Under republikaner? - Ja det funkar väl.daflum said:För övrigt vill jag lägga till att jag väljer ett USA under republikanerna än ett Kina som det ser ut nu som supermakt.
Under Tea Party-rörelsen? - Det vete fan alltså.
Under republikaner? - Ja det funkar väl.daflum said:För övrigt vill jag lägga till att jag väljer ett USA under republikanerna än ett Kina som det ser ut nu som supermakt.
men du.Gurgeh said:Mycket färsk undersökning från Fox NewsDen kristna högern är en högljudd minioritet, har för mig de upptar ungefär 12% av befolkningen.
Which do you think is more likely to actually be the explanation for the origin of human life on
Earth:
The theory of evolution as outlined by Darwin and other scientists -- 21 % (bland republikaner 13 %)
The Biblical account of creation as told in the Bible -- 45 % (bland republikaner 55 %)
Are both true -- 27 % (bland republikaner 28 %)
Don't know -- 7 % (bland republikaner 4 %)
/tobias
Fox News har en högervinkling på sina nyheter, så det är i högsta grad relevant här. Det här är hur religiösa republikanerna säger att republikanerna är.mateyasu said:men du.Gurgeh said:Mycket färsk undersökning från Fox NewsDen kristna högern är en högljudd minioritet, har för mig de upptar ungefär 12% av befolkningen.
Which do you think is more likely to actually be the explanation for the origin of human life on
Earth:
The theory of evolution as outlined by Darwin and other scientists -- 21 % (bland republikaner 13 %)
The Biblical account of creation as told in the Bible -- 45 % (bland republikaner 55 %)
Are both true -- 27 % (bland republikaner 28 %)
Don't know -- 7 % (bland republikaner 4 %)
/tobias
Fox news som källa
seriously....
Att bara fucka upp USA är däremot ett problem iom att USA's ekonomi påverkar hela världens ekonomi. Världen är beroende av ett välmående USA, och Ron Paul skulle inte generera ett välmående USA.Ymir said:Och det är ju Ron Paul, lätt. Han kommer bara fucka upp sitt eget land och skita i resten av världen. Och jag upplever honom somehow som mindre hycklande än de övriga, nästan så att han liksom röstar konsekvent och är ärlig. Nästan.
Jag vill INTE att den kandidat som har en reell chans besegra Obama ska bli vald.Persson said:Med anledning av det stundande presidentvalet i USA och att det republikanska partiet påbörjat processen med att ta fram sin kandidat till presidentposten undrar jag vem ni INTE* vill ska bli deras kandidat?
Jag väntar nog med mitt svar eftersom jag inte vet med vilka kriterier jag skall döma kandidaterna.
* Majoriteten på forumet och i Sverige spyr reflexmässigt när de tänker på frihetspartiet GOP.
Sarah Palin är en utmärkt kandidat, eftersom chansen hon ska förlora (och förlora stort) är överhängande.Arfert said:Vet inte om att hon fortfarade är aktuell, men Palin iså fall. Hon är inte min kopp te. Känner att jag missat massor och har dålig koll på de övriga.
Han är nog den farligaste kandidaten, ja. Men han skulle troligen göra betydligt mindre skada än Rick Perry. (Världen behöver inte fler Texasguvernörer med makt på bra länge)cyberhest said:Mitt Romney, eftersom han skulle ha goda chanser att vinna mot Obama
Fast nu har du troligen valt ut de två märkligaste - och mörkaste - namnen... riktigt så illa är läget för övriga startfältet inte (även om det troligen saknar praktisk betydelse eftersom jag tror Perry vinner nomineringen)anth said:Jag hoppas att republikanerna inte får någon kandidat - men det är ungefär lika realistiskt som att tro på tomten.
En kul (andra skulle säga skrämmande) sysselsättning är att googla på kandidaterna + quote, ex:
Michele Bachmann
Rick Perry
Smrtihara said:Well, de mest (alla är ju obehagliga) osympatiska av dem är ju Gary Johnson och Andy Martin.
Av dessa fem namn känner jag bara till Bachman.Cybot said:Tja. De har några riktigt skrämmande kandidater som Rick Santorum, Michele Bachman och Herman Cain.
Jag håller med.cyberhest said:Gällande punkt tre så tycker jag att du både har rätt och fel. Den spelteoretiska logik som uppstår när radikaler på ytterkanten tar över ett parti (jfr Labour i Storbritannien efter valet 1979) gör det svårt för mittenorienterade företrädare att slå igenom i det egna partiet. Å andra sidan, OM nu Romney skulle bli Republikanernas kandidat blir inte den logiken lika intressant. Om Tea Party-gänget skulle tycka att Romney var för mesig, vem skulle de rösta på? Någon trigger happy libertarian på en independent-ticket?
I presidentvalet 2012 kommer kampen stå om mittenväljarna, där har Romney bäst chanser.
Jag hade inte varit så snabb med att avskriva USA som imperium om jag hade varit du.Dnalor said:Såvitt mig anbelangar kan de gärna välja Palin till kandidat. USA är ett imperium på dekis, och vad de än hittar på för att påskynda sin nedgång kommer det att kvitta rätt lika för resten av världen, som har nog av sina egna bekymmer.
