Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Förtydligande om SAN-loss

Andersson said:
Bäst hade ju varit att köra den på ett klart utröstningsoffer, såklart, men det känns som att Store Feuthulhu räknat med det och därför menar att den måste "träffa" för att man ska förlora mindre SAN.
Tar ett litet förtydligande för alla här. Alla har en förmåga och om man inte använder den i en runda så tappar man 1T6 SAN. Alla har fått information om att man ska ange ett förstahands- och ett andrahandsval (finns undantag dock). Andrahandsvalet används om förstahandsvalet blir utröstat.

Att enbart lämna in ett förstahandsval på den som röstas ut är alltså likställt med att inte använda sin förmåga alls.

Om förstahandsvalet blir utröstat och andrahandsvalet blir manipulerat (dvs kultist-utröstat) (eller vice versa) så räknas det som att man använt sin förmåga, även om den då inte får genomslag i spelet.

Sen tappar man ju alltid 1T6 per runda av att höra skriken av de utröstade när de möter, ja, vad det nu är...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Röstsammanställning ~24 timmar kvar

Röstsammanställning ~24 timmar kvar

Craygh 4 : Hellzon, Måns, Yreburre, Eksem
Eksem 4 : Poseur, Bearnie, Pilzeman, Vicotnik
Zebulon 4 : moller, Andersson, Anders Åstrand, krank
Dice 2 : Halvtand, Basenanji
Basenanji 1 : Dice
Bearnie 1 : Craygh
krank 1 : Rising
Poseur 1 : Johoohno
Purgatory 1 : Zebulon
Shale 1 : Banarok
INGEN RÖST : Embergem, Purgatory, Shale, Wilmer

Glöm inte bort att använda era förmågor ni som inte skickat in än (förutsatt att ni inte tänker låta bli dem då).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Re: Eksems "analys"

Zebulon said:
Krank - 3
Han har avslöjat en hel del om sig själv och är troligen inte kultist. Jag förstår dock inte varför karln inte skriver nåt konstruktivt, det känns som 100% försvar, hela tiden.
Tyvärr så simpelt att jag inte kommit på så mycket konstruktivt att säga. Eller ja, inte så mycket konstruktivt som inte redan sagts av nån annan, typ Rising.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,499
Location
Köping
Re: Röstsammanställning ~24 timmar kvar

Feuflux said:
Craygh 4 : Hellzon, Måns, Yreburre, Eksem
Det här blev väl lite tokigt? Vågar inte lova att alla vi röstat på Andersson, men jag har gjort det iaf.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
463
Location
Örby, Stockholm
Re: Eksems "analys"

Äh, vadå, håller du med om allt Rising säger eller?
Om inte finns dt massor att säga.
Kan du inte kommentera de tre dreven?
Jag skulle verkligen behöva hjälp med en liten analys av dom och varför folk röstar som dom gör.
Och varför de som inte röstar gör så.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,098
Location
Göteborg
Re: Röstsammanställning ~24 timmar kvar

Okej, det här är dåligt. Jag vill egentligen inte att vare sig Craygh eller Zebulon åker ut, och efter Risings kommentar om att Eksem mest är en nybörjare som förtjänar en chans är jag villig att ge honom den, men att släpa upp någon annan i toppen känns ogörligt så här sent.
Att låta rösten ligga kvar på Eksem hjälper ingen just nu.
Att ta bort den och rösta blankt, eller slänga iväg den på någon med 1 eller 2 röster är en variant, för att ge kultisterna mindere att spela på med endast två toppkandidater istället för en.
Att åter rösta på Craygh eller Zeb är egentligen bäst, eftersom det då faktiskt avgör, eller åtminstone gör att en insats från en spelare att försöka påverka blir en större grej, och kräver bättre motivering. Samtidigt har jag ju själv ingen motivering till varför just Craygh eller just Zebulon borde åka...
Skitjobbigt ju.
Jag återkommer om en stund efter att ha läst igenom Zebulons och Crayghs inlägg. Jag lovar även att vara aktiv imorgon, så mycket jag kan från skolan och definitivt precis innan deadline, och ändra min röst för att undvika slumpröster.

Alla som ändrar röster från och med nu, när vi har ett sånt ostadigt läge:
Motiveringar, tack! Det är mycket svårare att som kultist ta en vågmästarroll om man måste motivera den, jämfört med att bara säga "jag tycker faktiskt att han där verkar skum" och inte låtsas om att man avgör.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Re: Eksems "analys"

Zebulon said:
Äh, vadå, håller du med om allt Rising säger eller?
Väldigt mycket av det. Han har mer erfarenhet än mig och i såna här spel ligger han generellt fyra steg före mig i tänkandet.

