Nekromanti Veckans monster - funderingar

krank

Går ondskans ärenden
Jag skulle vilja lägga till Styrka till färdigheterna; jag var på väg att vilka lägga in "wiseass" som förmågan att säga nåt smart och få sista ordet; men kom på att sånt egentligen bara är roligt om man får till det i fiktionen, så det får vara.

Elektronik ingår i mekanik etc.

Det kommer att finnas plats på formuläret för att skriva upp kontakter och vad de är bra på - efter ett tag får man ett kontaktnät med folk som kan sånt man själv inte är så bra på. Det är skitbra, för det skapar personer som dessutom kan användas som krokar in i nya äventyr.

Möller

Hubert Hortlax
Regelsystemet ser bra ut, i CoC funkade det ju utmärkt.

Dock ser jag två problem:

#1 Låga skalor ger ett problem att utvecklas rent stats-mässigt. Kanske inte är din intention att rollpersonerna blir bättre, men jag ser det som en hyfsat viktig del av genren.

#2 Eftersom regelsystemet är så lättviktigt blir det, kanske, lite svårt att få in monsters (och rollpersoners) starka och svaga sidor.

Salt och silverkulor har ju inte riktigt samma prestanda som blyhagel. Ett minus för att träffa och lite mindre räckvidd är väl det som rymms regelmässigt.
Mörker, vigvatten och nervgiftindränkta tänder, mycket rymms i motw.

Det kan ju funka, allt jag säger är att det antagligen inte blir Coriolis taktiska strider. Det kanske inte är meningen eller. Eller så svamlar jag.

krank

Går ondskans ärenden
moller said:
Regelsystemet ser bra ut, i CoC funkade det ju utmärkt.
Och här är det ytterligare slimmat =)

moller said:
#1 Låga skalor ger ett problem att utvecklas rent stats-mässigt. Kanske inte är din intention att rollpersonerna blir bättre, men jag ser det som en hyfsat viktig del av genren.
Är det verkligen det? Mina två ikoniska inspirationskällor är Buffy och Supernatural; och visserligen förändras karaktärerna en del, men det är mer personlighetsmässigt och så.

I Buffy är de som har en anmärkningsvärd förändring framförallt Willow, Xander och Spike. Willow skaffar sig övernaturliga förmågor, Xander blir marginellt mindre värdelös på att slåss, och Spike förändras mest personlighetsmässigt. Hos ingen av dem ser jag några dramatiska förbättringar vad gäller motsvarande färdigheter - eller ens Kunskapsområden. Eller jo, Willow skaffar sig Ockultism, men det är allt.

I Supernatural sker verkligen ingen kunskapsmässig förbättring; Dean är lika ointellektuellt praktisk i tredje säsongen som den första, men han är fortfarande den som är bäst på det praktiska och på att slåss. Återigen är det i relationer och personlighet förändringen sker.

Har du något annat speciellt du tänker på?

moller said:
#2 Eftersom regelsystemet är så lättviktigt blir det, kanske, lite svårt att få in monsters (och rollpersoners) starka och svaga sidor.

Salt och silverkulor har ju inte riktigt samma prestanda som blyhagel. Ett minus för att träffa och lite mindre räckvidd är väl det som rymms regelmässigt.
Mörker, vigvatten och nervgiftindränkta tänder, mycket rymms i motw.
Frågan är om jag vill ha ett regelsystem som är såpass detaljerat att det redan från början kan ingå i systemet. Jag tänker mig snarare att monsters speciella svagheter och liknande ges som särskilda utomregelmässiga traits; i mina ögon passar det bra ihop med att monstren själva inte alltid följer normala naturlagar; på samma sätt lyder de inte reglerna helt och hållet. Jag vill inte ha ett kallt beräknande av att "ok, vigvatten gör +6 mot demoner".

