Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Bunny

Crazy like a fool
Re: Röst räkning. (<- särskrivet... :/)

"Det här med hur kultisterna röstar, kan vi ta en till diskussion om det? Vad jag har uppfattat så försöker kultisterna ofta gömma sig genom att rösta så osynligt som möjligt. Är det en uppfattning många delar? Hur gör man egentligen för att synliggöra allas röstande så mycket som möjligt?"

Kan någon tänkas göra en uppdaterad lista över hur vi har röstat? Det kan nog vara riktigt intressant. Själv måste jag avlägsna mig från det här spelet ett tag nu.

Zebulon

Swordsman
Re: Röst räkning.

Följande personer har inte svarat på frågan om de är födda i Staden.

Anders Åstrand
Craygh
moller
Shale
Wilmer

Jag säger inte att alla är kultister men kom ihåg de här namnen, de har saker att dölja.

I mitt tycke har Woilmer slängt ur sig mest absurditeter. Är han grön som jag? I så fall kan jag förstå det kommer en del grodor även om han fortfarande är skum. Om han inte är grön skall jag banne mig rösta på honom.
Nån som vet?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Rösträkning.

Med din ändring så ser det ut så här:
Basenanji 1 (Dice)
Bearnie 3 (Craygh, Yreburre, Eksem)
Craygh 1 (Måns)
Dice 2 (Halvtand, Basenanji)
Eksem 4 (Poseur, Pilzeman, Vicotnik, Hellzon)
krank 1 (Rising)
Måns 1 (Bearnie)
Poseur 1 (Johoohno)
Purgatory 1 (Zebulon)
Zebulon 3 (moller, Anders Åstrand, krank)

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Röst räkning.

Zebulon said:
I mitt tycke har Woilmer slängt ur sig mest absurditeter. Är han grön som jag? I så fall kan jag förstå det kommer en del grodor även om han fortfarande är skum. Om han inte är grön skall jag banne mig rösta på honom.
Nån som vet?
Har för mig att Wilmer är ny (om det är det du menar med grön), menar du där emot grön som i medborgare så är han inte det. Vi har två små inlägg som mest är till för att visa att han lever och som inte har någon form av information i sig.

Eksem

Champion
Re: Rösträkning.

Okej, utifrån det uppfattar jag läget så här:

Jag är extremt säker på att någon av de som röstar på Zebulon eller på mig är kultist. Det är det röstandet som är osynligast just nu, nämligen. Eventuellt är Måns kultist och har låtit rösten på Craygh ligga kvar. Av de som har röstat på mig uppfattar jag tre av dem som ganska säkra medborgare och en som osäker men inte misstänkt. Det får mig att bli mer misstänksam mot rösterna på Zebulon.

Samtidigt har jag själv övervägt att rösta på Zebulon efter insamlandet av födelseplatserna. Antingen tillhör Zebulon en mystisk tredje fraktion som antagligen är till skada för oss, eller också är han en av oss och har hjälpt oss ta fram information vi behöver längre fram. Även om han skulle visa sig vara en medborgare kan det alltså finnas en poäng med att rösta ut honom i dimman, eftersom det kommer säga oss ganska mycket. Dels får vi ledtrådar till vem som är intresserad av den informationen egentligen, dels får vi ledtrådar till vilka som inte är intresserade av att den informationen kommer ut.

Utöver det tycker jag det är supermystiskt att rösta på Basenanji.

Andersson

Hero
Re: Vicotnik's analys nr 2

Eksem said:
Andersson:
I huvudsak angreppen mot Zebulon. Om Zebulon tillhör en tredje fraktion verkar det för mig osannolikt att han råkat outa sig själv. Troligare är att någon i den fraktionen blir nervös av Zebulons agerande och vill flytta strålkastarljuset från sig själv. Vill även hålla inne information om sig själv, särskilt sådan som tycks relaterad till den eventuella tredje fraktionen.
Som jag sagt i ett par tidigare inlägg så tror jag egentligen att det mesta av Zebulons agerande beror på nybörjarstatus, och att han därför möjligen oavsiktligt outat Den Tredje Fraktionen. Däremot håller jag inte honom som särskilt trolig som kultist längre.

