mot Xyas, men jag röstar hellre ut Xyas än en misstänkt varulv. Xyas har liksom förklarat att han verkligen inte vill vara en del av spelet längre och då kan vi lika gärna göra oss av med honom.
Det där vet jag inte alls var du får ifrån, och det är ett helt vannsinigt resonemang. Se mitt svar till Vimes om att rösta på varulvar och inte på paranoia och missunnsamhet.

!Paxen

Swashbuckler
Känns som att ni har börjat rundan väldigt vettigt, inte något sitsnack.

Vad jag tyckte om Luu-Kaazh och vilka hade jag som mer misstänkta än honom?

Iom att jag t om skrev att han var minst misstänkt så tycker jag väl inte att det behövs så mycket förklaring där. Tyckte väl att det han skrev något lustigt, men jag tyckte inte att jag hade någon anledning till att rösta på honom. Denna runda måste jag ha bättre koll. Men jag är dålig på första rundor, har alltid varit.

En av dom som jag inte vet vad jag ska göra med är Mukwa. Jag har inte sett någon som har info som grönar honom helt. Han gjorde en vågad chansning med att välja att outa ett annat namn än vad han hade, men då vi nu har alla 3 knattar och ingen har kommit ut som Knatte no. 2 så finns det ingen anledning till att rösta på honom.

Vimes skulle bli grönad av Mukwa om jag förstod rätt.. Antingen så är blind, eller så har jag missat något inlägg, för jag ser inte hur han har blivit grönad, så om någon vet vilket inlägg han grönar honom var snäll och citera eller länka. Det som talar emot vimes som varulv i detta spel är att han är annars väldigt bra på att leda spelet, så jag tror att om han var varulv så skulle han satsa på det nu också, vilket han inte gör.

Xyas har jag svårt att placera. Jag ser att det har gjorts analyser på honom, så jag ska lägga tid på att läsa igenom dom mer och försökafå en bättre uppfattning. Som det ser ut nu så var det värsta att han hintade om att han var DTF (vilket doesn't make sense, Vic har talat emot DTF).

Arvidos misstänkte jag av någon anledning, men nu är det så långt tillbaka i tiden att jag inte har någon aning om varför. Var det hans outning möjligtvis? Jag har iaf bara halmstrån på honom, vet inte hur jag ska rösta.

Andersson är en av mina starkast misstänkta fortfarande. Jag har inget hållbart på honom, men han är så undvikande så att jag inte vet vad. Jag tänker satsa på att göra en egen analys på honom. Jag vill reda ut vad jag ska tro om honom.

Tänker gå igenom första rundan och kolla av Anderssons inlägg och försöka göra någon tolkning av dom.

Alla dessa har varit mest misstänkta för mig, och som ni ser så var det knappt något som gjorde dom misstänkta, vissa hade jag inte någon egentlig anledning ens.