Nekromanti Varulvsspel:UA - Andra drinkrundan

Glom

Veteran
Jag uppdaterade röstningshistorien baserat på #680944
Röstningsläget den senaste tiden:

Glom 5 (Vimes Vildkatt krank Paxen Zebulon)
kefka 3 (Hellzon Vicotnik hjk)
Zebulon 2 (Rising Måns)
Purgatory 1 (Basenanji)
Hellzon 1 (Björn den Gode)
Måns 1 (Purgatory)

Måns->kefka

kefka 4 (Hellzon Vicotnik hjk Måns)
Zebulon 1 (Rising)
Purgatory 1 (Basenanji)
Måns 1 (Purgatory)

Glom->Zebulon

kefka 4 (Hellzon Vicotnik hjk Måns)
Zebulon 2 (Rising Glom)
Purgatory 1 (Basenanji)
Måns 1 (Purgatory)

Basenanji->kefka

kefka 5 (Hellzon Vicotnik hjk Måns Basenanji)
Zebulon 2 (Rising Glom)
Måns 1 (Purgatory)

Persson->kefka

kefka 6 (Hellzon Vicotnik hjk Måns Basenanji Persson)
Zebulon 2 (Rising Glom)
Måns 1 (Purgatory)

kefka->Glom

kefka 6 (Hellzon Vicotnik hjk Måns Basenanji Persson)
Glom 6 (Vimes Vildkatt krank Paxen Zebulon kefka)
Zebulon 2 (Rising Glom)
Måns 1 (Purgatory)

Zebulon->kefka

kefka 7 (Hellzon Vicotnik hjk Måns Basenanji Persson Zebulon)
Glom 5 (Vimes Vildkatt krank Paxen kefka)
Zebulon 2 (Rising Glom)
Måns 1 (Purgatory)

Purgatory->kefka

kefka 8 (Hellzon Vicotnik hjk Måns Basenanji Persson Zebulon Purgatory)
Zebulon 2 (Rising Glom)

Glom->kefka

kefka 9 (Hellzon Vicotnik hjk Måns Basenanji Persson Zebulon Purgatory Glom)
Zebulon 1 (Rising)

Vicotnik->Ingen

kefka 8 (Hellzon hjk Måns Basenanji Persson Zebulon Purgatory Glom)
Zebulon 1 (Rising)
Ingen 1 (Vicotnik)

Måns->Ingen

kefka 7 (Hellzon hjk Basenanji Persson Zebulon Purgatory Glom)
Ingen 2 (Vicotnik Måns)
Zebulon 1 (Rising)

Basenanji->Purgatory

kefka 6 (Hellzon hjk Persson Zebulon Purgatory Glom)
Ingen 2 (Vicotnik Måns)
Zebulon 1 (Rising)
Purgatory 1 (Basenanji)

Måns->Purgatory

Purgatory 2 (Basenanji Måns)
Zebulon 1 (Rising)
Ingen 1 (Vicotnik)

Vimes-> Paxen

Glom 4 (Vildkatt krank Paxen kefka)
Zebulon 1 (Rising)
Ingen 1 (Vicotnik)
Paxen 1 (Vimes)

Paxen -> Björn den Gode

Glom 3 (Vildkatt krank kefka)
Zebulon 1 (Rising)
Ingen 1 (Vicotnik)
Paxen 1 (Vimes)
Björn den Gode 1 (Paxen)

Vimes -> Måns

Zebulon 1 (Rising)
Ingen 1 (Vicotnik)
Björn den Gode 1 (Paxen)
Måns 1 (Vimes)

Björn den Gode -> Zebulon

Zebulon 2 (Rising, Björn den Gode)
Ingen 1 (Vicotnik)
Björn den Gode 1 (Paxen)
Måns 1 (Vimes)

VildKatt

Warrior
Helt rätt. Jag skrev "gav" av den enkla anledningen att jag just då hade skickat iväg PM:et med min drink till Feuflux och alltså gav bort drinken, rent konkret. Att den inte dricks förrän rundans slut är ju en helt annan sak, liksom man röstar nu men sluteffekten inte sker förrän omgångsslut.

Jisses. Jag vet att detta är ett varulvsspel där man förvisso ska göra en höna av en fjäder för att få resultat, men ibland är ni verkligen paranoida bortom vett och sans.

Glom

Veteran
Det har efterfrågats en längre lista från min sida, här är de misstankar jag har (nummer) och några allmäna noteringar "-".