Vad gäller minus på att träffa och mindre räckvidd frågar jag mig om skillnaden är såpass stor att den egentligen är anmärkningsvärd; en vanlig sjuka i simulationistiska system är att stirra sig blind på detaljer, framförallt vad gäller vapen.

moller said:
Det kan ju funka, allt jag säger är att det antagligen inte blir Coriolis taktiska strider. Det kanske inte är meningen eller. Eller så svamlar jag.
Inte riktigt meningen, nej. Regelmässigt vill jag mer typ ha vårt CoC:ande minus sanity och med färre kunskapsområden att hålla reda på. Strid ska vara farligt men inte taktiskt eller ta lång tid, tänkte jag.

Jag tänker mig att man när man skapar ett monster dels noterar några typer av ledtrådar det kan tänkas lämna efter sig, men också om någonting (t.ex silver eller vigvatten) ger någon speciell effekt, och vilken undersökande färdighet som krävs (och vilken nivå) för att få reda på svagheten.

Det gör att jag funderar på att dela upp ockultism i "lore", "mytologi" och "ockultism"; där "lore" är sagor och moderna myter, "mytologi" gudar och andeväsen ur religionen, och "ockultism" mer crowley och alkemister...

krank

Går ondskans ärenden
åååååkej, lite mer funderingar. I kväll ska jag sättamig ner och sammanfatta och försöka få ihop något provspelbart(!).

För det första tänker jag eftermoget övervägande och sväljande av stolthet ta bort skillnaden i skador mellan avstånd och närstrid. En kniv kan vara lika farlig som en pistol. Istället funderar jag mycket riktigt på ett system med olika farliga vapen, med modifikationer på 0.5, 1.0 och 2.0. Alltså, man halverar eller dubblar, typ. Anledningen till varför rollpersonerna inte kånkar runt på miniguns är för att de är tunga och väldigt illegala - samt för att de inte alltid funkar mot det man slåss mot, då.

Det kommer att finnas ett avsnitt som handlar om hur man komplicerar saker som SL; om ögonvittnen och poliser och FBI och grejer som kan ställa till det för oförsiktiga. Det finns alltid konsekvenser av det man gör; och en i mina ögon stor del av genren är just att man trots allt måste hålla det man håller på med hemligt; "Det var en varulv, konstapeln" håller inte riktigt.

Sedan har jag uppfunnit en initiativpryl som helt ersätter ordning och slag och handlingar per stridsrunda. Den är helt genial. I all enkelhet har varje spelare en fyrkantig grej som är hälften svart och hälften vit (eller något motsvarande som gör att det finns två sidor). Linjen mellan ska inte vara diagonal, utan liksom lodrät eller vågrät, beroende på hur man håller myntet. "Myntet" är förresten vad grejen heter.

När man ska slåss så gör man saker samtidigt. Varje spelare lägger fram sitt kort med den färgade sidan ner mot bordet. Sedan vänder man upp dem samtidigt.

Visar man den svarta sidan uppåt, så attackerar man med två tärningar. Man slår 2t10 och väljer vilken man vill ha som sitt slag (oftast den bästa).

Visar man den vita sidan uppåt, så försvarar man sig med båda tärningarna. Man slår 2t10 och får använda båda för att försvara sig.

Visar man en sida som både har vit och svart, så använder man en tärning till anfall, och en till försvar.

Sedan kan man också lägga kortet på snedden, så att ett hörn pekar upp. Det betyder att man lägger den ena tärningen på att röra sig.

Man kan alltså se om ens motståndare ämnar röra sig eller inte, men i övrigt är det okänt tills mynten vänds.

Det som inte är helt klart är exakt hur det fungerar med försvarstärningarna, men det kommer.

Möller

Hubert Hortlax
Är det nån moderator som mergeade denna tråd eller nått?

Iallfall, initiativgrejen verkar cool. Men du var nog lätt disträ när du skrev det. Omväxlande "kort" och "mynt". Sen borde du nämna att myntet har en helfärgad sida och en tvådelad sida.