Zebulon said:
Kan du inte kommentera de tre dreven?
Samtliga drev hittills har såpass lite substans att det är skitsvårt att säga något om dem, känner jag. Det är vaga misstankar hela vägen.

Zebulon said:
Jag skulle verkligen behöva hjälp med en liten analys av dom och varför folk röstar som dom gör.
Och varför de som inte röstar gör så.
Det tycker jag egentligen är lättast att se i ljuset av att nåt faktiskt hänt, t.ex en röstning.

Men, under veckan (och för allt del i morgon) kommer jag antagligen ha mer tid för varulvstänkande, lite beroende på arbetssituation. Ska försöka producera en lista över de jag misstänker och så.
 

Yreburre

Veteran
Joined
23 Sep 2008
Messages
37
Location
Nynäshamn, fast stolt Gute
Re: Röstsammanställning ~24 timmar kvar

Så där år lite up to date med aktuella drev och dylikt. Har dock inte tid nu att analysera djupare, utan detta kommer göras i morgon efter kneget.

Lägger dock min röst på Bearnie, som många andra har påpekat är hans påhopp mor Eksem berättigat. Herrn har skrivit väldigt flyktigt och försvarande i tonen känns det...

Men somsagt påhoppet och analysen känns för ingående och lös för att verka riktigt menat. Det är ungefär så mycket jag har konstaterat just nu, go natt syns i morgon.

Röst:Bearnie
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: Röstsammanställning ~24 timmar kvar

Håller på och läser igenom alla inlägg på nytt för att kunna sammanställa en liten rapport över mina åsikter om folk, dock tar det tid att gå igenom alla sidor (ligger på sida 9 nu och ska ta och gå och lägga mig nu, har suttit och gått igenom inlägg mer eller mindre hela dagen) ska se till att avsluta min rapport i morgon.

Kan även jag meddela att jag inte kan se någon större anledning att rösta ut varken Zebulon eller Craygh, återkommer om varför jag anser det i morgon då jag är mer klar i huvudet (ögona går i kors och det börjar bli jobbigt att kolla på skärmen).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Re: Röstsammanställning ~24 timmar kvar

Bra fångat. Nu har jag kollat allas senaste röster (och Yreburre har hunnit rösta om) och det var bara din röst jag missat.

Så....

Eksem 4 : Poseur, Bearnie, Pilzeman, Vicotnik
Zebulon 4 : moller, Andersson, Anders Åstrand, krank
Bearnie 2 : Craygh, Yreburre
Craygh 2 : Måns, Eksem
Dice 2 : Halvtand, Basenanji
Basenanji 1 : Dice
Andersson 1 : Hellzon
krank 1 : Rising
Poseur 1 : Johoohno
Purgatory 1 : Zebulon
Shale 1 : Banarok
INTE RÖSTAT : Embergem, Purgatory, Shale, Wilmer
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,499
Location
Köping
Re: Röstsammanställning ~24 timmar kvar

Feuflux said:
Craygh 4 : Hellzon, Måns, Yreburre, Eksem
Nu gick jag tillbaka och fulkollade, jag är trött och ser dubbelt så jag lovar fortfarande inget, men det verkar faktiskt som att de andra tre faktiskt röstade på Craygh fortfarande. Jag bytte dock till Andersson i det här inlägget.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,499
Location
Köping
Re: Röstsammanställning ~24 timmar kvar

(Från och med imorgon pluggar jag och kommer alltså inte att höka över datorn på dagarna. Dock på kvällarna.)

Aha, Feuflux hann svara medan jag gick bakåt i historien och komponerade svar. Görbra. Inget illa ment, jag tyckte bara det såg heltokigt ut med så många röster på Craygh.

Men okej, jag är alltså plötsligt ensam på Anderssontåget. (Anderssondressinen?) Och de tåg som går är fyra pers var på Eksem och Zebulon. Det är ju bisarrt att vi inte har längre tåg i det här läget.

Jag tror faktiskt jag måste hoppa på någondera tåget, detta för att hjälpa till att ordna så att kultisterna inte kan rösta ut den de behagar. då är frågan vem jag tror är skummast.

Sanningen är att jag håller ett öga på båda, dock får jag mer magkänslor av Zebulon, både dåliga och bra. Han verkar vara ordentligt utredd, men å andra sidan är han lite skum. Eksem är mer av ett frågetecken.

Vad är det för typer som redan röstat på dessa två då? Jo, jag tycker ju Andersson (röst på Zebulon) är mysko, och jag kanske inte ska rösta på samma som han ifall han försöker undvika att rösta på en kultist. Bearnie (röst på Eksem) är jag inte riktigt lika misstänksam mot.

