Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 2

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Vimes, du har varit rätt tydlig med att Brynolf är en dinglande kandidat i hela spelet så gör gärna en mini analys om Brynolf nu så jag vet vart du står.
Yes. Det blir kort för jag är på någon släkträff och leker med mina kusinbarn. Mensåhär tänker jag om Brynolf:

Ja, han har här under dagen börjat producera. Det är första gången i spelet Brynolf producerar något alls. Men visst, han gör saker nu, och det är skitbra. För min del är det uppenbart att Empi/Nässe är alternativen att rösta ut den här rundan, och jag tycker nog att Brynolf tänker felnär han prioriterar Empi framför Nässe. Men likväl, Brynolf har börjat röra på sig. Det vore dumt att hänga honom nu, när han dels börjat röra på sig och när Nässe känns som en skön utröstning.

Problemet med Brynolf är att han är en skicklig lågflygar-ulv. Och som sådan är han inte bara en lågflygare, han är bra på att hitta the sweet spot där han varken misstänks för konstiga ställningstaganden eller för dålig aktivitet. Min poäng här är att det räcker inte riktigt med att han kört några moves nu, faller han tillbaka till slöhet och mellanmjölk kommer jag bli fundersam.
Tack för det.

Jag öppnar upp för att Brynolfs mycket bättre spelande kan ha att göra med att han vill hänga Empis (som i mina ögon är en av ulvarna) och öppna upp för att sedan hänga mig med tanke på hans snack om att jag sitter lugnt i båten med min röst på Empis.

Samma sak som Brynolf själv gör.. Vilket föranleder till att det inte är en omöjlig tanke för mig att Brynolf agerar ur sin ulvsits. Han vet ju att Empis är ulv och vet ju hur han själv har agerat som ulv. Då är det rätt så lätt att komma på en strategi med tanke på att jag sitter med rösten på Empis i slutet av förra rundan och misstänker Empis även denna runda.

Korthugget svar. Ville få ut det nu.

Har jobb att utföra hemma så jag får sluta smygspela nu.

Brynolf

Dum fan
Konrad Konvalj said:
Nässe said:
Dock vill jag säga att min inställning till en klassiker var ett spel utan roller av det slaget som siare och dylikt. Jag vill öppna för möjligheten att basenanji snackar skit och inte alls är siare. Kan absolut backa på detta tänkande om alla är överens om att en klassiker innehåller roller. Så vad var era förväntningar?
Hittade det här nu.

Du säger att du öppnar för en möjlighet att det inte finns siare alls i din klassiker. Du behöver således inte svara på mitt andra inlägg.
Det var ju en ganska udda inställning. Nu var visserligen inte Nässe med i det förra klassikerspelet så det är ju svårt att säga något om hans förkunskaper i ämnet.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Nässe said:
Dock vill jag säga att min inställning till en klassiker var ett spel utan roller av det slaget som siare och dylikt. Jag vill öppna för möjligheten att basenanji snackar skit och inte alls är siare. Kan absolut backa på detta tänkande om alla är överens om att en klassiker innehåller roller. Så vad var era förväntningar?
Hittade det här nu.

Du säger att du öppnar för en möjlighet att det inte finns siare alls i din klassiker. Du behöver således inte svara på mitt andra inlägg.
Det var ju en ganska udda inställning. Nu var visserligen inte Nässe med i det förra klassikerspelet så det är ju svårt att säga något om hans förkunskaper i ämnet.
Vico skriver ju i anmälningstråden att det kommer att finnas powerroller så att inte köpa det det köper då inte jag.

Nässe kanske har andra powerroller som han tänker på istället men det framkommer ju inte.

Brynolf

Dum fan
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Vimes, du har varit rätt tydlig med att Brynolf är en dinglande kandidat i hela spelet så gör gärna en mini analys om Brynolf nu så jag vet vart du står.
Yes. Det blir kort för jag är på någon släkträff och leker med mina kusinbarn. Mensåhär tänker jag om Brynolf:

Ja, han har här under dagen börjat producera. Det är första gången i spelet Brynolf producerar något alls. Men visst, han gör saker nu, och det är skitbra. För min del är det uppenbart att Empi/Nässe är alternativen att rösta ut den här rundan, och jag tycker nog att Brynolf tänker felnär han prioriterar Empi framför Nässe. Men likväl, Brynolf har börjat röra på sig. Det vore dumt att hänga honom nu, när han dels börjat röra på sig och när Nässe känns som en skön utröstning.

Problemet med Brynolf är att han är en skicklig lågflygar-ulv. Och som sådan är han inte bara en lågflygare, han är bra på att hitta the sweet spot där han varken misstänks för konstiga ställningstaganden eller för dålig aktivitet. Min poäng här är att det räcker inte riktigt med att han kört några moves nu, faller han tillbaka till slöhet och mellanmjölk kommer jag bli fundersam.
Tack för det.

