Paxen
x) Rätt inaktiv i utpekanden, vilekt påpekades av vicotnik redan i omg 1 och Zebulon! tidigt i andra rundan. Det mest innehållsrika inlägget är nog #681384.
x) Går oprovocerat ut med sin mäktiga tracker-förmåga i runda 2, det verkar ju fullständigt livsfarligt att gå ut med det.
x) Avslöjade vem han använt den mot utan att försöka
använda det för utpressning. både i runda 2 o 3.
De är visserligen inte de mest evil sakerna att göra direkt.
x) Var den som började rösta ut borgaren vandraren.
Med hopp om mer diskussion i denna runda, har ju börjat bra. Du kanske kan svara på varför du gick ut med att du trackat Vimes, innan du/nån frågat honom om han använt förmågan först?
Rising säger att alla som inte röstar krank är misstänkta per automatik. Jag kan hålla med om att krank mycket väl kan vara varulv, han har inte direkt hållt sig felfri. Men, jag måste säga att jag tycker du drar lite stora växlar på "de måste ha haft insiderinfo" faktiskt. Visst, krank var aldrig tydlig med att han behövde sprit - men samtidigt känner vi Zebulon sen tidigare omgångar, och han spelar, tja, all over the place. Han kan ha misstolkat/tolkat kranks inlägg och råkat komma till rätt slutsats, speciellt om han själv hade en liknande förmåga. Och kranks spelande i övrigt tycker jag inte har utmärkt sig alls. Visst, det har utmärkt sig mot alla andras spelande, men inte mot hur han själv brukar spela. Han kanske inte får komma undan med det hur länge som helst, men jag tycker inte att han är "alla som inte röstar krank är misstänkta"-misstänkt.
Någon gång under kvällen ska jag kolla över alla drev som är igång just nu och se vilket som verkar vettigast. Krank är inte grön i min bok heller, så det kan bli en röst på honom.
Jag hade tre anledningar till att jag gav drinken till Persson.
1. Jag ville inte ge drinken till mig själv.
2. Jag känner mig nästan helt säker på att Persson är grön, han gick ut som MD och Purgatory siade och konfirmerade detta.
3. Alkoholnivå påverkar honom inte, så han kan inte förlora någon viktig förmåga genom att bli full.
Någon föreslog lite ökat tempo. Inlämning på onsdag ist.f. torsdag.
Kan vi inte fortsätta nästa runda på valfritt annat forum. www.brädspel.net borde funka. Werewolf är ett accepterat spel på BGG
Det borde inte vara så svårt för folk att spara de gamla trådarna med någon offline-sparning av sidan, eller så finns här väl datorkunniga som vet hur man kopierar och klistar in sånt häringa forumjox.
Jag tycker inte dina argument tyder på en varulv. Snarare nån som har gjort en del misstag och lika gärna kan vara bybo. Möjligen att inaktiviteten kan vara ett tecken, men meh.
Så tar vi allt prat om hur vi ska göra medans forumet är nere i en egen tråd (som jag skapar om ett par sekunder) och håller oss helt till spelet här. Just nu så håller vi fast vid att rundan avslutas på det här forumet vid 21:30 på torsdag.
Om jag vore onding skulle jag nog kunna gissa att RBT hade nåtslags skyddsförmåga medan PSI passar bra som siare; ingetdera känns som bra grejer att outa.
Har tagits upp förut men kan vara bra att notera igen, att det är vanligt att krank använder sig utav: "Om jag vore varulv skulle jag..." Jag vet att det användes i StarWarulvsspelet utav krank.
krank said:
För det andra har jag inte skrivit att jag tror att de märkigaste förmågorna skulle vara kopplade till PSI. jag säger att jag, om jag vore överklass, nog skulle ha detta som en inledande teori i brist på andra teorier.
Vet inte om det bara är jag som stör mig på när folk pratar i formen "om jag vore", det drar enligt mig bara till sig onödig uppmärksamhet. Det är ungefär som att skriva "ni bybor" när man förklarar något, tror jag har sett det ett par gånger det här spelet, men kommer inte ihåg vem som använde sig utav det. Det tolkar jag som att man tar avstånd från ena sidan, dvs man tillhör överklassen/varulvar.
krank said:
Okej, en uppdatering:
Efter en snabb genomläsning (där jag säkert missat flera saker, så öronmärker jag två personer jag vill kolla närmare på.
Dels har Rising rätt i det här:
Rising said:
Även om min röst ligger på Vildkatt för tillfället, så tycker jag att Kefkas idé om att rösta på alkoholiserna är det enda riktigt skumma som skrivits i spelet hittills.
