Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Vimes

Sillkung
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Nedanstående gäller även Nässe.

Vimes said:
Bra där Hastfer! Röst och ställningstagande.

Nu vill vi bara se lite mer. Har du läst igenom tråden? Hyfsat iaf? Vad har hänt, tycker du? Vad tror du om det som hänt? Och hur tror du vi vinner det här?
Förutom att Nässe inte röstat mig veterligen. Det måste han göra. Men hur som helst, istället för att svara på Nässes propå om att ställa frågor till honom och leda honom i textmaterialet så menar jag alltså att han ska berätta vad som hänt i tråden. Vad är de viktiga händelserna? Vilka är diskussionens linjer och viktiga ämnen? Hur bedömer han dessa grejer?

Recca

Femme Fatale

Vimes said:
Recca said:
Så, Vimes. Varför gosar du inte med mig som du brukar? Det är en liten scumtell tycker jag. Jag vill ju gosa med dig.. :gremfrown:
[Dante får fixa ett broken heart som smiley...]

Nä, har jag inte? Jag tycker du är grym, Recca. Men eftersom du härjat en massa med mig (iaf i början) har det inte känts så kramvänligt. DU suckade åt mig!
F'låt. *Krama.*

Hastfer

Warrior

Jorå har läst igenom tråden men det ska väl inte hymlas med att en del inlägg inte fått lika mycket fokus som andra för att hinna ikapp. Så chansen finns ju att jag kan ha missat något jag egentligen tycker känns ulvigt eller grönande.

Av det som har hänt (det jag kommer ihåg) tycker jag som jag tidigare skrev att Empiricus grejen va mest udda.

Ang. Vimes/K.K metagrejen har jag ingen koll iom att jag kom in senare.

Sen att folk kör med lika/olika spelstilar är också svårt för mig att reflektera över. Det här är ju mitt första lir.

Hur jag tror vi vinner? Hänger ulvarna :gremsmile:

Vimes

Sillkung
Re: Listor med misstänkta

Konrad Konvalj said:
Vanilla ice!
KK, hela ditt resonemang kring det här med powerroller, vanilla-claim och sådant tar inte med i beräkningen att bybor rimligtvis inte ljuger.

Nej.

NEJ. Jag menar inte att när du säger "Jag är vanilla!" så måste det vara en sanning om du är bybo. Detta menar jag (och Mukwa också antar jag):
1. Ulvarna och powerrollerna fick antagligen PM i samma veva.
2. Därför vet ulvarna när powerrolls-PMen gick ut.
3. Ulvarna vet också (duh) vilka som är bybor.
4. Ulvarna ser bybor resonera kring, och kanske bygga scum tells på, när roll-PM:en gick ut.
5. Alltså kan ulvarna se vilka som resonerar på ett sätt som indikerar att de fått PM en viss tid.

Nu säger du. "Öhöhöhhö. Men punkt fyra där. Vi kanske bara hittar på och grejar oss när vi resonerar om det!" Nej.

NEJ. Det hoppas jag verkligen inte vi gör. För att köra med falska resonemang bara för att skoja till det lite är fan bajs. Vi ska vara ärliga när vi resonerar. Visst, det är klart att alla säger att de är vanilla, men i våra resonemang och case-byggande så måste vi vara ärliga. Och är vi det i de här frågorna kring när PM:en gick ut så är vi på lite minerad mark.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Hastfer said:
Jorå har läst igenom tråden men det ska väl inte hymlas med att en del inlägg inte fått lika mycket fokus som andra för att hinna ikapp. Så chansen finns ju att jag kan ha missat något jag egentligen tycker känns ulvigt eller grönande.

Av det som har hänt (det jag kommer ihåg) tycker jag som jag tidigare skrev att Empiricus grejen va mest udda.

Ang. Vimes/K.K metagrejen har jag ingen koll iom att jag kom in senare.

Sen att folk kör med lika/olika spelstilar är också svårt för mig att reflektera över. Det här är ju mitt första lir.

