Nekromanti Varulvsspelet Familjen - Runda 3

Brynolf

Dum fan
Tyr said:
Tyr said:
Konrad Konvalj said:
Informationen om att det finns gröna snutar vet ju ulv-xyas om att det är en bluff. Han sias inte grönt och inte hans polare Vimes eller Lu-kaazh heller. Det finns ingen nackdel att gå ut med informationen för xyas.
Jag får erkänna att ni får mig att känna mig osäker på mitt val (det gillas inte!). Men jag tycker det är föga troligt att xyas skulle bluffa om att det finns en eller flera snutar som sias gröna. Jag menar teorin kring vapentypen i vapennamnet stämmer hitintills väldigt bra. Det känns väldigt troligt att det finns en snut som pingar grönt. Det skulle vara om xyas har informationen att han (eller någon annan snut, antagligen Vimes) pingar grönt, han spär på det hela, outar, och hoppas att ingen kan säga emot honom. Jag tror inte han har tagit det här med grönpingande snutar ur luften.
Dessutom måste Brynolf vara snut. Annars kommer jag må dåligt av att ha trakasserat en bybo så mycket. :gremwink:
Äsch då, du har varit en trevlig don Quijote. Det är värre att ha en bybo-Vimes dreglande i hasorna, kan jag lova. :gremwink:

Om jag inte redan skrivit det, är jag helt med på att avsluta rundan redan i morgon, så länge folk har bestämt sig för vem de ska rösta på.

Brynolf

Dum fan
Tyr said:
Det skulle vara intressant att veta om de tre som saknar förmåga har samma rollbeskrivning typ. Brynolf och K.K, känner ni igen er i vad Korpa har brödsmulat tidigare?
Vad har hon brödsmulat? Mer än att det fanns en lönnmördare som var hon själv och egentligen inte var lönnmördare utan bara hade en sniperbössa?

Korpa

Umenörd
Jag kan också tänka mig att avsluta rundan imorgon.

Och nu ska jag sova, imorgon under pluggpauser siktar jag på att kika in och vara aktiv.

Korpa

Umenörd
Brynolf said:
Tyr said:
Det skulle vara intressant att veta om de tre som saknar förmåga har samma rollbeskrivning typ. Brynolf och K.K, känner ni igen er i vad Korpa har brödsmulat tidigare?
Vad har hon brödsmulat? Mer än att det fanns en lönnmördare som var hon själv och egentligen inte var lönnmördare utan bara hade en sniperbössa?
Jag har skrivit ungefär vilken slags rollflufftext jag har, jag tror att det kan vara vad Tyr menar. :gremsmile:

Tyr

Hero
Brynolf said:
Tyr said:
Jag kan ha fel, men skrev hon inte något om att hon var nära Donen men att hon kände det som att han inte litade på henne riktigt?

Tyr

Hero
Korpa said:
Brynolf said:
Tyr said:
Jag har skrivit ungefär vilken slags rollflufftext jag har, jag tror att det kan vara vad Tyr menar. :gremsmile:
Jao det var flufftexten jag tänkte på.

Brynolf

Dum fan
Tyr said:
Jag kan ha fel, men skrev hon inte något om att hon var nära Donen men att hon kände det som att han inte litade på henne riktigt?
Minns att någon gjorde det... Nej, det låter inte alls likt min text. Inte det minsta.

Ond bråd död

Swashbuckler
Tyr said:
Konrad Konvalj said:
Informationen om att det finns gröna snutar vet ju ulv-xyas om att det är en bluff. Han sias inte grönt och inte hans polare Vimes eller Lu-kaazh heller. Det finns ingen nackdel att gå ut med informationen för xyas.
Jag får erkänna att ni får mig att känna mig osäker på mitt val (det gillas inte!). Men jag tycker det är föga troligt att xyas skulle bluffa om att det finns en eller flera snutar som sias gröna. Jag menar teorin kring vapentypen i vapennamnet stämmer hitintills väldigt bra. Det känns väldigt troligt att det finns en snut som pingar grönt. Det skulle vara om xyas har informationen att han (eller någon annan snut, antagligen Vimes) pingar grönt, han spär på det hela, outar, och hoppas att ingen kan säga emot honom. Jag tror inte han har tagit det här med grönpingande snutar ur luften.
Jag hänger inte alls med hur du får ihop teorin om vapennamnen med snutar som sias gröna.

