Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Recca

Femme Fatale
Re: Outning Fas 2

Konrad Konvalj said:
Följdfråga: Förstår du varför jag lade upp min strategi så som jag gjorde det nu i efterhand?
Utifrån dig som ulv, absolut. Utifrån dig som bybo, absolut. :gremtongue:

3. Jag ändrade aldrig reglementet innan det var dags för mig att outa. Jag ändrade reglerna en aning innan start för att blidka Vico´s motiveringskrav (och kanske nått mer som du kanske kan lista ut). Jag valde sedan att outa 4 framför summan och det var ingen som snackade emot det då. Att jag sedan går ut med totalsumman först såg jag ju som givet. Lägg där till att jag släppte min lägsta siffra utan krångel så det är ju inte direkt så att jag har filat på regelverket i efterhand.
Det är å andra sidan rätt uppenbart att ingen snackar emot när du outar 4'an eftersom om nån gjorde det så skulle den ju vara en ulv enligt samma train of thought. Men samtidigt, ja, jag förstår hur du tänkte och jag kanske är lite "skottskadad" sedan the Resistance för jag har sjukt svårt att avskriva dig från misstanke och ser det här som en jäkla scumtell trots allt. :gremfrown:

Det hjälper inte att jag tycker att tre pers på 18 är alldeles för passande heller. Och så vill jag tro att Basse som ulv inte skulle byta även om han råkade göra fel på outningen av summan. Alla de här indicierna pekar ju på dig som ulv, K.K, det måste du inse också.

4. Jag tycker det är anmärkningsvärt att du dillar om högsta siffran. Något kan man nog banne mig nojja ur sig av det.
Absolut.

Problemet är att så länge jag har en misstanke om att du är ulv så blir det ju skitjobbigt att veta om din information är på riktigt eller ej.

Om jag ska se på det här helt krasst så vore det ju faktiskt en fullt rimlig plan att hänga dig för att bli säker på att det inte är du som dillar om den här informationen. För om vi låser oss vid att din info om att min femma bestämmer vilka som är ulvar stämmer och du sen visar dig vara en ulv så är det game over för byn. Jag ser faktiskt inget annat resultat än det.
Det vore game check and mate. Och du har ju inte direkt gjort någon hemlighet av att din info handlat om lägsta siffran. Allt passar ju som handen i handsken. Du börjar köra din lägsta siffra-strategi tidigt i något som väl får ses som ganska öppet brödsmulande. Först när all information ligger på bordet så är det bara att välja och vraka på smörgåsbordet för dig.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Mera anth! Mera! :)

anth said:
Vicotnik said:
Jag har något väldigt roligt att informera er om, vi har minst en lögnare bland oss.

LJSLarsson: 14
Björn den gode: 17
Konrad Konvalj: 18
!Paxen: 18
Korpa: 19
Basenanji: 19 / 18
xyas: 21
Vicotnik: 22
Brynolf: 26
anth: 26
Recca: 29
---
Total = 229 / 228

Hur vet jag detta, jo jag har fått information om att: summan av samtliga deltagares siffror är: 218
Vi har allså en differans på +11 / +10
Jag vill bara påpeka en sak.
I princip har Vic grönat sig själv med detta inlägg.
Men det finns en liten chans att Vic råbluffar, är Ulv och bara hittar på.
(jag tror inte att det är så, men man måste fortfarande ha det i bakhuvudet)

Om vi nu förutsätter att Vics info stämmer:
som jag redan konstaterat är snittet 18 om det är är 4 slumpmässiga siffror.
vi är 11 deltagare och 11*18=198, vick säger att det SKA vara 218, det ÄR 229.

Jag är inne på Reccas spår att Byborna fått siffror över medel och ulvarna siffror under - och att ulvarna friserat uppåt mot ett medel på 18.
Om det krävs att jag går i galjen för att bekräfta min information så har jag inga problem med det, så länge det hjälper oss. Jag har som individ har inget att förlora på det, medan resten av oss får min information bekräftad.

Basenanji

Postd20modernist

Jaha, då har jag slarvigt läst anths försvarstal och tycker nog ändå att det inte finns någon bättre kandidat för snaran.

Så här: om anth verkligen hade haft den där siarförmågan, varför skriver han så grymt kryptiskt?