Hur jag tror vi vinner? Hänger ulvarna :gremsmile:
Om vi utgår från att du har läst tråden skapligt och har lite koll på saker och ting.

Hur bygger du en UP-lista så här rakt ur arslet?

En UP-lista är alltså en lista där alla spelare listas (så där föredömligt som Basse några inlägg upp) och vid spelarens namn sätter du en ulv-poäng där 1=Rätt grön lixom och 5=Den du anser är mest ulv.

I ditt fall ser det ju ut som att Empis ligger på en 5:a eller en 4:a i alla fall, men han är ju omöjligt ensam som ulv.

Jag köper att dina motiveringar till höger och vänster inte är full pott så här på första försöket, men det vore rätt intressant att få en tidig lista från din sida nu när du dykt upp i spel. Då har vi nått att ta på och ser lite hur du tänker.

Vimes

Sillkung

Så, nu börjar min steam gå ur mig känner jag (jag fyller tretti i år, så det är helt ok att jag blir trött runt tio på kvällen). I morgon ska jag ligga ute i fält och kommer inte vara aktiv förrens framåt kvällen.

Så, det är deadline imorrn. Just nu är mitt toppalternativ för hägning Larsson. Följd av Empi. Jag har läst Empis försvar, och visst, det kanske var så¨som han skriver, men det känns skevt och ljuget hela grejen, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på det. Någon av dessas hastiga frånfälle kan jag stödja imorgonkväll.

Annars är det faktiskt ingen jag är superpepp på att döda. Brynolf kanske. Hastfer bör få möjlighet att komma in i spelet. "Nässe också", höll jag på att skriva, men sen kom jag på att han faktiskt har haft en massa möjlighet att komma in i spelet.

Hastfer

Warrior

Alltså jag skulle gärna göra en utförlig lista om jag kände att jag hade en uppfattning om alla.

Empiricus ser jag som ulvigast just nu, men en femma är att ta i. 3,5 kanske?
Vill minnas att de va BDG som påpekade efterhanskonstruktionen och iom att jag också är inne på det spåret just nu känns väl han kanske lite grönare.

Recca/K.K. verkar ju folk tycka är gröna och det finns det väl belägg för. Beroende på hur pass paraniod man ska vara såhär tidigt...

Jag väljer att vara jävligt paranoid så egentligen hamnar väl alla på 2,5-3ish.

Som sagt jag måste försöka ta in all info och kanske backa bandet en eller två gånger innan jag kan uttala mig mer.

En av anledningarna att jag inte tar upp något om tex basse, brynolf, larsson mfl. är att jag blanda ihop vem som skrev vad när jag gick igenom alla inlägg.

Antar att bästa sättet är att memorera vem som har vad som signatur längst ner :gremsmile:

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vimes said:
KK, hela ditt resonemang kring det här med powerroller, vanilla-claim och sådant tar inte med i beräkningen att bybor rimligtvis inte ljuger.
Rimligtvis ljuger en bybo med en powerroll om denne säger sig vara vanilj. Annars skjuter väktaren/siaren sig lite i foten. Eller?

Vimes said:
1. Ulvarna och powerrollerna fick antagligen PM i samma veva.
2. Därför vet ulvarna när powerrolls-PMen gick ut.
3. Ulvarna vet också (duh) vilka som är bybor.
4. Ulvarna ser bybor resonera kring, och kanske bygga scum tells på, när roll-PM:en gick ut.
5. Alltså kan ulvarna se vilka som resonerar på ett sätt som indikerar att de fått PM en viss tid.
1. Jag tror att ulvarna och de med powerroller fick det i tidsramen mellan att Vico påpekat att han var på g att skicka ut dom och att spelet startade.
2. Det vet väl vanilla bybor också? Och de som har powerroller också?
3. Ja, det stämmer. Men de vet fortfarande inte vilka de skall fimpa i första läget.
4. Troligen försöker ulvarna bygga case för att få fram det också. Ulvarna vill väl styra spelet till att vi skall lämna fram en siare/väktare så de vet vart de skall attackera. Om de inte har en klar target kommer de så klart ta någon som är allt för grön men ändå inte en spelare som kanske kommer att skyddas av en väktare. 4:an är lixom vad varulvsspelet går ut på i stort antar jag.
5. Så ulvarna i det här spelet är mycket smartare och finurligare än de ovetande powerrolls spelarna eller vad? Och powerrollsspelarna fixar inte alls biffen att hålla igen bulltugget utan ramlar runt och avslöjar sig själva?