Men sedan funderar jag på... Glom. Glom har mest postat rollspelargrejer och Mutantrelaterade grejer (stålmage etc), samt lagt en röst. Inte deltagit i några egentliga diskussioner, hållit sig lite bakom.
Och hur lägger Glom sin röst?
* Han "härmar" Vicotnik, som folk tycks räkna med som relativt grön (jag gör det inte, den där typen av "hjälpsamhet" med listor och sånt brukar jag också hålla på med som varulv). Detta i sig är inget konstigt.
* MEN, istället för att rösta på samma som Vico, så röstar han på nästa i listan. Say what? Där kan vi snacka om fullständigt oanvändbart för att inte säga meningslöst röstande.
Glom motiverar inte sin röst, han klumpar inte ihop den med någon annan, kommer inte med något eget och kommer undan med att ha röstat-utan-att-rösta, i stort sett.
Ute tidigt efter Glom och kefka, som det verkar vara många som misstänker och just nu är kefka väldigt misstänkt då det verkar vara han som spetsar drinkar med något, frågan är om det är olja han spetsar drinkarna med?
krank said:
Vicotnik said:
Håller faktist med Basenanji här, du använde dig av ganska liknande ordval då du senast var onding och det var när du förklarade olika strategier du brukar använda som onding. Och varför skulle du som onding utgå från det? vore det inte bättre att utgå från det som bybo? Varför ska du väva in onding i hela meningen?
Senast jag var goding beskrev jag också olika strategier jag brukar använda som onding.
Vad gäller bybo - som bybo känner jag att jag ändå har mindre intresse av att veta vem som är siare etc; för mig är sådana roller inte farliga. Alltså är jag inte lika snabb på att utforma teorier om saken.
För att åter knyta till "om jag vore onding så skulle jag..." Här förklarar krank att han skapar teorier som han jobbar ut ifrån, men är inte lika snabb att utforma dem då han är goding, eftersom han inte behöver vara rädd för siare osv. Den här rundan var krank väldigt fort ute med sin teori "om jag var onding" så ska man tolka det bokstavligt så menar krank att han inte var snabbt ute nu eller så har han klantat sig här.
krank said:
Även om det inte finns något samband mellan vilka raser som har vilka krafter (kan finnas, vi vet inte) så är det nästan garanterat så att vissa krafter bara funkar på vissa raser.
Krank har lämnat flera såna här uttalanden efter sig, vilket jag i alla fall anser styrka hans uttalande om att han är PSI mutant, där emot säger det inget om han är borgare eller överklass.
Ett inlägg som fånga mitt intresse, även fast det inte är krank som har skrivit det så anser jag detta vara av intresse.
Zebulon said:
Nu har vi pressat både krank och Rising och de har, kliniskt, meddelat sina förmågor.
Ja, jag har fan ingen aning om hur man skall tolka det.
Jag håller bara järnkoll på dom, hoppar gärna på bandvagnar men håller fingret på exit-knappen om de börjar närma sig en utröstning.
Hur ska man tolka detta inlägg, framför allt sista meningen. Här verkar det som Zebulon säger att kommer det till utröstning så tänker jag inte rösta på Rising eller krank, ska man då ta detta som båda tillhör överklassen. Detta inlägg handlar om De Tre Stora, dvs Rising, BDG och krank, men han pratar bara om krank och rising i slutet av inlägget, hur ska man tolka detta?
krank said:
Detta är alltså rätt dåligt underbyggt, för jag har inte riktigt tid (eller ork) att göra någon djuplodande analys eller ens kolla igenom förra tråden ordentligt. Jag kommer alltså att blanda ihop folk och missuppfatta saker. Tror jag.
Att man inte har tid är något som varulvar ofta skyller på, jag gjord det i förra spelet då jag var varulv. Okej att inte orka kolla igenom all text massa, men senare 'skryter' krank om hur effektiv han är och att det bara tar 30 min att skumma igenom tidigare rundor i platlägge. Så antingen kan det varit för dagen som krank inte orka eller så är det så att det är svårt att bygga ett case mot någon när man är varulv och gör hellre små listor över vilka man anser vara skumma.
krank said:
Läser du min lista ser du att jag egentligen har ganska lite på fötterna. Vaga varningslampor, många som känns gröna men lika gärna kan vara... och så vidare. Jag nämner att jag har "ett par varningslampor" och han finns på min "analysera senare"-lista.