Nu gör du republikanerna en tjänst, genom att grovt underskatta dem.Gurgeh said:Det stora problemet med de flesta republikaner är att de är väldigt, väldigt kristna, på det dåliga sättet. Många av dem tror på fullaste allvar att en sagovarelse inom deras livstid kommer att dyka upp och antingen ställa världen tillrätta, eller transportera alla som tillber sagda sagovarelse på rätt sätt till en bättre plats. Detta diskvalificerar dem i mina ögon från alla ansvarsposter viktigare och mer långsiktiga än att köpa fika till jobbet på fredag. Politiker bör inte ha åsikten att världen snart kommer att fixa sig med magi, eftersom det leder till dåliga beslut.
Och jag väljer hellre ett Kina som det ser ut nu än Röda Khmerernas Kambodja som supermakt...?daflum said:För övrigt vill jag lägga till att jag väljer ett USA under republikanerna än ett Kina som det ser ut nu som supermakt.
Eftersom jag har haft nöjet att bo i USA samt har en stor skock släktingar där borta, kan jag utifrån egna erfarenheter konstatera att så inte är fallet. Antalet millenariska amerikaner är litet och de blir inte slipade politiker. De fundamentalister som blir höga politiker (t.ex. Jimmy Carter och W) har inte den där världsbilden. (Jesus säger ju uttryckligen att ingen på jorden vet eller kommer att veta när Domedagen kommer. "Domens dag kommer som en tjuv om natten." Och de konventionella fundamentalisterna håller fast vid detta.)Gurgeh said:Det stora problemet med de flesta republikaner är att de är väldigt, väldigt kristna, på det dåliga sättet. Många av dem tror på fullaste allvar att en sagovarelse inom deras livstid kommer att dyka upp och antingen ställa världen tillrätta, eller transportera alla som tillber sagda sagovarelse på rätt sätt till en bättre plats. Detta diskvalificerar dem i mina ögon från alla ansvarsposter viktigare och mer långsiktiga än att köpa fika till jobbet på fredag. Politiker bör inte ha åsikten att världen snart kommer att fixa sig med magi, eftersom det leder till dåliga beslut.
Perry vill avveckla folkpensionssystemet (Social Security). Det har han sagt uttryckligen. En klar förluststrategi. Pensionärerna röstar nämligen i stor utsträckning. (Källa: Washington Post)CapnZapp said:Han är nog den farligaste kandidaten, ja. Men han skulle troligen göra betydligt mindre skada än Rick Perry. (Världen behöver inte fler Texasguvernörer med makt på bra länge)cyberhest said:Mitt Romney, eftersom han skulle ha goda chanser att vinna mot Obama
Och eftersom Perry också mycket väl kan vinna (sedan Bush - den yngre - vann har jag fått sänka tröskeln rejält för vem som kan vinna), håller jag med - måste jag välja en kandidat med reella vinstchanser blir mitt val definitivt Romney.
För att spinna vidare: om du vill få en god inblick i vad som rör sig bland de republikanska presidentkandidaterna, läs washingtonpost.com varje dag. Jag gör enbart för att hålla mig à jour med maktkampen.Mekanurg said:Av det nuvarande startfältet är, enligt Washington Post, Romney den enda kandidaten med "electability". Men hans mormonism kommer att ligga honom i fatet. Det samfundet är betydligt sämre omtyckt i USA än de flesta svenskar känner till.cyberhest said:Mitt Romney, eftersom han skulle ha goda chanser att vinna mot Obama
Personligen tror jag många gör misstaget att jämföra USA med Sverige. Olikheterna mellan de amerikanska staterna är större än man tror. Visst USA är mer homogent än EU men ni fattar.Mekanurg said:Eftersom jag har haft nöjet att bo i USA samt har en stor skock släktingar där borta, kan jag utifrån egna erfarenheter konstatera att så inte är fallet. Antalet millenariska amerikaner är litet och de blir inte slipade politiker. De fundamentalister som blir höga politiker (t.ex. Jimmy Carter och W) har inte den där världsbilden.Gurgeh said:Det stora problemet med de flesta republikaner är att de är väldigt, väldigt kristna, på det dåliga sättet. Många av dem tror på fullaste allvar att en sagovarelse inom deras livstid kommer att dyka upp och antingen ställa världen tillrätta, eller transportera alla som tillber sagda sagovarelse på rätt sätt till en bättre plats. Detta diskvalificerar dem i mina ögon från alla ansvarsposter viktigare och mer långsiktiga än att köpa fika till jobbet på fredag. Politiker bör inte ha åsikten att världen snart kommer att fixa sig med magi, eftersom det leder till dåliga beslut.
WordPersson said:Personligen tror jag många gör misstaget att jämföra USA med Sverige. Olikheterna mellan de amerikanska staterna är större än man tror. Visst USA är mer homogent än EU men ni fattar.
Flera inlägg i tråden tycker jag vittnar om att det finns en bristande förståelse för amerikansk mentalitet och kultur samt att när många tolkar eller analyserar den gör man det nedlåtande.
Här är ett bra exempel på vad Washington Post bjuder på >>>Mekanurg said:För att spinna vidare: om du vill få en god inblick i vad som rör sig bland de republikanska presidentkandidaterna, läs washingtonpost.com varje dag. Jag gör enbart för att hålla mig à jour med maktkampen.