Du själv håller väl det som rätt möjligt att Vico skickat ut alla specialroller före spelet? Alltså, innan han skickade ut "start pm:et med Du är bybo".

Jag tror absolut inte att det är så. Jag tror Vico skickade ut x-antal pm baserat på hur många scums och vilka powerroller vi har strax efter eller under tiden han svarade på min fråga till honom.

Hur menar du att det hjälper ulvarna att snacka om det? Ingen kommer ju villigt att erkänna att de är en av dessa x-spelare.

Att snacka om det är väl absolut ingen fara för byn? Lixom, ingen vettig powerrollare säger väl att de fick sitt pm 21.46 eller två dagar innan? Ingen av våra powerroller säger väl nått om sitt pm? De säger väl att de är vanilla som alla andra?

Ulvarna kan ju inte göra ett skit åt det hela. Dom kan ju inte sitta och fiska när eller om bybo-spelarna fått ett extra litet pm. Det skulle ju rätt snart sätta en ulvstämpel i pannan. Om någon går in och skriver att hen har fått ett pm av Vico så är denne ju ulv eller powerroll. En bybo lär ju inte skriva det direkt för det vore ju sjukt dumt.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vimes said:
NEJ. Det hoppas jag verkligen inte vi gör. För att köra med falska resonemang bara för att skoja till det lite är fan bajs. Vi ska vara ärliga när vi resonerar. Visst, det är klart att alla säger att de är vanilla, men i våra resonemang och case-byggande så måste vi vara ärliga. Och är vi det i de här frågorna kring när PM:en gick ut så är vi på lite minerad mark.
Alltså, varför skall vi ens resonera om när ett pm gått iväg? Jag fattar inte grejen med det.

Alternativ 1: Vår gode SL är ärlig och har avslöjat när han skickat ut dessa pm till ulvar och väktare/siare

Alternativ 2: Vår onde SL är oärlig och hittar på och har skickat ut rollerna tidigare.

Jag tror på nummer 1.

Du tycker att vi skall vara ärliga. Aboslut det köper jag. Du tycker att vi alla är vanilla. Alltså, alla är vi bybor. Inget konstigt med det. Några ljuger dock, powerrollerna och ulvarna men det är ju som det skall vara.

Men sen skall vi alltså vara ärliga i våra resonemang och i case-byggandet. Jag fattar inte det? Jag bygger mina case utifrån min sanning. Jag är ärlig i mina case, men det har ju ingen bäring för att mitt case stämmer. Jag ljuger ju inte medvetet om jag målar upp ett brunt kors på en spelare som är bybo utan jag tror ju att det är en ulv.

Vimes said:
Och är vi det i de här frågorna kring när PM:en gick ut så är vi på lite minerad mark.
Och om vi är ärliga i de här frågorna så går vi ut med att vi är ulvar eller powerroller. Är det så jag skall tolka det? Jag fattar ärligt inte.

Är det så här jag skall tänka:

Vi skall inte ljuga som bybor
Vi skall ljuga som powerroller att vi är bybor
Vi skall inte prata om tiden när vi fått ett pm som powerroll
Vi skall inte berätta att vi fått ett pm med en powerroll

Vi skall bygga case ärligt och inte blanda in tankar om vad vi tror gällande pm tider för varulvarna?

Pjoff. Jag fattar ingenting.