Det är inte ovanligt att varulvar har lite på fötterna och anser att många är gröna, just för att de är gröna. Zebulon hade svårt att finna någon han misstänkte och bad till och med om råd. Samt att varulvar hellre listar de som de anser vara gröna än de som de misstänker, eftersom det är lättare för dem att motivera sina grön röster än sina misstankar.
krank said:
Glom said:
Zebulon försagt sig om Kranks promillegräns. Jag blev själv förvånad när det visade sig att Krank inte använt sin förmåga denna ronden
Å andra sidan ser väl jag ser som att Zeb var en av de (få?) som faktiskt greppade det jag breadcrumbade under första rundan. Givet, det var mycket var crumbing, men ändå.
Lämnar helt klart frågetecken, jag uppfattade inte att krank behövde sprit för att få sin förmåga att fungera, detta har jag dock noterat nu när jag mer fokuserat gått igenom hans inlägg.
krank said:
Röst: Zebulon
Om någon vill att jag ska flytta den rösten till någon annan, ge mig etyt bra skäl så ändrar jag om jag hinner/har tid.
Mycket villig att flytta bort sin röst från Zebulon, men om nu Zebulon åker (som han gjorde) så är det ju alltid bra att ha sin röst där, för då har man ju röstat ut en överklassare. Och det är som nummer 6 som krank hoppar på drevet mot Zebulon, och närmast konkurent har 2 röster, dvs Zebulon ligger bra illa till när krank går med i tåget.
krank said:
OM Zeb och jag vore i lag, och han känt till min förmåga, så räknar jag med att han gett mig sin drink. Det gjorde han inte. Alltså är min slutsats att vi antagligen inte spelar i samma lag. Problemet med att ha denna åsikt är givetvis att om jag skulle ha rätt, så kommer detta att te sig som oerhört misstänkt.
Detta anser jag var till kranks försvar, att Zebulon, den enda som verkar ha uppfattat kranks bredcrumb inte ger krank någon drink och på så sätt aktiverar kranks förmåga är lite förvåndande, för är de på samma lag så har de nog intresse av att aktivera kranks förmåga. Men det kan lika gärna vara taktik att inte binda samma dem till att aktivera kranks förmåga ifall man skulle komma på dem.
Och vad kan man dra för slutsatts av detta:
krank är jobbig att analysera, jag har huvudvärk nu.
Fram tills nydligen så har jag ansett att folk har varit lite väl hårda mot krank, men när jag sitter här och läser igenom saker och ting noggrannare så anser jag nog att om krank är borgare så har han spelat som han själv säger:
krank said:
När jag analyserar mig själv så märker jag att jag spelar på ett ickeoptimalt sätt.
Varför har du då inte försöker att spela optimalt? Att du inte spelar optimalt gör att det blir svårt att bedöma dig och att du lättare blir tagen för överklass. Är krank inte överklass så tror jag tyvärr att så länge krank inte försöker att spela optimalt, så kommer han vara ett störnings moment för oss. Så därför:
Okej, jag inser att det är dåligt av mig att inte rösta, jag är den ende förutom VildKatt som ännu inte presterat en röst. Detta för att jag inte tycker någon av de "misstänkta" är särskilt misstänkta - krank har jag redan sagt vad jag menar om och hjk och glom verkar inte vara så värt mycket substans i heller. Detta har även att göra med att jag inte har hängt med särskilt bra under runda två. Jag läste alla inlägg minst en gång när de kom, men då jag inte visste att jag skulle få komma med så det fastnade inte så bra. Tråkigt med sådana ursäkter, jag vet, men så är det.
Något att analysera dock: röstningen mot Zebulon förra draget. Fram till slutet av sida 5 (av 7) var det jämnt. Basenanji drog sin röst från Purgatory till Zeb och läget blev 3-3-3 mellan Purgatory, kefka och Zebulon.
Vimes lade sin röst som nummer 4 på Zeb, sedan bytte hjk från kefka till Zeb. Här någonstans drog bandvagnen igång. Den allmänna inställningen var att kefka borde få leva till förmån för UNID, och Purg blev grönad av allt fler efter att ha outat ras, förmåga och alkoholgräns. Redan på 5 röster var Zebulon alltså ganska klar att röstas ut eftersom inga andra tydliga kandidater fanns. krank följde efter som nummer 6 och Måns som nummer 7, efter att även Vicotnik dragit undan sin Purgatory-röst. Persson var på som nummer 8 och Hellzon som 9.