Kolla det här tex:

Vi vet att fluff = siffror.
Jag var inne på att Ulvarna inte fått siffror alls - men det anser inte BDG.

I den här posten så är alltså anth inne på at varulvarna INTE fått siffror.

Nu i kväll skriver han:

Vimes har sagt att detta spel har sifferfluff - det är inget vi behöver diskutera. det är ett faktum.

Jag har en flufftext där lägsta siffran nämns - och ja, det skulle kunna hjälpa mig att hitta en ulv (inte per automatik dock).

Det håller inte ihop. Det gör bara inte det.

Korpa

Umenörd
Här har det hänt saker!

Jag hinner inte mer än några snabba funderingar då jag har sociala förpliktelser (alltså Jeeves and Wooster med sambon).

K.K:s info: Coolt, om det är sant. Jag tror att vi kallt kan räkna med att minst en ulv har ljugit om sin lägsta siffra, vilket gör det till en riktlinje att följa, men ingen sanning. Om K.K är ulv så kommer det förmodligen visa sig efter att vi hänger någon som enligt hans info är ulv, så sanningshalten i den infon lär visa sig.

Paxens info (i kombination med Vicotnics): Värdelöst. Med ulvar som uppenbarligen har ljugit så kommer det inte ge oss så mycket att gå efter den, inte förrän man har lyckats knipa åtminstone en ulv så att man har någonstans att börja. Som jag ser det så ger det oss inget just nu. Vill man så kan man väl sitta och räkna på olika möjligheter, men jag kommer inte att ha tid för det, inte med tanke på att jag kommer ha fullt upp att bara hänga med vad som skrivs från imorgon till på söndag.

Vicotnics info: Om jag var ulv så skulle det där vara en säker lögn. Om jag var bybo så är det ett bevis för att någon/några har ljugit. Jag misstror däremot inte Vicotnic nog mycket för att kräva att han röstas ut för att infon ska kunna verifieras. Att få det bekräftat är inte så viktigt, det är trots allt ingen direkt fällande info, som t.ex. K.K:s.

Anth som siare: Jag köper att det finns siare i spelet, något annat vore lite märkligt, och jag antar att anth mycket väl skulle kunna vara vår siare. Han ska hursomhelst inte hängas nu.

Jag kommer tillbaka innan 22:30, hoppas jag, det beror på när mina sociala förpliktelser upphör. :gremsmile:

Konrad Konvalj

Myrmidon
Korpa said:
Här har det hänt saker!

Jag hinner inte mer än några snabba funderingar då jag har sociala förpliktelser (alltså Jeeves and Wooster med sambon).

K.K:s info: Coolt, om det är sant. Jag tror att vi kallt kan räkna med att minst en ulv har ljugit om sin lägsta siffra, vilket gör det till en riktlinje att följa, men ingen sanning. Om K.K är ulv så kommer det förmodligen visa sig efter att vi hänger någon som enligt hans info är ulv, så sanningshalten i den infon lär visa sig.

Paxens info (i kombination med Vicotnics): Värdelöst. Med ulvar som uppenbarligen har ljugit så kommer det inte ge oss så mycket att gå efter den, inte förrän man har lyckats knipa åtminstone en ulv så att man har någonstans att börja. Som jag ser det så ger det oss inget just nu. Vill man så kan man väl sitta och räkna på olika möjligheter, men jag kommer inte att ha tid för det, inte med tanke på att jag kommer ha fullt upp att bara hänga med vad som skrivs från imorgon till på söndag.

Vicotnics info: Om jag var ulv så skulle det där vara en säker lögn. Om jag var bybo så är det ett bevis för att någon/några har ljugit. Jag misstror däremot inte Vicotnic nog mycket för att kräva att han röstas ut för att infon ska kunna verifieras. Att få det bekräftat är inte så viktigt, det är trots allt ingen direkt fällande info, som t.ex. K.K:s.

Anth som siare: Jag köper att det finns siare i spelet, något annat vore lite märkligt, och jag antar att anth mycket väl skulle kunna vara vår siare. Han ska hursomhelst inte hängas nu.

Jag kommer tillbaka innan 22:30, hoppas jag, det beror på när mina sociala förpliktelser upphör. :gremsmile:
Fan va najs genomgång.