Sen skulle inte grönpingande snutar vara taget ur luften, det är trots allt en tillräcklig vanlig roll för att nämnas på Wikipedia
Rollen kallas godfather där.

Ond bråd död

Swashbuckler
Brynolf said:
Tyr said:
Minns att någon gjorde det... Nej, det låter inte alls likt min text. Inte det minsta.
Jag frågade lite om det, och det kan vara den där första texten hon syftar på. Den om att grisarna ska tas.

Tyr

Hero
Ond bråd död said:
Jag hänger inte alls med hur du får ihop teorin om vapennamnen med snutar som sias gröna.

Sen skulle inte grönpingande snutar vara taget ur luften, det är trots allt en tillräcklig vanlig roll för att nämnas på Wikipedia
Har sagt det så många gånger nu att jag inte orkar gå in på det närmare. Men kortversionen: Tre spelare alla utan vapentyp i vapennamnet. Två skumma, en tycks vara miller. De skumma saknar vapentyp eftersom de är snutar, miller saknar som en extra svaghet för att se ut att vara snut. Med samma logik bör snutar som sias gröna ha vapentyp i namnet. Att bara en av snutarna skulle lagt till vapentyp men inte det andra låter smått otroligt.

Med "gripa något ur luften" menade jag inte att han hittat på något som inte är vedertaget. Jag menar att jag inte tror att han skulle tagit upp det om han inte hade någon information om det från spelet. Det är vad jag tror och inget annat.

Recca

Femme Fatale
Tyr said:
Konrad Konvalj said:
Det är jäkligt smart att sälla sig till 2 personers information så där. Om du och jag är gröna så försöker en ulv-xyas i så fall måla sig själv med vår gemensamma oskuld, typ.

K.K said:
Jag missade helt att Spider gick ut eller hintade om att han var siare. Sen när Mukwa skrev det i slutsvängen hajjade jag till.

xyas gick ut med sin information 08:43 (20:43).
Har han hintat om det tidigare så vore jag väldigt tacksam om det lades fram på bordet.
Det tror jag inte. Faktiskt inte riktigt koll på det. Min första tanke är att xyas är en väldigt smart bybo om han är bybo. Han går ut med information som skulle kunna tolkas som att han kan vara siaren, och på så vis strör han tvivel bland ulvarna. Det slutar ju med att de tar Spider ändå, ett val som visade sig vara smart då ingen har klivit ut som siare sen dess. Jag ska erkänna att när jag följde runda 1 så tolkade jag xyas outning som ett försök att utifrån sin roll skapa lite osäkerhet kring vår siare. Jag förstår också hur xyas tänker när han tycker att han får loss en ulv, i Brynolfs reaktion. Jag tycker just att den pingen är jävligt svag men hyser ju en del respekt för xyas nos. Brynolf pingade mest när han, enligt mig försökte förvrida min logik när det nu var (runda 2?). Över ca 10 inlägg fram och tillbaks kunde vi mest konstatera att vi hade olika åsikt om något, så ingen super-ping där heller. Det ska ju finnas en bybo som har information på nåt vis som gör att det finns skäl att tro att det finns en siare så att inte ulvarna kan lura till sig den positionen och segla genom spelet. I det här spelet har vi två. Xyas och Mukwa. Mukwa är ju helt grön medan xyas ju inte blir det på grund av att det redan finns en person som visar att Spider är grön. :gremsmile:

Det jag tycker misstänkliggör xyas mest är hans komplicerade beväpning faktiskt. Likaså Korpa och K.K blir ju misstänkta av samma anledning, men de är ju gröna av andra. Okay sure... Tar vi inte ulven härnäst och jag dör i nattrundan så står valet mellan korpa och xyas antar jag och vi kan börja fundera på hur jävligt ulvarna lurat oss. Den anledning som jag kan tycka att det är mest värt att ta ut xyas av är för att bekräfta våra tankar här. Vi ser bland byborna otroligt många mäktiga förmågor, väktare, siare, vapensiare och information som gör jobbet lättare. Jag kan tycka att snutarna behöver en naiv väktare...

