Uppriktig fråga, hur brukar ni se på valet mellan workshop och att se mer av kartan? Jag brukar alltid välja workshop för att bygga ekonomi, men jag börjar fundera på om det kan vara smart att ta en tidig Explorer för att undvika att skicka sina få gubbar till återvändsgränder?
Bra fråga!
Jag väljer oftast workshop för att få en extra stjärna, men har någon gång valt workshop och blivit nöjd med resultatet att jag vet mer om mina omgivningar.
Men.
- Om du är nära kartans kant kan din explorer göra ett närmast uruselt jobb och inte visa så mycket mer om omgivningarna än vad du redan vet.
- Räcker det att veta hur omgivningarna ser ut? Nej, för om du tex ser tre nya byar vill du ju skicka ut soldater och ta byarna. För att kunna producera soldater måste du ha resurser och nu har du precis slösat bort en stjärna bara på att få se vad du inte har råd att ta över...
- Å andra sidan: hur "nyttiga" är dina stolta svärdsmän när de traskar fram i blindo? Hur resurseffektivt kan vi hantera förflyttning. Här blir ju utforskaren jätteviktig.
- Vad har du för grannar? Vad borde du göra för att hantera dem? Om du ser en gräns till en annan stam behöver du kanske inte utforska mer. Spara stjärnan till att bygga en armé istället.
- Men i vissa fall är det ju världens bonus att ha en utforskare - som i det där partiet där jag hittade två nya byar att ta över OCH TRE VALAR! 30 stjärnor till priset av en. OMG!
---
Summa summarum: jag tänker att det hela tiden handlar om bedömningar av olika alternativ och att det är en mycket spännande balansgång där vi borde ta hänsyn till flera olika beslut. Just nu försöker jag förstå olika alternativ genom att räkna på kostnader och utkomster. Tex:
R1 [Zabesi, har gratis Farming]
1. Bygg farm, byn växer till pop 3->stjärnorna är nu tre ist f två i R2. Kostar fem stjärnor. Flytta warrior till den ruta som ger mest omvärldsinformation.
2. Bygg krigare, nu kan jag få mer omvärldsinformation, men producerar bara två stjärnor/runda. Kostar två stjärnor, kvar i banken: tre stjärnor. R2 kommer jag ha fem stjärnor.
3. ...
Ja, sådär håller jag på och försöker
räkna på vilket drag som är det mest optimala. Fast jag hade nog behövt hjälp av någon matematiker för ni ser ju hur det går för mig i Polytopia!