Ergo, men det är tusan inte lätt:

Röst: Eksem
 

Dice

Veteran
Joined
27 Oct 2008
Messages
33
Location
Pendelbuss
Re: Röstsammanställning ~24 timmar kvar

Halvtand.

Förstår jag dig rätt, utan att döma eller värdera, i att du misstänker mig för att jag använder mig av samma tillvägagångssätt som du?

Är det, i så fall, ditt tillvägagångssätt i denna omgång eller den förra du syftar på?


Klockan är sen, sängen är varm, Dice är trött.
Jag avvaktar därför med ett längre inlägg tills imorgon.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,098
Location
Göteborg
Re: Röstsammanställning ~24 timmar kvar

Mitt planerade inlägg said:
Okej, jag kollade igenom Zebulons och Crayghs inlägg hittils.
Zebulon: Nästan allt han skrev de första 2-3 sidorna handlade om födelse-ort-grejen. Jag själv har viss information om hur det hela ligger till, saker som att det inte finns någon klar korrelation mellan infödd/utböling och kultist/medborgare och liknande. Som kultist, om man vet nånting konkret om spelet, är det generellt inte ett bra drag att börja med att börja prata om det öppet. Snarare vill man hålla det dolt, då vi redan konstaterat att den mesta information är sådan som medborgarna tjänar på att ha öppen.
(by the way, jag ska berätta det jag vet om hela infödings-grejen precis innan deadline, så att jag inte tar med mig någon viktig info i graven.)

Craygh var inaktiv väldigt länge, och har sedan dess inte gjort mycket konstruktivt. Han har slängt misstankar till höger och vänster, började med att rösta på Andersson, bytte till Bearnie, misstänkte Rising, hävdade att folk som inte röstat på honom i bandvagnen var gröna...

Jag skulle helt klart föredra att rösta ut Craygh framför Zebulon, men mycket av Crayghs beteende går samtidigt att skriva av som nybörjarsaker.
Det där skrev jag nyss, men precis innan jag skickade så kollade jag i tråden igen och såg den senaste rösträkningen. där Craygh inte längre var ett alternativ.

Jag tänker nu inte byta röst, jag ser även hellre Eksem utröstad än Zebulon.

Det jag framförallt vill ha, förutom motiveringar av folk som byter, är motiveringar av dem som röstade igår eller ännu tidigare, och bara låtit rösten ligga kvar.

krank: Crayghdrevet gav lite så du bytte till Zeb. Känner du att han pressats tillräckligt? För nu är det snart för sent att vända bandvagnarna, så låt bara rösten ligga kvar om du faktiskt hellre ser honom ute än Eksem.
moller, Andersson, Anders Åstrand: Tror ni fortfarande att Zeb är en tredje fraktion som har med de infödda att göra?
Johoohno: Du röstade på poseur pga vad du räknade som felsägning, att han skulle vara en av de infödda, en tredje fraktion. Tror du fortfarande det? Hoppas du på att faktiskt pressa honom eller få honom utröstad det här draget? Annars borde du byta till någon med fler röster, om du har någon åsikt.
Dice: Tror du att din röst på Basenanji fortfarande kan ge något? Annars, koncentrera den nånstans där den gör nytta.
Poseur: Din röst på Eksem lades som en av de första 10 rösterna i hela omgången. Gäller den fortfarande, och varför i så fall?

Inläggen rullar in medan jag skriver det här, och jag vill få upp det så snabbt som möjligt. Men det gäller er andra också, även om jag inte kommer mig för att adressera er personligen: varför ligger er röst just där den ligger? (framförallt är jag intresserad av de som haft den stilla länge utan kommentarer.)
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
463
Location
Örby, Stockholm
Re: Röstsammanställning ~24 timmar kvar

Med tanke på att jag har ett tåg i arslet och det är sent hoppas jag att ni överseende med mitt betennde just nu.

Jag försår helt klart att jag verkar skum. Min förklaring är att jag knappt ens sett ett varulvsspel tidigare och anade inte graden av hemilghetsmakeri. Jag trodde (och är fortfarande helt övertygad om) att informationen om Stadsfödd eller inte var något som främjade oss medborgare. Ett bra sätt att hålla koll på kultister, jag får avslöja mer om det senare. Nån tredje fraktion hade jag inte en tanke på. Jag är väldigt nöjd med mitt helt galna upptåg att starta en poll och jag tror att vissa svettas ganska bra just nu.

