CapnZapp
Myrmidon
Jag försökte faktiskt sätta mig in Wikipedias beskrivning av vad britterna röstade om.Hunk said:Eller så kopierar man det australiska valsystemet (mitt favoritvalsystem, men britterna röstade ju nyligen ned en liknande modell), som säkerställer att den som väljs i valkretsen åtminstone är acceptabel för en majoritet av väljarna. Risken med first-past-the-post är såklart att man hamnar i den situation som har uppstått ett par gånger på Nordirland, där katolikterna kan vara i majoritet i en valkrets, men en protestantisk kandidat ändå vinner på grund av större röstsplittring på den katolska sidan (och tvärtom, såklart). Liknande problem finns i Skottland där det kan finnas fyra kandidater i en valkrets med chans att vinna (i England är problemet inte lika stort).
Men fick ge upp med betydande huvudvärk.
Visst kanske det är "rättvist" (i någon betydelse) men eftersom det är så in i helvete komplicerat och oöverskådligt har jag full förståelse för att det inte infördes.
Ni glömmer att val har betydligt fler funktioner än att skipa demokratisk millimeter rättvisa. Och ni verkar inte alls vilja diskutera frågan om demokratisk millimeterrättvisa verkligen är bäst för landet.
Jag är definitivt demokrat (och nu menar jag inte ur ett amerikanskt perspektiv) men som med allt annat kan man dra det in absurdum, för långt, förbi den punkt då man inte längre är konstruktiv.