Klarsynt lixom. Inget jag mäktar med direkt så jag är impad.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag sitter för övrigt just nu och räknar medelvärden på de toatal siffror som vi outat och utgår ifrån 3 ulvar. Återkommer senare under kvällen med någon form av sammanställning av det hela.

anth

Vetefan
Sitter på mobil. Någon klagade på att jag sagt att jag trodde att ulvarna saknade siffror och att det går stick i stäv med min förmåga. Jag har redan förklarat två gånger att jag inte ser någon motsättning. om jag siar någon som inte har siffror hade väl vimes fått säga dwt. vad är det mtsägelsefulla i det?

Recca

Femme Fatale

Basenanji said:
Jaha, då har jag slarvigt läst anths försvarstal och tycker nog ändå att det inte finns någon bättre kandidat för snaran.

Så här: om anth verkligen hade haft den där siarförmågan, varför skriver han så grymt kryptiskt?

Kolla det här tex:

I den här posten så är alltså anth inne på at varulvarna INTE fått siffror.

Nu i kväll skriver han:

Vimes har sagt att detta spel har sifferfluff - det är inget vi behöver diskutera. det är ett faktum.

Jag har en flufftext där lägsta siffran nämns - och ja, det skulle kunna hjälpa mig att hitta en ulv (inte per automatik dock).

Det håller inte ihop. Det gör bara inte det.
Nä jag håller med. It makes no sense. Men om vi hänger Anth och han skulle visa sig vara grön trots motsägelser så är det ju riktigt illa för oss. Det vi tjänar mest på, oavsett hur gärna Vico vill gå i graven är ju att hänga K.K. Han har ju information som vi verkligen tjänar på att bekräfta, till skillnad från Anth som kan ge oss en potentiell lögnare redan i nästa runda (och som antagligen blir nattmördad om ulvarna har ljugit om sina siffror, vilket Vico bekräftar).

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vicotnik said:
Jag sitter för övrigt just nu och räknar medelvärden på de toatal siffror som vi outat och utgår ifrån 3 ulvar. Återkommer senare under kvällen med någon form av sammanställning av det hela.
Kom just på mig själv att det är bortkastad tid... eftersom siffrorna inte är korrekta, då folk har ljugit om sitt total belopp... bra Vicotnik 20 minuter åt helvetet.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Recca said:
För om vi låser oss vid att din info om att min femma bestämmer vilka som är ulvar stämmer och du sen visar dig vara en ulv så är det game over för byn
Det är ju som så att vi inte kan låsa oss till att det är just din 5:a som stämmer.

Även Brynolf har en 5:a och för att få ihop det så måste vi ju välja om båda ni är bra eller om det finns en hund begraven där.

Korpas inlägg gällande mig tycker jag är bra eftersom det förklarar hur jag kommer att åka dit på min info om vi hänger någon felaktigt tack vare det. Du skriver här att om vi litar på min info och kör på din 5:a och sedan hänger ulvarna som jag pekar ut så vinner ulvarna.

Du menar kort och gott att jag ger byn ulvarna för att klara mig till slutet alldeles själv och vinna spelet som ulv?

Om det är så du menar så finns det ju medicin för sådant. Vi hänger någon som enligt min information kan vara ulv. Är denne inte det så tar vi nästa. Mot slutet är det ju bara att hänga mig för att vara säker på en vinst för byns del, men jag tror ju inte att det skall behöva gå så långt för vi har rätt mycket information nu så det gäller bara att vi förlitar oss på rätt information och sedan försöker avgöra vart de felande siffrorna är.

Ett steg i rätt riktning skulle kunna vara att outa om man sitter på INFORMATION eller ej. Som det är nu finns det många som gör det, och för att röka ut eventuella ulvar ibland oss som redan gått ut med information vore det ju trevligt att se om det finns 8 med information och 3 utan eller om det finns 11 med information (vilket betyder att det finns falsk information) eller om det är bara ett fåtal utvalda som har information gällande siffrorna. Det ger oss ju mer än högsta siffran av de 4:a i alla fall eftersom vi nu har 4 pers som kan göra nått av de nuffror vi har.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vicotnik said:
Vicotnik said:
Kom just på mig själv att det är bortkastad tid... eftersom siffrorna inte är korrekta, då folk har ljugit om sitt total belopp... bra Vicotnik 20 minuter åt helvetet.
Helt bortkastat är det inte. Hur tänkte du när du räknade lite grovt?

