Elmrig said:
Nej, vill man göra sig dummare än man är så är det givtvis en möjlighet, men jag kan absolut utveckla lite.
Värst vad grinigt det var här då.
Okej, men det är två separata saker du vill få fram alltså:
1. Tycker jag att man får ut info av att hänga Mukwa eller inte?
2. Min kommentar på sambandet mellan mig och Mukwa
Vi börjar med den första...
Nå, självklart kommer vi få ut info av att rösta ut Mukwa. Vi kommer också få ut info av att rösta ut dig eller mig, Recca eller KK. Vi får ut info av att rösta ut någon. När vi får kvittot på någons fraktionstillhörighet kan vi börja arbeta med dennes agerande på ett helt nytt sätt.
I varulvsspel brukar vi ju prata om mjuk och hård information. Det som skrivs i tråden är mjuk information, det som finns i rollerna är hård information. I ett flufflöst spel som det här finns det ingen hård information, förutom siarkraften och väktarkraften.
I en del fluffspel har det varit bra att rösta ut folk för att bekräfta hård information. I Reccas Varulv666 röstade vi ut Paxen delvis för att få hans claim om änglar bekräftat. Till exempel skulle vi ju kunna ta reda på om Paxen verkligen är väktaren genom att rösta ut honom, skulle han vara bybo får vi anta att han inte har ljugit och vi skulle således ha bekräftat den hårda informationen han givit oss (till ingen nytta förstås).
Problemet med mjuk information är att den är just mjuk. Skulle vi i detta nu få en bekräftelse på Mukwas tillhörighet skulle det förstås säga något, det skulle säga vilka som röstat på en bybo eller en ulv. Det skulle vara intressant men knappast någon gamebreaker. Det skulle vara ytterligare ett knippe mjuk information att processa.
Grejen är ju att oavsett vem vi får kvitto på betyder det något för hur vi ska tolka den mjuka informationen. Det är helt visst så att folk som skrivit mycket ur det här hänseendet är mer värdefulla att rösta ut, då kvittot på deras fraktion är relevant för en större del av textkorpusen. Det skulle vara mer värdefullt, ur informationshänseende att rösta ut Konrad Konvalj än xyas alltså.
Därtill är också spelaren interaktion med andra spelare relevant. Spelare som har interagerat mycket med andra (genom att ha varit aktiva med röster själva, blivit röstade på och hamnat i diskussioner med andra) har lämnat mer kvalitativ mjuk information i tråden. Här är det förstås så att Mukwa har lämnat mycket kvalitativ mjuk information, medan en spelare som till exempel du själv inte interagerat så mycket och inte är lika intressant ur informationssynpunkt.
Problemet med att rösta ut någon baserat på en vilja att få ut mjuk information är som sagt att informationen är just mjuk. Bybor röstar på bybor, ulvar röstar på ulvar och bybor röstar på ulvar, och ulvar röstar på bybor. Genom att bekräfta att någon tillhör en viss fraktion kan vi inte dra några speciellt långtgående slutsatser.
Däremot är mjuk information bra, i längden. När vi har fått ett antal utröstningar kommer vi kunna börja skönja ett mönster. Men att börja med att rösta ut någon för att få information upplever jag som direkt dåligt. Upplysande empiri kan återigen Reccas Varulv666 få stå för. I första rundan röstade vi ut ulven unfair. I andra rundan bybon OBD och i trdje bybon Paxen. När, men endast när, vi hade röstat ut Paxen hade vi samlat på oss tillräckligt mycket bekräftad (både hård och mjuk) information för att vinna spelet och ta ut de kvarvarande ulvarna Cassius och Pilzeman.
Därför förordar jag att vi ska rösta ut den vi misstänker är ulv. Oavsett vem vi röstar ut, och oavsett dennes fraktion, kommer utröstningen bidra till hur vi kan använda det som skrivits i tråden. I ett senare skede kan det vara aktuellt att rösta ut någon för att få infromation, men jag är mycket skeptisk till det då vi i ett sådant här spel bara kan påverka den mjuka informationen på detta vis. Därför tycker jag att det är bättre att låta spelet ha sin gång.
Ärligt talat tycker jag att det ovanstående är ganska självklara grejer, och att mina inlägg som du citerat givetvis bör ses i kontexten av hur ett varulvsspel fungerar. Hoppas i varje fall att något missförstånd blev utrett, undrar du något mer är det bara att fråga. Min tid står helt till ditt förfogande.
Och så den andra...
Sambandet mellan mig och Mukwa, som du förstår det, är detta antar jag (det är saxat ur inlägget du länkade till):
Elmrig said:
När Mukwa är på botten av sin uppgivenhet postar han det här inlägget där han verkar helt säker på att Vimes är röd och att en utröstning där Mukwa hängs som grön på något sätt skulle röda Vimes. KK, Recca, med flera får en del "kärlek" av Mukwa i angränsande inlägg men det är Vimes som får mest skit trots att i alla fall jag inte upplever att det är han som gått i främsta ledet med Mukwa-facklorna.
Tyvärr är det väldigt svårt för mig att svara på det här. Jag har redogjort för vad jag tror om Mukwa (att jag tror att han snarare är en uppgiven och ilsken bybo än en ulv). Varför han är argast på mig är det förstås svårt att veta, kanske hatar han folk med användarnamn som börjar på V? Eventuellt kan frågan ställas till honom istället?
Recca har i ett tidigare inlägg spekulerat i om det kan bero på att jag har varit mer provokativ mot honom ("Sudda, sudda") än vad hon och KK var. Det är möjligt.
Det som kan konstateras är i varje fall att Mukwa under långa stunder varit övertygad om att jag är ulv och tolkat allt jag gjort i det ljuset (som min röstflytt, till exempel). Men vad innebär det? Jag vetetusan! Vad tror du att det innebär Elmrig? Nån idé har du väl?
1)Betyder det att vi är två ulvar som arrar ett fejkbråk? kanskeeeeee....
2)Betyder det att vi är två bybor som råkat i luven på varandra på grund av att vi är för olika/lika och en massa andra faktorer? kanskeeeee...
3)Betyder det att han är ulv som bestämt sig för att gå hårt åt en speciell bybo? kanskeeee...
4)Betyder det att jag är ulv och att hans ulvnäsa har sniffat upp mig? kanskeeee....
Du ser! En massa scenarion du kan gotta dig åt? Vad tror du? Att jag tror på alternativ nummer 2 är väl ganska uppenbart då jag inte misstänker honom särdeles mycket längre. Men det står ju dig helt fritt att fabulera själv. Eller förhöra Mukwa (vilket kan tyckas lämpligare då det är han som är den aktive parten i det här "sambandet").
Har jag missat något? Är jag dum i huvudet? Har du några fler eggande frågor som jag bara inte kan låta bli att hugga in med liv och lust i? Shoot! Jag finns ju trots allt bara till för dig, Elmrig.