Andersson

Hero
Re: Kommentarer

Vicotnik said:
I så fall tycker jag att han riktar förmågan mot mig och hindrar mig från att använda min förmåga. Vilket i så fall blir en win/win situation för oss båda. Båda använder sin förmåga och ingen av oss förlorar SAN för att låta bli och inte heller får det någon påverkan på spelet.
Kan du utveckla lite hur du resonerar kring detta varför det blir win-win av att rikta förmågan mot dig. Jag är inte helt säker på att jag förstår.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Andersson said:
Vicotnik said:
I så fall tycker jag att han riktar förmågan mot mig och hindrar mig från att använda min förmåga. Vilket i så fall blir en win/win situation för oss båda. Båda använder sin förmåga och ingen av oss förlorar SAN för att låta bli och inte heller får det någon påverkan på spelet.
Kan du utveckla lite hur du resonerar kring detta varför det blir win-win av att rikta förmågan mot dig. Jag är inte helt säker på att jag förstår.
Anledingen är att även min förmåga är negativ för medborgarna, den har också att gör med att jag är butler, nämligen att jag ger dåliga vibbar mot 'vald' person, dessa dåliga vibbar gör att den jag riktar förmågan mot förlorar 1 i SAN och om du då kan neutralisera den med din förmåga så slipper de övriga som kan ha bra förmågor råka ut för din förmåga och ingen behöver förlora SAN pga mig.

Andersson

Hero

Vicotnik said:
Andersson said:
Vicotnik said:
Anledingen är att även min förmåga är negativ för medborgarna, den har också att gör med att jag är butler, nämligen att jag ger dåliga vibbar mot 'vald' person, dessa dåliga vibbar gör att den jag riktar förmågan mot förlorar 1 i SAN och om du då kan neutralisera den med din förmåga så slipper de övriga som kan ha bra förmågor råka ut för din förmåga och ingen behöver förlora SAN pga mig.
Och det här hävdar du först nu?! Det låter inte helt trovärdigt i min hörapparat.

Pilzefrau

hon/henne

Det skulle låta lite udda annars, och jag är tveksam till att man skulle förlora just 1 SAN, iom att man förlorar en hel t6 bara av att vara med ett drag, men samtidigt sa Feu att det skulle finnas förmågor som var meningslösa såväl som förmågor som var dåliga.

Betänk att en anledning till att någon vill få en roleblocker på sig är att personen ifråga är kultist men har en pro-by-förmåga. Det skulle kunna finnas såna också.

Zebulon

Swordsman

Men åh!
Varför skulle han ljuga om en sån skitgrej?
Det kommer ju inte påverka nån röstning på nämnvärt sätt.
I mina ögon är du misstänkt som reagerar som en paranoid schizofren.

Vi måste ju sålla i vad folk säger. Jag har ju hävt ur mig bra mycket farligare saker, det förstår jag nu, man jag har ju också ett drev mt mig. Vissa saker säger man för att man vill samarbeta och är det inte farligt så är det inte skumt. Vi bybor måste våga samarbeta lite.

I mina ögon är Vicotnik helt ren nu. 100% medborgare och det skall till mycket nu för att jag skall ändra åsikt om det.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Andersson said:
Vicotnik said:
Andersson said:
Vicotnik said:
Och det här hävdar du först nu?! Det låter inte helt trovärdigt i min hörapparat.
Att jag hävdar det sent är helt enkelt att det inte funnits någon direkt anledning att gå ut med det förens det framkom att du kunde neutralisera förmågor. Mitt yrke/förmågor är till 99% en belastning för oss medborgare. Som jag har riktat min förmåga just nu är mot de som jag anser vara mest troliga kultister. Antar att detta kommer generera ett antal röster på mig nu, om inte skulle jag bli väldigt förvånad.

Andersson

Hero
Vilket jäkla tåg ska man ta?

Vicotnik said:
Basenanji 1 (Dice)
Craygh 1 (Måns)
krank 1 (Rising)
Måns 1 (Bearnie)
Poseur 1 (Johoohno)
Purgatory 1 (Zebulon)
Nu sprider sig rösterna så förbannat ooptimerat igen. Tre nästan lika stora drev när Eksem, Zebulon och Bearnie spelar 4-3-4. Och jag är inte överdrivet sugen att gå på någon av dem heller.

Zebulon tror jag är mer nybörjare än kultist, även om hela hans drag för min del grumlats av förvirringen kring medborgare/infödda, vilket gör hans inlägg svårtolkade.

Eksem försvarade sig rätt bra mot Bearnies angrepp igår, och har vaknat till sedan dess. Sedan även Bearnie hoppat av Eksem-tåget ser jag ingen orsak att själv gå på det.

Bearnie är mest svårläst, för att han varit så passiv över helgen (förklarligt nog), för att sedan slå till som en Stuka och störtbomba igång Eksem-drevet. Men jag har försökt läsa hans inlägg men hittar föga att dreva på.