Hur lade du upp strategin?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: K.K laxar fram biffen

!Paxen said:
Min info säger att vi hittar ulvar genom att kolla medelvärde! Visst låter det roligt?

Medelvärdet av ulvarnas totalsumma är högre än bybornas medelvärde på samlande totalsumman.
!Paxen, fråga. Hur kommer sig att du går ut med din information då de nuvarande total summorna inte är korrekta. Jag skulle nog säga att det här är en väldigt säker information att gå ut med och som inte heller går att verifiera eftersom vi har folk som har ljugit om sin total summa.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Slänger mina beräkningar i en spoiler tag.
Jag valde att utgå ifrån 3 ulvar, två tycker jag känns för få.
Sen eftersom jag misstänker LJSLarsson som mest trolig ulv så började jag räkna med hans värde 14 och de högsta värdena för att se ifall de fanns en chans att LJSLarsson skulle kunna vara ulv.
Står det Högre efter summan så var summa högre än resterande värden delat 8.
14, 17, 18, 18, 18, 19, 21, 22, 26, 26, 29

14, 26, 29 = 23 Högre
14, 22, 29 = 21,67 Högre
14, 21, 29 = 21,33 Lägre
17, 26, 29 = 24 Högre
18, 26, 29 = 24,33 Högre
Är 26 och 29 ulvar kan vem som helst vara ulv.

Basenanji

Postd20modernist
Nu ska jag försöka vara jättepedagogisk. Jag tror alltså att anth är varulv mest för att han är så osammanhängande och kryptisk. Att dra siarkortet med tanke på vilken press han har varit utsatt för är väl inte så konstigt?

anth skriver så här:

anth said:
Här tycker alltså anth att det är BRA att han kan se den lägsta siffran för den kan hjälpa honom att hitta ulvar. Fair enough. Vi går vidare:

anth said:
Eftersom vi har sifferkoder har jag från början antagit att ulvarnas sifferkoder skiljer sig rejält från våra egna - annars skulle min flufftext vara meningslös. Men det finns INGET i mitt fluff som säger HUR ulvarnas och bybornas koder skulle skilja sig åt. Det skulle mycket väl kunna vara så att ulvarna saknade kod, hade en dubbelt så lång kod, bara hade nollor i sin kod etc etc. Om ulvarna saknade kod skulle det hjälpa mig en del och det finns inget i mitt fluff som uttryckligen säger att alla har kod.
Alltså det här är ju askonstigt?! Att ulvarnas koder skulle kunan skilja sig från bybors är väl en förutsättning för att anths fluff skulle spela roll, men hur kan han överhuvudtaget spekulera i att ulvarna saknar kod eller siffror om hans siarförmåga går ut på att se folks siffror?

anth said:
Jag är siare - men inte en vanlig siare.
Om jag frågar Vimes om någon av er måste han berätta den personens lägsta siffra.
(och jag hade antagit att om någon inte hade siffror hade Vimes sagt det)
Det där är ju rätt slugt eftersom folk redan har outat låga siffror. Han har alltså skaffat sig alibi.

Och tydligast blir röran av att jämföra med anths tredje inlägg (och när han skriver det här vet han alltså om att han är siare, att han kan fråga Vimes om andras lägsta siffror) och ÄNDÅ misstänker han att varulvarna inte har fått siffror? Hur skulle då hans siarförmåga hjälpa oss?

anth said:
På vilket sätt kan bybornas och ulvarnas siffror skilja sig?
(jag antar att det är denna skillnad som ska hjälpa oss att sätta dit ulvarna)
Kolla här: han misstänker att varulvarna kanske inte har fått siffror och ändå ska skillnaden mellan varisarna och byborna utgöra något att leta efter? Det hänger inte ihop.

Det här är bara konstigt, osammanhängande och skrivet av någon som försöker gissa sig fram i sifferhärvan.