Den jag tror mest är kultist är nog Wilmer just nu. Kolla vad han har skrivit! Det finns ju fler och Purgatory är en av dom jag tycker är kultistig, det var därför jag röstade på honom. Nu är jag dock förvånad att nästan ingen nämnt Wilmer. Kom ihåg var ni läste det först!

Om vi röstar ut en medborgare är det en smärre katastrof för kultisterna blir ju relativt sett mycket starkare och de får ännu bättre möjlighet att styra vem som åker ut.
Jag känner mig otroligt grön just nu, det här var läskigare än jag trodde, jag är ensam och vilsen.... Nja, nu skall jag lugna ner mig lite.
Men jag är väldigt villrådig om hur jag skall göra. Jag låter min röst på Purgatory ligga och försöker kolla imorgon kväll vad som hänt här. Förhoppningsvis har det startats ett drev mot nån som jag tror kan vara kultist för jag tänker banne mig inte hoppa nåt mot en medborgare bara för att!
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Röstsammanställning ~24 timmar kvar

Tja, min motivation för att rösta på Bearnie har du ju redan, framför allt nu då för att han kom med en lång analys av varför Eksem är otroligt misstänkt så fort han fick minsta uppmärksamhet, och jag känner att det kanske kan poppa fram något användbart om man klämmer till lite där. Först la jag rösten på honom mest av magkänsla, men hans reaktion har väckt ett genuint intresse hos mig.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Röstsammanställning ~24 timmar kvar

"framför allt nu då för att han kom med en lång analys av varför Eksem är otroligt misstänkt så fort han fick minsta uppmärksamhet"

Det där är rent nonsens. Min analys av Eksem skrev jag idag för att jag hade tid att skriva den idag. Eksem valde jag för att han lyckats fånga min uppmärksamhet. Därtill står inte Eksem som ensamt misstänkt i sagda analys. Än finns det tid kvar till deadline.

Borde jag börja ignorera din argumentering? Varje form av respons går tydligen att trixa med och få att passa in i din stora berättelse. Din raljerande stil tyder på att du mest behöver någon att rösta på. Tråkigt att det ska drabba mig och inte en kultist.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: Förvirring och fraktioner

Eksem said:
Jag har bara medborgarnas bästa för ögonen, så jag leds villigt av goda råd från deltagare jag litar på.
vilka deltagare är det du litar på? Deet vore intressant att veta nu när det börjar närma sig slutet på runda ett och du har en hel del röster på dig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: Äntligen borta?

Dice said:
Röst: Basenaji
Motivering:
Står med på min försiktighetslista, kan med all säkerhet komma att ändras i takt med att mina misstankar och funderingar gör det.
Håller på och läser igenom allt igen och kan ha missat din försiktigthets lista, skulle du kunna posta den eller om du redan har postat den uppdatera den.

Håller förövrigt på att själv sammanfatta en (till) lista över vad jag anser om folk.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Vicotnik's analys nr 2

Så det tog lite tid men nu kommer det en ny lista och den här gången över vilka som jag anser vara medborgare/kultister.