Jag tror jag ska leta längre ned i röstlistan för någon att lägga min röstsedel på.

Eksem

Champion
Re: Vilket jäkla tåg ska man ta?

Jag är också bekymrad över att röstandet är så ooptimerat.

Att rösta på Zebulon har jag svårt att tänka mig är att rösta på en kultist, men det kan ge användbar information om det här med vilka som är infödda och inte och vilken betydelse det har.

Att rösta på mig ger alldeles för lite i nuläget. Om jag skall röstas ut så måste rösterna tightas upp och optimeras så att det ger nånting. Som det är nu så vinner vi alldeles för lite på att jag blir utröstad. Just nu är det för lätt att gömma sig utan att behöva se misstänkt ut när jag ryker. T.ex. är det något för många pålitliga som röstat på mig.

Att rösta på Bearnie var intressant för mig om han hade haft sin röst på mig eller Zebulon, men i nuläget känns det mindre viktigt.

Det rimligaste vore att försöka driva det till ett tåg mot mig och ett mot Zebulon. Då borde vi få värdefull information oavsett utgång, även om jag är helt säker på att vi inte får några kultister på det viset. Alternativet är att dra igång ett sent tåg mot Dice som åtminstone jag börjar uppfatta som lätt misstänkelig.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Andersson said:
Vicotnik said:
Basenanji 1 (Dice)
Craygh 1 (Måns)
krank 1 (Rising)
Måns 1 (Bearnie)
Poseur 1 (Johoohno)
Purgatory 1 (Zebulon)
Nu sprider sig rösterna så förbannat ooptimerat igen. Tre nästan lika stora drev när Eksem, Zebulon och Bearnie spelar 4-3-4. Och jag är inte överdrivet sugen att gå på någon av dem heller.

Zebulon tror jag är mer nybörjare än kultist, även om hela hans drag för min del grumlats av förvirringen kring medborgare/infödda, vilket gör hans inlägg svårtolkade.

Eksem försvarade sig rätt bra mot Bearnies angrepp igår, och har vaknat till sedan dess. Sedan även Bearnie hoppat av Eksem-tåget ser jag ingen orsak att själv gå på det.

Bearnie är mest svårläst, för att han varit så passiv över helgen (förklarligt nog), för att sedan slå till som en Stuka och störtbomba igång Eksem-drevet. Men jag har försökt läsa hans inlägg men hittar föga att dreva på.

Jag tror jag ska leta längre ned i röstlistan för någon att lägga min röstsedel på.
Känner mig som en jävla medlöpare just nu. Men kan inte annat än att hålla med dig, främst då det gäller Eksem, som jag länge har haft misstankar emot. Jag är redo att ta min röst från honom också, men jag vill inte se att Zebulon åker ut då han enligt mig tillför en hel del och som jag tidigare nämt så är det större chans att han till hör en tredje fraktion eller är medborgare än det är att han är kultist.
Men tills vidare (typ tills jag kommer hem, 2½ timme) så ska jag fundera på vem jag ska lägga min röst på. Just nu lutar det åt Dice eller moller, störst chans är att den går till Dice då han redan har ett par röster på sig. Motivering ger jag när jag beslutat mig för hur jag ska göra med min röst.

Zebulon

Swordsman

Om du är osäker kan du väl kolla upp Wilmer och Purgatory, de är misstänkta, enligt mig i alla fall. Även Måns och Craygh faller in i den kategorin.

Misstänkt enligt mig är att bara sprida anklagelser, att inte vara konkret med åsikter och resonemang, bara säga sånt som man lätt kan ändra senare, att inte avslöja mycket om sig och lite annat.

En av anledningarna att rösta på någon är ju att pressa den personen att avlöja mer om sig själv. Nu har vi pressat några, låt oss pressa fler.

Själv har jag inte mycket mer att få ur mig, jag är bland som i spelet som har avslöjat mest. Men kultisterna kan ju fortfarande göra en sen röstning och skicka ut mig och det oroar mig. Det, och snacket om lönnmördare. Tyvärr tror jag att jag är ett möjligt offer men vi får väl se. Kanske kan det faktum att jag trots allt misstänks för kultist ironiskt nog rädda mig.

Andersson

Hero

Pilzeman said:
Det skulle låta lite udda annars, och jag är tveksam till att man skulle förlora just 1 SAN, iom att man förlorar en hel t6 bara av att vara med ett drag, men samtidigt sa Feu att det skulle finnas förmågor som var meningslösa såväl som förmågor som var dåliga.