Brynolf

Dum fan
Korpa said:
Paxens info (i kombination med Vicotnics): Värdelöst. Med ulvar som uppenbarligen har ljugit så kommer det inte ge oss så mycket att gå efter den
Precis så tänkte jag också. Vad är det för blajförmåga?

Vi har alltså:
Vic som egentligen bara kan se ATT någon ljugit om summan.
Paxen och KK vars infosar i varierande grad blir förvekade av att ulvarna ljuger. (Om jag förstått KKs förmåga rätt. Jobbar på den biten fortfarande)
Anth som kan se OM någon ljugit. Men det räcker ju med att han konstaterar att så är fallet för att vi ska hänga lögnaren. Paxens och KKs info är av föga hjälp då.

Många förmågor som spretar åt olika håll.

Recca

Femme Fatale

Konrad Konvalj said:
Recca said:
För om vi låser oss vid att din info om att min femma bestämmer vilka som är ulvar stämmer och du sen visar dig vara en ulv så är det game over för byn
Det är ju som så att vi inte kan låsa oss till att det är just din 5:a som stämmer.

Även Brynolf har en 5:a och för att få ihop det så måste vi ju välja om båda ni är bra eller om det finns en hund begraven där.

Korpas inlägg gällande mig tycker jag är bra eftersom det förklarar hur jag kommer att åka dit på min info om vi hänger någon felaktigt tack vare det. Du skriver här att om vi litar på min info och kör på din 5:a och sedan hänger ulvarna som jag pekar ut så vinner ulvarna.

Du menar kort och gott att jag ger byn ulvarna för att klara mig till slutet alldeles själv och vinna spelet som ulv?

Om det är så du menar så finns det ju medicin för sådant. Vi hänger någon som enligt min information kan vara ulv. Är denne inte det så tar vi nästa. Mot slutet är det ju bara att hänga mig för att vara säker på en vinst för byns del, men jag tror ju inte att det skall behöva gå så långt för vi har rätt mycket information nu så det gäller bara att vi förlitar oss på rätt information och sedan försöker avgöra vart de felande siffrorna är.

Ett steg i rätt riktning skulle kunna vara att outa om man sitter på INFORMATION eller ej. Som det är nu finns det många som gör det, och för att röka ut eventuella ulvar ibland oss som redan gått ut med information vore det ju trevligt att se om det finns 8 med information och 3 utan eller om det finns 11 med information (vilket betyder att det finns falsk information) eller om det är bara ett fåtal utvalda som har information gällande siffrorna. Det ger oss ju mer än högsta siffran av de 4:a i alla fall eftersom vi nu har 4 pers som kan göra nått av de nuffror vi har.
Okay, jag fattar hur du tänker. Men du har missförstått mig K.K. Det jag menade är att din taktik innebär att om vi först hänger xyas, sen Anth sen mig och det visar sig att ni hängt tre bybor för att du har ljugit från början så är ju byn i princip körd sedan, eller hur?

Om vi hänger dig nu och visar att din information stämmer om du är bybo eller inte stämmer för att du är ulv så har vi ju minimerat riskerna avsevärt mer.

Men samtidigt... Jag ser kanske rött här. En ulv vart jag än vänder mig. Om du är grön så förlorar byn en väldigt drivande bybo när vi hänger dig.

/Recca, villrådig. :gremfrown:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Basenanji, ditt inlägg pekar ut många bra saker enligt mig och jag kan mycket väl tänka mig att vi hänger Anth ikväll. Anth spelar minst sagt osamanhängande.

Röst: Anth

Brynolf

Dum fan
Basenanji said:
Det där är ju rätt slugt eftersom folk redan har outat låga siffror. Han har alltså skaffat sig alibi.
Där har du ju en förbannat bra poäng utöver det jag redan varit inne på (och Konrad också tydligen? Missade det).

Recca

Femme Fatale
Basse said:
Jag köper hela ditt resonemang. Det är jäkligt lurt. Anth är också en person på K.K's lista. Vi skulle potentiellt kunna få svar på två frågor och veta exakt vart vi ska ta vägen härnäst sen.

Basenanji

Postd20modernist
Nu går jag och lägger mig. I morgon hoppas jag att vi har hängt anth.

Det känns nämligen som att varulvarna bara vinner på att deadlines:arna går iväg...

Go'natt!