Tankar om övriga:
Tyr är förstås bortom allt tvivel grön, vilket jag nästan är. Mukwa är också jävligt grön, vilket inte ursäktar hans frånvaro. K.K = grön. Då har vi ODB, Korpa, xyas och Brynolf kvar. Av dessa har Brynolf klart pingat mest. Det är det bästa valet, enligt mig.

ODB har spelat jättebra verkligen och inte pingat nånting alls. Han hade en lång startsträcka tack vare sin sena start, och det kan ju också innebära att han haft gott om tid att träna upp sin maskerad, men att han postade inlägg medan han tog sig igenom runda 1 visar, enligt mig, på att han är en bybo, öppen med sina tankar.

Korpa är grön bara för att jag inte dog, men som sagt ett risky spel skulle vara att låta mig leva i tron att jag naturligtvis skulle sia K.K, något som jag hintat med mitt starka tvivel mot K.K ickeexisterande nojja i runda 1-2. Korpa har också ett aningens mer mysko formulerat vapen. Alltså m40 och ingen tillverkare. Men vi har ju en p8 pistol så den grejen kan vi inte direkt hänga i julgranen.

Med detta sagt så tycker jag nog eventuellt att xyas är ett lika bra alternativ som Brynolf faktiskt... Jag är jäkligt osäker dock så min röst ligger kvar på Brynolf. Nån annan kanske har mer att säga i saken?

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Tyr said:
Inte det minsta likt min heller faktiskt. Jag vet att det var en grej jag rynkade på pannan om. Jag har ju avskrivit Korpa tillfälligt i väntan på att hennes förmågeoutning ska förklara hennes fluff där.

Recca

Femme Fatale
Tyr said:
Ond bråd död said:

Har sagt det så många gånger nu att jag inte orkar gå in på det närmare. Men kortversionen: Tre spelare alla utan vapentyp i vapennamnet. Två skumma, en tycks vara miller. De skumma saknar vapentyp eftersom de är snutar, miller saknar som en extra svaghet för att se ut att vara snut. Med samma logik bör snutar som sias gröna ha vapentyp i namnet. Att bara en av snutarna skulle lagt till vapentyp men inte det andra låter smått otroligt.

Med "gripa något ur luften" menade jag inte att han hittat på något som inte är vedertaget. Jag menar att jag inte tror att han skulle tagit upp det om han inte hade någon information om det från spelet. Det är vad jag tror och inget annat.
Nja. Att Vimes inte hittade på vapentyp i namnet är inte så konstigt då han outade så pass tidigt och under galna omständigheter (alltså galna på det sätt han yrade till det). Lu-kaazh är ju också tidigt ute med sitt vapen och låter som en ängslig ulv i varje inlägg där kring sin outning.

Den sista ulven som vi ju förutsätter är typ xyas eller Brynolf är ju ute långt senare och har vid det laget kanske fattat att vi hänger upp oss på det här med vapentyp. Men din teori kan mycket väl stämma ändå.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag hänger inne hos Donnen för att han nosat rätt på att det finns lite stinkande plitar ibland oss. Jag har ingen koll på hur Donnen fått reda på att vi har snutar som jobbar undercover. Uppgiften är att söka rätt på snutarna och när det är klart släpper Donnen ut mig.

Det är min flufftext.

Korpa kan gärna leta upp sin text ifrån runda 2. Jag kikade på den då och kände väl igen vissa delar.

Korpa

Umenörd
Konrad Konvalj said:
Korpa kan gärna leta upp sin text ifrån runda 2. Jag kikade på den då och kände väl igen vissa delar.
Varsågod! Nu återvänder jag till plugget.