Men var det inte världen som var rolig att bygga? Det stora i detta spel tycker jag ser ut att bli frågorna och SL-tipsen

krank

Går ondskans ärenden
Eftersom det relaterar till spelets idé, och eftersom jag såg avsnittet av Supernatural nyss...

...där det avslöjas att demoner en gång varit människor. precis som Dean. Och ett par avsnitt senare blir grabbarna fetblåsta av en omoralisk bitch som snor deras viktigaste, livsnödvändigaste pryl.

Det känns som om det här spelet nästan lika gärna kunnat heta Supernatural, ty serien är så jäääääävla rollspelig, och väldigt mycket i linje med vad jag vill att spelet ska göra.

På tal om att heta saker så är Menagerie ett keff namn, som får folk att tro att det handlar om djur. jag vill ha ett ord på svenska, gärna kort och slagkraftigt, som direkt får en att förstå vad det är för sorts spel.

Förslag?

("Monster och Magi"? "Skräck"? "Jägare"? "Monster"?)

krank

Går ondskans ärenden
moller said:
Iallfall, initiativgrejen verkar cool. Men du var nog lätt disträ när du skrev det. Omväxlande "kort" och "mynt". Sen borde du nämna att myntet har en helfärgad sida och en tvådelad sida.
Nej, alltså, "upp" från rollspelarens sida. Man vrider alltså på kortet. Eller ja, myntet. för kortet heter "Myntet".

Enkel visning:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 150px;"><pre>
Försvar:

*--------------*
| |
| |
| |
*--------------*
|XXXXXXXXXXXXXX|
|XXXXXXXXXXXXXX|
|XXXXXXXXXXXXXX|
*--------------*

Anfall:

*---------------*
|XXXXXXXXXXXXXXX|
|XXXXXXXXXXXXXXX|
|XXXXXXXXXXXXXXX|
*---------------*
| |
| |
| |
*---------------*

Försvar och anfall:

*---------------*
| |XXXXXXX|
| |XXXXXXX|
| |XXXXXXX|
| |XXXXXXX|
| |XXXXXXX|
| |XXXXXXX|
| |XXXXXXX|
*---------------*

Rörelse och försvar:

*
/ \
/ \
/XXX\ \
*XXXXXX\ *
\XXXXXXX\ /
\XXXXXXX/
\XXX/
*

Rörelse och anfall:

*
/XXX\
/XXXXXXX\
/ \XXXXXX\
* \XXXXXX*
\ \XXX/
\ /
\ /
*

</pre></div></div>

moller said:
Men var det inte världen som var rolig att bygga?
Ofta är det det. Grejen med det här spelet är att världen liksom i stort måste skapas nära rollpersonerna för att ha någon poäng. Annars blir det bara White Wolfs Hunter, med den sedvanliga färdiga världen med existerande grupper och man måste som spelare anpassa sin rollperson.

I mina ögon behöver den här genrens värld knytas hårt till just rollpersonerna. Den måste, så att säga, sparka dem där just precis deras kulor sitter.

moller said:
Det stora i detta spel tycker jag ser ut att bli frågorna och SL-tipsen
Absolut. Det blir i mångt och mycket ett regelsystem plus en hoper strukturerade "spelledartips" som tillsammans möjliggör att spelledaren skapar en spelvärld som passar just de aktuella rollpersonerna.

Sugarrush

Veteran
När det gäller namn, hmm...
Med tanke på att vad du har berättat att det det blir mycket moraliska gråzoner och med tanke på initiativkortet, varför inte lite ironiskt "svart och vitt"?

krank

Går ondskans ärenden
Sugarrush said:
När det gäller namn, hmm...
Med tanke på att vad du har berättat att det det blir mycket moraliska gråzoner och med tanke på initiativkortet, varför inte lite ironiskt "svart och vitt"?
Hmmm... En tanke, men inte tillräckligt tydligt är jag rädd. Jag vill som sagt gärna att man ska kunna läsa titeln i sig och tänka "å, coolt! Låter som ett actionskräckrollspel!"