Måns
1) Kan ha samarbetat med kefka för att inte göra det uppenbart vem som la något i Vicotniks drink. Någon av dem gjorde det.
2) Både Måns och kefka röstade ut borgaren vandraren.
borde jagas med bandvagn

Röst: Måns

kefka -RBT
1) Kan ha samarbetat med Måns för att inte göra det uppenbart vem som la något i Vicotniks drink. Någon av dem gjorde det.
2) Både Måns och kefka röstade ut borgaren vandraren.
Har avslöjat sin ras för bandvagnen.

Rising -kan se folks promillegräns
1) Vill inte berätta vad han fick ut av sin redan outade förmåga
-verkar ha en minpromille för att fungera.

Paxen -kan se vem de andra riktar sin förmåga mot
1) Går ut med sin mäktiga förmåga, det verkar ju fullständigt livsfarligt att gå ut med det.
2) Avslöjade vem han använt den mot utan att försöka använda det för utpressning.
-Förmågan otroligt snabb tyder på mutation

Persson -Muterat djur (MD eller MMD) kan se vem som ger vem drinkar.
1) Går ut med sin förmåga med motiveringen att den är värdelös (Paxen varnade åtminstone en runda i förväg)
-Förmågan ögon i nacken tyder på mutation

hjk
säger inte mycket

krank -kan se om folk har mutationer
-Av mig friskriven från att vara i maskopi med Zebulon
-kräver en min-promille för att fungera.

Zebulon
-Av mig friskriven från att vara i maskopi med krank
-hajade det där med kranks promillegräns så fort, så har antagligen en min-promille han med.

Vildkatt -för full för att själv veta ras
-

Vicotnik -drar av 5% på varje drink
-förgiftad.

Purgatory -är ett djur, förmåga:ras-siare

Apropå Vicotniks gifthärva:
För att spåra förgiftaren är det:
* viktigt att alla säger nästa runda om de blivit förgiftade.
* Viktigt att Måns och Kefka ger sina drinkar till någon annan, så vi kan kolla om de är förgiftade. Skumt om de ger dem till den som åker ut. (finns en motstridig taktik, för i så fall borde ingen bli förgiftad)
* Persson får inte åka ut för då kan han inte kolla drinkväxlingarna.

Jag har tidigare sagt :
"En intressant iaktagelse är hur olika grundsynen på promillegränser verkar vara, jag tror det avspeglar vilken info det fått från SpelLedaren." har kommit en bit men det ger inga misstankar, bara info om deras start-promillegränser.

Jag har tidigare sagt:
att jag skall analysera vem som röstade på vandraren och vem som hejade på utan att rösta.
Måns och kefka ville ha ut honom, så de skulle kunna vara de varulvar som jobbade ut borgaren.

Jag är nyfiken på:
* Om Paxens har är en muterad gepard eller har någon snabbhetsmutation, dvs om förmågans beskrivning har med rasen att göra.
* vilka som är MM, pga min förmåga

VildKatt

Warrior
Re: Paxen

Du glömde visst helt outandet från Paxen gällande hans förmåga i din lista. Paxen är en av få som outat det mesta och därmed har varit grön rätt länge - i alla fall i mina ögon, så varför ens dra upp det OCH dessutom missa det viktigaste?

Underligt. Känns lite som "en lista som ska få mig att framstå bättre än vad jag är".

Vimes

Sillkung

VildKatt said:
Du glömde visst helt outandet från Paxen gällande hans förmåga i din lista. Paxen är en av få som outat det mesta och därmed har varit grön rätt länge - i alla fall i mina ögon, så varför ens dra upp det OCH dessutom missa det viktigaste?

Underligt. Känns lite som "en lista som ska få mig att framstå bättre än vad jag är".
Vimes said:
#680624 - Svarar på Zebulons misstanke och röst. Säger att han eftersom han är newbie mest funderat tyst och inte skrivit så mycket (not: Jag tror att det bästa man kan göra som newbie är att faktiskt vara så öppen och ärlig med sina funderingar som möjligt.) Outar sin förmåga (siar förmågeanvändande, ser vem förmågan riktas mot). Har använt den på Krank, som uppges inte ha använt sin förmåga.

Glom

Veteran

VildKatt said:

Jag har med Paxen och några skäl att misstänka honom, de handlar bara om hans outande. Att han går ut på det sättet tyckte jag var underligt och gör honom inte "grön".

