Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 3

Halvtand

Warrior
Re: MERA analys

Måns said:
Medborgarna är som en stack med myror. En myra är ganska stark och kan bära mer än han väger, men tillsammans kan myrorna bära en hel fågel! Så, om du envisas med att bära omkring på ditt lilla barr så orkar vi andra inte lyfta fågeln.
Jag drar iaf mitt lilla strå till stacken...

/Halvtand, som inte alls liknar en myra.

Halvtand

Warrior
Re: NY SATANS POLICY!!

Craygh said:
ALLA som postar röster postar samtidigt en sammanställning av rösterna hittills, inklusive givetvis den egna rösten/röständringen.

Vad sägs om det? Det blir så mycket lättare att hålla reda på allt.
Låter som en bra idé tycker jag.

Rising

Vila i frid

craygh said:
ALLA som postar röster postar samtidigt en sammanställning av rösterna hittills, inklusive givetvis den egna rösten/röständringen.
Låer ganska smart. Du hade en intressant idé tidigare, också, om att man skulle kunna rösta i en egen tråd. Kul att du tänker på sånt.

Jag skulle gärna höra från de mindre aktiva spelarna vad de tycker skulle vara lättast; att behöva kopiera och göra ändringar på den senaste röstlistan när man själv vill rösta är ju lite jobbigare än att bara skriva vem man röstar på, men å andra sidan så skulle det förmodligen vara lättare att få överblick över hur röstläget låg.

Zebulon

Swordsman

Kopiera in röstlistan i sitt röstinlägg är ett ringa jobb för vinsten. Man kastar en extra koll på röstlistan och det är ju bra.

Vi kör som Craygh föreslår. Opposing?

Poseur

Swashbuckler

Jag är för det, det är ganska lätt att hålla koll på röstläget då.

vill passa på att tacka alla som lägger upp röstlistor till och från också.

DesertRain

Hero

Jag är för, det gör det enklare att hålla koll på hur landet ligger.

Pilzefrau

hon/henne
Röst

Nåväl, jag måste nog säga att jag inte tror på vare sig att en busdriver varit framme eller att Anders är nån sorts infödd-miller, utan snarare att kultisterna faktiskt har en infödd-siare. Ut med honom i dimman.
Röst: Anders Åstrand

Johoohno: 4 (Basenanji, Måns, Hellzon, Purgatory)
Anders Åstrand: 4 (Wilmer, Rising, Craygh, Pilzeman)
Halvtand: 1 (Zebulon)
Hellzon: 1 (Halvtand)

Mogger

Hipsteranka
Re: Röst

Pilzeman said:
Yes! Det här ser bra ut! Jag kommer nog inte logga in mer idag. Jag noterar dock att det bara är 10 av oss som har röstat, och flera som inte ens har skrivit något inlägg den här rundan, men det är klart, kultisterna måste ju läsa och skriva PM/mail innan de kan agera... :gremsmile:

Eksem

Champion

Jag vill fortfarande ha tid att läsa ikapp innan jag röstar, och det har visat sig vara svårare att göra på arbetsdagar än jag hade hoppats, men i helgen hinner jag ikapp, var så säker!

Bunny

Crazy like a fool

"Tycker du att det är det bästa vi kan göra i dagsläget?

Vi har 2-3 röster på Anders Åstrand, 2 röster på Johoohno och ett drev på gång mot dig. Jag vet inte om du är skum men du spelar inte för laget. "

Jag håller med. Jag är inte alls nöjd med Halvtands spel. Han har redan uppmanat till utröstningen av sina två vänner i trojkan av vad som tycks vara ren paranoia. Kanske har de någon slags inbördes tävling, eller räknar prestige, i att se vem som kan hålla sig levande längst - varvid vi idag står med två utröstade medborgare, och en jävligt klantig "vinnare".

Jag vet inte vad jag ska tycka om det.

Andersson

Hero

Måns said:
Pilzeman said:
Yes! Det här ser bra ut! Jag kommer nog inte logga in mer idag. Jag noterar dock att det bara är 10 av oss som har röstat, och flera som inte ens har skrivit något inlägg den här rundan, men det är klart, kultisterna måste ju läsa och skriva PM/mail innan de kan agera... :gremsmile:
Jag vet inte om jag tycker att det ser så bra ut. Vi håller just nu på att med glada tillrop hänga en siare. Visserligen tycker jag att AÅ beter sig skumt, men det är ändå hyfsat suicidalt av byn att rösta ut siaren i det här läget.

Joho... John... Jonh... Det andra drevet, kan jag i så fall tänka mig att stödja ifall alternativet är att rösta ut en person med siarförmåga, men att vi egentligen inte har så mycket att gå på när det gäller det drevet heller.

Sedan tycker jag att Purgatory kommit undan lite för lätt. När han fått press på sig har han svarat undvikande och inte riktigt kunnat motivera sina svar.