Jag öppnar upp för att Brynolfs mycket bättre spelande kan ha att göra med att han vill hänga Empis (som i mina ögon är en av ulvarna) och öppna upp för att sedan hänga mig med tanke på hans snack om att jag sitter lugnt i båten med min röst på Empis.

Samma sak som Brynolf själv gör.. Vilket föranleder till att det inte är en omöjlig tanke för mig att Brynolf agerar ur sin ulvsits. Han vet ju att Empis är ulv och vet ju hur han själv har agerat som ulv. Då är det rätt så lätt att komma på en strategi med tanke på att jag sitter med rösten på Empis i slutet av förra rundan och misstänker Empis även denna runda.

Korthugget svar. Ville få ut det nu.

Har jobb att utföra hemma så jag får sluta smygspela nu.
Tja, visst kan man tänka så. Men det är ju inte rätt. Att jag ämnar offra min ulvpolare Emp för att gröna mig själv vore ju inte så smart eftersom jag (fram till nyligen åtminstone) var mer brunbestämplad än honom. Smartare i så fall vore ju att låta honom offra mig för att hamna i ännu bättre lyster.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Brynolf said:
Tja, visst kan man tänka så. Men det är ju inte rätt. Att jag ämnar offra min ulvpolare Emp för att gröna mig själv vore ju inte så smart eftersom jag (fram till nyligen åtminstone) var mer brunbestämplad än honom. Smartare i så fall vore ju att låta honom offra mig för att hamna i ännu bättre lyster.
Jag är inte så säker på att du finns någonstans bland topp 3 ulvarna på någons lista? Jag kan ha helt fel här Brynolf och har inte riktigt tid just nu att kolla på de som avlagt sina topplistor på Basses order.

Du ligger nog troligen och nosar på en ulvplats hos de flesta. Alltså, på helt rätt plats.

Brynolf

Dum fan
Konrad Konvalj said:
Jag är inte så säker på att du finns någonstans bland topp 3 ulvarna på någons lista?
Mitt intryck var iaf att jag ansågs brunare än Emiricus.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Vimes said:
jag tycker nog att Brynolf tänker felnär han prioriterar Empi framför Nässe.
Kan du elaborera lite här? Hur borde jag tänka?

Om Emp är ulven som Nässe vill skydda genom att sätta skinnspiken i Larsson-kistan, är det ju så klart rödande för Nässe. Men bara om Emp är ulv. Visst, det är bara ett isolerat fall, men om vi ska basera ett Nässe/Emp-radarpar på detta, måste ju Emp vara källan vi borde börja med. För om vi hänger Nässe och han är grön och sedan Emp som också visar sig vara grön har vi ju förlorat. Hänger vi i stället Emp och han är bybo, tycker jag Nässe grönas av detta och vi kan i stället gå vidare. Jag tycker inte Emp grönas i samma utsträckning av att Nässe skulle visa sig vara bybo, som jag varit inne på.
Nä du. han kan vilja lägga en röst av andra skäl också. Nu tänker jag så här att om Nässe är en duktig ulv så stämmer din teori ganska bra. han vill skydda sin polare och lägger en deus ex-röst så att det helt säkert inte vänds något drev mot Empi på slutet. MEN han kan vara ulv och tänka: "Nä nu fan måste jag ju göra nåt här. Vem vill vi ulvar helst ha ut egentligen? Basse som typ inte gör nåt vettigt alls i runda 1 hittills eller Larsson som har en del schyssta teorier? Jamen då tar vi ju duktiga Lasse framför sopiga Basse förstås!" Att det dessutom blir en bakvänt grönande röst iom att man inte vill va ulven som sänker den avgörande rösten på en bybo är ju oxo en tradeoff-grej här. Slutsats: Det finns fler skäl att rösta Lasse om man heter Nässe, än bara rädda Empi.

Så visst, du har lassat fram en schysst rödande kombo här, Brynte, men jag tycker du går in alltför hårt för den. Din teori har luckor och med tanke på att du verkar ha tunnelseendet påslaget just nu så blir jag lite osäker angående din status som bybo/ulv. Alltså, du har legat på min röda lista ett tag, och nu gör du ett bra jobb och får lite grönt stänk, men iom din blindhet för alternativ så blir jag tveksam på dig.