Vad kan vi dra ur detta? Någon med mer erfarenhet av hur drev mot varulvar börjar fungera får gärna hjälpa till, men det tydigaste är ju att varulvar inte vill rösta ut sina kompisar. Alla röster som kan ses som avgörande är därmed någorlunda gröna borgare, i teorin i alla fall. I verkligheten får man både räkna med ninjande som gör att röstläget är annorlunda än man trodde, samt djärva planer för att offra de egna.
I det här fallet innebär det alltså att en smart och uppmärksam varulv inte lägger den sortens röst som hjk lade, då en sådan borde kunna förutse att det är rejält stor risk att Zeb skulle ryka. Inte heller kranks röst känns som ett safe varulvsalternativ, men därefter (och även de röster som låg sen innan) börjar det bli tveksamt. Samtidigt sägs det att varulvar undviker att hoppa på drev just för att de kan få deras röstande att verka hattigt och opportunistiskt. Vimes röst strax innan kan också ses som ganska grön, men den skulle kunna vara en vågad varulv som planerar att byta senare.
I vilket fall blir alltså de som, förutom om de planerat att offra Zebulon, grönas av detta Vimes, hjk och krank. De som bör hållas koll på är Måns, Persson och Hellzon (jag alltså, men jag kan tyvärr inte uttala mig om Hellzons resonemang bakom röstande i tidigare rundor). Rösterna som legat där sen innan var Rising, BDG och Basenanji, som redan är rätt gröna på andra meriter - BDG vet vi ju helt säkert.
Tillbaks till min röst. Jag känner just nu att det är bättre att gå på något av de drev som finns, och krank och hjk har jag just förklarat varför de inte borde hängas. Återstår Glom, men jag är inte helt nöjd med en röst på honom heller. Måns och Persson, jag har ögonen på er. Analyser kommer.
Jag har haft en känsla av att Måns är en ful fisk ibland oss, och även om han inte är smusslaren (f.ö. kan jag tänka mig att han är det - trots sitt bevis) kan han ju vara överklass.
Jag gjorde en koll på vad han pysslade med under förra rundan. Enligt detta:
#680424 - 2010-03-04 15:27:48 : Nämner Zebulon bland sina misstänkta för att han babblar på utan egna teorier.
#680611 - 2010-03-05 09:30:56 (Svarar Hjk om när varulvar hoppar på drev
"Det klassiska är ju annars början, innan det blivit ett drev, och slutet, när drevet är oundvikligt.
Mitten är vanligtvis vågrösterna, alltså de som gör det till ett drev."
(Vilket passar perfekt in på hans eget beteende kring Zebulon)
#680716 - 2010-03-05 14:39:23 Röstar på Zebulon. Motiveringen är att Z inte vill outa sin förmåga för att han är rädd att han ska bli ett primetarget för DTF, men att det är korkat då bedömningen ju ska vara om infon Z sitter inne på kan vara skadlig för laget eller ej. Innan låg Måns röst på Glom, men iom Gloms inaktivitet tror han att rösten gör mer nytta någon annan stans.
(Det här är lite kul, Måns skriver till Zebulon) "men vi är trots allt ett lag."
#680718 - 2010-03-05 14:44:28 : Kritiserar och misstänker Krank för att han hoppar på ett dött drev sent (Glom-drevet). (Öht går hårt åt Krank hela rundan, hårdare än mot Zebulon, som iofs inte svarar.)
#680821 - 2010-03-05 22:39:27 : Hoppar på Kefka-drevet, då Zebulondrevet inte gav så mycket.
#680848 - 2010-03-05 23:36:53 : (Motiverar varför han byter röst från Zebulon till kefka"Jag tycker att Rising resoneradevettigt och valde att ställa mig bakom det. Jag tycker inte att Zebulon har kommit med en tillfredställande förklaring. Jag tycker fortfarande inte det, men jag vill få information, inte markera min ståndpunkt. Det verkade inte som att det skulle hända mer där just nu." (Äh, här någonstans förklarar Måns sitt röstningsbeteende kring Zebulon på ett rimligt sätt.)
#681271 - 2010-03-07 22:53:36 : Efter Purgatorys outning byter Måns tillbaka till Zebulon.
Slutledning: Alltså, det finns flera förklaringar till varför Måns röstar som han gör. Är han en varulv är han väldigt skicklig, då han planterar dessa flera steg i förväg. Jag tror inte att Måns är ÖK.
Min förmåga: Jag valde att inte spana på kefka utan jag tyckte det räckte med att säga "jag kommer spana på kefka" så skulle kefka inte våga ljuga och på så sätt hade jag möjlighet att spana på två spelare. Så var min tanke och jag är fan nöjd med den.
