Det här dök upp i en annan tråd:
För mig är det här både en allmän känsla man kan få, och ett mindset man kan skaffa sig – att, som Man Mountainman beskriver det, spelvärlden existerar oberoende av spelets deltagare. Jag menar, vi vet alla att det egentligen inte förhåller det så, men det är så jag tar mig an böcker och filmer och TV-serier.
Så… Jag funderade ett tag, och kom på att det enda begrepp jag av de som nämns ovan jag känner mig hyfsat bekväm med att försöka förklara är Blorb. Kan ni förklara de andra?
Är jag ute och cyklar? Finns det något begrepp som sätter fingret på exakt bara det där med att man låtsas eller får en känsla av att spelvärlden existerar, men som inte är knutet till någon specifik spelstil eller knut av andra strategier och tekniker?
Effekten blir ett mer emergent historieberättande och en större känsla av att spelvärlden existerar oberoende av spelets deltagare (har vi en term för det?).
Välj mellan ”full myth” eller ”blorb”. Eventuellt har den senare termen fler konnotationer och den tidigare är mer specifik.
Okej, det här är en grej jag är väldigt intresserad av, så att reda ut termerna för sånt här känns värt ett försök."Dockskåp" tror jag också används i den bemärkelsen.
För mig är det här både en allmän känsla man kan få, och ett mindset man kan skaffa sig – att, som Man Mountainman beskriver det, spelvärlden existerar oberoende av spelets deltagare. Jag menar, vi vet alla att det egentligen inte förhåller det så, men det är så jag tar mig an böcker och filmer och TV-serier.
Så… Jag funderade ett tag, och kom på att det enda begrepp jag av de som nämns ovan jag känner mig hyfsat bekväm med att försöka förklara är Blorb. Kan ni förklara de andra?
Är jag ute och cyklar? Finns det något begrepp som sätter fingret på exakt bara det där med att man låtsas eller får en känsla av att spelvärlden existerar, men som inte är knutet till någon specifik spelstil eller knut av andra strategier och tekniker?
- Blorb är (som jag förstått det) ett sätt att tänka kring rollspel där en av de saker man eftersträvar är just att "spelvärlden finns på riktigt". Att den finns oberoende av SL. Bland annat betyder det att man sätter begränsningar på SL om hur mycket hen får hitta på och hur hen måste följa reglerna och det som redan är etablerat etc. 2097, som uppfann det hela, brukar gradera "sanningar" utifrån hur viktiga de är för det rollpersonerna håller på med och dela upp SLs roll i två, där SL får hitta på mer mellan spelmöten och innan kampanjer än under spelmötet.