Recca

Femme Fatale
Recca said:
Brynolf said:
Vimes said:

Om Emp är ulven som Nässe vill skydda genom att sätta skinnspiken i Larsson-kistan, är det ju så klart rödande för Nässe. Men bara om Emp är ulv. Visst, det är bara ett isolerat fall, men om vi ska basera ett Nässe/Emp-radarpar på detta, måste ju Emp vara källan vi borde börja med. För om vi hänger Nässe och han är grön och sedan Emp som också visar sig vara grön har vi ju förlorat. Hänger vi i stället Emp och han är bybo, tycker jag Nässe grönas av detta och vi kan i stället gå vidare. Jag tycker inte Emp grönas i samma utsträckning av att Nässe skulle visa sig vara bybo, som jag varit inne på.
Nä du. han kan vilja lägga en röst av andra skäl också. Nu tänker jag så här att om Nässe är en duktig ulv så stämmer din teori ganska bra. han vill skydda sin polare och lägger en deus ex-röst så att det helt säkert inte vänds något drev mot Empi på slutet. MEN han kan vara ulv och tänka: "Nä nu fan måste jag ju göra nåt här. Vem vill vi ulvar helst ha ut egentligen? Basse som typ inte gör nåt vettigt alls i runda 1 hittills eller Larsson som har en del schyssta teorier? Jamen då tar vi ju duktiga Lasse framför sopiga Basse förstås!" Att det dessutom blir en bakvänt grönande röst iom att man inte vill va ulven som sänker den avgörande rösten på en bybo är ju oxo en tradeoff-grej här. Slutsats: Det finns fler skäl att rösta Lasse om man heter Nässe, än bara rädda Empi.
För att inte tala om att de ju ändå båda är bybor, alltså Basse o Lasse. Så det är ju smörgåsbord för ulvarna. Vem har gjort bäst ifrån sig i R1. Tveklöst Larsson, enligt mig.

Brynolf

Dum fan
Blindheten för alternativ har jag varit inne på. Jag är helt enkelt tvungen att köra enkelspårigt för att komma någon vart alls med den tid som står till mitt görfogande. Och det får ni så klart ta ställning till när ni läser det jag skriver.

De alternativ du tar upp låter väl rätt sunda och är precis sånt som behövs för att vidga mitt tunnelseende. Mera sånt!

Recca

Femme Fatale
Jag vill att Vimsy skriver nåt om Brynolf och empi och Nässe. För jag har dem som en trolig trio traitors just nu. Vimes är den jag är mest osäker på bland de som jag önsketänker är bybor. Jag vill också gärna höra Mukwa snacka ur sig lite om nåt annat än mig för nu har Mukwa hållit låda om mina hyss i R1. Han må ha kvar sina misstankar mot mig för den delen men han borde ta ställning till övriga misstänkta också.

Hastfer är min bubblar-ulv. Han kan va det men han känns också mer genuin än Nässe. Av någon anledning har jag parat dem som motsatser i mitt interna system, typ; om den ene är grön så är den andre röd.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Recca said:
Brynolf said:
Vimes said:

För att inte tala om att de ju ändå båda är bybor, alltså Basse o Lasse. Så det är ju smörgåsbord för ulvarna. Vem har gjort bäst ifrån sig i R1. Tveklöst Larsson, enligt mig.
Fast det här håller jag inte med om. Jag är ju inne på att ulvarna inte vill vara med om att rösta ut bybor om de verkligen inte måste. Och att "rädda" Emp från det måttligt farliga läget tycker jag inte är en uppenbar "absolut måste"-situation. Därför tycker jag Nässe är grönare än Empy.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Jag vill att Vimsy skriver nåt om Brynolf och empi och Nässe. För jag har dem som en trolig trio traitors just nu.
Jag är idel öra.

-------

Är nu på väg ut på landet för lite omoraliska aktiviteter. Blir förmodligen radioskugga om en halvtimme eller så.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Hastfer är min bubblar-ulv. Han kan va det men han känns också mer genuin än Nässe. Av någon anledning har jag parat dem som motsatser i mitt interna system, typ; om den ene är grön så är den andre röd.
Fundera gärna lite över hur den anledningen kan se ut. Spontant har jag inte alls fått någon sådan känsla.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Recca said:
Recca said:
Brynolf said:

Fast det här håller jag inte med om. Jag är ju inne på att ulvarna inte vill vara med om att rösta ut bybor om de verkligen inte måste. Och att "rädda" Emp från det måttligt farliga läget tycker jag inte är en uppenbar "absolut måste"-situation. Därför tycker jag Nässe är grönare än Empy.
Fast vänta nu. Nu fallerar logiken här.

Det skräp du har på Empi är väl att Empi byter sin röst till Basse vilket ställer Larsson/Basse på 3/3. Det är rätt kallt spelat av Empi om han är ulv och kan välja Larsson väl? Eller har jag missat något nu? Om du parar ihop Nässe och Empi är det ju knappast så att spiken i kistan på Larsson är grönande för Empi??