Jag vill igen flagga för Poseur, som dels är infödd, dels sedan han fick press på sig förra rundan återgått till tystnadens rike. Det känns som att han håller sig under radarn om han inte är direkt angripen.

Jag ska läsa ikapp och avvaktar med röstandet ett tag till.

Craygh

Swordsman
Basenanji said:
Analys av Johoohno, Purgatory, Halvtand och Anders Åstrand

Hela den här premissen bygger på vad Eksem sa i inlägg #649291:

(Eksem):
Eksem said:
Skulle inte det vara helt värdelöst spelat att ge bort en person gratis första rundan, oavsett vilken fraktion man tillhör? Och det är ju en sån jävla gamble också, om någon fattar misstankar så skulle ju de båda kultisterna åka ut direkt.
Jag har därför valt att titta lite på vem som misstänker vem i andra rundan. Kanske går det att se ett mönster. Jag tänker mig att kultister inte misstänker andra kultister, därför att det (av dem) uppfattas som en alltför farlig gamble. I den här premissen så utgår jag alltså från att kultisterna misstänker medborgare i första hand.

Så jag kollade vilka Johoohno misstänkte i runda 2:

-Johoohno (649250) Misstänker och röstar på Måns och uppfattar Hellzons olika inlägg som ett sätt att fiska efter drev

-Johoohno (649074) undrar om Banarok försäger sig. Han röstar sedan på Banarok.

Kommentar: TVÅ inlägg som behandlar misstankar. Johoohno har också erfarenhet av varulvsspel. han kan nog spela jävligt smart som kultist.
Men det skumma är att Banaroks felsägning är rätt substanslös. Och den där piken i riktning mot Hellzon tycker jag också låter som en rätt uddlös anklagelse. Liksom, Hellzon har gjort listor och excelark och fan och hans moster. Varför vill Johoohno rikta misstankar åt det hållet? Vill man bli av med en spelare som faktiskt tillför en del?

Sedan kollade jag på Purgatory:

-Purgatory (648911) misstänksam mot de som röstade på Dice i första rundan:
Halvtand, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik, Banarok, Hellzon, Andersson

-Purgatory (649039) menar att Banarok och Hellzon är skummast av de som röstade på Dice.

-Purgatory (649056) vill hålla ögonen på Banarok

-Purgatory (649058) vill hålla koll på Embergem och Johoohno, efter att ha tagit del av Hellzons analys

-Purgatory (649075) hakar på Johoohnos idé om att Banarok har försagt sig

Kommentar: Det är rätt lätt att skylla på dem som röstar ut en medborgare. I 649039 börjar Purg jobba mot Banarok och...Hellzon. Är det en slump att både Johoohno och Purgis vill bli av med Hellzon?
Strax därefter, 649056 kommer den första indikationen om koll på Banarok...

Och sedan: i 074 tar Johoohno upp Banaroks felsägning. I 075 (!) tar Purgatory vid!
De där kommentarerna känns inte äkta. Det känns som att de har snackat ihop sig om att peka på nån medborgare. I det här fallet Banarok.

Men som jag förstår det så får inte Banarokdrevet nån effekt. Flera andra, bla Pilzeman (tror jag, kan kolla upp detta) ser inte att Banaroks felsägning är så allvarlig.

---

Ok, för läsbarhetens skull skriver jag mer analys i en annan post.

/Basse, m-d-b-g-e

Okay, när jag gick tillbaka och läste det här så fick jag faktiskt en tankeställare. Jag sitter själv just nu pch försöker fundera ut hur jag ska göra och tänka när jag själv sammanställer analyser, så som stöd för min första "riktiga" analys så tänker jag använda den här, av Basenanji (Tack Basse). Jag kommer nog skriva rätt kortfattat och bara sammanfatta mina tankegångar, ungefär som vanligt.

... Men bläh, jag sitter och försöker tänka ut något, men det mesta säger faktiskt Basse i sin analys. Johoohno och Purgatory är lite lagom samspelta, misstänker samma människor på yttersta svaga grunder, ingen av dem syns särskilt mycket och varken Johoohno eller Purgatory har vart särskilt duktiga på att slå ifrån sig när de har blivit anklagade. Kanske för att det är svårt att fundera ut trovärdiga lögner? Jag kan ju aldrig veta, men jag väljer att byta min röst från Anders Åstrand till Johoohno, i hopp om att vi ÄNTLIGEN kniper en av de satans kultisterna.

Andersson

Hero
Re: Röst [RÖST]

Johoohno behöver pressas mer. Han har varit väldigt inaktiv, givet sin förmåga i spelet. Tex har han inte kommit med någon respons på drevet mot honom den här rundan. Så för att lossa hans tunga lägger jag följande röst Röst:Johoohno

Johoohno: 5 (Andersson, Basenanji, Måns, Hellzon, Purgatory)

Craygh

Swordsman
Re: Röst [RÖST]

Johoohno: 6 (Andersson, Basenanji, Craygh, Måns, Hellzon, Purgatory)
Anders Åstrand: 3 (Wilmer, Rising, Pilzeman)

RÖST:Johoohno

Bunny

Crazy like a fool

#1 - Så här motiverar halvtand sin röst mot Embergem:
Den här rundan tänkte jag rösta tidigt, och den här gången för att få ut lite info av någon som knappt gjort sig till känna alls. Jag talar naturigtvis om Embergem.