Och ja, det är "en lista som ska få mig att framstå bättre än vad jag är". Vimes tjatade ikväll på att jag skulle göra en sån här. Jag har tyckt dom här evighetslånga listorna var rätt meningslösa men det var rätt intressant att göra den, det gav mig själv en hel del när jag sammanställde de fakta jag hade. Så nu förstår jag bättre varför andra gör dem.

Men som jag sagt tidigare är det bara förgiftarparet Måns och kefka-roboten som jag tror är ÖK.

Vimes

Sillkung

VildKatt said:
Känns lite som "en lista som ska få mig att framstå bättre än vad jag är".
Say what? På vilket sätt hade jag framstått som bättre (än jag är) om jag utelämnat Paxens outande?

tull

Hero

Glom said:
VildKatt said:

Jag har med Paxen och några skäl att misstänka honom, de handlar bara om hans outande. Att han går ut på det sättet tyckte jag var underligt och gör honom inte "grön".

Och ja, det är "en lista som ska få mig att framstå bättre än vad jag är". Vimes tjatade ikväll på att jag skulle göra en sån här. Jag har tyckt dom här evighetslånga listorna var rätt meningslösa men det var rätt intressant att göra den, det gav mig själv en hel del när jag sammanställde de fakta jag hade. Så nu förstår jag bättre varför andra gör dem.

Men som jag sagt tidigare är det bara förgiftarparet Måns och kefka-roboten som jag tror är ÖK.
Fast är det inte en ganska dålig förmåga att förgifta någon om man är överklass?

Dessutom, något som jag börjat fundera över är om man kan vara 100% säker på att Vicotnik talar sanning. Tänk om han hävdar förgiftningsgrejen bara för att på så sätt kunna spela ut borgare?

Finns det någon tydlig fail i min tanke här?

VildKatt

Warrior

Men om det är en förgiftning så måtte det vara en väldigt underlig förgiftning. Låter snarare som extra starka drinkar som gav Vic lite mer alkoholhalt än vad han normalt brukar få av drinkar.

Det vill säga att någon gav honom en drink på 15% snarare än sedvanliga tio?

Nu är förvisso inte Mattematik mitt mest givna ämne (Läste bara matte A Jag!) men det blir väl rätt matte av den slutledningen?

tull

Hero

Vimes said:
VildKatt said:
Känns lite som "en lista som ska få mig att framstå bättre än vad jag är".
Say what? På vilket sätt hade jag framstått som bättre (än jag är) om jag utelämnat Paxens outande?

Det är lugnt. Jag fattar inte heller vad hon menar.

VildKatt

Warrior

Överhuvudtaget är ju frågan varför du skulle lämnat det utanför listan när du nu ville syna någon i sömmarna och framgå med gott exempel, när detta är något av det mest uppseendeväckande som hänt.

Nu visade det sig dock att det snarare var jag som läste slarvigt, så rent konkret ger mitt inlägg ingenting i debatten, men jag har fortfarande svårt att se varför en lista gjordes av Paxen som faktiskt verkar ha osedvanligt vitt mjöl i påsen när det finns så många andra man kan höja på ögonbrynen åt.

Vimes

Sillkung

Persson said:
Alltså, det är väl väl risky att som varulv ljuga om en sådan här sak. I Star Wars-spelet körde varulvarna en sådan grej, Vicotnik ljög om att han hade siat en annan ras på Hellzon än vad Hellzon uppgav, men det vara bara för att de (om vi röstade ut Hellzon, vilket vi gjorde...) visste att de skulle vinna spelet.

Nu hoppas jag verkligen inte att det är så att överklassen redan i andra rundan kan göra en sådan grej för att garantera seger. Men det verkar rätt osannolikt.

Om Vicotnik ljuger är han mer sannolikt DTF själv tror jag (med oklara mål, visst, men det är ju lite grejen med DTF också).

tull

Hero

Vimes said:
Persson said:
Alltså, det är väl väl risky att som varulv ljuga om en sådan här sak. I Star Wars-spelet körde varulvarna en sådan grej, Vicotnik ljög om att han hade siat en annan ras på Hellzon än vad Hellzon uppgav, men det vara bara för att de (om vi röstade ut Hellzon, vilket vi gjorde...) visste att de skulle vinna spelet.

Nu hoppas jag verkligen inte att det är så att överklassen redan i andra rundan kan göra en sådan grej för att garantera seger. Men det verkar rätt osannolikt.