Förklara så jag förstår.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Recca said:
Fundera gärna lite över hur den anledningen kan se ut. Spontant har jag inte alls fått någon sådan känsla.
Vad har du fått för känsla? Jag tycker det är viktigare att se dig resonera kring Hastfer (och övriga) än att jag håller monolog om mina känslor.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Det skräp du har på Empi är väl att Empi byter sin röst till Basse vilket ställer Larsson/Basse på 3/3. Det är rätt kallt spelat av Empi om han är ulv och kan välja Larsson väl?
Hur menar du? Jo, det är ju lite mer risky för Emp att lägga sig så att två bybor ligger på tre röster när han själv har två. Rent överlevnadsmässigt alltså. Men det jag menar är att han ville undvika att rösta på Larsson, vilket nog skulle ha sealat dealen. Att rösta på Basse är säkrare. Det lägger upp fältet najs för att en bybo ska få avgöra valet. Då slipper ulvarna befatta sig med själva avgörandet.

Eller har jag missat något nu? Om du parar ihop Nässe och Empi är det ju knappast så att spiken i kistan på Larsson är grönande för Empi??
Nej, men grönande för Nässe, utifrån ovanstående logik.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Brynolf said:
Recca said:
Vad har du fått för känsla? Jag tycker det är viktigare att se dig resonera kring Hastfer (och övriga) än att jag håller monolog om mina känslor.
Recca said:
Brynolf said:
Recca said:
Vad har du fått för känsla? Jag tycker det är viktigare att se dig resonera kring Hastfer (och övriga) än att jag hållerh monolog om mina känslor.
Nu var det du som sa A, så då får du säga B också. Jag sa bara att jag inte kände mig bekant i din känsla, så bevisbördan torde ligga på dig. På vilken logik bör de tu inte vara ulvar tillsammans?

(Jag har alltså ingen känsla om en inverterad nässe/hasse-relation alls, är väl ungefär vad jag kan säga i frågan.)

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Recca said:
Jag vill att Vimsy skriver nåt om Brynolf och empi och Nässe. För jag har dem som en trolig trio traitors just nu.
Jag är idel öra.
Nä vänta nu. Om du är ulv så kan jag inte tänka mig att både Nässe och Empi är ulvar eftersom det var du som parade ihop dem. Offra två ulvar i ett slag skulle vara för crazy.

Du vill få ut Empi, så det är troligare att Nässe är ulven om du är ulv, tänker jag. Därför är det säkrare för byn att rösta ut Nässe först eftersom han är en mer garanterad ulv i ulvparet Empi/Nässe.

Då kan jag se en Nässe+Brynolf+Vimes eller Nässe+Brynolf+Hastfer möjligtvis. Å andra sidan kan du ha helt rätt Brynolf. Du är bybo och Empi+Nässe är ulvar. Då kan jag tänka mig att Hastfer eller Vimes är sista ulven. Har svårt att se dig som ulv i det scenariot, fast superulv-Brynolf är kanske inte orimligt. Vore galet snyggt att offra dem och vinna.

Men oavsett fallet är det Nässe som lägger sista avgörande rösten. Det kan beror på att han vill rädda Empi eller för att ulvarna vill säkerställa att den som gjort bäst ifrån sig av Larsson och Basse åker ut. Jag finner ju det senare scenariot extremt troligt. Basse var ju högeligen misstänkt av bland annat mig på slutet. Dessutom hade han spelat okarakteristiskt och mellanmjölkigt. Nu vet vi ju varför, han var siare! Men då hade han mycket misstankar på sig. Larsson hade ju börjat bygga schyssta teorier i R1 och jag vet faktiskt inte ens varför han röstades ut i slutänden. Det berodde nog på lojja röster och på att jag hade pekat ut honom i mitten av R1.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Recca said:
Det skräp du har på Empi är väl att Empi byter sin röst till Basse vilket ställer Larsson/Basse på 3/3. Det är rätt kallt spelat av Empi om han är ulv och kan välja Larsson väl?
Hur menar du? Jo, det är ju lite mer risky för Emp att lägga sig så att två bybor ligger på tre röster när han själv har två. Rent överlevnadsmässigt alltså. Men det jag menar är att han ville undvika att rösta på Larsson, vilket nog skulle ha sealat dealen. Att rösta på Basse är säkrare. Det lägger upp fältet najs för att en bybo ska få avgöra valet. Då slipper ulvarna befatta sig med själva avgörandet.

Eller har jag missat något nu? Om du parar ihop Nässe och Empi är det ju knappast så att spiken i kistan på Larsson är grönande för Empi??
Nej, men grönande för Nässe, utifrån ovanstående logik.
Inte det heller, tycker jag inte. Men kanske... Du är nåt på spåren helt klart. jag ser bara möjliga andra alternativ här.