Korpa said:
Recca said:
Berätta gärna lite mer om det fluff du skriver att du har.
Mitt fluff är inte knutet till min beväpning eller till min roll bland oss mafiosos. Det den beskriver är snarare tankarna kring varför jag befinner mig uppe hos Donen. Kort sagt, och utan att direktcitera, så velar det mellan att tro att Donen kanske tror att jag är snut eller att Donen litar på att jag kan hjälpa till med att hitta igen snutarna.

Jag antar att den bäst kan liknas vid en mycket kort bakgrundsbeskrivning och inte så mycket mer än så.

Mukwa

Swashbuckler
Tyr har sin röst på Brynolf, men teoretiserar typ bara om Xyas. Detsamma gäller Recca. Brynolf verkar inte ha tagit ställning till vem han vill ha ut (eller är det vedertaget att du vill ha ut Xyas?). K.K. ser bara Xyas och ingen annan. OBD är den enda som har röstat på Xyas. Det går dessutom snack om att vi ska blåsa av rundan tidigare. Jag kan gå med på att blåsa av rundan tidigare, men då ska byn vara överens. Just nu känns det bara som att det skulle vara dåligt att avsluta tidigare.

Egentligen tycker jag att Xyas är mer misstänkt än Brynolf pga av hans outning. Den kom efter att någon gått ut med en informationsoutning (Tyr) och den kom inte förrän i runda 2. Att nån ulv sias grönt ser jag egentligen som ganska troligt, och efter Ankeborgsliret var det snack om att ge en bybo sån information för annars är en ulv-miller för obalanserat till ulvarnas fördel. Jag ställer då hellre Xyas mot Recca än Xyas mot Brynolf. Att vi både skulle ha en fraktionssiare med gröna snutar och en röd bybo och en vapensiare som hittar ulvar som ljuger om tvåhandsfattningen är fett obalanserat.

Om Xyas är bybo så är jag väldigt skeptisk till Reccas vapensiande. Allting tyder snarare på att vi har ett mer traditionellt upplägg än att blanda in variabelsiare. Återigen är Recca dock väldigt grön på grund av Tyrs outning så jag kommer rösta så här:

Röst: Xyas

Just nu litar jag mer på Recca och Tyr än på Xyas. Xyas missade dessutom Lu-Kaazh helt och Lu-Kaazh beskrivning av Xyas känns rimligare än att Lu-Kaazh skulle helgröna sin medulv (eller tokröda sin medulv Recca för den delen).

Mukwa

Swashbuckler
Jag kan gå med på att blåsa av rundan tidigare, men då ska byn vara överens. Just nu känns det bara som att det skulle vara dåligt att avsluta tidigare.
Med det sagt så kan det passa med en rösträkning nu:

Brynolf: -4- Xyas, Recca, Tyr, Korpa
Xyas: -2- OBD, Mukwa
Ej röstat: K.K, Brynolf

Brynolf

Dum fan
Jag misstänker recca och mukwa mest, men om det står mellan mig o xyad, så röstat jag så klart på honon.

snart tbx på jobbey, då har jag riktig dator.

Mukwa

Swashbuckler
Och för er som tror att jag har släppt Brynolf så kan jag säga att jag inte har det, men jag ser en större konflikt mellan Xyas och Recca än mellan Brynolf och Xyas. Brynolf försökte fortfarande vända Vimes-drevet mot mig i första rundan, även om han, till skillnad mot vad jag påstått tidigare, var på Vimes innan det. Xyas är väl förvisso en ulvsniffare av rang, eller så sägs det iallafall så om det visar sig att Xyas är bybo så kommer Brynolf vara ännu mer misstänkt.