Röst: Embergem

Så Embergem, hur kommer det sig att du sitter så tyst och lugn? Inte ens en röst fick vi från dig förra rundan, vad handlade det om?
Det blev startskottet till drevet mot honom. Vad handlar det där om? Vad förmådde Halvtand att hålla kvar rösten resten av rundan med den här typen av motivering? Det känns som en dålig form av induktion - att forma en löst hållen tes som andra sedemera kan koppla sina misstankar mot. Jag är skeptisk mot ett sådant förfarande. Ett väldigt lättvindigt sätt att starta ett drev på.

#2 - Halvtand utvecklar sedan sin tidigare teori i ett svar till Embergem:
Det riktigt stora frågetecknet är väl då: Varför tog jag Dice först istället för dig, som är mer erfaren, och den som "avslöjade" mig förra omgången (den med magen, om man så vill)? Om jag tagit det i omvänd ordning hade du varit ute (om det drevet hade varit lika framgångsrikt), och med lite tur hade mitt "Dice gör som jag"-argument styrkts ytterligare. Och för den delen, om jag nu var ute efter att ta ut er fort, varför röstade jag på Shale?

Hur som helst. Min röst på dig är till för att få fram info. Så om du lägger fram... NÅGOT som ens hintar om bybo så är möjligheten för en ändring hög.
Ditt försvar (eller rättare sagt, bristen på det) ger jag inte heller så mycket för. För lat för att skriva kan svara för en del av din inaktivitet, men inte all.
Självsäkerheten går inte av för hackor, istället tycker jag det är motiven som är lite tveksamma. Resonemanget står och stampar - Embergem är som Dice, fast värre; mer erfaren och därtill lat. Det är inte mycket Halvtand väljer att gå på.

Rundan innan deltog Halvtand alltså länge i drevet mot Dice av den enkla anledningen att han betedde sig som Halvtand den gång Halvtand själv var varulv. Tjena...

Hur agerar Halvtand när han blir pressad? Kolla in nummer 2 en gång till - här - för vad är det om inte främst en raljerande utläggning där han slår ifrån sig och mest ger nonsenssvar.

Jag vet inte om Halvtand spelar som han gör för att han är dum, eller för att han slug, och har räknat ut ett sätt att få ut oskyldiga "vänner". Visst tror jag det gott och väl kan finnas en kultist bland de vi drevar mot nu, men även Halvtand håller jag för en god kandidat för denna eller, för all del, kommande rundor. Därför:

Röst: Halvtand

Men för all del, Halvtand - ge mig lite rätsida på logiken och resonemangen bakom ditt handlande, så kan jag möjligtvis se om någon annan lyckas pinga högre på kultist-skalan. Se också till att strama upp dig, soldat, så att inte bara kultisterna kan dra nytta av dit spelande.

Bunny

Crazy like a fool

Med min röst inräknad:

Johoohno: 6 (Andersson, Basenanji, Craygh, Måns, Hellzon, Purgatory)
Halvtand: 2 (Zebulon, Bearnie)

Rising

Vila i frid

Fast hörni: När det gäller rösträkningarna; se till att ni lägger in era namn i slutet på varje namnuppräkning. Det är nämligen meningen att man ska kunna se på rösträkningen i vilken ordning som rösterna kommit in. (Det är ganska betydelsefullt när vi skall analysera röster)

Det är alltså:

Johoohno: 6 (Basenanji, Måns, Hellzon, Purgatory, Andersson, Craygh)

(flyttade fram Andersson och Craygh till slutet av Johoohno-listan)

Rising

Vila i frid

(djävla apa att jag inte förhandsgranskar)

Johoohno: 6 (Basenanji, Måns, Hellzon, Purgatory, Andersson, Craygh)

Så.

Banarok

Veteran

en sak jag har märkt är att kultisterna plockar de aktiva/erfarna spelarna, men jag undrar varför de inte plockat riseing i så fall, han är en av de mest aktiva och erfarna, dessutom är han bara grön på hellzones lista eftersom "det är önsketänkande" (enligt hellzone själv dag 1 iaf, och riseing gör knappast något för att ändra sin status).

för övrigt har riseing lagt ut en massa taktiker på hur varulvar vanligtvis gör som de mer aktiva spelarna förmodligen har läst, därav behöver han bara göra tvärt om för att verka mindre misstänkt, så jag ska nog hålla ett extra öga på riseing i alla fall, men jag kommer inte starta ett drev mot honom på såhär lösa grunder.