Brynolf

Dum fan

Basenanji said:
en jobbig ljutekniker från sjuttitalet som bara ryter åt en att "Högtalarn ska stå DÄR-förihelvete!" och man blir sur och grinig och varför får inte jag vara med och bestämma? tills man får höra hur jävla bra det låter för att högtalaren står "DÄR-förihelvete!".
Haha, :birthday: Cake for you!

4 UP- Brynolf
Jag tycker inte att vi ska vara egoistiska här. Om OK Trattkantarellerna behöver Brynolf ska han ha vårt stöd! Man mår bra av att vara ute i friska luften dessutom! Speciellt när man ligger så nära marken som Brynolf gör. :gremwink:
När vi ändå är inne på ämnet, har jag en skogs-session inplanerad på lördag. Shroom stomping for Satan!

Konrad Konvalj

Myrmidon

Får lov att lyfta fram det här till Vimes eftersom jag inte fått en kommentar gällande det hela och i mörnst skall Vimes vara ute i fält.

Jag skall spela rollspel i morgon kväll med Hastfer så det vore intressant att få lite feedback här innan deadline. Kanske med lite marginal så att det finns tid att snacka om saker och ting.

Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Ok, KK. Jag kan köpa att du inte tror att Vico ska ha diskuterat varulvsspel med mig, men du får gärna förklara varför du inte tror på det? Varför är det orimligt?

Men grejen var att jag menade att du trodde att jag hävdade att jag fått specialinfo (du uttrycker dig så, att Vico "gått ut" med info till mig). För det hade varit en vansinnig claim från min sidan. Menar du nu att det inte var det du trodde, utan att du hela tiden varit på det klara med att jag påstått att jag snackat med Vico vid ett speltillfälle?

Varför är det inte likt mig att jaga ulvar på det viset? Handen på hjärtat, hade inte du reagerat på att någon metaspelade som du gjorde i PM:et?
Du hävdade att du fått info av Vico, svar ja. Och det är inget jag tror på.

Jag har uttryckt mig så här gällande det:

Konrad Konvalj said:
Det här är Vimes förhandsinfo:

Vimes said:
Att han skulle göra just så som han gjort här. Skicka ut ett "Du är bybo" till alla och separata mail till ulvar och powerroller.
Det här är min förhandsinfo:

Vico (anmälnings tråden said:
En spelare kommer om den inte är ulv eller har en powerroll endast få ett pm med texten: "Du är bybo".
Jag hade infon om att jag skulle få ett pm där det står "Du är bybo" om jag nu är bybo. Inget mer. Jag hade inte förväntat mig att ALLA spelare skulle få ett pm unisont. Därav min fråga, därav min undran. Jag har förklarat varför jag reagerade som jag gjorde.

Att du har fått förhandsinfo av Vico att han kommer skicka ett pm till alla så som han gjort: "han skulle göra just så som han gjort här. Skicka ut ett "Du är bybo" till alla och separata mail till ulvar och powerroller."

Det tror jag inte på.

Jag är på det klara med att du skrivit i tråden att Vico har gett dig info att han skulle göra precis så som han har gjort. Detta något har du fått reda på från Vico under ett annat tillfälle utanför liret. Det har jag förstått hela tiden, och det är precis det jag inte tror på.

Varför det är orimligt?

För mig är det orimligt i och med att Vico gjort ett spel för 11 pers varav (kanske?) 3 är ulvar och 2 är powerroller, siare/väktare. Vico har skrivit i anmälningstråden hur det är tänkt att fungera. Alltså, en redig klassiker utan fluff där det kommer att skickas ut ett pm där det står "Du är bybo". Det är den informationen alla 11 spelare fått.

