Kanske inte skrev det rakt ut, men tycker det borde framgå av sammanhanget.Recca said:Eller vänta... Gjorde du bara en poäng nu gällande likheten med Lukaazh genomgång?
Kanske inte skrev det rakt ut, men tycker det borde framgå av sammanhanget.Recca said:Eller vänta... Gjorde du bara en poäng nu gällande likheten med Lukaazh genomgång?
Nej. Om Xyas är bybo innebär det att det finns ÄNNU en förmåga som indikerar att vi har ett traditionellt upplägg, snarare än ett där vi ska leta efter ulvar bland enhands- och tvåhandsvapnen. Visst kan din förmåga täcka upp för det fraktionssiaren inte klarar av, men det är ju bara obalanserat egentligen. Ankeborgsliret var ett av de mest välbalanserade spelen på länge och där fanns 1 ulv-miller och en bybo-miller. Det fanns ingen som kunde sia namn i Ankeborg t ex. Däremot fanns det åsikter om att byn måste få info om att ulvar kan sias gröna, för det var egentligen för bra.Recca said:Nu uttryckte du dig väldigt konstigt, Mukwa... Om xyas är bybo och därför har info som säger att poliser ser gröna ut så betyder det väl ändå att det borde finnas en vapensiare, men på dig låter det som att det är om xyas talar sanning som du inte litar på att det finns en vapensiare. Menar du att du använder xyas godfather-info endast för att understödja existensen av en vanlig siare? Då finner jag ju din miller-status jävligt tveksam! Är du ulv, Mukwa?Mukwa said:Att vi både skulle ha en fraktionssiare med gröna snutar och en röd bybo och en vapensiare som hittar ulvar som ljuger om tvåhandsfattningen är fett obalanserat.
Om Xyas är bybo så är jag väldigt skeptisk till Reccas vapensiande. Allting tyder snarare på att vi har ett mer traditionellt upplägg än att blanda in variabelsiare. Återigen är Recca dock väldigt grön på grund av Tyrs outning så jag kommer rösta så här:
Röst: Xyas
Just nu litar jag mer på Recca och Tyr än på Xyas. Xyas missade dessutom Lu-Kaazh helt och Lu-Kaazh beskrivning av Xyas känns rimligare än att Lu-Kaazh skulle helgröna sin medulv (eller tokröda sin medulv Recca för den delen).
Jag skrev vem jag siar i början av rundan t.om. men tack för påminnelsen.Tyr said:Kom att tänka på en sak.
Recca:
ANVÄND DIN FÖRMÅGA!!!!!
Glömmer du det igen har du förtjänat titeln "wrnus sämsta siare". Det kanske du redan gjort.
Om xyas visar sig vara bybo betyder det att byn känner till att det finns en eller fler gröna ulvar vilket gör ulvarna svagare men existensen av en eller två gröna ulvar gör ju även siaren svagare. Det betyder alltså att medan byn blir starkare av en vapensiare med Tyrs information så blir den svagare med gröna ulvar i mängden (går på ett ut kanske?).Mukwa said:Det jag menar är att om Xyas visar sig vara bybo så talar det inte direkt för att vi även fått en vapensiare. Men som sagt litar jag mer på dig och Tyr eftersom jag inte tror att det finns mer än en varulv kvar. Hade det varit tvärtom (och du har trots allt spelat väldigt mycket mer suspekt än xyas) så hade jag röstat på dig. Nu litar jag ju på dig och Tyr och därför tror jag att Xyas ljuger om sin info. Jag tror alltså inte att vi har fått någon info om att ulvarna sias gröna (även om det fortfarande är fullt möjligt att någon av dem gör det). Då behöver vi alltså ditt vapensiande för att leta reda på de varulvar som ljuger om sin beväpning.
Men lilla vännen, mitt siande fick ju fram infon att Lu-kaazh var beväpnad med en revolver/pistol.Brynolf said:Inte om man antar att kategorin måste stå specad i pm:et. Minns du vår lilla Magic-kort-diskussion? Hittills har ju min teori stämt; varken Vimes eller Lu-Kaazh hade nån kategori.Recca said:just på den här punkten; den jag strykt under, har ju du faktiskt bevisligen fel. Alla har ju vapen som stämmer in på min förmågeoutning.
Eftersom jag är grönad av Tyr så måste du ju utgå från att min förmåga är grön. Du kan ju inte sitta här och argumentera för att jag är ulv om du samtidigt erkänner att jag måste vara bybo. Det gör ju dig väldigt fishy. Alltså; om jag är bybo så är ju min förmåga kosher och då betyder det att allas beväpning faller inom kategorierna som jag räknat upp.Brynolf said:Typiskt ulvbeteende att anklaga folk för något så subjektivt och löst som "förvirring".
Att du utan egentlig anledning siade Lukas och hans "Döda Recca" är smågrejer som luktar rätt illa.
Är du ulv, så ljuger du förstås om din siarförmåga och då är det smått riskabelt att sia bybor. De skulle kunna ha ljugit om sina vapen eller på något annat sätt inse att du bluffar med siandet. Säkrare då att sia dina ulvpolare eller helt "glömma bort det".
Det enda som egentligen grönar dig är Tyr.
Btw så råkade jag slänga in denna helt orelaterade tanke när jag kom å tänka på den. <.<'Recca said:Sen så vet vi ju att tillverkare inte är A och Ö på vapen så M40 sniper rifle har ju alibi i P8 pistol.
Brynolf pingar mest ulv och där kommer min röst ligga. Han är, i min åsikt, den som snurrat till logiken mest.