Såg att ni ogillar att jag är inaktiv. Det gör jag också. Min spelstil bygger på att jag är aktiv hela tiden och det kan jag inte vara hur mycket jag än vill. Jag har redan lagt ned för mycket tid på det här spelet och plugget har blivit lidande... Eller avsaknaden av plugg har gjort att jag lider :gremtongue: . Jag är med, läser igenom och försöker anpassa mig till den tid jag har. Det suger, men är samtidigt nyttigt tror jag, för så aktiv som jag varit innan har inte varit särskilt bra för varesig plugg eller annat viktigt och tråkigt.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Röst: xyas

xyas runda 1:
Den handlar om Recca hela rundan.
Lu-kaazh pingar inte.
Mukwas knasigheter som jag sniffade rätt på är inget att lägga fokus på.
Att Vimes outar: jag har en BDA 380 är inget att lägga fokus på.
Vimes hängs för att han spelat ovanligt rundan rakt igenom.

Teori om hur lätt det är för xyas att säga att snutarna sias grön:
Alltså, hur svårt kan det vara att slänga in "det kan finnas snutar som sias grön enligt min information" i slutändan av runda 1.

xyas vet att Vimes kommer att dingla. Han tänker absolut inte göra några försök att rädda Vimes genom att flytta sin röst eller göra något annat överilat. Däremot är det rätt smart att lägga in lite förvirring och hoppas på att någon annan sköter det hela med att flytta sina röster.

Hans kumpan Lu-kaazh har haft sitt mot Mukwa hela rundan och är inte inblandad i Vimes röstningen så det är lixom ingen fara. Om nu Vimes klarar sig så är det en bonus och funkar det inte så är det bara att digga läget.

Vimes åker ut och xyas är rätt tydlig med att Vimes är en bov. Det förstärker hans aktier.

xyas passar på att outa sin färdighet i slutet för att fånga en "ulv" och Brynolf nappar direkt. Spider är ju på väg att dö ändå och kan inte förstöra den här planen på något vis. Spider kan inte förklara för oss hur hans fluff är uppbyggt eller någonting (och enligt xyas är ju hans förmåga helt värdelös. Han kan hitta Mukwa med lite tur och han har ju gått ut med att han sias rött).

På grund av detta skall Brynolf hängas enligt xyas.
Förtydligande: punkterna 1-10 startar 08:40 (20:40). Alltså, alldeles i slutet av runda 1. Jag har tagit med dom inlägg som jag tycker rör xyas outning/ulv-Vimes/Brynolf.

1. Vimes: "Isf, om spider är siare, vilket han verkar säga, så är det konstigt att han röstar på mukwa, kan jag tycka."
2. Brynolf: "Röst: Mukwa"
3. xyas: "Såhär, min roll hintar om existensen av en siare i spel (även om det inte är helt entydigt). Kanske är det samma med Spiders?"
4. Vimes: "Alright, får erkänna att jag har noll koll på vad som egentligen sagts utan mest förlitar mig till andrahandsinfon här i sluttampen av tråden."
5. Brynolf: "Vava? Hur menar du? Tala ur skägget!"
6. xyas: "Exakt det jag skriver. Utifrån min rollbeskrivning skulle jag (och jag disclaimar att jag kan tolka fel) gissa att det finns en siare i spel. Och då spekulerar jag att det är detsamma för spider, att hans roll är skriven på ett liknande sätt."
7. Brynolf: "Ok, det här talar ju mot att Mukwa och Spider skulle vara snutar. Du tror inte din info kan handla om Recca då?"
8. xyas: "Det däremot kan jag säga med säkerhet att det inte gör. Förutsatt att hon talar sanning då, men det tror jag ju."
9. Brynolf: "Det kan väl inte gärna spelaq nån roll? Antingen handlar det om fraktionssiare eller siare överlag. Eller?"
10. xyas: "? Jag förstår inte hur du menar. Men vi får nog avsluta den här diskussinen nästa runda."

Inget xyas har bekräftat ännu, men han menar ju att Brynolf försöker vända drevet mot Mukwa och även att Brynolf pingar när xyas går ut med sin information om att snutarna sias grönt.

Brynolf röstar för det första på Mukwa innan informationen släpps av xyas.
Brynolf är sedan nyfiken på vad det här är för information xyas kommer och släpar på. Det är väl ingen scumtell? xyas släpper ju en rätt viktig information för byns del i slutminuterna och det för att jaga en ulv.

+ noteringarna från runda 2.