Vimes däremot har fått informationen från Vico att han kommer att skicka ut ett pm till alla spelare där det står:

Vico said:
Grattis du är Bybo så länge du inte fått ett separat pm som säger annat.**
** Tillägg. Förutom att Vimes vet att det är så här det funkar så vet han att powerroller och ulvar får ett separat pm. Det vet jag också för det har jag läst mig till, men det jag inte hade koll på var att alla först skulle bjudas in att bli bybor. Jag hade räknat med ett varsitt pm. En typ till ulvar, en typ till väktare, en typ till siare och en typ till övriga bybor.

*** Tillägg. Sen vill du inte snacka om pm-tider. Vem är det som vill det egentligen? Är det någon i tråden som försökt luska ut när ett pm anlänt? Om det är så har vi ju en potentiell ulv där som fiskar efter powerrollerna?

Vimes vet alltså innan pm:et skickas ut till alla något inte jag vet. Jag hade mina misstankar om att det var för att väcka upp alla spelare ur en post-gothcon-dvala eftersom det är brukligt av en noggrann spelledare att skicka ut ett pm till alla spelare som säger att nu startar spelet typ. Jag såg inte om alla fått samma pm och ville försäkra mig om det så att det inte blev något knas. Vimes satt på sin förhandsinfo och visste mycket väl att det skickades till alla spelare eftersom Vico sagt det till honom.

Det vore rätt mycket mer rimligt om Vico lagt upp det i anmälningstråden så att alla fick reda på det och inte bara Vimes. Det är ju ungefär samma sak som att jag skulle dra ett mess till Vico och fråga om alla spelare fått samma pm och få svaret: Absolut. Det är ämnat för alla och det var så här jag tänkte göra, men det är inte av vikt att alla spelare får reda på det utan det räcker med att just du har koll på läget.

Björn den gode

Swashbuckler

Jag arbetar mig lite bakifrån nu. Ska försöka hålla inläggen tillräckligt korta för att bli lästa.

Konrad Konvalj said:
Pjoff. Jag fattar ingenting.
Nu tänker jag vara elak igen, men det här var nog det vettigaste du sa i det inlägget. Det torde vara uppenbart för alla nu att du inte förstår, men släpp det, den här diskussionen mellan er kommer inte ha något positivt utfall och den kan ha negativt utfall. Så släpp ämnet helt.

Recca

Femme Fatale

Konrad Konvalj said:
Det vore rätt mycket mer rimligt om Vico lagt upp det i anmälningstråden så att alla fick reda på det och inte bara Vimes. Det är ju ungefär samma sak som att jag skulle dra ett mess till Vico och fråga om alla spelare fått samma pm och få svaret: Absolut. Det är ämnat för alla och det var så här jag tänkte göra, men det är inte av vikt att alla spelare får reda på det utan det räcker med att just du har koll på läget.
På förrförra dancon så varulvsteoriserade vi massor och vissa saker vi snackade om då kom igen i spel sen när vi började lira. Det var inte direkt användbar information men Vico pratade en del om sin kärlek till klassikern och att det är det enda som är balanserat så jag hade ju förhandsinfo på att han skulle skapa klassiker. Jag berättade att jag ville köra extremt flufftungt för att jag gillar fluff. Alltså hade både Vimes och jag förhandsinfo på Vicos spel och Vico och Vimes förhandsinfo på mitt spel, förvisso inte lika specifik info som den Vimes fick nu. Men jag tycker inte att detta är så extremt rödande faktiskt, är det så orimligt att tro att Vicotnik har pratat med Vimes om pm'et? Det är en sån grej jag nämligen tror att Vico skulle kunna göra utan problem, det är ju en finurlig lösning att skicka masspm, varför inte "skryta" lite med det?

Björn den gode

Swashbuckler

Konrad Konvalj said:
Får lov att lyfta fram det här till Vimes eftersom jag inte fått en kommentar gällande det hela och i mörnst skall Vimes vara ute i fält.