Du tror väl inte på det här själv? En bybo som ljuger om beväpning? Que?Brynolf said:Inte om man antar att kategorin måste stå specad i pm:et. Minns du vår lilla Magic-kort-diskussion? Hittills har ju min teori stämt; varken Vimes eller Lu-Kaazh hade nån kategori.Recca said:just på den här punkten; den jag strykt under, har ju du faktiskt bevisligen fel. Alla har ju vapen som stämmer in på min förmågeoutning.
Nejnejnej, jag backade på att de med avvikande vapen rödas om du är grön. Du rödas däremot fortfarande av att vapenbeskrivningarna inte är konsekventa.Jag tror t.om. jag fick dig att backa på den punkten i runda 2.
[...]Är du ulv, så ljuger du förstås om din siarförmåga och då är det smått riskabelt att sia bybor. De skulle kunna ha ljugit om sina vapen eller på något annat sätt inse att du bluffar med siandet. Säkrare då att sia dina ulvpolare eller helt "glömma bort det".
Alltså... Det är knappast riskabelt att sia bybor eftersom bybor inte ljuger om beväpning. Det är grönande att kunna stå för sina misstag, men jag kan hålla med om att det inte är särskilt imponerande av Recca att sia först Lu-kaazh och sedan glömma bort det. Men fortfarande, det är inte en svår förmåga att fejka som varulv!Brynolf said:Är du ulv, så ljuger du förstås om din siarförmåga och då är det smått riskabelt att sia bybor. De skulle kunna ha ljugit om sina vapen eller på något annat sätt inse att du bluffar med siandet. Säkrare då att sia dina ulvpolare eller helt "glömma bort det".
Att Recca gick ut med det innan Tyr ser så klart bra ut för henne. Men en ulv kan ju utläsa info ur spelupplägget från en annan vinkel än vad vi kan. På samma sätt som att ulv-Xyas kan hitta på sin förmåga och konstatera att det finns en fraktionssiare enbart utifrån att han som ulv har en förmåga att sias grön, kan ulv-Recca utläsa info ur ulvarnas roller som stämmer överens med Tyrs info.Korpa said:Och nu vet jag inte om du har skrivit något om det här, men på vilket sätt räcker det inte med att Tyr grönar Recca?
Du tolkar alla WIFOM-situationer till min nackdel. Det är väl en fin hobby för all del, men dina anklagelser blir rätt långsökta. Jag tror inte Lu-Kaazh hade något djupare syfte med sin copy-paste än att besvara kraven på att han skulle göra en analys. Och som ulv hade han ju ingen egen analys.Tyr said:För mig kändes det uppenbart att Lu-kaazh gett upp och att de planerade att gröna en snut genom att sänka sig själv totalt, vilket jag hintade om i min röst innan dess. Det andra alternativet vore att försöka sänka snutkandidaten Brynolf. Om Brynolf vore bybo så borde han fattat att det var en fälla och inte tagit i det där med tång. Nej, det känns som manus för mig.
Vänta här nu...menar du att du trodde att snutar som sias av Recca visas som "ingen kategori" för henne? Vad är det som skiljer den förmågan från en riktig siare? Jag tror inte att någon annan betvivlade att även snutarnas vapen faller inom en kategori. Det är ju vad hela min förmåga handlar om! Frågan är om avsaknad av vapentyp i vapennamnet är ett scum tell eller inte, och det verkar ju väldigt, väldigt troligt.Brynolf said:Det hade jag missat. Då blir Mukwa grönare, för antingen ljuger du, och så är ju du ulven, eller så är du grön, och då spelar inte avsaknad av vapentyp någon roll. Bra, då vet vi det.Recca said:mitt siande fick ju fram infon att Lu-kaazh var beväpnad med en revolver/pistol.
Nä, jag har ju på sistone framför allt kört på den ensidiga inkompatibilitetsprincipen som säger att de inkonsekventa vapenspecarna har rödat Recca men inte tvärt om. Iom att Lu-Kaazh tydligen siades med revolver/pistol uppstår ju situationen där vapenspec kvittar oavsett om Recca ljuger eller ej.Tyr said:Vänta här nu...menar du att du trodde att snutar som sias av Recca visas som "ingen kategori" för henne?Brynolf said:Det hade jag missat. Då blir Mukwa grönare, för antingen ljuger du, och så är ju du ulven, eller så är du grön, och då spelar inte avsaknad av vapentyp någon roll. Bra, då vet vi det.Recca said:mitt siande fick ju fram infon att Lu-kaazh var beväpnad med en revolver/pistol.
Fast dina kategorier är väl bara stor/liten? Det säger inget om pistol/revolver resp gevär/hagelbössa? Och eftersom stor/liten puffra konsekvent inte är specat är det en lite annorlunda situation än Reccas, skulle jag säga.Jag tror inte att någon annan betvivlade att även snutarnas vapen faller inom en kategori. Det är ju vad hela min förmåga handlar om!
Hm, nä... eller? Om du nu tror det, fattar jag inte varför du inte misstänker Mukwa.Frågan är om avsaknad av vapentyp i vapennamnet är ett scum tell eller inte, och det verkar ju väldigt, väldigt troligt.
Det är orättvist mot ulvarna för att de inte vet hur man ska outa, det kan jag ge dig. Och du är ju ulv och tappade dina polare på detta, så jag fattar att du inte gillar det.Brynolf said:Visst, jag är med på det nu. Men där kommer ju Magickorts-teorin in. Det är rätt ful regeldesign att ha en förmåga som relaterar till attribut som inte specats.