Om vi backar tillbaka bandet ett ögonblick
När jag skriver föregående inlägg (och claimar att jag är bybo och underhållare) så befinner sig följande sex personer på Andersson-tåget.
Vicotnik, Zebulon, Basenanji, Hellzon, Pilzeman & Rising
(Till dessa kan möjligen läggas Craygh som snabbt hoppar på och sedan av tåget mot mig (inlägg #648651 och #648653), vilket skulle kunna tyda på en panikreaktion på ett nybörjarmisstag av en kultist. Något att komma ihåg inför kommande rundor)
Av dessa sex bör rimligtvis minst en vara kultist. Varför? Jo, därför att kultisterna vet att om tåget når fram till stationen blir de garanterat av med en bybo, och om man gör tåget nog långt går det inte att stoppa. Speciellt misstänkt är det eftersom drevet mot mig i stort sett saknade motiveringar med speciellt mycket substans.
Drevet mot mig har sedan försvunnit helt, och det kan därför vara intressant att se vart de som var på tåget tog vägen sedan, och varför.
#648672 Basenanji
Röstar på Dice - motiveringen oklar
#648683 Pilzeman
Anderssons försvar trovärdigt, Bearnies analys om Eksems skumhet verkar trovärdigast i nuläget (vill dessutom inte rösta ut Zebulon eller Craygh)
Röstar på Eksem
#648686 Vicotnik
Misstänkt Eksem länge och drev mot honom är mer motiverat än ett drev mot mig och byter därför drev. Man kan dock se att han inte dessmer motiverar detta utan han går istället vidare med en lista på hur folk röstat.
Röstar på Eksem
#648691 Rising
Anderssons claim är trovärdigt för att förmågan är för kass. Går istället på krank eftersom hans dubbelsidiga förmåga är för osannolik när man ser hur de andra claimat förmågor som fungerar helt annorlunda.
Röstar på krank
#648706 Zebulon
Byter röst till någon som inte förekommer i diskussioner, inte röstar och inte får röster på sig. Skumt i hans bok
Röstar på Purgatory
#Hellzon 648726
Befinner sig ensam på Andersson-dressinen. Vill undvika för små tåg så att slumpen blir avgörande. Vill rösta annorlunda än Andersson (då han tror jag är kultist), vilket motiverar Eksemtåget.
Röstar på Eksem
Analys av det skedda
Drevet pyser ut, med nästan lika få motiveringar som när det kom igång.
Rising svarade snabbt, men han sa å andra sidan att han gick med i drevet för att sätta press, och när han fått svaret så bytte han.
Basse hade visserligen tidigare sagt att han egentligen inte tyckte misstankarnam mot mig var speciellt starka (mer att jag spelade dåligt, vilket är sant). Men jag hade ändå velat se mer av en diskussion när han byter röst om varför just Dice är så suspekt. Det är också en säker röst att lägga om man är kultist och inte vill samrösta (eftersom Dice knappast lär åka ut)
Pilzeman och Vicotnik hoppar båda väldigt snabbt över till Eksem. Det tyder troligen på att de båda inte är kultister eftersom det annars ser synnerligen suspekt ut. (Alternativt att de inte spelar kultister speciellt bra). Ingen av dem motiverar dock sina ställnignstaganden speciellt mycket. Pilze hänvisar t ex bekvämt nog till Bearnies analys.
Zebulon byter senare när drevet avtagit. Han gör det utifrån en egen lista på hur han rankas skumhet. Han framstår mer som nybörjare än skum.
Hellzon gör delvis en fuling och motiverar sin röst på Ekesm negativt (d v s han röstar på det som jag inte röstar på). Det är ett argument som en kultist skulle kunna ta till eftersom det inte kräver mer reosnerande än guilt by association.
Sammanfattningsvis så är de mest misstänkta deltagarna i tåget från tåget mot mig Vicotnik eller Pilzeman och Hellzon (samt möjligen Craygh som bubblare)
Basse och Rising är misstänkta i en mindre grad.
Zebulon har blivit grönare i min bok. Möjligen del av Den Tredje Fraktionen, men kanske inte kultist. Dock svårläst p g a att det är första gången han spelar.