Om Vicotnik ljuger är han mer sannolikt DTF själv tror jag (med oklara mål, visst, men det är ju lite grejen med DTF också).
Fast på vilket sätt kan man kolla ifall han ljuger?
Om Måns eller kefka ryker och inga fler giftaktioner kommer fram så är det ju bara att rycka på axlarna och säga "jaha, det var han som var giftmördaren"

Vimes

Sillkung

VildKatt said:
Överhuvudtaget är ju frågan varför du skulle lämnat det utanför listan när du nu ville syna någon i sömmarna och framgå med gott exempel, när detta är något av det mest uppseendeväckande som hänt.
Mmh, men det vore väl ett jävligt dåligt sätt att försöka framstå i god dager på, just eftersom det mycket riktigt är det mest uppseendeväckande som hänt kring Paxen.

VildKatt said:
Nu visade det sig dock att det snarare var jag som läste slarvigt, så rent konkret ger mitt inlägg ingenting i debatten, men jag har fortfarande svårt att se varför en lista gjordes av Paxen som faktiskt verkar ha osedvanligt vitt mjöl i påsen när det finns så många andra man kan höja på ögonbrynen åt.
Jag höll uppenbarligen inte med om att jag tyckte Paxen verkade ha vitt mjöl i påsen. Därför gjordes genomgången.

De jag gjort näranalyser av är just sådana som jag tyckt synts lite, Glom, Kefka och Paxen. Jag vill inte veta av att några varulvar ska komma undan genom att bara ligga lågt. Jag har diskuterat mina anledningar till just den här taktiken tidigare i tråden (alltså, varför jag fokuserar på spelare som inte syns så mycket).

Glom

Veteran

VildKatt said:
Men om det är en förgiftning så måtte det vara en väldigt underlig förgiftning. Låter snarare som extra starka drinkar som gav Vic lite mer alkoholhalt än vad han normalt brukar få av drinkar.

Det vill säga att någon gav honom en drink på 15% snarare än sedvanliga tio?

Nu är förvisso inte Mattematik mitt mest givna ämne (Läste bara matte A Jag!) men det blir väl rätt matte av den slutledningen?
Jo vicotnik är klart skum i ämnet i början, i början låter det som om han fått extra starka drinkar. Men han skriver sedan efter en del press ett mycket klart inlägg där han förklarar exakt vad som hänt. Tydligen så har han fått ett meddelande där det uttryckligen stått att det var något konstigt i en av hans drinkar.

Måns och Rising har listat alla möjliga teorier i ämnet.

Om inte Måns eller kefka är förgiftare så kan det bero på att
* Vicotnik ljuger -går inte att kontrollera om inte någon mer blir förgiftad
* "smusslaren" kan förgifta Vicotnik utan att drinkgivarna har något med saken att göra.
* Någon skum passiv förmåga hos antingen Måns, kefka eller Vicotnik som gör drinkarna förgiftade utan att de vet om det.

VildKatt

Warrior

Visst, sure. För din del är det säkert så att du varit osäker på just Paxen, även om jag har svårt att tro det, men överlag..

Nå, det ska sägas att det är få som sagt att han är grön, medan de varit säkra på att Persson är det, fast samtidigt är det inte heller fler som synat honom efter hans stora informationsläkage. Det, om något, tyder på att de flesta verkar vara nöjda med vad de fått och därmed lämnat ämnet medan du fortsätter att analysera vad som ändå är rätt passé.

Du kanske därmed hjälper dig själv, men vi andra har ingen större nytta av listan och det är ju lite vad det handlar om när man gör de här listorna - att få fram nya synvinklar och nya bevis för eller emot personer-

VildKatt

Warrior

Då ska vi dessutom lägga till faktumet att två borgare redan åkt ut.

Skulle borgarna vara sex personer, är det alltså fyra kvar. Är då dessutom Persson och Paxen två av dem, så är det två kvar. Två kvar av fjorton spelare gör det rätt osannolikt att Vic är en av dem.

Vimes

Sillkung

Istället för att gnälla och stoppa in en massa irrelevanta inlägg i tråden är det kanske dags att du börjar bidra med något konkret?

Antingen är du varulv, eller så är din inställning till spelet jävligt fucked.

Vimes

Sillkung

VildKatt said:
Då ska vi dessutom lägga till faktumet att två borgare redan åkt ut.

Skulle borgarna vara sex personer, är det alltså fyra kvar. Är då dessutom Persson och Paxen två av dem, så är det två kvar. Två kvar av fjorton spelare gör det rätt osannolikt att Vic är en av dem.
Vilken fraktion tillhör du då, VildKatt?