Jag skall spela rollspel i morgon kväll med Hastfer så det vore intressant att få lite feedback här innan deadline. Kanske med lite marginal så att det finns tid att snacka om saker och ting.
Den här diskussionen mellan er är däremot vettig. Frågan här är vad som är mest orimligt att Vimes fått informationen, eller att Vimes ljuger om att han har fått informationen. Om två ska vi förstås döda Vimes. Jag får erkänna att jag inte hängt med i hela den där pm-beefen, men vad skulle anledningen vara för Vimes att ljuga om det här? Var han på väg in i en återvändsgränd?

Björn den gode

Swashbuckler

Hastfer said:
Jag väljer att vara jävligt paranoid så egentligen hamnar väl alla på 2,5-3ish.

Antar att bästa sättet är att memorera vem som har vad som signatur längst ner :gremsmile:
Det där är inte väldigt paranoit, det där är bara väldigt fegt. Men jag förstår att det inte är lätt att hoppa in i ett spel så här. Det är ännu svårare om man är ulv och vill vänta in tips från sina ulvpolare...

Men istället för att greppa om allt på en gång, ta en spelare och bestäm dig för på riktigt om du tror att det är en ulv eller inte. Jag skulle föreslå att du kikar på Larsson då han av någon anledning tycks ligga illa till.

Björn den gode

Swashbuckler

Basenanji said:
1 UP- Basenanji
Mer byboigt än så här kan jag nog inte spela. men jag kan spela bättre, det vet jag.

2. I morgon bitti vill jag läsa tungt stuff av BDG. han är cool och har stort inflytande på hur jag spelar nu, men Björn, for-i-helvede, du behövs mer än så här! :gremwink:
Jag håller på. Jag håller också med om att jag inte varit optimalt aktiv, problemet som så många andra noterat är bara att optimalt aktiv är svårt att skilja från hyperaktiv, och varulvsspel prioriteras högt men inte superhögt. Jämför man med min aktivitet i Zombiespelet så kommer man ändå finna att den är mycket högre här är där trots att jag gillade det jättemycket, tror det är tävlingsinstinkten som gör det.

Det sagt. Jag försökte påpeka det tidigare i tråden men jag tycker att du spelar oerhört fegt här, och om något så är det rödande snarare än grönande att du försöker ta så mycket rygg på mig. Varför tar du inte rygg på Recca tex? Det känns lite som att du bara försöker ha ryggen fri här, och det är ulvigt. Samtidigt så kan jag gissa mig till varför så du ligger nog fortfarande inte i toppen, men va fan:

Basenanji said:
Så här ser min ut i nuläget med typ 1000 kg reservationer för att jag är helt off. Men ändå.
Inte ok. Ett svärd kan inte ha en level.

Björn den gode

Swashbuckler

Nässe said:
Äh jag vet inte, kan ingen annan spela åt mig, det är så svårt! (Redaktionell sammanfattning)
______

Och mer av den varan:

hjälp mig gärna med frågor om ni är intresserade av hur jag tänker. Jag snurrar fram och tillbaka i tråden och hittar väldigt lite som jag egentligen fastnar för. Vad vill ni att jag ska tänka kring? Ställ gärna frågor, så kan jag titta närmare på grejer och ge min bild av vad jag ser.
Sluta jiddra, börja trolla bara. Men ok du kan få lite hjälp på traven. Allt tyder på att vi kommer hänga Larsson imorrn, yay or nay? Och om han nu inte ska hängas är det då Vimes du hellre vill hänga?

Björn den gode

Swashbuckler

Empiricus said:
Det som intresserar mig är att BDG har huggit hårt MOT teorin, Mukwa har enligt utsago funderat i liknande banor.
De har jag inte, om vi nu ska låta bli att lägga ord i varandras munnar. Jag har mig veterligen inte sagt något alls om vad jag tycker om teorin (men jo den är rätt fånig), vad jag vänder mig mot är det problem som uppstår när ulvarna inser att du inte kunde ha fått idén om du haft en powerroll. Att du har mig på 4UP tänker jag tillskriva känslomässig bleed och låta dig komma undan med, särskilt vettigt är det inte.