Betänk att en anledning till att någon vill få en roleblocker på sig är att personen ifråga är kultist men har en pro-by-förmåga. Det skulle kunna finnas såna också.
Min poäng är att Vicotniks förmåga inte alls låter trovärdig av tre skäl. Dels är det alltid bekvämt att som kultist hävda att man blir felsiad (som Vicotnik gör).

Men att dessutom utöver det ha den hyfsat meningslösa förmågan att få någon att tappa 1 SAN till låter både obegripligt och inkonsekvent ur speldesignssynpunkt.

Och, slutligen, om jag nu haft den förmågan som Vicotnik hävdar, och sedan sagt åt någon annan att blockera min förmåga så hade jag ju vid samma tillfälle sagt varför man skulle göra det. Han har haft gott om tillfällen att outa sekundärförmågan både före och efter att det kommit fram att spelarnas förmågor både är till nytta och skada för byn. Vicotnik claimade redan i sitt andra inlägg sitt butleryrke och rätt snart efter det felsiandeförmågan. Han var också snabb med att, svara att han inte var född i Staden. Om man har sådan öppenhet om annat, varför inte om SAN-tappar-förmågan?

Vicotnik

Den onde
Staff member

Andersson said:
Pilzeman said:

Min poäng är att Vicotniks förmåga inte alls låter trovärdig av tre skäl. Dels är det alltid bekvämt att som kultist hävda att man blir felsiad (som Vicotnik gör).

Men att dessutom utöver det ha den hyfsat meningslösa förmågan att få någon att tappa 1 SAN till låter både obegripligt och inkonsekvent ur speldesignssynpunkt.

Och, slutligen, om jag nu haft den förmågan som Vicotnik hävdar, och sedan sagt åt någon annan att blockera min förmåga så hade jag ju vid samma tillfälle sagt varför man skulle göra det. Han har haft gott om tillfällen att outa sekundärförmågan både före och efter att det kommit fram att spelarnas förmågor både är till nytta och skada för byn. Vicotnik claimade redan i sitt andra inlägg sitt butleryrke och rätt snart efter det felsiandeförmågan. Han var också snabb med att, svara att han inte var född i Staden. Om man har sådan öppenhet om annat, varför inte om SAN-tappar-förmågan?
Motfråga, varför skulle jag be dig att blocka min förmåga om jag ville att den skulle användas? För att hindra dig att använda den på en kultist? Hur stor är chansen att få in en träff på en kultist just nu?

Andersson

Hero

Vicotnik said:
Att jag hävdar det sent är helt enkelt att det inte funnits någon direkt anledning att gå ut med det förens det framkom att du kunde neutralisera förmågor. Mitt yrke/förmågor är till 99% en belastning för oss medborgare.
Jo men 1 SAN i förlust för någon, som du dessutom kan undvika genom att ta 1T6 själv, genom att inte använda specialförmågan är ju, i så fall, harmlöst jämfört med t ex min specialförmåga (jfr regelutkast nedan). Det hade inte funnits någon orsak att mörka det innan.

Feuflux said:
7. Alla deltagare har varsin förmåga. En del är klassiska varulvsspelsförmågor, andra är mer kreativa och några är rätt meningslösa. Oavsett vilket så ska ni varje runda använda er förmåga vilket innebär att skicka ett PM till mig (jag vill inte ha det via epost eller annat). Ni alltid kan skicka in ett nytt PM till mig där ni anger ett nytt mål för er förmåga, om ni ändrat er. Ni kan ändra er hur många gånger ni önskar. Jag kommer att titta på ert senaste meddelande för att avgöra vad som gäller.

[...]

9. ...
Man tappar 1T6 SAN varje gång man undviker att använda sin förmåga (av ångest över att sitta och vänta utan att göra något).
Vicotnik said:
Antar att detta kommer generera ett antal röster på mig nu, om inte skulle jag bli väldigt förvånad.
Det vet jag inte, men min röst kan du nog få.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Andersson said:
Vicotnik said:
Att jag hävdar det sent är helt enkelt att det inte funnits någon direkt anledning att gå ut med det förens det framkom att du kunde neutralisera förmågor. Mitt yrke/förmågor är till 99% en belastning för oss medborgare.
Jo men 1 SAN i förlust för någon, som du dessutom kan undvika genom att ta 1T6 själv, genom att inte använda specialförmågan är ju, i så fall,
Visserligen ser jag det som så att hellre att någon inaktiv/misstänkt kultist får minus 1 i SAN än att jag riskerar att få 1-6 minus i SAN främst då jag ser mig själv som aktiv, vet inte hur mycket jag bidrar med dock, men bättre aktiv än inaktiv.