Jag spanade på Måns istället och han talar sanning när han säger att han gav drinken till Vicotnik.
Jag sitter och funderar på om det är något mer jag borde lägga till. Finns det frågor?
Mycket villig att flytta bort sin röst från Zebulon, men om nu Zebulon åker (som han gjorde) så är det ju alltid bra att ha sin röst där, för då har man ju röstat ut en överklassare. Och det är som nummer 6 som krank hoppar på drevet mot Zebulon, och närmast konkurent har 2 röster, dvs Zebulon ligger bra illa till när krank går med i tåget.
Hmm, vi drog olika slutsatser av röstningsmönstren, jag fick intrycket av att kranks röst fortfarande var en av de avgörande snarare än en "vi har redan förlorat honom, skaffa alibi varulvar!". Å andra sidan är krank, som sagt, den som är mest trolig att offra en varulv planerat och överlagt.
Resten av din analys har poänger, men det är inte mycket när det kommer till krank. Jag börjar ogilla honom allt mer av just den anledningen - han spelar så "suboptimalt" som han själv säger, men han spelar ju precis likadant som varulv. Med bakgrund av detta tycker jag fortfarande inte att jag kan rösta på honom, men han ser ut att åka ändå.
Nej, för jag angav ingen att använda min förmåga på denna runda eftersom - såvitt jag förstått saken - min förmåga inte började funka förrän denna runda. Alkohalt och så, vettu.
[color:#006600]
7/ Alkoholnivån minskar för alla med 5%, och ökar sedan med 10% för varje drucken drink. Man kan inte få mindre än 0% eller mer än 100% (då kräks man i ett hörn och fortsätter sedan festa med 100% Alkoholnivå).
8/ Överklassen plockar bort en gäst (t.ex. Kalle Kanin) med subtil psykning.
9/ Den med flest röster (t.ex. Rostige Robert) blir ledsen och går hem.
10/ Förmågor används av de som är kvar i spel. Förmågor som används mot Kalle Kanin blir det inget alls av med. Förmågor som används mot Rostige Robert används istället mot spelarens andrahandsval, just för att röster kan svänga och förmågor ska inte missas pga att man inte hinner logga in efter att toppnamnet på röstlistan ändrats.
Notera också att er alkohol-% ändras innan er förmåga används. Så vad ni har i början av en runda är inte det som kommer att avgöra om er förmåga fungerar. Sorry om detta varit otydligt.
Jag tolkade kranks glada tillrop i början av runda tre som att han använt förmågan, jag kan inte avgöra av Feuflux text ovan om det hade varit möjligt eller inte.
Jodå, det förstår jag. med risk för att låta som scum: Jag gör mitt bästa. det är inte med vilje jag spelar suboptimalt.
Vad gäller min 30-minutersanalys så gällde den en spelare som inte skrivit några jättemängder text.
Jag själv tolkar inte "om jag vore" som distansiering, utan som en rent informativ grej. Typ, "det här är det inte helt otroligt att varulvarna gör, för det brukar jag göra". Lite tyngd bakom en teori om varulvarnas handlingar, helt enkelt.
Resten är i vanlig ordning ganska vagt; mycket sånt som faktiskt lika gärna kan vara - och är - helt vanligt borgarspel. Att ha "försvarat zebulon" till exempel, genom att påpeka att han kan ha varit smart. Eller att jag säger mig vara villig att flytta min röst om det kommer bra motargument.
Min förmåga: Jag valde att inte spana på kefka utan jag tyckte det räckte med att säga "jag kommer spana på kefka" så skulle kefka inte våga ljuga och på så sätt hade jag möjlighet att spana på två spelare. Så var min tanke och jag är fan nöjd med den.
Jag spanade på Måns istället och han talar sanning när han säger att han gav drinken till Vicotnik.
Jag sitter och funderar på om det är något mer jag borde lägga till. Finns det frågor?
Det var ju bra gjort, men helt fri från misstankar blir man ju inte. Det finns många tänk om.. Du o Måns vill sätta dit kefka mm. Men om man kan lita på vad du säger så var det himla bra, det stöder mitt beslut att inte förknippa Måns med något i glaset.
Då får vi fundera över varför smusslaren ger drinkar till Muterade Djur och hur kan han veta att de är muterade djur? Den enda vi kunde tro vara MD i första rundan var ju du, Persson den muterade apan.
Förresten, det är väl bara Rising kvar nu att gå ut med sin ras?
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.