<ul style="list-style-type: disc">[*]Anders Åstrand - Bibliotekarie
Skriver först ett inlägg att kom med lite anklagelse mot mig så kan jag bemöta dem, direkt efter så går han ut med både yrke och förmåga (#648455) trots att inget har ändrats var på han ber oss pressa någon annan. Ifråga sätter drevet mot Andersson. Blir inte klok här, kan vara klantighet men beteendet är helt klart skumt enligt mig.[*]Andersson - Underhållare
Har inte tillräckligt med matrial för att kunna bilda mig en uppfattning, håller låg profil.[*]BanarokHar inte tillräckligt med matrial för att kunna bilda mig en uppfattning.[*]Basenanji - Nattvakt
Många bra frågor och analyser och driver på aktivt. Är en av de om jag känner mig säker på och vågar lita på, Medborgare.[*]BearnieHelt klart misstänkt, håller låg profil och har bara gjort en analys av Eksem, om Eksem åker kan det helt klart vara värt att granska Bearnie närmare. Annars är Bearnie svår att få något grep om då han har kommit med vädligt få poster av substans. Trots analys av Eksems poster så litar jag inte på honom, för låg profil och aktivitet för att han ska vara grön. Får en skum känsla över det hela.[*]Craygh
Har inte tillräckligt med matrial för att kunna bilda mig en uppfattning.[*]Dice - ApotekareInget krav på sig att gå ut med yrke men gjorde det ändå. Jag är tydligen inte ensam om att reagera på Dice försiktighetslista, som verkar gå ut på att alla som är aktiva är farliga och bör elimineras. Klart misstänkt, vill dock ha mer information här, mål för att pressas.[*]Eksem - Arkeolog? Museium?
Skriver lite, väldigt kortfattat, påpekar att man ska vara tydlig. Använder för många ord som åsyftar på oskuld, vilket får en varningsklocka att ringa hos mig. Får även känslan att han tar och gör andras åsikter till sina egna. Släpper en skumis lista, men röstar inte på någon av dem. Röstas inte Eksem ut så anser jag att han är nästa person att pressas.[*]Embergem
Har inte tillräckligt med matrial för att kunna bilda mig en uppfattning.[*]Halvtand - KomunfullmäktigeInget krav på sig att gå ut med yrke men gjorde det ändå. Balanserar på gränsen mellan skum och grön, för låg profil för att jag ska tycka om det hela.[*]Hellzon
Aktiv kommer med en hel del bra poster och analyser av saker och ting, har svårt att inte se Hellzon som grön och inte heller tror jag att han tillhör en tredje fraktion. Med andra ord en Pålitlig Medborgare.[*]Johoohno
Har inte tillräckligt med matrial för att kunna bilda mig en bra uppfattning. Kommer dock med ett par analyser då och då. Kultist? Vet ej, tror mer på medborgare, men långt ifrån grön just nu.[*]krank - Terapeut
Hade ingen koll på vad Medborgarstatus innebar, viste inte om han var född i staden eller inte. Om staden är en egen fraktion så tillhör inte krank den och då han sakna koll på medborgarstatus så ser jag det som en stor risk att han är kultist, trots hans yrke. Och frågan är då om hans one shot förmåga i egenskap av terapeut är att han kan manipulera en medborgare så att personen ifråga blir kultist. Helt klart skum.[*]moller
Drar sig för att rösta, håller låg profil. Röstar på Zebulon för att han röstat på Eksem och Halvtand utan motivering, vilket får mig att spekulera i att om Eksem nu åker ut och visar sig vara kultist så bör vi nog granska både moller och Halvtand närmare.[*]Måns
Har inte tillräckligt med matrial för att kunna bilda mig en uppfattning.[*]Pilzeman
Var med på vad Zebulon menade med att vara född i staden, tillhör möjligtvis en tredje fraktion. Kommer annars med en del tankar och analyser, tror inte Pilzeman är kultist.[*]Poseur - Doktor
Inget krav på sig att gå ut med yrke men gjorde det ändå. Mycket in-game snack. Uttrycker sig att det Definitivt finns fler än två fraktioner, hur kan han veta det? Visst jag har mina misstankar om att det finns en tredje fraktion och vilka som ev kan ingå i den men det är inget jag vet säkert. Samt så är de mest aktiva de som ligger på Poseur's misstänkt lista.
Poseur said:
För tillfället är mina mest misstänksamma dom som orkar skriva milspalter av förklaringar(bortförklaringar) och milvis med analyser.
Poseur är skum i mina ögon.[*]Purgatory
Har inte tillräckligt med matrial för att kunna bilda mig en uppfattning.[*]Rising
Kan man säga något annat än att Rising kommer med väldigt bra idér, analyser och bidrar även med taktik inlägg, dvs inlägg som rör hur vidda man brukar lägga upp taktiker som varulvar och ju fler av dessa som kommer fram dessto färre taktiker får varulvaran att använda sig av. Är Rising kultist? Inte en sussning... Där emot så tror jag inte att han tillhör en tredje fraktion. Min magkänsla säger mig att Rising är grön.[*]Shale
Har inte tillräckligt med matrial för att kunna bilda mig en uppfattning.[*]Vicotnik - Butler
Är Medborgare och jobbar som butler. Kommer att sias som Kultist då Butlern alltid är mördaren i deckare. Försöker hålla röstlistor uppdaterade och även listor över varför folk har röstat på varandra. Där emot verkar folk ha delade åsikter om inlägg där jag radar upp sånt som jag anser vara intressant (ska jag fortsätta med det?). Som alla som gör själv analyser så anser man ju sig själv vara grön och god medborgare eller hur?[*]Wilmer
Har inte tillräckligt med matrial för att kunna bilda mig en uppfattning.[*]Yreburre
Väldigt passiv, drar sig för att rösta. Nybörjare, men det retar mig att han inte röstar mer aktivit, svårt att få grepp om.[*]Zebulon - Affärsbiträde
Är född i staden, har drivit en aggressiv linje att få fram vilka som inte är födda i staden respektive födda i staden. Mycket lutar åt att han tillhör en tredje fraktion, där emot är han inte kultist enligt mig.[/list]
 
Top