Sugarrush

Veteran
Varför inte en enkel översättning av Supernatural isåfall?
"Det övernaturliga" låter kanske lite ostigt men man kan ju lägga till saker som "kriget mot..." eller bara lägga till en ostigare undertitel för att få det att bli ännu tydligare...
Eller så behöver den inte vara ostig, det är nog mer en smaksak.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jägare, jakt, byte... det kan vara värt att fnula vidare på namn enligt den linjen. Det är primala kraftfulla bilder som frammanas. Rawr.

krank

Går ondskans ärenden
Snow said:
"Avgrunden"

If you gaze long into an abyss bla bla bla...
That, I like. Letade efter det ordet tidigare idag när jag satt på buss och funderade på hur man översatte just det citatet.

krank

Går ondskans ärenden
DeBracy said:
Jägare, jakt, byte... det kan vara värt att fnula vidare på namn enligt den linjen. Det är primala kraftfulla bilder som frammanas. Rawr.
jag får inga primala bilder, är jag rädd. Jag får bara Rolf Lassgård och Lennart Jähkel, samt ett gäng liknande filurer i min egen släkt. Svensk jakt är ett gäng ganska fjantiga vuxna män som skjuter älg, liksom. Inget primalt där, bara kaffe och älgpass. Exotiskt nog för stockholmarna kanske...

Arfert

Facit
krank said:
Exotiskt nog för stockholmarna kanske...
Inte ens för oss.. får bara bilder av en massa varghatande bonnläppar i huvudet.. och tjuvjagande byfånar som Åsanisse och Klabbarpan, liksom.. :gremgrin:

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
krank said:
Exotiskt nog för stockholmarna kanske...
Inte ens för oss.. får bara bilder av en massa varghatande bonnläppar i huvudet.. och tjuvjagande byfånar som Åsanisse och Klabbarpan, liksom.. :gremgrin:
Dåså, då är vi överens: jägarrelaterade ord funkar inte på svenska =)

Då var nog Avgrunden ett bättre namn...

Big Marco

Läskig
Snow said:
"Avgrunden"

If you gaze long into an abyss bla bla bla...
Fast jag tycker att "Avgrunden" är ett mycket bra namn - på ett annat spel.

Nu vet inte jag hur mycket ångest krank-ponken ville ha med, men jag fick intrycket att det var ganska lite ångest (mer Buffy än Kult) så du tycker jag att namnet är ... fel.

Jag har dock inget bra förslag - typ "Hjältar & Demoner". ,-)

"Monsterdags"? x-D

"Det Okända"?

"Mörka nätter"?

"Efter midnatt"?

"Hotet bland oss"?

"Främlingar med uppsåt"?

"Skuggjägare"?

"Ondskans portal"?

Nej, nu slutar jag flummspåna.

Rising

Vila i frid
jägarrelaterade ord funkar inte på svenska
Äh... Villebråd har en fin, ödesmättad klang, tycker jag, liksom Rovdrift.

(Jag skulle visserligen inte använda dem till just ditt spel, men de skulle ha kunnat fungera utmärkt till ett offerskräckspel)

Big Marco

Läskig
Rising said:
jägarrelaterade ord funkar inte på svenska
Äh... Villebråd har en fin, ödesmättad klang, tycker jag, liksom Rovdrift.

(Jag skulle visserligen inte använda dem till just ditt spel, men de skulle ha kunnat fungera utmärkt till ett offerskräckspel)
Annars skulle "Rising" vara rätt bra. ,-)

krank

Går ondskans ärenden
Marco Behrmann said:
Nu vet inte jag hur mycket ångest krank-ponken ville ha med, men jag fick intrycket att det var ganska lite ångest (mer Buffy än Kult) så du tycker jag att namnet är ... fel.
Mjao, typ. Mer åt Supernatural-hållet, inte riktigt lika mycket humor som Buffy.